Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Δύο κλάδοι θα επιβιώσουν από την "παγίδα" του neto zero - Δεν θα είναι η αυτοκινητοβιομηχανία

Δύο κλάδοι θα επιβιώσουν από την

Μπορεί να τη σώσει η Κίνα; (The Telegraph)

Η αυτοκινητοβιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου αγωνίζεται για να εκπληρώσει τις «πράσινες» εντολές για να αποφύγει την τιμωρία των προστίμων και τον κατ’ επέκτασιν αφανισμό, σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στην μεγάλη εφημερίδα «The Telegraph».

Σημειώνεται ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της βρετανικής χώρας παλεύει να επιβιώσει ενάντια στον αυξανόμενο κινεζικό ανταγωνισμό.

Οι πρόσφατες επαφές της κυβέρνησης με την Κίνα ίσως σώσουν τον κλάδο, αλλά είναι άγνωστο για πόσο.

Την περασμένη εβδομάδα η Ρέιτσελ Ριβς (υπουργός Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου) επισκέφθηκε την Κίνα ως ένδειξη καλής θέλησης στο θέμα των επενδύσεων, της οικονομικής συνεργασίας και των σχέσεων μεταξύ των δύο κρατών.

Ρέιτσελ_Ριβς_υπουργός_Οικονομικών_του_Ηνωμένου_Βασιλείου_1.jpg

Το Υπουργείο Οικονομικών αναγκάστηκε να καταλήξει σε μεγάλο αριθμό παροχών ύψους 1 δισ. λιρών τα επόμενα 5 χρόνια.

«Η Κίνα δεν πρόκειται να ανοίξει τίποτα για να κάνει μια ουσιαστική διαφορά στην ανάπτυξη εδώ», λέει ο George Magnus (βετεράνος παρατηρητής της Κίνας).

Όπως πάνε τα πράγματα, οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες θα είναι η μόνη βιομηχανία που θα απομείνει στο Ηνωμένο Βασίλειο όταν η επιδίωξη του «καθαρού μηδενός» σκοτώσει… όλες τις άλλες. Άρα θα ήταν λογικό για την Ριβς να επικεντρωθεί στο να κερδίσει παραχωρήσεις στην Κίνα για τους τραπεζίτες και ασφαλιστών. Αυτοί ήταν οι άνθρωποι που πήρε μαζί της στην αποστολή.

 

Προσπάθειες της κυβέρνησης για επιβίωση της αυτοκινητοβιομηχανίας

Η κυβέρνηση προσπαθεί να συμβιβάσει τους καθαρούς μηδενικούς στόχους της με το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στη βρετανική χώρα.

Όμως δεν είναι μόνο τα αυτοκίνητα. Η βιομηχανία χημικών πολλών δισεκατομμυρίων λιρών της Βρετανίας αντιμετωπίζει κίνδυνο «εξαφάνισης» λόγω του αυξανόμενου ενεργειακού κόστους και της στροφής στο καθαρό μηδέν, δήλωσε αυτή την εβδομάδα ο σερ Τζιμ Ράτκλιφ, πρόεδρος της Ineos.

Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει παρομοίως το διπλό πλήγμα της ολοένα και μεγαλύτερης τιμωρίας των προστίμων για την αποτυχία να μεταβεί αρκετά γρήγορα στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) και μια καταστροφική επίθεση του πολύ υποτονικού κινεζικού ανταγωνισμού.

 

Οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν επειγόντως

Οι υπουργοί φαίνονται ανίκανοι να αποφασίσουν τον τρόπο αντιμετώπισης αυτών των απειλών σε μια βιομηχανία που εξακολουθεί να υποστηρίζει δεκάδες χιλιάδες ακριβοπληρωμένες θέσεις εργασίας στη Βρετανία και είναι ένας από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς της χώρας.

Υπάρχουν δύο αλληλένδετα ζητήματα για τα οποία πρέπει να αποφασίσουν επειγόντως.

The new Volkswagen e-up!

Το ένα είναι
εάν θα προσφέρουν κάποια προστασία στον κλάδο ακολουθώντας τις ΗΠΑ και την Ευρώπη στην επιβολή βαρέων δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

Το άλλο είναι εάν θα πάρει «τσεκούρι» ή θα προσαρμοστεί η νομικά δεσμευτική εντολή που απαιτεί τη σταδιακή κατάργηση των πωλήσεων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ και την αντικατάστασή τους με όλα τα ηλεκτρικά οχήματα.

Σε κανένα από τα δύο δεν υπάρχει σαφήνεια.

Επομένως ήταν λογικό για τις αυτοκινητοβιομηχανίες να περιμένουν περισσότερα από την κρατική υποστήριξη και κίνητρα για να υποστηρίξουν μια επιδιωκόμενη μετάβαση που είναι πολύ πιο μπροστά από οποιαδήποτε φυσική ζήτηση της αγοράς για αυτό.

 

Πρόστιμα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Ως τώρα οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων υπολείπονται πολύ από τις υποχρεωτικές ποσοστώσεις, αφήνοντας θεωρητικά τις αυτοκινητοβιομηχανίες να υποχρεωθούν σε πρόστιμο 15.000 λιρών για κάθε μη συμμορφούμενο όχημα που πωλείται.

Στην περίπτωση αυτή, λιγότερο από το 20% όλων των οχημάτων που πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι ήταν πλήρως ηλεκτρικά plug-in, έναντι της υποχρεωτικής ποσόστωσης των 22%.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, η Ford από μόνη της θα αντιμετώπιζε συνολικά πρόστιμα για το περασμένο έτος περίπου 500 εκατομμυρίων λιρών χωρίς αυτές τις εκπτώσεις.

Ως έχουν, οι κατασκευαστές πρέπει να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να εκπληρώσουν την εντολή.


ηλεκτρικά_αυτοκίνητα_1.jpg

Αντιδράσεις εμπόρων, αυτοκινητοβιομηχανιών και καταναλωτών

Οι έμποροι παραπονιούνται ότι πρέπει να τροφοδοτούν τους καταναλωτές με ηλεκτρικά οχήματα με το να τους προσφέρουν καμία εναλλακτική και ότι πρέπει να καταφεύγουν σε μεγάλες εκπτώσεις για να αλλάξουν το απόθεμα.

Ταυτόχρονα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν όλο και πιο έντονο ανταγωνισμό από κινεζικές πρωτοποριακές εταιρείες, πολλές από τις οποίες είναι και πολύ φθηνότερες και (σύμφωνα με τους σχολιαστές), πολύ ανώτερης ποιότητας.

Οι καταναλωτές παρασύρονται επιδιώκοντας το καθαρό μηδέν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Το να τους στερήσει στη συνέχεια τη φθηνότερη επιλογή με την επιβολή αιφνιδιαστικών δασμών στον κινεζικό ανταγωνισμό θα φαινόταν διεστραμμένο. Ωστόσο, χωρίς τέτοιες προστασίες, οι εγχώριοι παραγωγοί αντιμετωπίζουν κόστος χιλιάδων θέσεων εργασίας και περαιτέρω καταστροφικές ζημιές στο ισοζύγιο πληρωμών.

 

Συνέπειες νέων μορφών συνεργασιών με την Κίνα

Η επιβολή τέτοιων δασμών, θα έφερνε σωματικό πλήγμα στις σχέσεις με την Κίνα ακριβώς τη στιγμή που η Ριβς προσπαθεί να επαναδεσμευτεί απλώνοντας «χείρα φιλίας».

Μια πιθανότητα θα ήταν να πειστεί η BYD (κινέζικη κατασκευάστρια εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων) και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να δημιουργήσουν καταστήματα στη Βρετανία, όπως έκανε το Ηνωμένο Βασίλειο με τους Ιάπωνες κατασκευαστές αυτοκινήτων τη δεκαετία του 1980.

Βάσει της Συμφωνία Εμπορίου και Συνεργασίας ΕΕ-ΗΒ, η Βρετανία συνεχίζει να συναλλάσσεται χωρίς δασμούς με την Ευρώπη στα αυτοκίνητα, με την επιφύλαξη των απαιτήσεων των κανόνων καταγωγής.

Ως εκ τούτου, είναι λογικό για τους Κινέζους κατασκευαστές να καθιερώσουν μια παρουσία στην Αγγλία σαν κερκόπορτα… στις ευρωπαϊκές αγορές.

Η BYD επενδύει ήδη σε μεγάλο βαθμό στην Ουγγαρία ως τρόπο παράκαμψης των δασμών της ΕΕ και στην Τουρκία η οποία απολαμβάνει ομοίως αφορολόγητο εμπόριο αυτοκινήτων ως μέρος της τελωνειακής ένωσης της ΕΕ.

Αλλά θα χρειαστούν χρόνια για να λειτουργήσει οποιοδήποτε τέτοιο εργοστάσιο στη Βρετανία και δεν βοηθά πολύ την κυβέρνηση με την απειλή για τις θέσεις εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Κινδυνεύει επίσης να αναστατώσει τον Τραμπ ο οποίος προσπαθώντας να περιορίσει την κινεζική επιρροή ζητά από ανθρώπους όπως η Βρετανία να διαλέξουν πλευρά.

Για το Ηνωμένο Βασίλειο, το εμπόριο με τις ΗΠΑ είναι πολύ πιο σημαντικό από ό,τι με την Κίνα.


Το δίλημμα των υπουργών

Οι υπουργοί βρίσκονται μπροστά σε μια ξεκάθαρη επιλογή.

Η μία είναι να εγκαταλείψουν την παρωδία της εντολής μηδενικών εκπομπών και να αφήσουν την αγορά να αποφασίσει τον ρυθμό της μετάβασης από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα.

Η άλλη είναι να αφήσουν τη βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου στο έλεος… των άκαμπτων καθαρών μηδενικών δεσμεύσεων, γνωρίζοντας ότι δεν θα κάνει διαφορά στις παγκόσμιες εκπομπές και στο τέλος θα καταστρέψει όποια πιθανότητα έχουν ακόμη οι Εργατικοί για νέα εκλογή.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης