Αναλύσεις

Το σχέδιο ανάπτυξης της Ελλάδας με ορίζοντα το 2022 - Δείτε αναλυτικά το κεφάλαιο Ενέργεια

Το σχέδιο ανάπτυξης της Ελλάδας με ορίζοντα το 2022 - Δείτε αναλυτικά το κεφάλαιο Ενέργεια
Έρχονται 250 μεταρρυθμίσεις, μείωση φορολογίας, τι σχεδιάζεται για τις τράπεζες
Το ολιστικό σχέδιο προβλέπει ρυθμό αύξησης 2,3% του πραγματικού ΑΕΠ το 2018, κυρίως λόγω της έντονης αύξησης των επενδύσεων.
Περισσότερες από 250 μεταρρυθμίσεις στην πενταετία 2018-2022 περιλαμβάνει το ολιστικό σχέδιο της ανάπτυξης που έλαβε το «πράσινος φως» από τους δανειστές για την εφαρμογή του.   
Από τις μεταρρυθμίσεις της επόμενης ημέρας, για τις οποίες ορίζονται συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, ξεχωρίζουν από τον τομέα της οικονομίας: ο μόνιμος μηχανισμός αντικειμενικών αξιών των ακινήτων – μέτρο που θα έχει υλοποιηθεί το β’ τρίμηνο του 2019, το μητρώο περιουσιακών στοιχείων που θα πρέπει να είναι έτοιμο στο τέλος του 2018 και η απλοποίηση της φορολογικής νομοθεσίας.
Με το ίδιο κείμενο η κυβέρνηση δεσμεύεται να προχωρήσει στη μείωση των φορολογικών συντελεστών για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα, αφού πρώτα πατάξει την φοροδιαφυγή με την βοήθεια του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου ως εργαλείο για τον έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων των υπόχρεων.
Προβλέπει επίσης την επέκταση της χρήσης ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω κανονιστικών αποφάσεων και κινήτρων για τους φορολογούμενους (π.χ. λοταρία).
Σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, η χρήση των ηλεκτρονικών πληρωμών αυξάνεται σταθερά.
Ο αριθμός των συναλλαγών με κάρτες πληρωμών αυξήθηκε κατά 35% στα 513 εκατ. το 2016, ενώ η αξία των συναλλαγών αυξήθηκε κατά 40% φτάνοντας τα 55 δισ. Ευρώ.
Η χρήση των ψηφιακών πληρωμών αυξάνει τα δημόσια έσοδα (ΦΠΑ και φόρος εισοδήματος) και βελτιώνει την φορολογική συμμόρφωση.
Άλλες μεταρρυθμίσεις που προωθούνται  στο μέτωπο της φορολογικής πολιτικής  είναι:
• Διεύρυνση της φορολογικής βάσης και καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, για παράδειγμα μέσω της φορολόγησης των βραχυπρόθεσμων μισθώσεων ακινήτων μέσω ηλεκτρονικών πλατφορμών όπως η Airbnb.
• Διασταύρωση φορολογικών δηλώσεων και τραπεζικών λογαριασμών για την αντιμετώπιση μεγάλων περιπτώσεων φοροδιαφυγής.
• Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων και καπνού.
Εφαρμόστηκε ο νόμος 4410/2016, καθώς προβλέπει:
α) σημαντικές αλλαγές στον τελωνειακό κώδικα για την ενίσχυση της καταπολέμησης της παράνομης διακίνησης προϊόντων καπνού
 β) τη δημιουργία ενός Συντονιστικού Κέντρου για την προώθηση της αποτελεσματικής συνεργασίας μεταξύ των αρχών που καταπολεμούν το λαθρεμπόριο προϊόντων τα οποία υπόκεινται σε Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης. Η προσπάθεια αυτή θα επεκταθεί στον τομέα των καυσίμων.
• Ενσωμάτωση των μέτρων του ΟΟΣΑ για τη διάβρωση της βάσης και τη μετατόπιση των κερδών (BEPS) στην ελληνική νομοθεσία για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής μεγάλων επιχειρήσεων.
• Παροχή φορολογικών κινήτρων για τις επιχειρήσεις μέσω του νέου αναπτυξιακού νόμου και του νόμου για τις στρατηγικές επενδύσεις.
• Εξασφάλιση δίκαιων ρυθμίσεων για τους οφειλέτες του δημοσίου μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού (OCW), ο οποίος συμβάλλει σημαντικά στην εδραίωση βιώσιμων επιχειρήσεων.
• Προσαρμογή του ΕΝΦΙΑ μέσω της εξίσωσης των εμπορικών αντικειμενικών αξιών.
Αυτή η προσαρμογή θα καταστήσει βιώσιμα, μακροπρόθεσμα, τα έσοδα (2,65 δισ. Ευρώ)και θα οδηγήσει σε δίκαιη κατανομή του φόρου επί των ακινήτων. Επιπλέον, η προσαρμογή αυτή θα ευθυγραμμίσει το ελληνικό κράτος με τις δικαστικές αποφάσεις του ΣΤΕ, εξαλείφοντας τις σχετικές δικαστικές διαφορές. Θα δημιουργηθεί ένας μόνιμος μηχανισμός αποτίμησης για την τακτική ενημέρωση των φορολογικών αξιών (συμπεριλαμβανομένων των επαγγελματικών ακινήτων) και για περαιτέρω βελτιώσεις του φόρου ακίνητης περιουσίας ώστε οι αξίες αυτές να συγκλίνουν με τις πραγματικές αγοραίες αξίες των ακινήτων.
Στα εργασιακά προτεραιότητα δίνεται στην επεκτασιμότητα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και την εκ νέου εγκαθίδρυση της αρχής της ευνοϊκότερης ρύθμισης μετά το τέλος του προγράμματος.
Σε σχέση με την αύξηση του κατώτατου μισθού η κυβέρνηση μπορεί μεν να το έχει τοποθετήσει χρονικά εντός του 2018, ωστόσο με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο η σχετική κυβερνητική βούληση θα υλοποιηθεί εντός του 2019.
Σύμφωνα λοιπόν με το ολιστικό πρόγραμμα που αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση το επόμενο διάστημα, η κυβέρνηση σκοπεύει να εφαρμόσει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (είχε τεθεί σε ισχύ το 2014).
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει πριν από τη νομοθέτηση της αύξησης του κατώτατου μισθού να έχει προηγηθεί έκθεση για την αξιολόγηση του επιπέδου του κατώτατου μισθού της αρμόδιας επιτροπής στην οποία μετέχουν διάφοροι φορείς (μέχρι τέλος Μαρτίου), διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους (μέχρι τέλος Μαΐου), κατάθεση πορίσματος της αρμόδιας επιτροπής (μέχρι μέσα Ιουνίου) και νομοθέτηση (μέχρι τέλος Ιουνίου).
Στον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης ψηλά στην ατζέντα βρίσκεται η αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής με ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μέχρι τα μέσα του 2020.
Εναν χρόνο νωρίτερα θα έχει ολοκληρωθεί το πλαίσιο για τις επιθεωρήσεις εργασίας στη γεωργία.
Με το ίδιο σχέδιο η κυβέρνηση δεσμεύεται για την εφαρμογή ενός τριετούς προγράμματος δράσης για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας ώς τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ μέχρι το τέλος του 2021 θα «τρέξει» πρόγραμμα απασχόλησης εργαζομένων σε επισφαλείς θέσεις εργασίας.
Έμφαση δίνεται στη δημιουργία ενός νέου πλαισίου για τις εξαγωγές και τις στρατηγικές επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του Εθνικού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.
Ο μετασχηματισμός και εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα περνάει μέσα από την καθιέρωση ενός Δημόσιου Διοικητικού Εποπτικού Παρατηρητηρίου για την πρόοδο των διοικητικών μεταρρυθμίσεων, αλλά και από την ενίσχυση και αναδιάρθρωση των Ανεξάρτητων Αρχών, έργα τα οποία θα πρωταγωνιστήσουν στο δεύτερο τρίμηνο του 2019.
Στο τέλος του 2019, με βάση τις βέλτιστες ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές θα προχωρήσει ο εκσυγχρονισμός του συστήματος σχεδιασμού και των διαδικασιών πρόσληψης και θα ενισχυθεί το ΑΣΕΠ ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες πρόσληψης.
Η «ψηφιοποίηση» αποτελεί ειδικό και ιδιαίτερα κρίσιμο κεφάλαιο στο ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης καθώς προβλέπεται ότι εντός του 2018 θα έχει ολοκληρωθεί η ψηφιοποίηση της κυβερνητικής νομοθεσίας, του κώδικα διοικητικής διαδικασίας, του κώδικα δημοσίων υπαλλήλων και της νομοθεσίας για την ανοχτή διακυβέρνηση. Στις αρχές του 2019 εξάλλου θα έχει ψηφιοποιηθεί το σύστημα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού για τη δημόσια διοίκηση και στο τέλος του 2019 θα αρχίσουν να ανεβαίνουν σταδιακά οι κωδικοποιημένοι νόμοι.
Ο εκσυγχρονισμός του δημόσιου τομέα και η ψηφιοποίηση είναι κομβικής σημασίας για την ενίσχυση της παραγωγικότητας της οικονομίας και της βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η εφαρμογή του Εθνικού Στρατηγικού Πλάνου για τον αγροδιατροφικό τομέα, που περιλαμβάνει μέτρα στήριξης σε πέντε επιχειρησιακές προτεραιότητες (ενίσχυση ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας του αγροδιατροφικού τομέα, αύξηση της αξιακής αλυσίδας των εγχώριων προϊόντων, ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων με μέτρα υποστήριξης για την εγκατάσταση νέων αγροτών, εκπαίδευση και κατάρτιση, ενίσχυση κοινωνικού ιστού αγροτικών περιοχών και προστασία του περιβάλλοντος).
Δημιουργείται εξάλλου ένα νέο πλαίσιο δράσεων ενίσχυσης της τουριστικής βιομηχανίας (κίνητρα για νέα τουριστικά προϊόντα, όπως τουριστικά χωριά, γκολφ κ.α., αναβάθμιση ποιότητας υπηρεσιών, σύγχρονο σύστημα τουριστικής εκπαίδευσης).
Αλλά και σχέδια δράσης για την ανάπτυξη του Οικοσυστήματος της Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (2017-2023), την Κυκλική Οικονομία, τη διαχείριση αποβλήτων κ.λπ.
Στο τέλος του χρόνου σχεδιάζεται η εισαγωγή φορολογικών κινήτρων για επιχειρήσεις που εφαρμόζουν/επενδύουν σε περιβαλλοντική και φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία.
Προτεραιότητα (ειδικό κεφάλαιο) δίνει το ολιστικό αναπτυξιακό πρόγραμμα στη βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών με επανασχεδιασμό του χάρτη θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων για την ολοκλήρωση της σύνδεσης των νησιών, ιδιαίτερα των πιο απομακρυσμένων, μεταξύ τους (ακτινωτή διασύνδεση) καθώς και με την ηπειρωτική χώρα.
Παράλληλα μέχρι το 2020 θα έχει αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο θαλάσσιων, αεροπορικών και χερσαίων μεταφορών, προκειμένου να επιτευχθεί η έγκαιρη μετάβαση των κατοίκων και των επισκεπτών από και προς τα νησιά.
Περιλαμβάνει επίσης δράσεις που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και αφορούν την υγεία (άνοιγμα ΤοΜΥ, προμήθειες), τους κλάδους της ενέργειας και των υποδομών (ηλεκτρική διασύνδεση νησιών με ηπειρωτική χώρα, δίκτυα 5G, αντιμετώπιση ληξιπρόθεσμων οφειλών ΔΕΗ, αναβάθμιση υποδομών στα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης κ.λπ.).

Ανάπτυξη 2,3% το 2018 και 2,5% το 2019

Το ολιστικό σχέδιο προβλέπει ρυθμό αύξησης 2,3% του πραγματικού ΑΕΠ το 2018, κυρίως λόγω της έντονης αύξησης των επενδύσεων (+ 13,1%), της σταδιακής αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης (+ 0,5%) και της ενίσχυσης από τη ζήτηση από το εξωτερικό, η οποία θα ενισχύσει τις εξαγωγές (+ 4,5%), υποστηρίζοντας την σταθερή ανάπτυξη στους τομείς της μεταποίησης και του τουρισμού.
Το 2019, ο ρυθμός αύξησης της παραγωγής θα ανέλθει στο 2,5% σε ετήσια βάση, χάρη στη βελτίωση όλων των συνιστωσών της εγχώριας ζήτησης (ιδιωτική κατανάλωση: + 1,4% , δημόσια κατανάλωση:  + 0,4%, επενδύσεις: +10,5) , καθώς το οικονομικό κλίμα βελτιώνεται και η χρηματοδότηση μέσω των κεφαλαιαγορών εξομαλύνεται μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος τον Αύγουστο του 2018.
Μεσοπρόθεσμα, ο ρυθμός αύξησης του πραγματικού ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 2,1% κατά μέσο όρο μεταξύ του 2020 και του 2022, δεδομένου ότι η ιδιωτική κατανάλωση (+ 1,2% κατά μέσο όρο) υποστηρίζεται βιώσιμα από την αύξηση των θέσεων εργασίας (0,4% σε ετήσια βάση) και οι επενδύσεις συνεχίζουν να αυξάνονται (+ 7,6% κατά μέσο όρο), αν και με βραδύτερο ρυθμό.  

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ

ΜΑΡΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Πηγή:www.bankingnews.gr
www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης