Τελευταία Νέα
Ενέργεια

ΕΣΕΚ: Εντός κοινοτικών στόχων η διασυνδεσιμότητα του ηλεκτρικού συστήματος – Αύξηση του στόχου για υδροηλεκτρικά στο τελικό κείμενο

tags :
ΕΣΕΚ: Εντός κοινοτικών στόχων η διασυνδεσιμότητα του ηλεκτρικού συστήματος – Αύξηση του στόχου για υδροηλεκτρικά στο τελικό κείμενο
Σύμφωνα με το αναθεωρημένο Σχέδιο που υποβλήθηκε στην Ε.Ε., το επίπεδο διασυνδεσιμότητας  του ηλεκτρικού συστήματος θα ξεπερνά το 15% ήδη από το 2025
Μια νέα ενότητα σχετικά με την εξέλιξη της διασυνδεσιμότητας του ελληνικού ηλεκτρικού συστήματος, περιλαμβάνει σύμφωνα με πληροφορίες στις προσθήκες του τελικού κειμένου του ΕΣΕΚ, το οποίο υποβλήθηκε στην Ε.Ε. τη Δευτέρα (23/12), σε σχέση με την εκδοχή του Σχεδίου που βγήκε σε δημόσια διαβούλευση.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, με βάση τη συγκεκριμένη ενότητα το επίπεδο διασυνδεσιμότητας το 2020 εκτιμάται στο 13%, ενώ ήδη από το 2025 θα έχει ανέλθει στα 21%, όπου και θα παραμείνει έως το 2030.
Επομένως, και στις δύο περιπτώσεις θα καλύπτει τους στόχους που θέτει η αντίστοιχη κοινοτική Οδηγία, για 10% το 2020 και 15% το 2030.
Ο υπολογισμός του επιπέδου διασυνδεσιμότητας έγινε με βάση τις υφιστάμενες ηλεκτρικές διασυνδέσεις και τα έργα που προγραμματίζεται να υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια.
Σε αυτό το πλαίσιο, η αύξηση κατά 7% του επιπέδου διασυνδεσιμότητας αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι έως τότε θα έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας (Μαρίτσα -Νέα Σάντα).

Μείωση κόστους και ενίσχυση της «πράσινης» ηλεκτροπαραγωγής

Όπως αναφερόταν και στο κείμενο του ΕΣΕΚ που είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, τα διασυνοριακά έργα αποκτούν κρίσιμο ρόλο, στο πλαίσιο της ενίσχυσης του ρόλου των ΑΠΕ στην κάλυψη των ενεργειακών αναγκών.
Κι αυτό γιατί, καθώς η παραγόμενη από ΑΠΕ ηλεκτρική ενέργεια θα αυξάνει το μερίδιο της στο ενεργειακό μείγμα, θα  είναι  πολύ σημαντική η συμβολή τους στη διαχείριση των μεταβαλλόμενων ροών που σχετίζεται με αυτές τις  πηγές, ώστε  να  αποφεύγεται η περικοπή ποσοτήτων καθαρής ενέργειας.
Στο ίδιο κείμενο αναφερόταν πως οι υφιστάμενες διασυνδέσεις με  τις  γειτονικές  χώρες  έχουν  ήδη δώσει τη δυνατότητα, μέσω της αύξησης των εισαγωγών, για μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας προς ελάφρυνση των οικιακών καταναλωτών και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων.
Μάλιστα, με δεδομένο ότι στο πλαίσιο του Target Model προβλέπεται η διαχείριση της συμφόρησης, μέσω των αγορών που θα δημιουργηθούν, τα διακρατικά έργα θα συμβάλουν περαιτέρω τόσο στην περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ, όσο και στη μείωση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας.

Αύξηση 200 MW του στόχου για τα υδροηλεκτρικά

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η τελική εκδοχή του Σχεδίου δεν έχει αλλαγές στους στόχους των ποσοστών συμμετοχής στο ηλεκτρικό σύστημα σχεδόν όλων των μορφών ενέργειας, με εξαίρεση τα υδροηλεκτρικά.
Έτσι, όσον αφορά τις υδροηλεκτρικές μονάδες, ο στόχος έχει αναθεωρηθεί ελαφρώς προς τα πάνω, προσδιορίζοντάς την εγκατεστημένη ισχύ στα 3,9 GW το 2030, έναντι 3,7 GW στο αρχικό κείμενο του ΕΣΕΚ.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, προβλέπει πως ήδη από το 2025 θα ανέρχεται στα 3,8 GW, αγγίζοντας τα 3,9 GW από το 2027.
Όπως είναι φυσικό, η αύξηση του στόχου εγκατεστημένης ισχύος επιφέρει και αύξηση της προβλεπόμενης ηλεκτροπαραγωγής.
Έτσι, η καθαρή ηλεκτροπαραγωγή των υδροηλεκτρικών έχει αναπροσαρμοστεί στις 6600 GWh για το 2030, έναντι  6392 GWh του κειμένου της διαβούλευσης.
Όπως αναφέρει και το δελτίο Τύπου του ΥΠΕΝ, στην ενότητα για τις ΑΠΕ επισημάνθηκε ο σημαντικός ρόλος συμμετοχής της υδροηλεκτρικής ενέργειας και ειδικά των έργων με ταμιευτήρες. Έργα τα οποία μπορούν να παίξουν τον ρόλο μονάδων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, διασφαλίζοντας την ασφάλεια τροφοδοσίας και την ευστάθεια του συστήματος, ως «αντίμετρο» της στοχαστικότητας των υπόλοιπων μορφών ΑΠΕ.

Ο «οδικός χάρτης» της απολιγνιτοποίησης

Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου του ΥΠΕΝ, στο τελικό κείμενο υπάρχει επίσης το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα για την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων.
Όπως ανακοίνωσε η ΔΕΗ, κατά την παρουσίαση του νέου business plan της, όλοι οι υφιστάμενοι σταθμοί θα κλείσουν το 2023, ξεκινώντας από φέτος με τον ΑΗΣ Αμυνταίου.
Παράλληλα, για τη μείωση των εκπομπών ρύπων στον τομέα των μεταφορών, τονίζονται περαιτέρω δράσεις αστικής κινητικότητας και μικροκινητικότητας, ενώ ενσωματώθηκε και η διάσταση της παραγωγής ενέργειας από δευτερογενή καύσιμα στα σχέδια στρατηγικής για τη διαχείριση αποβλήτων.
Τέλος, έχουν προστεθεί στοιχεία για θέματα χωρικού, βιοκλιματικού, πολεοδομικού και αστικού σχεδιασμού, ενώ αναδείχθηκε η αλληλεξάρτηση των επιμέρους στόχων και η απαίτηση για συνολική αλλαγή του προτύπου κατανάλωσης, μέσω της μεγαλύτερης αξιοποίησης νέων τεχνολογιών και εφαρμογών.


Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης