Πριν από λίγα χρόνια, το καθαρό υδρογόνο στην Ευρώπη φαινόταν κολλημένο σε φιλοδοξίες. Οι στόχοι ήταν τολμηροί, αλλά η εκτέλεση ήταν περιορισμένη. Αυτό αλλάζει γρήγορα, χάρη σε έναν έξυπνο νέο μηχανισμό που αντιμετωπίζει μια από τις πιο δύσκολες προκλήσεις του υδρογόνου: τη γεφύρωση του χάσματος κόστους μεταξύ του υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα και των εναλλακτικών λύσεων που προέρχονται από ορυκτά καύσιμα.
Δημοπρασίες που μειώνουν τον κίνδυνο και δίνουν προτεραιότητα
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Υδρογόνου λειτουργεί μέσω ανταγωνιστικών δημοπρασιών στο πλαίσιο του Ταμείου Καινοτομίας. Οι παραγωγοί υποβάλλουν προσφορές για μια επιδότηση σταθερού ασφαλίστρου ανά κιλό υδρογόνου για έως και δέκα χρόνια. Μόνο έργα με αξιόπιστες συμφωνίες απορρόφησης και εφικτά αποδεδειγμένες διαδρομές προς την Τελική Απόφαση Επένδυσης (FID) πληρούν τις προϋποθέσεις. Το αποτέλεσμα: χρηματοδοτούνται φθηνά δομημένα έργα, το υδρογόνο χαμηλού κόστους ευδοκιμεί και ο κίνδυνος κατανέμεται, ενώ οι φορολογούμενοι λαμβάνουν καλύτερη αξία.
Αυτός ο πιλοτικός μηχανισμός άσκησε πραγματική πίεση στα οικονομικά του έργου και η πρώτη δημοπρασία τον Απρίλιο του 2024 απέδωσε 720 εκατομμύρια ευρώ σε επτά νικητές. Οι προσφορές κυμαίνονταν μεταξύ 0,4 και 0,5 ευρώ/κιλό, πολύ κάτω από τις προσδοκίες, απελευθερώνοντας περισσότερο υδρογόνο ανά ευρώ από το αναμενόμενο. Αυτή η δημοπρασία χρηματοδότησε όγκους παραγωγής που θα μπορούσαν να φτάσουν τα 6,7 GW δυναμικότητας ηλεκτρολυτών, ή περίπου 0,7 Mt/έτος έως το 2030, σχεδόν διπλασιάζοντας την προηγούμενη δέσμευση.
Ο δεύτερος γύρος επιβεβαιώνει τη δυναμική και τις ανταγωνιστικές προσφορές
Η δεύτερη δημοπρασία στις αρχές του 2025 έδειξε ότι το μοντέλο λειτουργεί. Με προϋπολογισμό 1,2 δισεκατομμυρίων ευρώ, προσέλκυσε 61 προσφορές που αντιπροσωπεύουν 6,3 GW προγραμματισμένης δυναμικότητας ηλεκτρολυτών και πάνω από 7,3 Mt παραγωγής υδρογόνου σε διάστημα δέκα ετών, τέσσερις φορές μεγαλύτερη από αυτήν που μπορούσε να υποστηρίξει ο προϋπολογισμός. Οι νικητές, 15 έργα σε όλη την ΕΕ, θα λάβουν σχεδόν 992 εκατομμύρια ευρώ σε υποστήριξη.
Οι πιο επιτυχημένες προσφορές προήλθαν από την Ισπανία (8 έργα), τη Γερμανία (2), την Ολλανδία (1), τη Φινλανδία (1) και τον θαλάσσιο διάδρομο της Νορβηγίας (3 έργα). Οι προσφορές στη γενική κατηγορία κυμαίνονταν μεταξύ 0,20–0,60 €/kg, ενώ οι προσφορές που επικεντρώνονταν στη ναυτιλία κυμαίνονταν από 0,45–1,88 €/kg λόγω της υψηλότερης πολυπλοκότητας παραγωγής ή παράδοσης. Εάν όλα προχωρήσουν στην FID, η δεσμευμένη δυναμικότητα πράσινου υδρογόνου της Ευρώπης αυξάνεται από ~2,7 GW σε ~5 GW, το πιο σαφές μήνυμα μέχρι στιγμής ότι φτάνει μια ορθολογική κλίμακα.
Γιατί αυτό έχει σημασία: αποτελεσματικότητα, τιμή, αντίκτυπος
Η Τράπεζα Υδρογόνου δεν προσφέρει μόνο επιδοτήσεις. Ταξινομεί την αλυσίδα εφοδιασμού υδρογόνου με βάση την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία. Οι περιοχές με το καλύτερο κόστος ανανεώσιμων πόρων, όπως η Ιβηρική Χερσόνησος και οι Σκανδιναβικές χώρες, κυριάρχησαν στις νικητήριες προσφορές. Αυτό διασφαλίζει ότι το υδρογόνο διατίθεται στο διαδίκτυο όπου μπορεί να είναι φθηνότερο και πιο κλιμακωτό.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής εισήγαγαν επίσης κανόνες aftermarket στη δεύτερη δημοπρασία, όπως ο περιορισμός της περιεκτικότητας σε ηλεκτρολυτικές στοίβες κινεζικής προέλευσης στο 25% και η απαίτηση αυστηρότερων χρονοδιαγραμμάτων και ομολόγων, διασφαλίζοντας ότι τα έργα δεν είναι μόνο χαμηλού κόστους αλλά και ασφαλή και ανθεκτικά.
Μελέτες περιπτώσεων: πραγματικά έργα, πραγματική υπόσχεση
Βιομηχανικοί κόμβοι υδρογόνου στην Ισπανία, που προορίζονται για την προμήθεια αμμωνίας, μεθανόλης ή καυσίμων μεταφορών σε πελάτες. Αυτά τα έργα ζητούσαν ασφάλιστρα μόλις 0,20 €/kg και συνδέονταν άμεσα με τη ζήτηση από την πλευρά των αγοραστών στους τομείς των χημικών και των βαρέων μεταφορών.
Έργα της Γερμανίας και της Ολλανδίας, μεγαλύτερης κλίμακας (εκατοντάδες χιλιάδες τόνοι σε διάστημα 10 ετών), που βρίσκονται κοντά σε υπάρχοντα βιομηχανικά clusters, επωφελούμενα από υποδομές και τοπικούς παρόχους, αξιοποιώντας οικονομίες κλίμακας.
Προτάσεις για θαλάσσιο υδρογόνο στη Νορβηγία, εξασφαλίζοντας υψηλότερα ασφάλιστρα αλλά καλύπτοντας εξειδικευμένη ζήτηση από λιμάνια και πράσινους ναυτιλιακούς διαδρόμους. Η παρουσία τους υπογραμμίζει ποικίλες περιπτώσεις χρήσης υδρογόνου πέρα από τις στατικές βιομηχανικές χρήσεις.
Ενίσχυση της εμπιστοσύνης των επενδυτών και της ευρύτερης αγοράς
Είναι σημαντικό ότι οι μηχανισμοί της Τράπεζας ενθαρρύνουν τη συγχρηματοδότηση από εθνικά κεφάλαια μέσω της λειτουργίας «Δημοπρασία ως Υπηρεσία», ενισχύοντας την υποστήριξη από κράτη μέλη όπως η Ισπανία, η Αυστρία και η Λιθουανία με επιπλέον δισεκατομμύρια, πάντα μέσω της ίδιας ανταγωνιστικής διαδικασίας.
Κάθε έργο πρέπει να φτάσει στο FID εντός 2,5 ετών και να ξεκινήσει την παραγωγή εντός πέντε ετών. Η μη τήρηση αυτού του χρονοδιαγράμματος κινδυνεύει να χάσει την επιδότηση. Αυτό το αυστηρό χρονοδιάγραμμα διασφαλίζει ότι μόνο ώριμα, τραπεζικά βιώσιμα έργα φτάνουν στη γραμμή τερματισμού, μειώνοντας το περιθώριο για κερδοσκοπικές προτάσεις.
Συμπλήρωση σχεδίων εισαγωγών, όχι αντικατάστασή τους
Ενώ η Τράπεζα Υδρογόνου επικεντρώνεται επί του παρόντος στην παραγωγή της ΕΕ, ο σχεδιασμός της επιτρέπει μελλοντικές δημοπρασίες εισαγωγών στο ίδιο πλαίσιο, συμπληρώνοντας την εγχώρια προσφορά με διαφοροποιημένο ανανεώσιμο υδρογόνο στο εξωτερικό. Αυτό το μοντέλο διπλού πυλώνα εξισορροπεί την εσωτερική κλιμάκωση με την παγκόσμια προμήθεια, ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια και την ανταγωνιστική τιμολόγηση.
Με την ανάπτυξη επιδοτήσεων μέσω δημοπρασιών, η Τράπεζα επιτυγχάνει τέσσερις κύριους στόχους: το κλείσιμο του χάσματος των πράσινων ασφαλίστρων, τη διευκόλυνση της ανακάλυψης τιμών, την αποκλιμάκωση του κινδύνου στα έργα και την αύξηση του επιπέδου αξιοποιώντας το ιδιωτικό κεφάλαιο, προστατεύοντας παράλληλα τα δημόσια κεφάλαια μέσω ενός συστήματος που βασίζεται στην αξιοκρατία.
Η διαμόρφωση της αγοράς υδρογόνου στην πράξη
Η Τράπεζα Υδρογόνου έχει πλέον μετατρέψει το υδρογόνο από μια αόριστη φιλοδοξία σε έναν εφαρμόσιμο αγωγό. Μέσω των δομημένων δημοπρασιών και των σαφών κριτηρίων της, εστιάζει το κεφάλαιο και την εμπιστοσύνη στα πιο αποδοτικά έργα στην Ευρώπη: αυτά που απαιτούν ελάχιστη δημόσια υποστήριξη, αξιοποιούν καλά τους ανανεώσιμους ενεργειακούς πόρους και εξυπηρετούν την πραγματική ζήτηση των τελικών χρηστών στις μεταφορές, τα χημικά, την αμμωνία ή τη ναυτιλία.
Τα 992,000,000 ευρώ σε 15 έργα της δεύτερης δημοπρασίας, η τετραπλάσια υπερκάλυψη και η αύξηση σε πάνω από 5,000 γιγαβάτ δεσμευμένης χωρητικότητας, όλα σηματοδοτούν υγιή θεσμική ζήτηση και όρεξη της αγοράς. Οι νίκες σε διάφορα κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένων της Ισπανίας, της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Φινλανδίας και της Νορβηγίας, επιβεβαιώνουν ότι το υδρογόνο μεταβαίνει από το περιθωριακό καθεστώς πιλοτικού προγράμματος σε βιομηχανική πραγματικότητα.
www.worldenergynews.gr






