Ο ρόλος της Κίνας μέσω των ορυχείων της
Πολλά ορυχεία λιθίου με επικεφαλής Κινέζους διατηρούν την παραγωγή της πρώτης ύλης που απαιτείται για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων (EV) παρά τις αδύναμες… τιμές, στοιχείο που αρκεί για να προκαλέσει μαζικές περικοπές στην παραγωγή, ωφελώντας όμως τους κατασκευαστές μπαταριών.
Σύμφωνα με το Reuters, η συνεχιζόμενη παραγωγή δημιουργεί την προοπτική για χρόνια υπερπροσφοράς και αδύναμων… τιμών.
Ορισμένοι κατασκευαστές μπαταριών κατέχουν ορυχεία ή έχουν διοχετεύσει μετρητά για να τα διατηρήσουν λειτουργικά.
Τα ορυχεία διατήρησαν επίσης την παραγωγή για να κρατήσουν μερίδιο αγοράς και καλές σχέσεις με τις κυβερνήσεις διότι το κλείσιμο και η επανεκκίνηση μπορεί να οδηγήσουν σε τεχνικά ζητήματα, σύμφωνα με μεταλλωρύχους, συμβούλους και αναλυτές.
Κλείσιμο ορυχείων
Μέχρι στιγμής, περίπου 12 παραγωγοί λιθίου έχουν κλείσει προσωρινά τα ζημιογόνα ορυχεία, έχουν περιορίσει την παραγωγή ή έχουν καθυστερήσει τις επεκτάσεις.
Πολλοί άλλοι εξακολουθούν να λειτουργούν, πράγμα που σημαίνει ότι η παγκόσμια υπερπροσφορά του ορυκτού που απαιτείται για μπαταρίες για σταθερή αποθήκευση, καθώς και για ηλεκτρικά οχήματα, είναι πιθανό να διαρκέσει για αρκετά χρόνια και να διατηρήσει τις τιμές χαμηλές, δήλωσαν οι γνώστες του κλάδου και οι αναλυτές.
Η τιμή του υδροξειδίου του λιθίου έχει υποχωρήσει σχεδόν 90% από τότε που έφτασε στο ανώτατο όριο των 85 $ ανά κιλό τον Δεκέμβριο του 2022, μετά την άνοδο κατά περισσότερο από επταπλάσια κατά τους προηγούμενους 18 μήνες.
Η παγκόσμια προσφορά λιθίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 25% φέτος και 15% το 2025, ανέφερε η UBS.
Η αυξανόμενη απόδοση έχει δημιουργήσει άφθονη ποσότητα λιθίου (κλειδί… για τις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων). Τα πλεονάσματα αναμένεται να συνεχιστούν μέχρι το 2027, σύμφωνα με την UBS, παρά τις πρόσφατες περικοπές στα ζημιογόνα ορυχεία και τις καθυστερήσεις των έργων.
Ο Μάρτιν Τζάκσον (επικεφαλής πρώτων υλών μπαταριών στη CRU) εκτίμησε ότι περίπου το 10% της παραγωγής είναι ζημιογόνο.
Τα ορυχεία της Κίνας
Η Κίνα έχει μερικά από τα υψηλότερα κόστη ορυχείων λιθίου, αλλά πολλά τέτοια ορυχεία που ανήκουν στην ασιατική χώρα, την Αυστραλία και την Αφρική είναι απίθανο να κλείσουν επειδή είναι ενσωματωμένα σε κατάντη αλυσίδες εφοδιασμού, όπως υποστήριξαν αναλυτές και σύμβουλοι.
Τόνισαν ότι η κυβέρνηση της Κίνας θεωρεί τον κορυφαίο παγκοσμίως τομέα ηλεκτρικών και μπαταριών της ως στρατηγικό και επιθυμεί να τον διατηρήσει να ακμάζει με σταθερές προμήθειες πρώτων υλών και χαμηλό κόστος.
Η αναμενόμενη άνοδος των πωλήσεων EV και η άνοδος των τιμών του λιθίου το 2021 και το 2022 πριν οδήγησαν σε αύξηση των νέων ορυχείων.
Μετά την πτώση των τιμών ως απάντηση στην υπερπροσφορά και τις ασθενέστερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις EV, οι επενδύσεις σε ορυχεία λιθίου συνεχίστηκαν και πέρυσι εκτινάχθηκαν κατά 60%, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας.
Μέρος της επένδυσης προήλθε από την προσπάθεια της Κίνας να εξασφαλίσει προμήθειες λιθίου στο εξωτερικό, συμπεριλαμβανομένης της Ζιμπάμπουε η οποία έχει γίνει ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής λιθίου εξόρυξης στον κόσμο μέσα σε λίγα χρόνια.
«Τα 4 λειτουργικά ορυχεία ανήκουν κατά πλειοψηφία σε κινεζικές εταιρείες, αλλά έχουν ελάχιστα κέρδη ή ζημιώνονται», σύμφωνα με τον Cameron Perks, (Διευθυντής προϊόντων λιθίου στη συμβουλευτική Benchmark Mineral Intelligence).
«Κανένα από αυτά δεν έχει κλείσει παρά το κόστος που κυμαίνεται από 600 έως 1.000 δολάρια ανά μετρικό τόνο υλικού που πωλείται σε σύγκριση με την τιμή των 765 δολαρίων ανά τόνο.
Υπάρχει επίσης η πολιτική πτυχή στην Κίνα, η επιθυμία να εξασφαλίσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους εκτός της Αυστραλίας και του Καναδά, όπου είχαν κάποια απώθηση», είπε ο Perks ο οποίος επισκέφτηκε ορυχεία στη χώρα τις τελευταίες εβδομάδες.
Εξωτερική στήριξη στα ορυχεία της Αυστραλίας
Στην Αυστραλία όπου το κόστος είναι επίσης υψηλό, ορισμένες εταιρείες σχεδιάζουν να το σκληρύνουν… με την υποστήριξη των κατασκευαστών μπαταριών, αναδιοργανώνοντας τα σχέδια εξόρυξης και αντισταθμίζοντας τις απώλειες σε λίθιο με κερδοφόρα παραγωγή σιδηρομεταλλεύματος, χαλκού ή νικελίου.
Η Liontown η οποία σημείωσε ετήσια καθαρή ζημία μετά από φόρους ύψους 64,9 εκατομμυρίων δολαρίων Αυστραλία, υποστηρίχθηκε από τη νοτιοκορεατική εταιρεία παραγωγής μπαταριών LG Energy Solution (LGES)
η οποία παρείχε χρηματοδότηση 250 εκατομμυρίων δολαρίων τον Ιούλιο.
Η LGES, η οποία έλαβε 10ετή παράταση της συμφωνίας προμήθειας λιθίου από τη Liontown, επωφελήθηκε από τις χαμηλές τιμές λιθίου, με έναν αξιωματούχο να λέει μια κλήση κερδών τον Ιούλιο: «Λόγω των αδύναμων τιμών μετάλλων, το τμήμα προηγμένων μπαταριών αυτοκινήτων σημείωσε αύξηση σε πρόσοδος."
www.worldenergynews.gr