Ενέργεια

Κερδίζει έδαφος η φθηνότερη τεχνολογία μπαταρίας της Κίνας

Κερδίζει έδαφος η φθηνότερη τεχνολογία μπαταρίας της Κίνας
Η έλλειψη πρώτων υλών οδηγεί τις αυτοκινητοβιομηχανίες στις μπαταρίες LFP

 

Για τους πελάτες της Tesla στις ΗΠΑ, δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να «ξεφύγουν» από τη λίστα αναμονής για ένα Model 3, μέχρι τώρα.

Η παραγωγή και οι παραδόσεις οχημάτων πλήττονται από την παγκόσμια έλλειψη τσιπ υπολογιστών.
Σύμφωνα με το Bloomberg για τους ιδιοκτήτες του Model 3, αυτό φαίνεται να επιδεινώθηκε από την Tesla που έδωσε προτεραιότητα στην παραγωγή και την παράδοση των πιο κερδοφόρων οχημάτων.
Αλλά στα τέλη Αυγούστου, η Tesla προσέφερε στους Αμερικανούς πελάτες την ευκαιρία να παρακάμψουν την ουρά και να παραλάβουν τα καινούργια αυτοκίνητά τους την 1η Σεπτεμβρίου.
Το EV τους θα είχε περίπου 10 μίλια μικρότερη εμβέλεια από ό, τι πλήρωναν αρχικά, δεδομένου ότι αυτά τα μοντέλα 3s θα ήταν εξοπλισμένα με υλικά που απαντάται συχνότερα σε αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα και ονομάζεται LFP, και όχι με μπαταρίες NCA με βάση το νικέλιο που κατασκευάζονται από την Panasonic στο Gigafactory στη Νεβάδα.
Οι μπαταρίες LFP δεν είναι κάτι καινούργιο και αποτέλεσαν το βασικό στήριγμα της κινεζικής βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων την τελευταία δεκαετία.
Η Tesla άρχισε να χρησιμοποιεί αυτές τις μπαταρίες στην Κίνα το 2020 και εξήγαγε το "Made-in-China" Model 3s με μπαταρίες LFP στην Ευρώπη στα τέλη του περασμένου έτους.
Οι αμερικανικές και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες φαίνεται να ενστερνίζονται τώρα την ιδέα, αφού απέφυγαν την LFP την τελευταία δεκαετία.

Τα σχέδια των VW, η Ford και η Stellantis

Η VW, η Ford και η Stellantis ανακοίνωσαν ότι θα χρησιμοποιήσουν LFP σε χαμηλού κόστους EV περιορισμένης εμβέλειας στο μέλλον. Αυτό δεν προκαλεί έκπληξη - οι μπαταρίες LFP είναι συνήθως φθηνότερες και δεν περιέχουν νικέλιο ή κοβάλτιο.
Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να πωλούν EV με στόχο τη μαζική αγορά, το LFP γίνεται προφανής επιλογή. Είναι εύκολο να καταλάβουμε γιατί οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μείνει μακριά από αυτόν τον τύπο μπαταρίας-τα οχήματα που κυκλοφόρησαν στοχεύουν σε μεγάλο βαθμό την αγορά υψηλών προδιαγραφών.
Τα Porsche Taycan, Tesla Model S και Audi e-Tron μεταξύ άλλων, χρειάζονται επιδόσεις και εμβέλεια. Εδώ το LFP «σκοντάφτει», συνήθως απαιτεί περισσότερο όγκο και βάρος για να αποθηκεύσει κάθε μονάδα ενέργειας.
Aυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί να αντικατασταθεί μια μπαταρία νικελίου 79kWh της Taycan με ένα πακέτο LFP 79kWh, δεν θα ταιριάζει. Υπάρχει ένα άλλο εμπόδιο που πρέπει να ξεπεραστεί προκειμένου να χρησιμοποιηθεί το LFP - εκτός Κίνας, δεν υπάρχουν σημαντικοί παραγωγοί του υλικού.
Αυτό προκύπτει από μια συμφωνία αδειοδότησης που καλύπτει τα τρία διπλώματα ευρεσιτεχνίας που απαιτούνται για το υλικό. Για τη χρήση των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, οι κάτοχοι αδειών πρέπει να πληρώνουν ετήσια αμοιβή εκατομμυρίων δολαρίων και επιπλέον χρέωση για κάθε κιλό υλικού που παράγουν.
Στην πραγματικότητα αυτό μεταφράζεται σε δεκάδες σεντ για κάθε κιλοβατώρα που παράγεται, αλλά σε συνδυασμό με τη χαμηλότερη γκάμα μπαταριών LFP ήταν αρκετό για να αποτρέψει τις περισσότερες δυτικές εταιρείες αυτοκινήτων από μια σοβαρή επένδυση.
Εντός της Κίνας, η άδεια LFP δεν περιορίσθηκε ποτέ και έτσι οι Κινέζοι παραγωγοί καθόδων ήταν ελεύθεροι να παράγουν όσο LFP θέλουν.
Η κινεζική κυβέρνηση συνέβαλε επίσης στην επιδότηση του κόστους κατασκευής των μονάδων που κατασκευάζουν το υλικό. Έτσι, υπάρχει πολύ χαμηλή παραγωγική ικανότητα LFP χαμηλού κόστους έτοιμη να τροφοδοτήσει την παγκόσμια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι επίσης δεδομένο ότι οι κινέζοι κατασκευαστές κυψελών, όπως η BYD, ξεκίνησαν την προσαρμογή των σχεδίων μπαταριών LFP για να μειώσουν το μειονέκτημα βάρους και όγκου της LFP.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τη νέα «Μπαταρία λεπίδων» που δεν ταιριάζει απόλυτα με την απόδοση των μπαταριών νικελίου που χρησιμοποιεί η Tesla σήμερα, αλλά σίγουρα κάνει το LFP πιο ελκυστικό. Καθώς το τελευταίο από τα τρία παγκόσμια διπλώματα ευρεσιτεχνίας που ελέγχουν την παραγωγή LFP εκτός Κίνας εξαντλείται το 2022, μπορούμε να περιμένουμε να δούμε περισσότερο υλικό στα αυτοκίνητα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης