Τελευταία Νέα
Ηλεκτρισμός

Α. Σδούκου: Έως τον Μάιο τα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα και φορτιστές - «Αντέχει» το δίκτυο τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης

Α. Σδούκου: Έως τον Μάιο τα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα και φορτιστές - «Αντέχει» το δίκτυο τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης

Σύμφωνα με μελέτη του γερμανικού ερευνητικού κέντρου FGH και του ΑΠΘ, η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων θα δημιουργήσει περιορισμένα τοπικά και χρονικά προβλήματα στο δίκτυο διανομής, τα οποία θα μπορούσαν να επιλυθούν με την «έξυπνη» φόρτιση

Το ΥΠΕΝ έχει δεσμευθεί να νομοθετήσει έως τον Μάιο όλο το πλέγμα κινήτρων τόσο για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, όσο και για τη δημιουργία υποδομών φόρτισης. Αυτό ανέφερε πριν από λίγο η γενική γραμματέας Ενέργειας, σε εκδήλωση που πραγματοποίησε ο  ΔΕΔΔΗΕ, για την παρουσίαση μελέτης του γερμανικού ερευνητικού κέντρου FGH και του ΑΠΘ, σχετικά με την επίδραση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης στο δίκτυο μεταφοράς ρεύματος. 

Σύμφωνα με την κ. Σδούκου, ένα καλό μοντέλο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης θα ήταν οι Δήμοι μέσω ΣΔΙΤ να αξιοποιήσουν εγκαταστάσεις τους καθώς και δημοτικά πάρκινγκ, ώστε με αυτό τον τρόπο να ενισχυθεί η πρόσβαση σε δημόσια σημεία φόρτισης.

«Σύμφωνα με τους καθ’ ύλην αρμόδιους, τους ειδικούς του ΔΕΔΔΗΕ, το ηλεκτρικό δίκτυο δεν θα έχει πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια για τη διείσδυση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που προβλέπεται, αρκεί η φόρτιση να γίνεται με έξυπνο τρόπο, για να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα σε τοπικό επίπεδο, λόγω της φόρτισης πολλών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ίδια περιοχή. Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος που πρέπει η φόρτιση να είναι έξυπνη και ελεγχόμενη», σημείωσε. «Αν θέλουμε να έχουμε πραγματικά πράσινες μετακινήσεις, η φόρτιση των οχημάτων πρέπει να γίνεται έξυπνα, ώστε να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά μας οχήματα όταν η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από τον ήλιο, τον άνεμο ή άλλες καθαρές πηγές».

Στον χαιρετισμό του, ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ, Αναστάσιος Μάνος, επισήμανε πως η ηλεκτροκίνηση είναι σημαντική για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, αφού παγκοσμίως το 23% των ρύπων από τις μεταφορές.

Σημείωσε πως, με βάση την ευρωπαϊκή Οδηγία για την ανάπτυξη των δημόσιων σημείων φόρτισης, ο Διαχειριστής μπορεί να αναλάβει μόνο τον ρόλο του «φορέα τελευταίου καταφυγίου» για τη δημιουργία τους, σε περίπτωση που δεν καρποφορήσει το ανταγωνιστικό μοντέλο. Ωστόσο, έχει καταλυτικό ρόλο συμβούλου προς την Πολιτεία, καθώς μεταξύ άλλων είναι εκείνος που θα αναλάβει τη σύνδεση των σημείων φόρτισης στην αγορά.

Επαρκές το δίκτυο μέσης τάσης στην Αττική

Παρουσιάζοντας τη μελέτη, ο Θεόφιλος Ξάνθος από το FGH σημείωσε ότι όσον αφορά την επιβάρυνση του προφίλ τάσης από την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με την έρευνα δεν υπήρξαν παραβιάσεις των ορίων ασυμμετρίας, αν και είναι πιθανή η παραβίαση ορίων λειτουργίας τάσης-ρεύματος.

Ωστόσο, τα όποια προβλήματα φάνηκε πως θα είναι τοπικά, και μάλιστα σε συγκεκριμένες ημέρες και ώρες τον χρόνο. Επομένως, η μελέτη έδειξε πως οι λύσεις «έξυπνης» φόρτισης είναι προτιμότερες από τη λύση επέκτασης και αναβάθμισης τοπικά του δικτύου διανομής. 

Παράλληλα, η έρευνα έδειξε πως η διαδικασία δήλωσης και έγκρισης εγκατάστασης νέων σταθμών επιτρέπει την αποτελεσματική αξιολόγηση των πιθανών προβλημάτων, ενώ μια μορφή πιστοποίησης των σταθμών θα επισπεύσει τη διαδικασία αξιολόγησης. Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται ο ΔΕΔΔΗΕ να εγκαθιδρύσει τοπικούς μηχανισμούς αγοράς διαχείρισης της ζήτησης, καθώς και να υιοθετήσει περαιτέρω λύσεις καινοτομίας.

Από την πλευρά του ο Ηρακλής Μενεγάτος, Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης και Διαχείρισης Δικτύου, υπογράμμισε πως η ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης δεν αναμένεται να δημιουργήσει προβλήματα ως προς την κάλυψη της επιπλέον ζήτησης σε ηλεκτρική ενέργεια. Επίσης, στην περίπτωση που διευρυνθεί η «έξυπνη» φόρτιση, με τα πολυζωνικά τιμολόγια, δεν θα υπάρξει πρόβλημα ούτε με τις αιχμές ζήτησης.

Όσον αφορά τις υποδομές του δικτύου μέσης τάσης, που είναι και οι πιο χρονοβόρες για αναβάθμιση, ακόμη και στην Αττική (όπου αναμένεται η μεγαλύτερη «πυκνότητα» ηλεκτρικών οχημάτων) επαρκούν για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης. Μάλιστα, με δεδομένα τα έργα που είναι ήδη προγραμματισμένα στο Λεκανοπέδιο, ακόμη και χωρίς την έξυπνη φόρτιση, δεν αναμένονται σημαντικές δυσλειτουργίες.

Ωστόσο, με την έξυπνη φόρτιση, θα μειωθεί η ανάγκη για νέες υποδομές, ενώ επίσης θα είναι μικρότερα τα κόστη λειτουργίας του δικτύου. Επομένως, θα πρέπει να ενθαρρυνθεί, ειδικά για τις υπάρχουσες οικιακές παροχές ρεύματος.

Η ανακοίνωση του ΥΠΕΝ:

Μπορεί το ηλεκτρικό δίκτυο της χώρας να υποστηρίξει τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης που προβλέπει ο στόχος του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια το Κλίμα (1 στα 3 νέα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτροκίνητο) ;.  Το ερώτημα αυτό απασχόλησε τη ημερίδα που διοργάνωσαν από κοινού το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ) στα κεντρικά γραφεία του δεύτερου, με συμμετοχή όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

Κατά την εισαγωγική της τοποθέτηση, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών (και επικεφαλής της Διυπουργικής Επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση) κ. Αλεξάνδρα Σδούκου , υπογράμμισε ότι η ταχεία διείσδυση της ηλεκτροκίνησης αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης, στο πλαίσιο της στροφής προς πιο οικολογικές μετακινήσεις. «Συνεχίζουμε την προσπάθεια να ανοίξουμε όλες τις πτυχές της αγοράς ηλεκτροκίνησης», είπε, αρχής γενομένης από τις υποδομές φόρτισης και της ενσωμάτωσής τους στο ηλεκτρικό δίκτυο που αποτέλεσε και το βασικό θέμα της εκδήλωσης.

«Σύμφωνα με τους καθ’ ύλην αρμόδιους, τους ειδικούς του ΔΕΔΔΗΕ, το ηλεκτρικό δίκτυο δεν θα έχει πρόβλημα για τα επόμενα χρόνια για τη διείσδυση ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων που προβλέπεται, αρκεί η φόρτιση να γίνεται με έξυπνο τρόπο, για να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα σε τοπικό επίπεδο, λόγω της φόρτισης πολλών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στην ίδια περιοχή. Υπάρχει όμως και ένας ακόμη λόγος που πρέπει η φόρτιση να είναι έξυπνη και ελεγχόμενη», σημείωσε η κ. Σδούκου. «Αν θέλουμε να έχουμε πραγματικά πράσινες μετακινήσεις, η φόρτιση των οχημάτων πρέπει να γίνεται έξυπνα, ώστε να μπορούμε να φορτίζουμε τα ηλεκτρικά μας οχήματα όταν η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από τον ήλιο, τον άνεμο ή άλλες καθαρές πηγές».

Το ότι το ηλεκτρικό δίκτυο φαίνεται να είναι επαρκές, δεν σημαίνει όμως ότι μπορεί κανείς ανεξέλεγκτα να εγκαθιστά υποδομές φόρτισης χωρίς επιπτώσεις στο δίκτυο. «Η εμπειρία από χώρες με πιο ανεπτυγμένη αγορά ηλεκτροκίνησης, έχει δείξει πως είναι πολύ σημαντικό οι πιθανοί πελάτες ηλεκτροκίνησης συζητούν με το διαχειριστή του ηλεκτρικού δικτύου σχετικά με τις αυξημένες ανάγκες τους για παροχή ενέργειας που θα προκύψουν εξαιτίας της φόρτισης», συνέχισε. «Για να δώσω ένα άλλο παράδειγμα, ο ένας δήμος που επιθυμεί ενδεχομένως να εγκαταστήσει υποδομές φόρτισης για τους δημότες του είναι σκόπιμο να εμπλέξει το διαχειριστή του δικτύου όσο γίνεται νωρίτερα στη συζήτηση, ώστε αυτός να τον κατευθύνει σε περιοχές όπου το υφιστάμενο δίκτυο επαρκεί για να παρέχει την απαραίτητη ενέργεια στους φορτιστές αποφεύγοντας έτσι πιθανές κοστοβόρες επενδύσεις σε αυτό».

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ κ. Αναστάσιος Μάνος τόνισε ότι «Υιοθετούμε κοινή στρατηγική με το ΥΠΕΝ, με κύριο στόχο την όσο το δυνατόν πιο άμεση ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Το Δίκτυο που διαχειρίζεται ο ΔΕΔΔΗΕ δεν θα αποτελέσει τροχοπέδη, αλλά καταλύτη αυτής της ανάπτυξης. Είμαστε σε πλήρη ετοιμότητα για την υλοποίηση – εγκαίρως και εκ των προτέρων - όλων των απαραίτητων ενεργειών που θα αναβαθμίσουν τις υποδομές σε όποιο σημείο του Δικτύου και εάν χρειαστεί. Ήδη τους τελευταίους μήνες έχουν τεθεί οι βάσεις για τη συντονισμένη αυτή προσπάθεια, με τις απαραίτητες μελέτες και τις προτάσεις που τις συνοδεύουν, προκειμένου ο Διαχειριστής του Δικτύου να προπορεύεται των μελλοντικών αναγκών και να είναι αρωγός για την υλοποίηση των στόχων του ΥΠΕΝ και του οράματος για την επίτευξη του εκσυγχρονισμού της χώρας».

Ο Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης και Διαχείρισης Δικτύου κ. Ηρακλής Μενεγάτος, αναφέρθηκε στις υπάρχουσες υποδομές του Δικτύου Διανομής, τονίζοντας την επάρκειά τους για να υποστηρίξουν την ηλεκτροκίνηση, στη βάση των στόχων  που έχουν τεθεί μέσω της εθνικής ενεργειακής και κλιματικής στρατηγικής έως το 2030.  Ο ίδιος τόνισε την ανάγκη ενθάρρυνσης της αργής έξυπνης φόρτισης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων από τις υπάρχουσες παροχές και ειδικά τις οικιακές, προκειμένου να μεγιστοποιούνται τα οφέλη από τη χρήση της ηλεκτροκίνησης».

Κατά τη διάρκεια της ημερίδας μίλησαν επίσης ο κ. Θεόφιλος Ξανθός, ο οποίος παρουσίασε τεχνική μελέτη της γερμανικής εταιρείας FGH –που εκπονήθηκε σε συνεργασία με το ΑΠΘ- για την ενσωμάτωση των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στο εγχώριο Δίκτυο Διανομής καθώς και ο κ. Κωνσταντίνος Μαγκανιώτης, Υποτομεάρχης Ανάπτυξης Συστημάτων Μέτρησης, της Διεύθυνσης Δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος αναφέρθηκε στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές –εστιάζοντας στο παράδειγμα του Άμστερνταμ- και σημείωσε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ προτίθεται να ακολουθήσει τις πρακτικές αυτές κατά την εγκατάσταση φορτιστών στους δημόσιους χώρους.

K.Δ.

www.worldenergynews.gr

 

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης