Επικαιρότητα

Σύνοδος Κορυφής - Πιέσεις από Ελλάδα και Κύπρο για Erdogan - Το Βερολίνο βάζει «φρένο» σε κυρώσεις

Σύνοδος Κορυφής - Πιέσεις από Ελλάδα και Κύπρο για Erdogan - Το Βερολίνο βάζει «φρένο» σε κυρώσεις
Ευρωπαϊκές πηγές παραπέμπουν στον Δεκέμβριο όσον αφορά το ενδεχόμενο κυρώσεων στην Τουρκία
ην ίδια στιγμή που η Τουρκία συνεχίζει τις προκλήσεις με αμείωτη ένταση σε Ανατολική Μεσόγειο και Αιγαίο, η Ευρωπαϊκή Ένωση και επικεφαλής τη Γερμανία εμφανίζεται... διστακτική για την επιβολή κυρώσεων. Πολιτική που όπως αποδεικνύεται αφήνει πολλά περιθώρια… κινήσεων στον Τούρκο πρόεδρο, Recep Tayyip Erdogan.
Ελλάδα και Κύπρος θα θέσουν εκ νέου θέμα τουρκικής προκλητικότητας στη Σύνοδο Κορυφής (15-16/10/2020). Επί του παρόντος, όμως, η ΕΕ όχι μόνο παρακολουθεί αμήχανη τις κινήσεις του Erdogan, αλλά εμφανίζεται αρνητική ως προς το ενδεχόμενο να στείλει ένα αποφασιστικό και ουσιαστικό μήνυμα προς την Άγκυρα, που δεν θα περιορίζεται μόνο στα… λόγια.
Η πολιτική «καρότο και μαστίγιο» που ακολουθήθηκε στην προηγούμενη Σύνοδο Κορυφής (1-2/10/2020) απέτυχε... Ο Erdogan επανέφερε το Oruc Reis στην ελληνική υφαλοκρηπίδα μια ανάσα από το Καστελόριζο, ενώ άνοιξε και τα Βαρώσια στην Κύπρο.
«Οι ηγέτες της Ε.Ε. άφησαν τους εαυτούς τους εκτεθειμένους καθώς απέτυχαν να βρουν μια λύση στη διαμάχη για το φυσικό αέριο και αντί για αυτό πρότειναν μια προσέγγιση τύπου «καρότο και μαστίγιο» (προσφέροντας πολλαπλά οφέλη αλλά απειλώντας παράλληλα και με κυρώσεις), η οποία μοιάζει να έχει αποτύχει», σημειώνουν διπλωμάτες και ένας αξιωματούχος της Ε.Ε.
«Οι ηγέτες της Ε.Ε. απέφυγαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, λέγοντας ότι θα επανέλθουν σε αυτό τον Δεκέμβριο.
Τώρα αυτό επιστρέφει και τους εκδικείται», είπε ένας διπλωμάτης μιλώντας στο Reuters.
Πάντως, ιδιαίτερη αίσθηση έχει προκαλέσει και το... καψόνι των Τούρκων στον Νίκο Δένδια, καθώς ανάγκασαν το αεροσκάφος που τον μετέφερε να κάνει κύκλους για 20 λεπτά...
Από την πλευρά του ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας, ερωτηθείς σχετικά κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών είπε ότι «έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες» κάνοντας λόγο για μια ακόμη πρόκληση.
«Δόθηκαν διάφορες εξηγήσεις και από τουρκικής πλευράς και ελπίζουμε να μην επαναληφθεί ποτέ στο μέλλον» πρόσθεσε ο κ. Πέτσας.

Για τον Δεκέμβριο, οι κυρώσεις σε Τουρκία

Τόσο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, όσο και ο Κύπριος Πρόεδρος, Νίκος Αναστασιάδης, εμφανίζονται αποφασισμένοι να θέσουν μετ' επιτάσεως τόσο στη Σύνοδο Κορυφής σήμερα και αύριο όσο και στην προπαρασκευαστική συνάντηση των ηγετών του κεντροδεξιού ΕΛΚ, το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας.
Ωστόσο, ο πήχης των προσδοκιών είναι χαμηλά, καθώς ευρωπαϊκές πηγές παραπέμπουν στον Δεκέμβριο όσον αφορά το ενδεχόμενο κυρώσεων.
Το ζήτημα της Τουρκίας θα συζητηθεί κατά την δεύτερη ημέρα της Συνόδου Κορυφής, ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρωθυπουργός θα θέσει από την αρχή της συνεδρίασης το θέμα της τουρκικής προκλητικότητας.
«Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο θα αξιολογήσει πού βρισκόμαστε» αναφορικά με την κατάσταση με την Τουρκία, τόνισε ευρωπαϊκή πηγή μιλώντας σε δημοσιογράφους υπογραμμίζοντας την «αλληλεγγύη της ΕΕ σε Ελλάδα και Κύπρο».
Παράλληλα, η ίδια πηγή, σημείωσε ότι «ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου παρακολουθεί στενά την κατάσταση».
Αναφερόμενη στις αποφάσεις της περασμένης Συνόδου Κορυφής, η ευρωπαϊκή πηγή επισήμανε χαρακτηριστικά «ότι έχει τεθεί χρονοδιάγραμμα μέχρι το Δεκέμβριο, όπως επίσης έχει συμφωνηθεί μεθοδολογία» για την αντιμετώπιση της κατάστασης.
Ωστόσο, είναι πασιφανές ότι με βάση τα όσα πράττει η Τουρκία στην Ανατολική Μεσόγειο, ο Δεκέμβριος μοιάζει πάρα πολύ μακρινός.

Τεχνικό λάθος, το… περιστατικό με Δένδια

Σε... τεχνικό λάθος αποδίδουν οι Τούρκοι, το... καψόνι στον Νίκο Δένδια, σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης (14/10/2020) κατά την επιστροφή του υπουργού Εξωτερικών από το Ιράκ.
Ειδικότερα, οι τουρκικές αρχές κράτησαν επί 20 λεπτά στον αέρα, βορείως της Μοσούλης, στα σύνορα Τουρκίας – Ιράκ, το αεροσκάφος που μετέφερε τον επικεφαλής της ελληνικής διπλωματίας πίσω στην Αθήνα, μετά το σημαντικό ταξίδι του στη Βαγδάτη.
Οι κυβερνήτες είχαν λάβει κανονικά τις προβλεπόμενες άδειες από τις τουρκικές αρχές, ωστόσο την ώρα που το αεροσκάφος έφτανε στα σύνορα Ιράκ – Τουρκίας αρνήθηκαν να εγκρίνουν την άδεια υπερπτήσης που είχαν ήδη δώσει.
Μάλιστα η άδεια δόθηκε όταν ο πιλότος του αεροσκάφους μετέφερε στις τουρκικές αρχές ότι λιγοστεύουν τα καύσιμα του αεροπλάνου.
Ωστόσο, σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η ελληνική πλευρά δεν θα προβεί τελικά σε διάβημα, καθώς η τουρκική πλευρά, με πρωτοβουλία της, παρείχε εξηγήσεις στην ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα, πριν το διάβημα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Άγκυρα απέδωσε το περιστατικό σε τεχνικό λάθος της αρμόδιας τουρκικής υπηρεσίας.
Παρ' όλα αυτά, υπάρχει έντονη δυσαρέσκεια και η ελληνική πλευρά ζητά ρητές διαβεβαιώσεις ότι κάτι ανάλογο δεν θα ξανασυμβεί.
Σημειώνεται ότι αύριο (16/10/2020), ο κ. Δένδιας θα μεταβεί στην Αρμενία και συνεπώς το ελληνικό αεροσκάφος θα βρεθεί ξανά εντός τουρκικού FIR.

Η... εκδοχή του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών

Από την πλευρά του, πάντως, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών παρουσιάζει τη δική του εκδοχή για το περιστατικό.
Ειδικότερα, ο Hami Aksoy υποστηρίζει στόχος ήταν η ασφάλεια του Νίκου Δένδια και ότι οι ελληνικές αρχές δεν είχαν καταθέσει σχέδιο πτήσης.
«Εμείς τους επιτρέψαμε χωρίς καθυστέρηση.
Εκείνοι δεν είχαν καταθέσει σχέδιο πτήσης.
Ήταν απαραίτητο να αντιδράσουμε έτσι για την ασφάλεια του Έλληνα υπουργού»
δήλωσε ο εκπρόσωπος του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, Hami Aksoy.

