Αφιερώματα Φυσικό Αέριο

Νέες υποδομές εξελίσσουν την Ελλάδα σε περιφερειακό hub - Πολλαπλές επιχειρηματικές ευκαιρίες εντός και εκτός χώρας

Νέες υποδομές εξελίσσουν την Ελλάδα σε περιφερειακό hub - Πολλαπλές επιχειρηματικές ευκαιρίες εντός και εκτός χώρας

Οι αγωγοί ΤΑΡ και IGB καθώς και το FSRU στην Αλεξανδρούπολη θα πολλαπλασιάσουν τις επιχειρηματικές ευκαιρίες εντός και εκτός χώρας, ενώ ο East Med και ο IGI Poseidon θα ενίσχυαν περαιτέρω τον ρόλο της Ελλάδας ως «πύλης» φυσικού αερίου

Κομβικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας, αλλά και για την αναβάθμιση του γεωστρατηγικού και οικονομικού ρόλου της στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων και της Νοτιανατολικής Μεσογείου, αποτελούν οι αγωγοί και τα έργα υποδομής, που αυξάνουν τις ποσότητες και διευρύνουν τις πηγές προμήθειας φυσικού αερίου.
Οι διασυνδέσεις του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου με τις γειτονικές χώρες  πέραν της ενεργειακής ασφάλειας και επάρκεια, συμβάλλουν επίσης στην διεύρυνση των επενδυτικών οριζόντων και τον πολλαπλασιασμό των επιχειρηματικών ευκαιριών σε όλο το φάσμα των ενεργειακών δραστηριοτήτων, εντός και εκτός Ελλάδος.

Αέριο σε Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουγγαρία μέσω του IGB

Η Ελλάδα διεκδικεί και μπορεί να έχει το ρόλο της πύλης εισόδου φυσικού αερίου στη Ν.Α. Ευρώπη, ιδιαίτερα με την υλοποίηση του Ελληνο-Βουλγαρικού αγωγού IGB και στη συνέχεια την επέκταση αντίστοιχων συνδέσεων προς Ρουμανία και Ουγγαρία.
Κατ’ αναλογία, ιδιαίτερης γεωστρατηγικής σημασίας είναι ο αγωγός East Med, που σχεδιάζεται να μεταφέρει φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου προς τους Ευρωπαίους καταναλωτές
Στο ίδιο πλαίσιο στρατηγική είναι η σημασία του αγωγού TAP, ο οποίος, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Ιταλίας, θα μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Κασπίας στην Κεντρική Ευρώπη.
Ο TAP προβλέπεται να συνδεθεί με τον Ελληνο-Βουλγαρικού Αγωγού (IGB) μήκους περίπου 182 χλμ. και δυναμικότητας  3 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα αύξησής τους στα 5 δισ. κυβ. μέτρα ετησίως.
Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός IGB θα καταλήγει στη Stara Zagora, συνδέοντας τα δίκτυα φυσικού αερίου Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής.
Τα δυο αυτά έργα διευρύνουν τις πηγές προμήθειας της Βουλγαρίας αλλά και δημιουργούν τις προοπτικές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας προς τη Ρουμανία και βορείως στην υπόλοιποι Ευρώπη.

Ο ρόλος του FSRU στην Αλεξανδρούπολη

Στα δυο αυτά έργα έρχεται να «κουμπώσει»  ο πλωτός τερματικός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη (FSRU), που προωθείται από την εταιρία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου, στη μετοχική βάση της οποίας συμμετέχει με 20% η GasLog και με 20% η Bulgartransgaz (διαχειριστής του βουλγαρικού Συστήματος Φυσικού Αερίου).
Επίσης, υπάρχει απόφαση της ΔΕΠΑ να συμμετάσχει στο έργο με ποσοστό 20%, ενώ εκκρεμεί η επιλογή πέμπτου μετόχου.
H Gastrade φιλοδοξεί να έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη δεσμευτική φάση του market test έως το τέλος του έτους, ώστε η τελική επενδυτική απόφαση να ληφθεί στα μέσα του 2020 προκειμένου η εμπορική λειτουργία να ξεκινήσει το 2022.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η πρώτη φάση του market test ολοκληρώθηκε με εκδήλωση ενδιαφέροντος από 20 εταιρείες για την απόκτηση ποσότητας υπερδιπλάσιας της τεχνικής δυναμικότητας της μονάδας (η ζήτηση έφτασε έως τα 12,2 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως).
Ο συνδυασμός των τριών έργων αυξάνει περαιτέρω την ποικιλία των πηγών προμήθειας φυσικού αερίου στην περιοχή των Βαλκανίων ενώ υλοποιεί την πολιτική των πολλαπλών πηγών και οδεύσεων της ΕΕ.  

Στόχος του EastMed η μεταφορά καυσίμου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης

Ο διασυνδετήριος αγωγός Eastern Mediterranean (EastMed) έχει ως στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.
Η αρχική δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, ενώ θα ακολουθεί υποθαλάσσια όδευση προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας ως τις ακτές της Θεσπρωτίας και την Ιταλία.
Στη Θεσπρωτία, ο αγωγός EastMed μπορεί να συνδεθεί με το έργο του αγωγού ΥΑΦΑ Ποσειδών (IGI Poseidon), ενισχύοντας περαιτέρω την ολοκλήρωση της αγοράς ενέργειας της ΕΕ με τις νέες ανακαλύψεις στη λεκάνη της Λεβαντίνης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαχείριση του έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «Ποσειδών», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison. Το διασυνοριακό αυτό έργο είναι ενταγμένο στον κατάλογο των έργων PCI της ΕΕ. Και βεβαίως το συγκεκριμένο έργο είναι εξαιρετικής γεωστρατηγικής σημασίας τόσο για την Ελλάδα όσο και για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.  

ΔΕΠΑ και Edison προωθούν τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας – Ιταλίας


Μεταξύ των έργων διασύνδεσης που προωθεί η ΔΕΠΑ είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας (IGI Poseidon) που αποτελείται από δύο τμήματα: το χερσαίο τμήμα μήκους περίπου 760 χλμ. που ξεκινά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους και καταλήγει στις ακτές της Θεσπρωτίας, και το υποθαλάσσιο τμήμα του έργου, με μήκος περίπου 210 χλμ. το οποίο συνδέει τις Θεσπρωτικές ακτές με το Ότραντο της Ιταλίας.

Ο αγωγός έχει σχεδιαστεί με αρχική δυναμικότητα 12 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου ετησίως προς την Ιταλία, με δυνατότητα αναβάθμισης μέχρι και σε 20 δισ. κυβ. μέτρα το οποίο θα είναι διαθέσιμο στα ελληνικά σύνορα.
Ο IGI Poseidon ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια στην ΕΕ επιτρέποντας τη διασύνδεσή της με πηγές αερίου της Κασπίας, της Μέσης Ανατολής και της Ανατολικής Μεσογείου.

 
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης