Περιβάλλον

To ειδικό βάρος των ΗΠΑ θα κρίνει το crash test του Eυρωπαϊκού Green Deal

To ειδικό βάρος των ΗΠΑ θα κρίνει το crash test του Eυρωπαϊκού Green Deal

 Η μακρά μεταβατική περίοδος θα μπορούσε να περιορίσει τις αντιδράσεις – Καθοριστικός παράγοντας η στάση των ΗΠΑ

 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση χρησιμοποιεί τη μεγάλη της θέση ως ένα πλούσιο εμπορικό μπλοκ μισού δισεκατομμυρίου καταναλωτών για να ρυθμίσει τον παγκόσμιο ρυθμό δράσης για την αλλαγή του κλίματος, προκαλώντας σε άλλους να ανταποκριθούν στις φιλοδοξίες των τελευταίων σχεδίων της για μείωση του άνθρακα.
Το ερώτημα σύμφωνα με το Reuters, τώρα είναι εάν το «τυχερό παιχνίδι» της ΕΕ γίνεται ένα καθιερωμένο σημείο αναφοράς πάνω στο οποίο επενδυτές και τομείς όπως η αυτοκινητοβιομηχανία θέτουν στρατηγικές μετάβασης και πόσο μεγάλοι εκπομποί όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Κίνα ανταποκρίνονται πριν από τις συνομιλίες του ΟΗΕ για το κλίμα, που θα γίνουν αργότερα φέτος .

"Μεταξύ των χωρών της G7 και της G20, η θέση της ΕΕ είναι πλέον το παγκόσμιο σημείο αναφοράς", δήλωσε ο Julian Poulter, Επικεφαλής Επενδυτικών Σχέσεων στην Inevitable Policy Response.
"Θα ασκήσει μια νέα επιρροή σε αυτή τη βάση, σε άλλα βιομηχανικά έθνη και στους χρηματοοικονομικούς τους τομείς και θα αυξήσει την πίεση σε εκείνα τα έθνη που παραμένουν ως ακραία κλιμάκια και spoilers", πρόσθεσε.
Στην πιο φιλόδοξη προσπάθειά της να επιτύχει ακόμη τον στόχο της μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 55% από τα επίπεδα του 1990 έως το 2030, η ΕΕ υπέβαλε την Τετάρτη προτάσεις που στέλνουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στην ιστορία και θα αυξήσουν το κόστος εκπομπής άνθρακα για θέρμανση , μεταφορές και εργοστάσια.

Η συζήτηση θα διαρκέσει χρόνια και χρόνια

Η προτεινόμενη εισφορά για τα σύνορα άνθρακα θα επιδιώκει να επιβάλει στους εμπορικούς εταίρους μια τιμή άνθρακα που να αντικατοπτρίζει το επίπεδο που έχει καθοριστεί από την αγορά εκπομπών άνθρακα της ΕΕ, τη μεγαλύτερη του είδους της στον κόσμο.
Ο Paolo Gentiloni, Ευρωπαίος Επίτροπος για οικονομικά θέματα, δήλωσε ότι η δεκαετής μετάβαση από το 2026 για την εισφορά άνθρακα σε αγαθά όπως ο χάλυβας, το λίπασμα και το τσιμέντο, θα δώσει σε άλλους χρόνο να προσαρμοστούν. "Ταυτόχρονα, δεν μπορούμε να περιμένουμε ένα πολύ δύσκολο παγκόσμιο σύστημα τιμολόγησης άνθρακα, διότι γνωρίζουμε, ότι αυτή η συζήτηση θα διαρκέσει χρόνια και χρόνια", δήλωσε στους δημοσιογράφους, αναγνωρίζοντας ότι υπήρχε παγκόσμίως "πολλή προσοχή , περιέργεια και ανησυχία "για το σχέδιο.
Το γεγονός ότι η εισφορά θα αρχίσει σταδιακά από το 2026 μπορεί να βοηθήσει να ξεπεραστεί η αρχικά αρνητική άποψη της Κίνας σχετικά με το δεδομένο του υψηλού επιπέδου άνθρακα που «ενσωματώνεται» στις εισαγωγές της στην Ευρώπη. Παρόλο που δεν έχει υπάρξει καμία αντίδραση από το Πεκίνο, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου Tsinghua έχουν ήδη καταλήξει σε μια δημοσίευση του Μαΐου ότι ο αντίκτυπος θα εξασθενίσει με την πάροδο του χρόνου και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι η εισφορά θα είχε μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη της Κίνας.
Με το αλουμίνιο, το τσιμέντο, την ηλεκτρική ενέργεια, τα λιπάσματα, το σίδηρο και το χάλυβα τα αρχικά προϊόντα που στοχεύουν, θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο σε μικρότερες οικονομίες όπως η Ρωσία και η Τουρκία.
Η Μόσχα εκτιμά ότι 7,6 δισεκατομμύρια δολάρια των αγαθών της ενδέχεται να υπόκεινται σε εισφορά της ΕΕ.
Η Αυστραλία λέει ότι χτυπάει τον προστατευτισμό. Η εισφορά θα μπορούσε να πυροδοτήσει μια παρέμβαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, αν και το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ αναφέρει ότι είναι νόμιμο.

Η ατζέντα για το κλίμα

Έρευνες σε ολόκληρη την Ευρώπη - που αυτήν την εβδομάδα υπέστησαν θανατηφόρες πλημμύρες μετά από ρεκόρ βροχοπτώσεων που μερικοί αξιωματούχοι συνδέονται με την υπερθέρμανση του πλανήτη - δείχνουν ότι η κλιματική αλλαγή είναι μια αυξανόμενη ανησυχία πολλών από τους πολίτες της.
Αν και αντιπροσωπεύει μόλις το 8% των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στον κόσμο, η ΕΕ ελπίζει ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει την επιρροή της ως τη μεγαλύτερη καταναλωτική αγορά στον κόσμο για να καθορίσει την ατζέντα για το κλίμα, όπως έχει κάνει σε τομείς που κυμαίνονται από ετικέτες τροφίμων έως πρότυπα εργασίας.
Ο Andre Sapir, ανώτερος συνεργάτης στο think tank Bruegel που εδρεύει στις Βρυξέλλες, το περιέγραψε ως το σημείο εκκίνησης για συζητήσεις με άλλες εμπορικές δυνάμεις με αναπόφευκτα κάποιο συμβιβασμό. "Απλώς λέγοντας" πάρτε το ή αφήστε το "δεν θα λειτουργήσει", είπε. "Είναι επίσης ένα πείραμα και πρέπει να δούμε πώς πηγαίνει."
Τελικά, η απάντηση των Ηνωμένων Πολιτειών, της μεγαλύτερης οικονομίας στον κόσμο και του μεγαλύτερου παραγωγού πετρελαίου, θα είναι κρίσιμη - και απρόβλεπτη, δεδομένης της έντονα πολωμένης εγχώριας πολιτικής της για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Ο Morgan Bazilian, διευθυντής του Ινστιτούτου Δημόσιας Πολιτικής Payne που εδρεύει στο Κολοράντο, δήλωσε ότι η Ουάσινγκτον είναι πολύ πιο πιθανό να είναι εταίρος τώρα από ό, τι στην εποχή του Trump, αλλά εξακολουθεί να είναι «πολύ μακριά από το να ενταχθεί πλήρως»

Yellen:Nα ληφθεί υπόψη η πρόοδος της μείωσης εκπομπών

Η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Janet Yellen δήλωσε στο Reuters την Τρίτη ότι τα συστήματα τιμολόγησης άνθρακα ήταν ένας αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης των μειώσεων των εκπομπών, αλλά πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την πρόοδο της μείωσης των εκπομπών που έχει σημειωθεί με άλλους τρόπους.
"Υπάρχει κάποιος βαθμός εμπλοκής μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ στην τιμολόγηση του άνθρακα, αλλά δεν είναι ξεκάθαρη η κατεύθυνση ", δήλωσε ο Thijs Vandenbussche, αναλυτής της πολιτικής για το κλίμα στο think tank, Ευρωπαϊκό Κέντρο Πολιτικής.
Ο χρόνος μπορεί να αποδείξει τον καθοριστικό παράγοντα, καθώς και το γεγονός ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες εξάγουν πολύ λίγα από τα αρχικά προϊόντα που υπόκεινται σε εισφορά.
Οι προτάσεις που ανακοινώθηκαν την Τετάρτη θα αντιμετωπίσουν χρόνια συζήτησης μεταξύ των 27 εθνών του μπλοκ και πιέσεων από βιομηχανικά συμφέροντα. Από το ορόσημο της Συμφωνίας του Παρισιού για τη μείωση των εκπομπών του 2015, η Ευρώπη ήταν η πρώτη ήπειρος που κήρυξε στόχο να είναι ουδέτερη ως προς τον άνθρακα έως το 2050, ωθώντας τους άλλους να ακολουθήσουν το ίδιο.
Είναι πολύ νωρίς για να εκτιμηθεί εάν η Ευρώπη έχει οδηγησει την παγκόσμια προσπάθεια κατά της κλιματικής αλλαγής ένα βήμα μπροστά, αλλά τουλάχιστον αρκετές από τις μεγάλες βιομηχανικές εταιρείες της έδωσαν γρήγορα την υποστήριξή της.
Η Σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία Volvo, η οποία τον Μάρτιο δήλωσε ότι η σειρά της θα είναι πλήρως ηλεκτρική έως το 2030, δήλωσε ότι το πακέτο παρείχε "ένα δρόμο προς ένα ηλεκτρικό μέλλον και αρκετό χρόνο για να σταματήσει η τεχνολογία του παρελθόντος".

www.worldenergynews.gr




Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης