Ο κολοσσός του χάλυβα αμφιβάλει για το εάν η άμεση μείωση του σιδήρου από το φυσικό αέριο θα είναι ανταγωνιστική στην Ευρώπη (hydrogeninsight)
Η ArcelorMittal (Πολυεθνική εταιρεία παραγωγής χάλυβα με έδρα το Λουξεμβούργο) ανακοίνωσε ότι θα καθυστερήσει τις τελικές επενδυτικές αποφάσεις σε όλο το χαρτοφυλάκιο έργων της για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων των πράσινων εγκαταστάσεων άμεσου μειωμένου σιδήρου (DRI) που είχαν αρχικά προγραμματιστεί για εγκατάσταση το επόμενο έτος.
«Αυτά τα έργα βασίστηκαν σε έναν ευνοϊκό συνδυασμό πολιτικής, τεχνολογίας και εξελίξεων της αγοράς που θα διευκόλυνε τις επενδύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές συμβάλλοντας στην αντιστάθμιση του σημαντικά υψηλότερου κεφαλαίου και λειτουργικού κόστους που θα συνεπαγόταν αυτή η στρατηγική μετάβασης.
Αυτό περιλάμβανε τη δυνατότητα χρήσης φυσικού αερίου μέχρι το πράσινο υδρογόνο να γίνει ανταγωνιστικό», ανέφερε ο κολοσσός του χάλυβα.
Σε μια έκθεση δράσης για το κλίμα που δημοσιεύθηκε αρχικά το 2021, η ArcelorMittal είχε προγραμματίσει να τεθούν σε λειτουργία εργοστάσια DRI με υδρογόνο στις εγκαταστάσεις της στη Δουνκέρκη της Γαλλίας και στο Sestao της Ισπανίας το 2025.
Σχέδια της ArcelorMittal
Εν τω μεταξύ, είχε επίσης προγραμματίσει να επιδείξει 100.000 τόνους ετήσιας παραγωγής χάλυβα χρησιμοποιώντας DRI και ένας φούρνος ηλεκτρικού τόξου στη θέση του στο Αμβούργο της Γερμανίας την ίδια χρονιά.
Η ArcelorMittal σχεδίαζε επίσης να εγκαταστήσει μονάδες DRI στο χαλυβουργείο της στη Γάνδη του Βελγίου και στη Βρέμη της Γερμανίας, με τις εργασίες να προγραμματίζονται να ξεκινήσουν το 2026.
Γιατί το υδρογόνο χρειάζεται για την παραγωγή πράσινου σιδήρου
Οι παραγωγοί πράσινου χάλυβα σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν πράσινο υδρογόνο για να απανθρακοποιήσουν τα χαλυβουργεία τους τα οποία αντιπροσωπεύουν το 7-8% όλων των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα.
Παραδοσιακά, ο σίδηρος εξάγεται από μετάλλευμα οξειδίου του σιδήρου με καύση άνθρακα οπτανθρακοποίησης πλούσιου σε άνθρακα σε υψικάμινο, όπου το ορυκτό καύσιμο παράγει θερμότητα υψηλής θερμοκρασίας ενώ ταυτόχρονα αφαιρεί το οξυγόνο από το μετάλλευμα μετατρέποντάς το σε διοξείδιο του άνθρακα.
Αυτή η εξαιρετικά ρυπογόνος μέθοδος μπορεί να αντικατασταθεί με πράσινο υδρογόνο σε εγκαταστάσεις άμεσης μείωσης σιδήρου (DRI), όπου το H2 αντιδρά με το οξυγόνο για να παράγει ατμό (H2O) αντί για διοξείδιο του άνθρακα.
Στην πραγματικότητα, το DRI με βάση το υδρογόνο είναι επί του παρόντος η μόνη αποδεδειγμένη οδός για την απανθρακοποίηση της παραγωγής χάλυβα, όταν συνδυάζεται με έναν κλίβανο ηλεκτρικού τόξου που τροφοδοτείται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θέλουν οι παραγωγοί να εξαλείψουν τις εκπομπές από τον κλάδο χρησιμοποιώντας DRI πράσινου υδρογόνου που στη συνέχεια μετατρέπεται σε πράσινο χάλυβα χρησιμοποιώντας ηλεκτρικούς φούρνους τόξου με ενέργεια από ΑΠΕ, αλλά με το πράσινο H2 να κοστίζει πάνω από 5 €/kg στην Ευρώπη, θα είχε ως αποτέλεσμα σημαντικά πιο ακριβό χάλυβα που θα απαιτήσει από τους παραχωρητές να πληρώσουν ένα ασφάλιστρο.
Ως εκ τούτου, μπορεί να είναι φθηνότερη η παραγωγή του πράσινου σιδήρου σε μέρη με ισχυρότερους ανέμους και ηλιοφάνεια, που θα μπορούσαν να παράγουν φθηνότερο ανανεώσιμο υδρογόνο.
Πρόβλεψη μείωσης κόστους έως το 2030
Στην ίδια έκθεση δράσης για το κλίμα, η εταιρεία χάλυβα ανέμενε ότι το κόστος του πράσινου υδρογόνου θα μπορούσε να μειωθεί σε 1,5 $/kg έως το 2030 από 3,50-5 $/kg κόστους που εκτιμήθηκε εκείνη την εποχή, αν και πιο πρόσφατες εκτιμήσεις για το κόστος παραγωγής ανανεώσιμων πηγών H2 στην Ευρώπη είναι πολύ υψηλότερα από αυτό το εύρος.
Πάντως η εταιρεία υπολόγισε ότι το H2 θα έπρεπε να πέσει κάτω από 1 $/kg για να ανταγωνιστεί το DRI με βάση το αέριο στην Ευρώπη (εξαιρουμένου του κόστους CO2).
Η ArcelorMittal έχει ήδη συγκεντρώσει δισεκατομμύρια ευρώ σε επιχορηγήσεις από εθνικές και περιφερειακές κυβερνήσεις για τα ευρωπαϊκά της έργα DRI.
Ωστόσο, η εταιρεία υποστηρίζει τώρα ότι οι πολιτικές της Ευρώπης και οι αγορές ενέργειας δεν έχουν προχωρήσει προς την κατεύθυνση που περίμενε αρχικά.
«Το πράσινο υδρογόνο εξελίσσεται πολύ αργά για να γίνει βιώσιμη πηγή καυσίμου και η παραγωγή DRI με βάση το φυσικό αέριο στην Ευρώπη δεν είναι ακόμη ανταγωνιστική ως ενδιάμεση λύση.
Επιπλέον, υπάρχουν σημαντικές αδυναμίες στον μηχανισμό προσαρμογής των συνόρων άνθρακα (CBAM), τα μέτρα εμπορικής προστασίας πρέπει να ενισχυθούν ως απάντηση στις αυξανόμενες εισαγωγές λόγω πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας στην Κίνα και υπάρχει περιορισμένη προθυμία μεταξύ των πελατών να πληρώσουν ασφάλιστρα για χάλυβα χαμηλών εκπομπών άνθρακα», σημείωσε η εταιρεία.
Ανησυχία για μη επίτευξη στόχων το 2030
Η ArcelorMittal προτείνει ότι ενδέχεται να μην είναι σε θέση να πετύχει τους στόχους της για μείωση της έντασης των εκπομπών κατά 25% το 2030 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2018.
Σημειώνει ότι οι απόλυτες εκπομπές από τις ευρωπαϊκές δραστηριότητες έχουν μειωθεί κατά 28,2% από το 2018, αλλά μόνο λόγω της χαμηλότερης παραγωγής χάλυβα λόγω της χαμηλής ζήτησης.
Η ζήτηση χάλυβα θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει σχεδόν το 1/5 της στοχευμένης παραγωγής πράσινου υδρογόνου της ΕΕ έως το 2030.
«Αναμένουμε αρκετές σημαντικές εξελίξεις το 2025, συμπεριλαμβανομένης της προγραμματισμένης αναθεώρησης του CBAM, μιας αναμενόμενης αναθεώρησης των διασφαλίσεων για τον χάλυβα και της δημοσίευσης του Σχεδίου Δράσης για τον Χάλυβα και τα Μέταλλα.
Όταν ολοκληρωθούν, αυτές οι πρωτοβουλίες θα παράσχουν τις παραμέτρους που απαιτούνται για τη διαμόρφωση της επιχειρηματικής υπόθεσης για επενδύσεις απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στην Ευρώπη», ανέφερε η ArcelorMittal.
www.worldenergynews.gr