Ηλεκτρισμός

Επισπεύδει ο ΑΔΜΗΕ τη Δ’ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων - Εντός 2020 οι πρώτες προκηρύξεις

tags :
Επισπεύδει ο ΑΔΜΗΕ τη Δ’ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων - Εντός 2020 οι πρώτες προκηρύξεις
Έως τα τέλη της χρονιάς θα «βγουν στον αέρα» οι διαγωνισμοί για το υποβρύχιο καλώδιο Σαντορίνη-Νάξος, καθώς και για τον υποσταθμό στη Σαντορίνη
Τα πρώτα βήματα για την υλοποίηση της Δ’ φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων δρομολογεί από τη φετινή χρονιά ο ΑΔΜΗΕ, ώστε να επιταχύνει την υλοποίηση του πρότζεκτ. Έτσι, έως το τέλος του 2020 αναμένεται να προχωρήσει στην προκήρυξη των πρώτων διαγωνισμών από τα προβλεπόμενα έργα, «βγάζοντας στον αέρα» τις προκηρύξεις για τη διασύνδεση Σαντορίνη-Νάξος, καθώς και για τον υποσταθμό στη Σαντορίνη.

Η Δ’ φάση έχει προϋπολογισμό που αγγίζει τα 386 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιό της, προβλέπεται η άρση της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Σερίφου, της Μήλου, της Φολεγάνδρου και της Θήρας, με τη σύνδεσή τους με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.

Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό το πρότζεκτ αναμενόταν να αποπερατωθεί το 2024. Ωστόσο, πρόθεση του Διαχειριστή είναι να φέρει κατά ένα χρόνο πιο κοντά την ολοκλήρωσή του, δηλαδή το 2023. Γι’ αυτό τον σκοπό, σχεδιάζει να προκηρύξει τα πρώτα «σκέλη» του μέσα στο 2020.

Πέντε υποβρύχιες καλωδιακές διασυνδέσεις

Το πρότζεκτ εντάχθηκε για πρώτη φορά στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του Συστήματος Μεταφοράς της περιόδου 2019-2028. Ο βασικός του σχεδιασμός περιλαμβάνει πέντε υποβρύχιες καλωδιακές διασυνδέσεις (Νάξος -Θήρα, Θήρα -Φολέγανδρος, Φολέγανδρος - Μήλος, Μήλος -Σέριφος, Σέριφος -Λαύριο). Επίσης, θα κατασκευασθούν τέσσερις νέοι υποσταθμοί, στη Θήρα, τη Φολέγανδρο, τη Μήλο και τη Σέριφο.

Όπως αναφέρεται στο νέο ΔΠΑ του Διαχειριστή, με την υλοποίηση του πρότζεκτ σε φάσεις, θα δοθεί κατ’ αρχάς προτεραιότητα στη διασύνδεση της Θήρας, ώστε με αυτό τον τρόπο να τροφοδοτηθεί (ακτινικά σε πρώτη φάση) το σημαντικότερο μέρος (60%) του φορτίου των προς διασύνδεση νησιών. Επίσης, με την ταχύτατη υλοποίηση της διασύνδεσης της Σαντορίνης, και κατά συνέπεια την εξυπηρέτηση του αντίστοιχου ηλεκτρικού φορτίου από μονάδες του ΕΣΜΗΕ, θα αντληθούν άμεσα οικονομικά οφέλη από τη μείωση των ΥΚΩ.

Παράλληλα, έτσι θα επιτευχθεί η τμηματική δημοπράτηση του έργου, με στόχο τη συμμετοχή περισσότερων ενδιαφερομένων (αύξηση ανταγωνισμού) και κατ’ επέκταση την επίτευξη χαμηλότερου τιμήματος για το κόστος του έργου, θεωρώντας και την εμπειρία από τον διαγωνισμό της Α’, Β’ και Γ’ Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Επίσης, θα επιφέρει την μέγιστη δυνατή αξιοποίηση κεφαλαίων του ΕΣΠΑ.

Στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση της Β’ φάσης

Το πρότζεκτ αποσκοπεί αφενός στην αύξηση της αξιοπιστίας τροφοδότησης των διασυνδεομένων νήσων και αφετέρου στη μείωση του κόστους παραγωγής (υποκατάσταση πετρελαίου με άλλες πηγές ενέργειας, σε συνάρτηση με την εξέλιξη του ενεργειακού μείγματος ηλεκτροπαραγωγής στην ηπειρωτική χώρα).

Την ίδια στιγμή, εντός του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους εκτιμάται πως θα αποπερατωθεί η Β’ φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων. Γι’ αυτό τον σκοπό, εκκρεμεί η ολοκλήρωση της εγκατάστασης και ηλέκτριση των καλωδίων στα τμήματα Πάρος-Νάξος-Μύκονος, καθώς και η ολοκλήρωση της κατασκευής του υποσταθμού στη Νάξο.

Κώστας Δεληγιάννης
deligkos@worldenergynews.gr

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης