Ενέργεια

Πως το Ρότερνταμ θα γίνει πράσινο λιμάνι υποθαλάσσιας αποθήκευσης άνθρακα 2,5 εκατ μ.τόνων

Πως το Ρότερνταμ θα γίνει πράσινο λιμάνι υποθαλάσσιας αποθήκευσης άνθρακα 2,5 εκατ μ.τόνων

Η επιδότηση του έργου θα αντισταθμίσει το κόστος πληρώνοντας - σε τρέχουσες τιμές - περίπου 25 ευρώ για κάθε τόνο εκπομπών

Η ολλανδική κυβέρνηση ανακοίνωσε την κοινοπραξία εταιρειών υπό την Royal Dutch Shell Plc και την Exxon Mobil Corp που θα υλοποιήσει επένδυση έως και 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα χρόνια για να τοποθετήσει ορισμένες από τις εκπομπές άνθρακα υπόγεια.

Το έργο στο Λιμάνι του Ρότερνταμ θα μπορούσε να αποθηκεύσει περίπου 2,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως σε πεδία εξαντλημένου αερίου στο βυθό.
Σύμφωνα με το World Οil οι τέσσερις εταιρείες που εμπλέκονται - η Shell, η Exxon, η Air Liquide SA, και η Air Products and Chemicals Inc. - θα λάβουν κρατική υποστήριξη για το σχέδιο, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του λιμένα Sjaak Poppe.
Το λιμάνι του Ρότερνταμ παρήγαγε 22,4 εκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα πέρυσι, περίπου το 14% των ετήσιων εκπομπών της χώρας.
Το έργο δέσμευσης άνθρακα, γνωστό ως Porthos, θα «παγιδεύσει» τη ρύπανση από τα διυλιστήρια πετρελαίου και τις μονάδες παραγωγής υδρογόνου των εταιρειών σε ένα κοινό δίκτυο.
Στη συνέχεια, τα αέρια θα συμπιεστούν και θα μεταφερθούν με σωλήνες έξω από την ακτή και θα αντληθούν σε μια δεξαμενή ψαμμίτη τρία χιλιόμετρα κάτω από τον βυθό που κάποτε είχε φυσικό αέριο.
Η προσέγγιση του κόμβου, όπου πολλές εγκαταστάσεις τροφοδοτούν ένα μόνο δίκτυο, είναι ένας ολοένα και πιο δημοφιλής τρόπος για γίνει η διαχείριση στο κόστος δημιουργίας  μονάδας αποθήκευσης άνθρακα και να αυξηθεί ο αριθμός αυτών που μπορούν να το χρησιμοποιήσουν.
Παρόμοια μοντέλα επιδιώκονται στη Νορβηγία και στο Ηνωμένο Βασίλειο, υποστηρίζονται επίσης από κρατική χρηματοδότηση.

Προστασία από ζημιές

Η ολλανδική επιδότηση έχει σχεδιαστεί για να αποτρέψει τις τέσσερις εταιρείες να υποστούν ζημίες από την κατασκευή του κόμβου.
Ενώ αυτή η χρηματοδότηση έχει χρησιμοποιηθεί για την επιτάχυνση της υιοθέτησης φιλικών προς το κλίμα τεχνολογιών, τα έργα δέσμευσης άνθρακα έχουν λάβει μόνο ένα μικρό τμήμα από αυτό που οι κυβερνήσεις έχουν διοχετεύσει σε ανανεώσιμες πηγές, ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή μπαταρίες την τελευταία δεκαετία.
Αυτό αρχίζει να αλλάζει με τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να στρέφουν την προσοχή τους στη μείωση των εκπομπών στον βιομηχανικό τομέα, όπου η αφαίρεση άνθρακα γίνεται γρήγορα μια από τις πιο οικονομικές λύσεις.
«Η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές στις τέσσερις εταιρείες που θέλουν να συμμετάσχουν σε αυτό το έργο ότι θα καλύψει το κενό μεταξύ του συστήματος εμπορίας εκπομπών και του πραγματικού κόστους του έργου" δήλωσε ο Poppe.

Κόστος και Επιδότηση

Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, οι βιομηχανικές εταιρείες πληρώνουν ήδη περισσότερα για να απελευθερώσουν άνθρακα στην ατμόσφαιρα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών του μπλοκ. Μόνο φέτος, η τιμή εκπομπής τόνου άνθρακα έχει αυξηθεί περίπου 70% σε σχεδόν 55 ευρώ ανά μετρικό τόνο.
Το ολλανδικό σύστημα δέσμευσης άνθρακα θα μπορούσε να κοστίσει στις εταιρείες περίπου 80 ευρώ ανά τόνο κατά μέσο όρο για την κατασκευή και τη λειτουργία, δήλωσε ο Poppe. Η επιδότηση θα αντισταθμίσει τη διαφορά πληρώνοντας - σε τρέχουσες τιμές - περίπου 25 ευρώ για κάθε τόνο εκπομπών.

Οι εταιρείες που εμπλέκονται στο έργο του Ρότερνταμ δήλωσαν ότι στοχεύουν στο λειτουργικό σύστημα δέσμευσης άνθρακα έως το 2024.
Μέχρι τότε, η τιμή του άνθρακα θα μπορούσε ήδη να είναι αρκετά υψηλή για να εξαλείψει την ανάγκη για περαιτέρω κρατικές επιδοτήσεις, οι οποίες θα προσφερθούν για τα πρώτα 15 χρόνια λειτουργίας του κόμβου. Δεν είναι σαφές πόσο θα πληρώσει η κυβέρνηση για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του κόμβου.

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης