Τελευταία Νέα
Περιβάλλον

Σ. Φάμελλος: Απαιτείται νέος μηχανισμός πολιτικής προστασίας με ενσωμάτωση της κλιματικής κρίσης

Σ. Φάμελλος: Απαιτείται νέος μηχανισμός πολιτικής προστασίας με ενσωμάτωση της κλιματικής κρίσης
Τοποθέτηση του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιβάλλοντος  και την Υποεπιτροπή Υδατικών Πόρων της Βουλής
«Απαιτείται ολοκληρωμένος σχεδιασμός για την αντιμετώπιση των καταστροφών από πλημμύρες και πυρκαγιές, ο οποίος θα ενσωματώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Ο σχεδιασμός αυτός δεν μπορεί να περιορίζεται σε μία επικαιροποίηση εγκυκλίων και σε αναφορές συναρμόδιων υπηρεσιών, αλλά, ειδικά στην Ελλάδα, οφείλει να είναι διατομεακός και  να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα παραβιάσεων των χρήσεων γης και της αυθαίρετης δόμησης που αναπτύχθηκαν, χωρίς όριο, τα προηγούμενα χρόνια», ανέφερε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος, στις χθεσινές συνεδριάσεις της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος και της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων της Βουλής. Υπενθύμισε δε, ότι οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έχουν καταθέσει σχέδιο νόμου για ένα νέο σύστημα Πολιτικής Προστασίας με βάση τα διεθνή πρότυπα.
Με αφορμή τη συζήτηση για τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και άμεσης διαχείρισης βραχείων συνεπειών «Δάρδανος» (πλημμύρες) και «Ιόλαος» (δασικές πυρκαγιές), καθώς και τη διαχείριση των πλημμυρικών φαινομένων στη Μάνδρα, ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι: «Ενώ η ΝΔ έχει δεσμευτεί, επανειλημμένα, ότι θα προχωρήσει σε μια συνολική νομοθετική πρωτοβουλία για την αναδιοργάνωση του Συστήματος Πολιτικής Προστασίας, δεν έχουμε δει κάτι ακόμα. Βλέπουμε μόνο την ετήσια επιικαιροποιημένη εγκύκλιο για τις πλημμύρες, που, όμως, όπως διαβάζουμε, απαιτεί την ανάπτυξη δράσεων από τους Δήμους και τους τοπικούς φορείς έως τον Φεβρουάριο του 2020 (!), όταν δηλαδή θα έχει περάσει σχεδόν η μισή περίοδος υψηλών βροχοπτώσεων».
Αναλυτικότερα, στην τοποθέτησή του, ο Σ. Φάμελλος υπενθύμισε ότι: « Την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ διατυπώθηκε για πρώτη φορά Εθνική Πολιτική πρόληψης Δασικών Πυρκαγιών, και το πλαίσιο συνεργασίας  μεταξύ της Δασικής Υπηρεσίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, με την Κοινή Υπουργική Απόφαση (181752/2052/2019). Στοιχεία που απουσίαζαν, διαχρονικά, από το ελληνικό θεσμικό πλαίσιο». Υπογράμμισε, για μία ακόμη φορά, τη μεγάλη καθυστέρηση της κυβέρνησης της ΝΔ στην εφαρμογή των αποφάσεων που λήφθηκαν επί ΣΥΡΙΖΑ, αναφορικά με τον προγραμματισμό χρηματοδότησης και προσλήψεων στην  αντιπυρική προστασία, θέματα που έχουν ήδη αποτελέσει αντικείμενα επίκαιρης ερώτησης στη Βουλή, για τα οποία η Νέα Δημοκρατία δεν έχει ακόμη ανταποκριθεί.
«Η πολιτική πρόληψης δασικών πυρκαγιών, εκτός από προσλήψεις και χρηματοδότηση για έργα καθαρισμού και πρόληψης δασικών πυρκαγιών, περιλαμβάνει, το έργο προσδιορισμού των επικίνδυνων περιοχών μικτής ζώνης δάσους κατοικίας και την ανάπτυξη ειδικών σχεδίων πυροπροστασίας για αυτές τις περιοχές. Καμία πρωτοβουλία για τις περιοχές μικτής ζώνης δάσους κατοικίας, που αφορά πολλές περιοχές της Ελλάδας και, δυστυχώς, έχουμε θρηνήσει θύματα από τέτοια φαινόμενα. Η μελέτη αυτή θα αποτελέσει τη βάση για την ετοιμότητα δράσης σε περιοχές με παρόμοια χαρακτηριστικά, όπως το Μάτι», ξεκαθάρισε στη συνέχεια.
Όσον αφορά στον πλημμυρικό κίνδυνο, ο Σ. Φάμελλος τόνισε ότι: «ο προσδιορισμός των ζωνών δυνητικά υψηλού κινδύνου πλημμύρας έχει ήδη επικυρωθεί από το 2018, με τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνων Πλημμύρας. Υπήρξε τεράστια καθυστέρηση, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, στην εφαρμογή της Οδηγίας 2007/60/ΕΚ, η οποία οδήγησε τη χώρα ένα βήμα πριν από την παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, καθώς τα Σχέδια που έπρεπε να είχαν κυρωθεί, μέχρι το 2015, δεν είχαν καν ξεκινήσει. Η εκπόνηση των Σχεδίων ξεκίνησε το Νοέμβριο του 2016, με χρηματοδότηση του ΥΜΕΠΕΡΑΑ, και η τελική τους κύρωση έγινε τον Ιούλιο του 2018. Τότε, η χώρα απέκτησε ένα θεσμικά κυρωμένο οδικό χάρτη για ολιστική αντιμετώπιση του κινδύνου πλημμύρας, με έμφαση στην πρόληψη. Πλέον, η χώρα οφείλει να αναθεωρήσει, με βάση το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, τα Σχέδια, έως το 2021, λαμβάνοντας υπόψη και τα Περιφερειακά Σχέδια Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, τα οποία εκπονούν οι Περιφέρειες βάσει του Νόμου 4414/2016. Και αυτή η καινοτομία αποτέλεσε μια πρωτοβουλία της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που σήμερα υλοποιείται από όλες τις Περιφέρειες».
Για το ζήτημα της Μάνδρας, ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι «Το 2003, με την τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της περιοχής, εντάχθηκαν τα ρέματα στον οικιστικό ιστό και μπαζώθηκαν πλήρως, όπως εξάλλου επιβεβαιώνεται από την Επιθεωρήτρια Δημόσιας Διοίκησης και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Μόλις, το 2010, ξεκίνησαν οι μελέτες για την αντιπλημμυρική θωράκιση της περιοχής. Τελικά, η μελέτη για τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης της περιοχής, καθυστέρησε, έως το 2014, στη συνέχεια καθυστέρησε και η αδειδότηση των έργων. Η προηγούμενη Περιφερειακή Διοίκηση (Δούρου) ήταν αυτή που προχώρησε την κατασκευή των αντιπλημμυρικών έργων, τα οποία εξυπηρετούν πλέον την περιοχή, και η νέα Περιφερειακή Διοίκηση, τηρώντας τη συνέχεια του κράτους, προχωρά με τα υπόλοιπα έργα που είχαν δρομολογηθεί. Καλό είναι, όλα αυτά τα στοιχεία, να αναφέρονται στη συνεδρίαση της Επιτροπής, γιατί, αυτή η συζήτηση δεν συνάδει με όσα έλεγε η τότε Αντιπολίτευση την περίοδο της πλημμύρας, αλλά λογική της συνέχειας του κράτους είναι αποτελεσματική έστω και σήμερα».
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ έχει ήδη καταθέσει ερώτηση για το συνολικό πάγωμα των κατεδαφίσεων αυθαίρετων κατασκευών από την Κυβέρνηση, ένα ζήτημα που αφορά και την περιοχή της Μάνδρας, με την οποία ζητάει την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού, καθώς οι κατεδαφίσεις σχετίζονται και με την αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης