
Η τιμή του φυσικού αέριο είναι στα 50 ευρώ/MWh, τριπλάσια από το 2021 και χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου της ΕΕ έχουν αδειάσει γρηγορότερα φέτος από ό,τι τους τελευταίους χειμώνες και είναι επί του παρόντος γεμάτοι κατά 59%
Στη σημασία των υποδομών LNG και αγωγών για την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης δίνει έμφαση η ανάλυση του ENTSOG, η οποία περιλαμβάνει σενάρια διακοπής παροχής αερίου και διακοπής της υποδομής.
Στη σχετική ανάλυση ο ENTSOG περιγράφει πόσο θα αυξάνονταν η ζήτηση σε κάθε σενάριο διακοπής αερίου και τονίζει ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου και οι τερματικοί σταθμοί LNG είναι απαραίτητοι για τη διασφάλιση εποχιακής και βραχυπρόθεσμης ευελιξίας.

Σημειώνει ότι ακόμα κι αν οι υποδομές επιτρέπουν μια αποτελεσματική ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, ένας απροσδόκητος συνδυασμός ακραίων κλιματικών συνθηκών και η διακοπή της οδού τροφοδοσίας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τοπικούς περιορισμούς της προσφοράς, που απαιτούν ορισμένα μέτρα απόκρισης από την πλευρά της ζήτησης (είτε βάσει πολιτικής ή με βάση την τιμή).
Η ανάλυση δείχνει ότι η ικανοποίηση της ζήτησης τον κρύο χειμώνα και η διατήρηση στο ελάχιστο 30% το μέσο επίπεδο αποθέματος Υπόγειας Αποθήκευσης Αερίου (UGS) στο τέλος της χειμερινής περιόδου θα απαιτούσε τουλάχιστον 10% απόκριση από την πλευρά της ζήτησης, ανάλογα με την ισορροπία μεταξύ της προσφοράς διαθεσιμότητα πηγής και αέριο στην αποθήκευση.
Σε όλα τα σενάρια, η αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ διασφαλίζει ότι οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες χωρών μπορούν να διατηρηθούν και να τροφοδοτηθούν μέχρι τη διαθέσιμη χωρητικότητα.
Ποιες είναι οι νέες υποδομές αερίου στην Ευρώπη ως το 2026
Η ανάλυση του ENTSOG αναφέρει, ότι αναμένονται το 2025-26 νέα έργα και επεκτάσεις LNG αναμένεται να προστεθούν στο δυναμικό της ΕΕ προσθέτοντας δυνητικά επιπλέον 600 GWh/ημέρα.
Στη λίστα με τα νέα έργα περιλαμβάνονται 4 έργα του ΔΕΣΦΑ, ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ο αγωγός Νέας Μεσημβρία/Ευζώνων, ο ενισχυμένος σταθμός συμπίεση στη Νέα Μεσημβρία και σταθμοί συμπίεσης στην Κομοτηνή και τα Αμπέλια.

Θα παραδεχτεί η Ευρώπη την ανάγκη για φυσικό αέριο;
Η ανάλυση για τους κινδύνους διακοπής παροχής αερίου του ENTSOG, έρχεται σε μια συγκυρία που η Ευρώπη έχει ήδη δει την επίπτωση στην αγορά αερίου από τη διακοπή παροχής από την Ουκρανία και που όλο και περισσότερο γίνεται αντιληπτό ότι το φυσικό αέριο θα αποτελεί μέρος του ενεργειακού μείγματος της γηραιάς ηπείρου για τις επόμενες δεκαετίες.
Η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης βασίζεται πλέον στο LNG, οι υποδομές φυσικού αερίου δεν επιδοτούνται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, η πληρότητα των αποθηκών είναι στο 59% και αναμένεται να αυξηθεί η ζήτησης τους καλοκαιρινούς μήνες για την αναπλήρωσή τους.
Στο πλαίσιο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρόσφατη επιστολή του στην Κομισιόν τόνισε ότι για να αποκλιμακώσουν τις τιμές, πρέπει να δοθεί ένα θετικό σήμα για τις επενδύσεις σε φυσικό αέριο, κάτι που ακόμη και πριν γίνει πραγματικότητα θα επηρεάσει την ψυχολογία της αγοράς. Σημειώνεται, ότι σήμερα δεν χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά προγράμματα οι υποδομές φυσικού αερίου κάτι που ενδεχομένως αλλάξει από τη νέα Κομισιόν.
Στην Ελλάδα τρεις μεγάλες επενδύσεις στο φυσικό αέριο, (Κάθετος Διάδρομος του ΔΕΣΦΑ, Διώρυγα GAS της Motor Oil και FSRU Βόλου) προσδοκούν να λάβουν χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Όπως ανέφερε και ο Πρωθυπουργός, "θα βασιζόμαστε στο φυσικό αέριο για τουλάχιστον δύο δεκαετίες και πρέπει να δώσουμε στις ευρωπαϊκές εταιρείες δύναμη να επενδύσουν σε έργα και υποδομές φυσικού αερίου και να υπογράψουν συμβάσεις που εγγυώνται την ευρωπαϊκή πρόσβαση σε παγκόσμιες προμήθειες".
Την ίδια στιγμή χθες ο Πρωθυπουργός της Πολωνίας κ. Tusk, θέτοντας τους στόχους της Προεδρίας της Ευρώπης δήλωσε στους ευρωβουλευτές ότι η Πολωνική Προεδρία μίλησε για συγκράτηση των τιμών της ενέργειας και της ενεργειακής εξάρτησης από τρίτες χώρες, ιδίως από τη Ρωσία, και δήλωσε ότι η αναθεώρηση της σχετικής νομοθεσίας, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας, είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι οι πολίτες της ΕΕ έχουν πρόσβαση σε φθηνότερη ενέργεια.
«Πρέπει να προστατεύσουμε το κλίμα μας, αλλά δεν μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά να μην είμαστε ανταγωνιστικοί», είπε.
Την ίδια στιγμή ο Friedrich Merz, ο υποψήφιος καγκελάριος από το CDU και το CSU απαιτεί την άμεση κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας φυσικού αερίου.
«Πρέπει να κατασκευάσουμε 50 σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου στη Γερμανία όσο το δυνατόν γρηγορότερα, οι οποίοι θα είναι άμεσα διαθέσιμοι στο διαδίκτυο», δήλωσε ο Γερμανός πολιτικός.
Στο 59% η πληρότητα στις Ευρωπαϊκές Αποθήκες
Η τιμή του φυσικού αέριο είναι στα 50 ευρώ/MWh, τριπλάσια από το 2021 και χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου της ΕΕ έχουν αδειάσει γρηγορότερα φέτος από ό,τι τους τελευταίους χειμώνες και είναι επί του παρόντος γεμάτοι κατά 59%, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Gas Infrastructure Europe.
Το επίπεδο πληρότητας πέρυσι τέτοια εποχή ήτα 75% και 79% 2023, μετά την ενεργειακή κρίση του 2022 που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Επίσης ήταν στο 58% στα τέλη Μαρτίου του περασμένου έτους.
Μέχρι το τέλος Μαρτίου, τα επίπεδα αποθήκευσης θα μπορούσαν να πέσουν έως και το 30-35% της χωρητικότητας, ανέφερε στο Reuters η Florence Schmit της Rabobank.
Σύμφωνα με το Reuters, η Ευρώπη μπορεί να χρειαστεί να αγοράσει τουλάχιστον 100 επιπλέον φορτία φυσικού αερίου αυτό το καλοκαίρι, αξίας περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σημερινές τιμές, για να αναπληρώσει τα αποθέματα φυσικού αερίου μετά από μια βουτιά στα επίπεδα αποθήκευσης αυτόν τον χειμώνα λόγω του κρύου καιρού και της διακοπής της ρωσικής προμήθειας.
Εάν η αποθήκευση πέσει στο 35% πλήρης - περίπου 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) - οι Ευρωπαίοι αγοραστές θα χρειαστεί να βρουν επιπλέον 12 bcm φυσικού αερίου στην παγκόσμια αγορά αυτό το καλοκαίρι, σε σύγκριση με το 2024, δήλωσε στο Reuters η Erisa Pasko αναλύτρια του Energy Aspects.
Αυτά τα 12 bcm ισοδυναμούν με περίπου 120 δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σημερινές τιμές, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters.
www.worldenergynews.gr
Στη σχετική ανάλυση ο ENTSOG περιγράφει πόσο θα αυξάνονταν η ζήτηση σε κάθε σενάριο διακοπής αερίου και τονίζει ότι οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης αερίου και οι τερματικοί σταθμοί LNG είναι απαραίτητοι για τη διασφάλιση εποχιακής και βραχυπρόθεσμης ευελιξίας.

Σημειώνει ότι ακόμα κι αν οι υποδομές επιτρέπουν μια αποτελεσματική ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου, ένας απροσδόκητος συνδυασμός ακραίων κλιματικών συνθηκών και η διακοπή της οδού τροφοδοσίας μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τοπικούς περιορισμούς της προσφοράς, που απαιτούν ορισμένα μέτρα απόκρισης από την πλευρά της ζήτησης (είτε βάσει πολιτικής ή με βάση την τιμή).
Η ανάλυση δείχνει ότι η ικανοποίηση της ζήτησης τον κρύο χειμώνα και η διατήρηση στο ελάχιστο 30% το μέσο επίπεδο αποθέματος Υπόγειας Αποθήκευσης Αερίου (UGS) στο τέλος της χειμερινής περιόδου θα απαιτούσε τουλάχιστον 10% απόκριση από την πλευρά της ζήτησης, ανάλογα με την ισορροπία μεταξύ της προσφοράς διαθεσιμότητα πηγής και αέριο στην αποθήκευση.
Σε όλα τα σενάρια, η αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ διασφαλίζει ότι οι εξαγωγές προς τρίτες χώρες χωρών μπορούν να διατηρηθούν και να τροφοδοτηθούν μέχρι τη διαθέσιμη χωρητικότητα.
Ποιες είναι οι νέες υποδομές αερίου στην Ευρώπη ως το 2026
Η ανάλυση του ENTSOG αναφέρει, ότι αναμένονται το 2025-26 νέα έργα και επεκτάσεις LNG αναμένεται να προστεθούν στο δυναμικό της ΕΕ προσθέτοντας δυνητικά επιπλέον 600 GWh/ημέρα.
Στη λίστα με τα νέα έργα περιλαμβάνονται 4 έργα του ΔΕΣΦΑ, ο διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, ο αγωγός Νέας Μεσημβρία/Ευζώνων, ο ενισχυμένος σταθμός συμπίεση στη Νέα Μεσημβρία και σταθμοί συμπίεσης στην Κομοτηνή και τα Αμπέλια.

Θα παραδεχτεί η Ευρώπη την ανάγκη για φυσικό αέριο;
Η ανάλυση για τους κινδύνους διακοπής παροχής αερίου του ENTSOG, έρχεται σε μια συγκυρία που η Ευρώπη έχει ήδη δει την επίπτωση στην αγορά αερίου από τη διακοπή παροχής από την Ουκρανία και που όλο και περισσότερο γίνεται αντιληπτό ότι το φυσικό αέριο θα αποτελεί μέρος του ενεργειακού μείγματος της γηραιάς ηπείρου για τις επόμενες δεκαετίες.
Η ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης βασίζεται πλέον στο LNG, οι υποδομές φυσικού αερίου δεν επιδοτούνται από τα ευρωπαϊκά προγράμματα, η πληρότητα των αποθηκών είναι στο 59% και αναμένεται να αυξηθεί η ζήτησης τους καλοκαιρινούς μήνες για την αναπλήρωσή τους.
Στο πλαίσιο ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, στην πρόσφατη επιστολή του στην Κομισιόν τόνισε ότι για να αποκλιμακώσουν τις τιμές, πρέπει να δοθεί ένα θετικό σήμα για τις επενδύσεις σε φυσικό αέριο, κάτι που ακόμη και πριν γίνει πραγματικότητα θα επηρεάσει την ψυχολογία της αγοράς. Σημειώνεται, ότι σήμερα δεν χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά προγράμματα οι υποδομές φυσικού αερίου κάτι που ενδεχομένως αλλάξει από τη νέα Κομισιόν.
Στην Ελλάδα τρεις μεγάλες επενδύσεις στο φυσικό αέριο, (Κάθετος Διάδρομος του ΔΕΣΦΑ, Διώρυγα GAS της Motor Oil και FSRU Βόλου) προσδοκούν να λάβουν χρηματοδοτήσεις από ευρωπαϊκά προγράμματα.
Όπως ανέφερε και ο Πρωθυπουργός, "θα βασιζόμαστε στο φυσικό αέριο για τουλάχιστον δύο δεκαετίες και πρέπει να δώσουμε στις ευρωπαϊκές εταιρείες δύναμη να επενδύσουν σε έργα και υποδομές φυσικού αερίου και να υπογράψουν συμβάσεις που εγγυώνται την ευρωπαϊκή πρόσβαση σε παγκόσμιες προμήθειες".
Την ίδια στιγμή χθες ο Πρωθυπουργός της Πολωνίας κ. Tusk, θέτοντας τους στόχους της Προεδρίας της Ευρώπης δήλωσε στους ευρωβουλευτές ότι η Πολωνική Προεδρία μίλησε για συγκράτηση των τιμών της ενέργειας και της ενεργειακής εξάρτησης από τρίτες χώρες, ιδίως από τη Ρωσία, και δήλωσε ότι η αναθεώρηση της σχετικής νομοθεσίας, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο της Πράσινης Συμφωνίας, είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί ότι οι πολίτες της ΕΕ έχουν πρόσβαση σε φθηνότερη ενέργεια.
«Πρέπει να προστατεύσουμε το κλίμα μας, αλλά δεν μπορούμε να αντέξουμε οικονομικά να μην είμαστε ανταγωνιστικοί», είπε.
Την ίδια στιγμή ο Friedrich Merz, ο υποψήφιος καγκελάριος από το CDU και το CSU απαιτεί την άμεση κατασκευή νέων σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας φυσικού αερίου.
«Πρέπει να κατασκευάσουμε 50 σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής φυσικού αερίου στη Γερμανία όσο το δυνατόν γρηγορότερα, οι οποίοι θα είναι άμεσα διαθέσιμοι στο διαδίκτυο», δήλωσε ο Γερμανός πολιτικός.
Στο 59% η πληρότητα στις Ευρωπαϊκές Αποθήκες
Η τιμή του φυσικού αέριο είναι στα 50 ευρώ/MWh, τριπλάσια από το 2021 και χώροι αποθήκευσης φυσικού αερίου της ΕΕ έχουν αδειάσει γρηγορότερα φέτος από ό,τι τους τελευταίους χειμώνες και είναι επί του παρόντος γεμάτοι κατά 59%, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Gas Infrastructure Europe.
Το επίπεδο πληρότητας πέρυσι τέτοια εποχή ήτα 75% και 79% 2023, μετά την ενεργειακή κρίση του 2022 που προκλήθηκε από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Επίσης ήταν στο 58% στα τέλη Μαρτίου του περασμένου έτους.
Μέχρι το τέλος Μαρτίου, τα επίπεδα αποθήκευσης θα μπορούσαν να πέσουν έως και το 30-35% της χωρητικότητας, ανέφερε στο Reuters η Florence Schmit της Rabobank.
Σύμφωνα με το Reuters, η Ευρώπη μπορεί να χρειαστεί να αγοράσει τουλάχιστον 100 επιπλέον φορτία φυσικού αερίου αυτό το καλοκαίρι, αξίας περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σημερινές τιμές, για να αναπληρώσει τα αποθέματα φυσικού αερίου μετά από μια βουτιά στα επίπεδα αποθήκευσης αυτόν τον χειμώνα λόγω του κρύου καιρού και της διακοπής της ρωσικής προμήθειας.
Εάν η αποθήκευση πέσει στο 35% πλήρης - περίπου 38 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) - οι Ευρωπαίοι αγοραστές θα χρειαστεί να βρουν επιπλέον 12 bcm φυσικού αερίου στην παγκόσμια αγορά αυτό το καλοκαίρι, σε σύγκριση με το 2024, δήλωσε στο Reuters η Erisa Pasko αναλύτρια του Energy Aspects.
Αυτά τα 12 bcm ισοδυναμούν με περίπου 120 δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε σημερινές τιμές, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters.
www.worldenergynews.gr