Ενέργεια

Global Energy Monitor: Κίνδυνος απώλειας 87 δισ ευρώ επενδύσεων στην Ευρώπη

Global Energy Monitor: Κίνδυνος απώλειας 87 δισ ευρώ επενδύσεων στην Ευρώπη

 Έντονη κριτική του think tank Global Energy Monitor για τις ευρωπαϊκές επιλογές

Η κατανάλωση ορυκτών αερίων πρέπει να μειωθεί 36% από το 2020 έως το 2030, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά οι προγραμματισμένες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις θα σημειώσουν αύξηση 35% από την τρέχουσα ικανότητα εισαγωγής σύμφωνα με το euractiv.com.

Εάν εφαρμοστούν τα επενδυτικά σχέδια, η ΕΕ κινδυνεύει να εγκλωβιστεί σε ένα πιο ρυπογόνο μέλλον ή να σπαταλήσει δισεκατομμύρια σε υποδομές, όπως αγωγούς, που έχουν διάρκεια ζωής περίπου 50 χρόνια, προειδοποιεί με έκθεση το think tank Global Energy Monitor.

"Οι φιλόδοξοι στόχοι της ΕΕ για το κλίμα απαιτούν απότομη πτώση της κατανάλωσης φυσικού αερίου έως το 2030 και να συνεχίσει να μειώνεται έως το 2050. Επομένως, η ΕΕ είναι πιθανό να υπερβεί τους φιλόδοξους κλιματικούς στόχους της - ή να καταλήξει να δαπανήσει δισεκατομμύρια ευρώ σε υποδομές φυσικού αερίου που δεν χρειάζονται", δήλωσε ο Mason Inman, επικεφαλής της έκθεσης και διευθυντής προγράμματος πετρελαίου και φυσικού αερίου στο Global Energy Monitor.
Το φυσικό αέριο - ή το μεθάνιο - θεωρείται συχνά ως ενέργεια μετάβασης στην ΕΕ για τις χώρες που εξαρτώνται από τον άνθρακα να στραφούν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, αλλά εξακολουθεί να παράγει CO2 όταν καίγεται.

Ο αντίλογος

Η ανάλυση αυτή όμως, δεν λαμβάνει υπόψη της τις μελέτες για τις ανάγκες και την επάρκεια του συστήματος, καθώς είναι πολύ πρώιμο να βασιστεί κανείς άμεσα στις επενδύσεις των ΑΠΕ και να μην κάνει χρήση των προσαρμογών για το εύλογο διάστημα των δύο δεκαετιών του καυσίμου - γέφυρα.
Παρά το γεγονός αυτό η εικόνα που επιχειρεί να δώσει το think tank είναι χρήσιμη καθώς δείχνει ακριβώς την επιχειρηματολογία για να μείνουν εκτός κοινοτικών πόρων και κρίσιμα έργα ελληνικού ενδιαφέροντος και συμεφρόντων όπως οι αγωγοί του ΔΕΣΦΑ.

Οι διαρροές μεθανίου

Οι διαρροές μεθανίου είναι επίσης πολύ πιο επιζήμιες για την ατμόσφαιρα από το CO2 βραχυπρόθεσμα.
Η Laurence Tubiana, Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Ιδρύματος για το Κλίμα, δήλωσε ότι «με την Πράσινη Συμφωνία της ΕΕ και το στόχο του 55%, η ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη πρέπει να αρχίσει να μειώνεται σήμερα, αλλιώς κινδυνεύουμε να σπαταλήσουμε δισεκατομμύρια ιδιωτικής και δημόσιας χρηματοδότησης σε λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία».
«Η εποχή των ορυκτών καυσίμων έχει περάσει - πρέπει να επενδύσουμε σημαντικούς δημόσιους πόρους σε αξιόπιστη και φτηνή ανανεώσιμη ενέργεια που είναι έτοιμη σήμερα».

Η έκθεση ακολουθεί μια ανάλυση που δημοσιεύθηκε πέρυσι από την εταιρεία συμβούλων ενεργειακής μοντελοποίησης, Artelys, η οποία διαπίστωσε ότι η ΕΕ διαθέτει ήδη αρκετές υποδομές για να διασφαλίσει την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Διαπίστωσε επίσης ότι, ενώ το υδρογόνο θα διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στον τομέα των εκπομπών άνθρακα που είναι δύσκολο να ηλεκτριστεί, αυτό απαιτεί μόνο περιορισμένες, στοχευμένες επενδύσεις, που κοστίζουν περίπου 15-25 δισεκατομμύρια ευρώ.
Ωστόσο, η υποστήριξη συνεχίζεται για το ορυκτό αέριο μεταξύ πολλών κρατών μελών και πολιτικών, που συνεχίζουν να απαιτούν νέα, συχνά «έτοιμη για υδρογόνο», υποδομή.

Ο συσχετισμός με υδρογόνο

«Όταν κοιτάζουμε τον επείγοντα χαρακτήρα του κλίματος και κοιτάζουμε τους προϋπολογισμούς άνθρακα, παγκοσμίως και στην ΕΕ, ουσιαστικά δεν υπάρχει χώρος για κάτι που η βιομηχανία φυσικού αερίου θα αποκαλούσε « ενεργειακή μετάβαση»- μια ομαλή μετάβαση που θα πάρει αρκετές δεκαετίες », δήλωσε ο Claude Turmes, υπουργός Ενέργειας του Λουξεμβούργου.

Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ιδίως η υπεράκτια αιολική ενέργεια, είναι ήδη μια καλή εναλλακτική λύση στις χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, πρόσθεσε, αλλά προειδοποίησε ότι πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση και απομάκρυνση από το λόμπι ορυκτών καυσίμων.
«Δεν είναι θέμα τι είναι δυνατό. Είναι ένα ζήτημα ποιος είναι στη θέση του οδηγού και πού είναι οι πολιτικές πλειοψηφίες που οδηγούν τη λύση », σημείωσε. Η βιομηχανία φυσικού αερίου συνεχίζει επίσης να πιέζει για νέους αγωγούς. Πολλοί υποστηρίζουν ότι αυτοί οι αγωγοί μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά υδρογόνου στο μέλλον, αλλά οι αγωγοί μπορούν επί του παρόντος να μεταφέρουν μόνο έως και 10% υδρογόνο χωρίς να απαιτείται σημαντική μετασκευή.


www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης