
Οι αιτίες, η έκκληση της φον ντερ Λάιεν και τι μέλλει γενέσθαι
Η βιομηχανία αυτοκινήτων στην Ευρώπη διάγει περίοδο κρίσης.
Απώλειες θέσεων εργασίας, κλείσιμο εργοστασίων, μικρή ζήτηση και ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν τα κυριότερα προβλήματα.
Στις 30/1/2025, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής) κάλεσε βασικούς παράγοντες του κλάδου σε «στρατηγικό διάλογο» για το μέλλον αυτών των επιχειρήσεων.
Η ιστοσελίδα Euractiv.com η οποία ασχολείται πολλάκις με τέτοια θέματα, σκιαγραφεί τις αιτίες της τρέχουσας ύφεσης.
Συνοπτικά τα προβλήματα:
1) Ασθενής ζήτηση
Το κύριο πρόβλημα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών είναι η ζήτηση.
Δύο εκατομμύρια λιγότερα αυτοκίνητα παρήχθησαν στην Ευρώπη το 2024 από ό,τι πριν από την πανδημία του COVID-19, καθώς οι Ευρωπαίοι αδυνατούν να αγοράζουν νέο αυτοκίνητο λόγω του υψηλότερου κόστους ζωής και των υψηλών επιτοκίων.
«Η ευρωπαϊκή μεσαία τάξη χάνει αγοραστική δύναμη», είπε πέρυσι ο Luca de Meo (Διευθύνων Σύμβουλος της Renault).
Η έλλειψη ζήτησης είναι ιδιαίτερα έντονη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Η πτώση της ευρωπαϊκής παραγωγής επιταχύνεται από μια τάση σύμφωνα με την οποία αυτοκινητοβιομηχανίες (π.χ. γερμανικές), λαμβάνουν τις προμήθειες τους από τη χώρα προορισμού των αυτοκινήτων. Συγκεκριμένα κατασκευάζουν αυτοκίνητα για την αγορά των ΗΠΑ στη Βόρεια Αμερική.
2) Απώλειες θέσεων εργασίας και κλείσιμο εργοστασίων
Η μείωση του αριθμού των αυτοκινήτων που παράγονται στην Ευρώπη, σημαίνει ότι χρειάζονται λιγότεροι άνθρωποι για την κατασκευή τους.
Συνολικά 88.000 μειώσεις θέσεων εργασίας ανακοινώθηκαν κατά τη διάρκεια του 2024, σύμφωνα με στοιχεία του Eurofound. Αυτό περιλαμβάνει την ανακοίνωση της Volkswagen, της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας της Ευρώπης, να περικόψει 35.000 θέσεις εργασίας έως το 2030, υποσχόμενη ωστόσο να το κάνει χωρίς να απολύσει άτομα.
Το εργατικό δυναμικό της αυτοκινητοβιομηχανίας γερνάει. Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες εργαζόμενοι θα συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα χρόνια.
Στην περίπτωση της Volkswagen η οποία κατασκευάζει 9 εκατομμύρια αυτοκίνητα ετησίως με 680.000 υπαλλήλους παγκοσμίως (η ιαπωνική ανταγωνίστρια Toyota κατασκευάζει παρόμοιο αριθμό με μόλις 375.000 υπαλλήλους), ακόμη και εκπρόσωποι των εργαζομένων έχουν αναγνωρίσει την ύπαρξη «πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας».
3) Μετάβαση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Το πρόβλημα της απώλειας θέσεων εργασίας επιταχύνεται από τη στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα τα οποία χρειάζονται λιγότερους ανθρώπους για να τα συναρμολογήσουν και σημαίνει ότι εξαφανίζονται ολόκληρες οι αλυσίδες αξίας για μέρη κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Ενώ υπάρχει συναίνεση ότι η κυρίαρχη τεχνολογία θα είναι η ηλεκτρική, οι αριθμοί πωλήσεων απέχουν πολύ από αυτό που χρειάζεται.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν ό,τι μπορούν για να αυξήσουν το μερίδιο των EVS.
Ωστόσο, το πρόβλημα θα ήταν ότι οι καταναλωτές δεν αισθάνονται σίγουροι για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κυρίως λόγω της έλλειψης υποδομής φόρτισης.
Στη Γερμανία, το τέλος ενός premium ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μια νύχτα (στο αποκορύφωμα της δημοσιονομικής κρίσης), οδήγησε το μερίδιο των αυτών των οχημάτων να μειώνεται δραστικά.
Ο Όλαφ Σολτς (αγωνίζεται επί του παρόντος για μια δεύτερη θητεία ως καγκελάριος της χώρας), ζήτησε από την ΕΕ να παρέμβει, ζητώντας ένα σύστημα επιδότησης αγορών σε ολόκληρη την Ένωση.
Από την άλλη η Transport & Environment, κατηγορεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες για την αύξηση των τιμών των EV, καθώς έχουν επικεντρωθεί σε ακριβότερα premium μοντέλα.
Η ΜΚΟ ελπίζει ότι αυτό θα αλλάξει το 2025, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα χορηγούν εκπτώσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να πετύχουν τους στόχους τους για το CO2.
Ανάγκη λύσεων στα επικείμενα πρόστιμα αν χαθούν οι στόχοι για το CO2
Η ACEA (Ένωση αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ) καλεί την ΕΕ να απαλλάξει τις αυτοκινητοβιομηχανίες από τα επικείμενα πρόστιμα σε περίπτωση που χαθούν οι στόχοι για το CO2, μια κλήση που υποστηρίζεται από τον Scholz και άλλες χώρες αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Τσεχίας.
Στο Compasitness Compass που παρουσίασε στις 29/1, η Επιτροπή δεσμεύεται να «εντοπίσει άμεσες λύσεις στα επικείμενα πρόστιμα εξετάζοντας πιθανές ευελιξίες χωρίς, ωστόσο, να μειώσει τη συνολική φιλοδοξία των στόχων του 2025».
Αυτό υποδηλώνει έναν συμβιβασμό που θα μπορούσε να δει τους στόχους να υπολογίζονται σε αρκετά χρόνια, όπως πρότεινε ο Ρόμπερτ Χάμπεκ (Γερμανός Υπουργός Οικονομίας).
www.worldenergynews.gr