Πέτσας: Αντί πρόσκλησης, είχαμε πρόκληση

Για διπλή πρόκληση από την Τουρκία, η οποία χαρακτηρίζεται από την αναξιοπιστία της έκανε λόγο ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
«Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγο καιρό η Άγκυρα αθετεί τις δεσμεύσεις της.
Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών κατά την πρόσφατη σύντομη συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του είχε δεσμευθεί πως θα προτείνει ημερομηνία για τη διεξαγωγή στην Τουρκία του 61ου γύρου των διερευνητικών επαφών.
Όμως αντί της πρόσκλησης είχαμε πρόκληση και μάλιστα διπλή γεγονός που αποδεικνύει την αναξιοπιστία της Τουρκίας αλλά και περιφρόνηση στα συμπεράσματα του Συμβουλίου Κορυφής της ΕΕ της 1ης και 2ας Οκτωβρίου.
Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, βρίσκεται ήδη στις Βρυξέλλες όπου τόσο ο ίδιος όσο και ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας θα θέσουν προς τους ηγέτες των χωρών μελών της Ένωσης τις τελευταίες τουρκικές προκλήσεις με το άνοιγμα του παραλιακού μετώπου της Αμμόχωστου και τη νέα έξοδο του Oruc Reis σε περιοχές που επικαλύπτουν τμήματα της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.
Ιδίως μάλιστα ότι και οι δύο αυτές προκλητικές κινήσεις της Άγκυρας συγκρούονται ευθέως με συγκεκριμένες παραγράφους των συμπερασμάτων του πρόσφατου συμβουλίου κορυφής.
Η Ελλάδα παραμένει σταθερά προσηλωμένη στη θέση που διατύπωσε ο πρωθυπουργός από την πρώτη έξοδο του τουρκικού ερευνητικού και συνοψίζεται στη φράση ‘σταματούν οι προκλήσεις, αρχίζουν οι συζητήσεις’.
Η επανάληψη των διερευνητικών δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς απειλών και εκβιασμών.
Δεν μπορούν να υπάρξουν διερευνητικές επαφές όσο το Oruc Reis παραμένει στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. (…)
Η Ελλάδα επιμένει με ψύχραιμη αυτοπεποίθηση στη διπλωματία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Στέλιος Πέτσας.
«Η Ελλάδα κάνει σε επιχειρησιακό επίπεδο όπως έκανε και στην προηγούμενη έξοδο του Oruc Reis, ό,τι πρέπει.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις κινούνται στο πλαίσιο της αποστολής τους για την προάσπιση των εθνικών συμφερόντων.
Έχουν αποδείξει πολλές φορές φέτος ότι είναι ικανές να φέρουν σε πέρας το έργο τους» είπε ο κ.Πέτσας, ο οποίος αναφέρθηκε και στο συμβάν με το αεροσκάφος που μετέφερε από το Ιράκ τον Νίκο Δένδια.
«Έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες από το υπουργείο Εξωτερικών και το σχετικό διάβημα.
Είναι μία πρόκληση ακόμη στις συνεχιζόμενες προκλήσεις της τουρκικής πλευράς.
Αλλά θα ήθελα να μείνω στο γεγονός ότι δόθηκαν διάφορες εξηγήσεις και από τουρκικής πλευράς και ελπίζουμε αυτό το φαινόμενο και αυτό το συμβάν να μην επαναληφθεί ποτέ στο μέλλον» τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος.

Αλωνίζει το Oruc Reis

Την ίδια στιγμή, το Oruc Reis συνεχίζει να… αλωνίζει στην Ανατολική Μεσόγειο και εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας.  
Μάλιστα, η Άγκυρα υποστηρίζει ότι έχουν ήδη αρχίσει οι σεισμικές έρευνες στην περιοχή που έχει δεσμευτεί με την τουρκική NAVTEX.
Ωστόσο, ο Erdogan δεν αρκέστηκε σε αυτό και έβγαλε ακόμα ένα τουρκικό πλοίο στην περιοχή.
Πρόκειται για το πλοίο Kanuni, το οποίο, σύμφωνα με την ιστοσελίδα, marinetraffic, απέπλευσε το πρωί από το λιμάνι Tasucu της Τουρκίας, στην επαρχία της Μερσίνης, και έχει προορισμό το λιμάνι Haydarpasa της Κωνσταντινούπολης.
To Kanuni ταξίδεψε για ένα χρονικό διάστημα χωρίς να εμφανίζει τη θέση του, ώσπου ξαναεμφανίστηκε στο χάρτη του marinetraffic νοτιοανατολικά του Καστελόριζου, όπου πλέει με ταχύτητα περίπου 7 κόμβους.
Το «Kanuni» είναι το τρίτο τουρκικό πλωτό γεωτρύπανο μετά το Fatih και το Yavuz. Η κρατική εταιρεία πετρελαίου της Τουρκίας το απέκτησε μεταχειρισμένο στις αρχές του 2020 έναντι περίπου 40 εκατ. δολαρίων.
Πρόκειται για πλωτό γεωτρύπανο έκτης γενιάς, εξειδικευμένο σε γεωτρήσεις σε πολύ μεγάλα βάθη.
 
Παρέμβαση της πρεσβείας της Ρωσίας υπέρ Ελλάδας

Ξεκάθαρη θέση υπέρ της Ελλάδας σε σχέση με τη δυνατότητα επέκτασης των εθνικών χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια πήρε η ρωσική πρεσβεία στην Αθήνα εν μέσω των τουρκικών προκλήσεων στην Ανατολική Μεσόγειο.
«Η θέση της Ρωσίας ως μόνιμου μέλους του ΣΑ του ΟΗΕ είναι η θέση αρχής. Θεωρούμε τη Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982 "ακρογωνιαίο λίθο" του διεθνούς καθεστώτος των θαλασσών», σημειώνει σε ανάρτησή της στο Twitter η ρωσική πρεσβεία ενώ προσθέτει:
«Η Σύμβαση προβλέπει ρητά το κυρίαρχο δικαίωμα όλων των κρατών για χωρικά ύδατα έως 12 ναυτικά μίλια και ορίζει τις αρχές και τους τρόπους της οριοθέτησης ΑΟΖ. Αυτό αφορά και τη Μεσόγειο».
Image

www.bankingnews.gr

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης