Ηλεκτρισμός

Υψηλά πρόστιμα προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τα κρούσματα χειραγώγησης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας

Υψηλά πρόστιμα προβλέπει το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ για τα κρούσματα χειραγώγησης του Χρηματιστηρίου Ενέργειας
Με το νομοσχέδιο εναρμονίζεται το εθνικό πλαίσιο με τον ευρωπαϊκό Κανονισμό REMIT
Υψηλά πρόστιμα που φθάνουν για τα φυσικά πρόσωπα στο 1 εκατ. και για τις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις στο 10% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών τους προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για περιπτώσεις χειραγώγησης των αγορών του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
Στόχος της συγκεκριμένης ρύθμισης είναι η αποτροπή κάθε απόπειρας χειραγώγησης της αγοράς ενέργειας ενόψει της αναδιάρθρωσης της αγοράς με την υιοθέτηση του Target Model και τη λειτουργία του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
Έτσι με το νομοσχέδιο, εναρμονίζεται το εθνικό πλαίσιο με τον Κανονισμό REMIT (Regulation on Εuropean wholesale Energy Market Integrity and Transparency = Κανονισμός για την Ακεραιότητα και Διαφάνεια της χονδρικής Αγοράς Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης).
Ο Κανονισμός θεσπίζει κανόνες για την ορθή λειτουργία των χονδρικών αγορών ενέργειας και απαγορεύει τις καταχρηστικές πρακτικές που επηρεάζουν τις χονδρικές αγορές ενέργειας.

Αρμοδιότητα της ΡΑΕ

Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι η ΡΑΕ έχει την ευθύνη της διασφάλισης της ακεραιότητας και της διαφάνειας στη χονδρική αγορά ενέργειας, η οποία να περιλαμβάνει τόσο τις αγορές βασικών προϊόντων όσο και τις αγορές χρηματοοικονομικών παραγώγων.
Επίσης εισάγεται  ρητή αρμοδιότητα της ΡΑΕ να παρακολουθεί το επίπεδο διαφάνειας, συμπεριλαμβανομένων των τιμών χονδρικής, και να διασφαλίζει τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων που ασκούν ενεργειακές δραστηριότητες, καθώς επίσης και κάθε προσώπου ή οργανωμένης αγοράς.
Για τον προσδιορισμό και την επιμέτρηση του ύψους των προστίμων που επιβάλλονται, λαμβάνονται υπόψη, κατά περίπτωση από την ΡΑΕ τα ακόλουθα:
α) η σοβαρότητα, η συχνότητα και  η διάρκεια της παράβασης,
β) η επίπτωση της παράβασης στην εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και στη διάχυση ορθής και έγκυρης πληροφόρησης στην αγορά ενέργειας,
γ) η αξία των παράνομων συναλλαγών, εφόσον αυτό είναι δυνατόν να προσδιορισθεί,
δ) ο βαθμός ευθύνης του υπεύθυνου για την παράβαση προσώπου,
ε) η χρηματοοικονομική ευρωστία του υπεύθυνου για την παράβαση προσώπου, όπως προκύπτει για παράδειγμα από τον συνολικό κύκλο εργασιών προκειμένου περί νομικού προσώπου ή από το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα προκειμένου περί φυσικού προσώπου,
στ) το ύψος των κερδών που αποκτήθηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν από το υπεύθυνο για την παράβαση πρόσωπο, στον βαθμό που μπορούν να προσδιοριστούν,
ζ) ο βαθμός συνεργασίας του υπεύθυνου για την παράβαση προσώπου με την ΡΑΕ κατά το στάδιο διερεύνησης-ελέγχου από την τελευταία με την επιφύλαξη της ανάγκης αποστέρησης των αποκτηθέντων κερδών ή αποφευχθεισών ζημιών από το εν λόγω πρόσωπο,
η) οι ανάγκες της ειδικής και γενικής πρόληψης,
θ) τυχόν προηγούμενες παραβάσεις της νομοθεσίας της αγοράς ενέργειας,
ι) τα μέτρα που έχουν ληφθεί από το υπεύθυνο για την παράβαση πρόσωπο προκειμένου να αποτραπεί τυχόν επανάληψη της παράβασης.

Κυρώσεις και πρόσθετα μέτρα

Σε περίπτωση παράβασης και ύστερα από προηγούμενη ακρόαση η ΡΑΕ μπορεί να επιβάλει τις εξής διοικητικές κυρώσεις:
Για παράβαση της απαγόρευσης κατάχρησης προνομιακών πληροφοριών, της απαγόρευσης παράνομης ανακοίνωσης προνομιακών πληροφοριών και της απαγόρευσης χειραγώγησης της αγοράς:
    • σε φυσικό πρόσωπο πρόστιμο ύψους από 10.000 μέχρι 1.000.000 ευρώ ή πρόστιμο έως και το διπλάσιο του ποσού των κερδών που αποκτήθηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν λόγω της παράβασης, εάν το ποσό αυτό μπορεί να προσδιοριστεί,
    • σε νομικό  πρόσωπο, πρόστιμο που αντιστοιχεί στο 10% του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών του νομικού προσώπου σύμφωνα με τις τελευταίες διαθέσιμες οικονομικές καταστάσεις ή έως και το διπλάσιο του ποσού των κερδών που αποκτήθηκαν ή των ζημιών που αποφεύχθηκαν λόγω της παράβασης, εάν το ποσό αυτό μπορεί να προσδιοριστεί.
Η ΡΑΕ μπορεί, ανεξάρτητα από την επιβολή κυρώσεων, να επιβάλει και τα ακόλουθα μέτρα:
α) Εντολή προς το υπεύθυνο για την παράβαση πρόσωπο να διακόψει την παράνομη συμπεριφορά και να την παραλείπει στο μέλλον.
β) Δημόσια προειδοποίηση που καταχωρίζεται στον διαδικτυακό της τόπο, η οποία προσδιορίζει τη φύση της παράβασης και το όνομα του υπεύθυνου γι’ αυτήν προσώπου.
γ) Μέριμνα για την ορθή ενημέρωση του κοινού, συμπεριλαμβανομένης της διόρθωσης ψευδών ή παραπλανητικών πληροφοριών που δημοσιοποιήθηκαν. Στην τελευταία περίπτωση μπορεί να αξιώσει από οποιοδήποτε από τα πρόσωπα που δημοσίευσε ή διέδωσε ψευδείς ή παραπλανητικές πληροφορίες τη δημοσίευση διορθωτικής δήλωσης».
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τη διενέργεια των ελέγχων η ΡΑΕ θα πρέπει να έχει άμεση και ακώλυτη πρόσβαση σε οποιαδήποτε έγγραφα, βιβλία, στοιχεία ή άλλα δεδομένα οποιασδήποτε μορφής, ενώ μπορεί να ζητήσει πληροφορίες από οποιοδήποτε πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων όσων συμμετέχουν διαδοχικά στη διαβίβαση εντολών ή στη διεξαγωγή των σχετικών εργασιών.
Σε περίπτωση άρνησης ή καθυστέρησης παροχής στοιχείων και αναλόγως της σοβαρότητας της παράβασης, η ΡΑΕ μπορεί να επιβάλλει κυρώσεις .
Επίσης μπορεί να ζητήσει δια του αρμόδιου εισαγγελέα πλημμελειοδικών την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, προκειμένου να λάβει τα υπάρχοντα αρχεία διακίνησης δεδομένων που τηρούνται από φορέα παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, όταν υπάρχουν εύλογες υπόνοιες παραβίασης.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης