
Οι Ηνωμένες Πολιτείες σχεδιάζουν να χρεώσουν τέλη για ελλιμενισμό σε λιμάνια των ΗΠΑ σε οποιοδήποτε πλοίο που ανήκει σε στόλο που περιλαμβάνει πλοία κινεζικής ναυπήγησης ή κινεζικής σημαίας και θα ωθήσουν τους συμμάχους να ενεργήσουν παρόμοια ή να αντιμετωπίσουν αντίποινα, αναφέρεται σε σχέδιο εκτελεστικού διατάγματος σύμφωνα με το Reuters.
Η κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump συντάσσει το εκτελεστικό διάταγμα σε μια προσπάθεια να αναζωογονήσει την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία και να αποδυναμώσει την ισχύ της Κίνας στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Η αντιμετώπιση της αυξανόμενης κυριαρχίας της Κίνας στις θάλασσες και η μείωση της αμερικανικής ναυτικής ετοιμότητας είναι ένα σπάνιο σημείο συναίνεσης μεταξύ των Ρεπουμπλικανών και των Δημοκρατικών νομοθετών των ΗΠΑ.
Τα πλοία κινεζικής ναυπήγησης αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 50% της συνολικής χωρητικότητας φορτίου εμπορικών πλοίων που παράγεται παγκοσμίως κάθε χρόνο, από μόλις 5% το 1999, σύμφωνα με το Κέντρο Στρατηγικών και Διεθνών Με λετών.
Αυτό το κέρδος ήρθε σε βάρος των ναυπηγών στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα. Η ναυπηγική στις ΗΠΑ κορυφώθηκε τη δεκαετία του 1970 και τώρα αντιπροσωπεύει ένα κομμάτι της παραγωγής της βιομηχανίας.
Το προσχέδιο εκτελεστικού διατάγματος, με ημερομηνία 27 Φεβρουαρίου, προτείνει να επιβάλλονται τέλη σε κάθε σκάφος που εισέρχεται σε αμερικανικό λιμάνι, «ανεξάρτητα από το πού κατασκευάστηκε ή φέρει τη σημαία του, εάν το σκάφος αυτό αποτελεί μέρος ενός στόλου που περιλαμβάνει πλοία που ναυπηγήθηκαν ή φέρουν σημαία στη ΛΔΚ (Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας).
Το έγγραφο προέρχεται από πρόταση του γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ τον περασμένο μήνα για επιβολή τελών έως και 1,5 εκατομμυρίου δολαρίων σε πλοία κινεζικής ναυπήγησης που εισέρχονται σε λιμάνια των ΗΠΑ μετά από έρευνα για την αυξανόμενη κυριαρχία της Κίνας στον παγκόσμιο ναυπηγικό, ναυτιλιακό και logistics τομέα.
Μια βασική διαφορά είναι ότι το σχέδιο εκτελεστικού διατάγματος δεν περιλαμβάνει τη γλώσσα USTR που δηλώνει ότι θα επιβάλλονται λιμενικά τέλη στους στόλους όταν τα πλοία κινεζικής ναυπήγησης αντιπροσωπεύουν το 25% ή περισσότερο των πλοίων που λειτουργούν, προορίζονται για παράδοση ή κατόπιν παραγγελίας.
Το σχέδιο θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικό κόστος σε μεγάλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπως η COSCO, η MSC, η Maersk και η Evergreen Marine , καθώς και οι χειριστές πλοίων που μεταφέρουν χύμα τρόφιμα, καύσιμα και αυτοκίνητα.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της MSC, Soren Toft, δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα πως η μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο θα μπορούσε να επισκεφθεί λιγότερα λιμάνια των ΗΠΑ για να περιορίσει την έκθεσή της στα νέα τέλη.
Μέτρα ή αντίποινα
Το προσχέδιο εκτελεστικού διατάγματος καλεί επίσης τους αξιωματούχους των ΗΠΑ να δεσμεύσουν τους συμμάχους και τους εταίρους για να θεσπίσουν παρόμοια μέτρα ή να διακινδυνεύσουν αντίποινα.
Οι ΗΠΑ θα επιβάλουν επίσης δασμούς στον κινεζικό εξοπλισμό διακίνησης φορτίου, σύμφωνα με το προσχέδιο διαταγής.
«Η εθνική ασφάλεια και η οικονομική ευημερία των Ηνωμένων Πολιτειών κινδυνεύουν περαιτέρω από τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας στους τομείς της ναυτιλίας, της επιμελητείας και της ναυπηγικής βιομηχανίας», αναφέρεται στο προσχέδιο διαταγής.
Η γαλλίκή CMA CGM ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι θα αφιερώσει τα επόμενα τέσσερα χρόνια επεκτείνοντας τον στόλο του αμερικανικού President Lines με σημαία ΗΠΑ σε 30 από 10 που είναι σήμερα.
Η CMA CGM είναι η τρίτη μεγαλύτερη στον κόσμο ναυτιλιακή γραμμή εμπορευματοκιβωτίων και αποτελεί μέρος μιας συμμαχίας κοινής χρήσης πλοίων με εταιρείες συμπεριλαμβανομένης της COSCO. Θεωρεί τον παγκόσμιο λιανοπωλητή Walmart ως κορυφαίο πελάτη και την περασμένη εβδομάδα δήλωσε ότι τα προτεινόμενα λιμενικά τέλη των ΗΠΑ σε πλοία που ναυπηγούνται στην Κίνα θα επηρεάσουν όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες.
www.worldenergynews.gr