Τελευταία Νέα

Στα «άδυτα» του υδρογόνου ρίχνεται η ExxonMobil - Ποιο είναι Hydrogen Hub που κοστίζει 565 εκατ. δολ.

Στα «άδυτα» του υδρογόνου ρίχνεται η ExxonMobil - Ποιο είναι Hydrogen Hub που κοστίζει 565 εκατ. δολ.
Η πετρελαϊκή εταιρεία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να διερευνήσει τη βιωσιμότητα της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) στην περιοχή του Χιούστον την περασμένη άνοιξη

Κοινό τόπο αποτελεί η άποψη πλέον ότι μια μελλοντική βιομηχανία υδρογόνου χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα προκύψει σε βιομηχανικές ομάδες. Η έμφαση δίνεται στα λιμάνια, όπου οι συγκεντρώσεις βασικών βιομηχανιών, αγωγών και ναυτιλίας θα υποστηρίξουν την παραγωγή μεγάλης κλίμακας και τον αποτελεσματικό εφοδιασμό, σύμφωνα με το Oilprice.

Τα σχέδια για μεγάλα βιομηχανικά λιμάνια στην Ευρώπη, όπως η Αμβέρσα και το Ρότερνταμ, ενισχύονται με τη δυνατότητα υπεράκτιας αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα. Στις ΗΠΑ, η περιοχή που φαίνεται καλύτερα εξοπλισμένη για την ευρεία υιοθέτηση του καθαρού H2 είναι η ακτή του κόλπου του Τέξας με κέντρο το Χιούστον. Mάλιστα, ο βιομηχανικός τομέας της περιοχής του Χιούστον συγκεντρώνει περίπου το 30% της ικανότητας διύλισης των ΗΠΑ και περισσότερο από το 40% της πετροχημικής ικανότητας.

Το ενδιαφέρον της ExxonMobil

Η ExxonMobil σκέφτεται σοβαρά μια ιδέα κόμβου για το Χιούστον, όπου η εταιρεία διαθέτει μεγάλη εταιρική πανεπιστημιούπολη, μεγάλο συγκρότημα διυλιστηρίων και περισσότερους από 12.000 υπαλλήλους. Η πετρελαϊκή εταιρεία ανακοίνωσε την πρόθεσή της να διερευνήσει τη βιωσιμότητα της δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα (CCS) στην περιοχή του Χιούστον την περασμένη άνοιξη. Στη συνέχεια, τον Σεπτέμβριο, προσχώρησε μια ομάδα εργασίας δέκα ακόμη εταιρειών που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να συνεργαστούν για την υποστήριξη μεγάλης κλίμακας υποδομών CCS.

Ενώ δεν έχει δημιουργηθεί επίσημη δομή, οι συζητήσεις τους συνεχίζονται και οι 11 εταιρείες σκοπεύουν να έχουν περισσότερες ανακοινώσεις το πρώτο τρίμηνο του ’22. Ένας πιθανός ηγέτης θα είναι η ExxonMobil Low Carbon Solutions, μια θυγατρική επιχείρηση που ξεκίνησε στις αρχές του 2021 για να επικεντρωθεί αρχικά σε έργα CCS παγκοσμίως, με έργα και συνεργασίες σε σχεδόν δώδεκα χώρες.

Η πρόταση της εταιρείας θα ήταν το μεγαλύτερο έργο CCS στον κόσμο, που θα αποθηκεύει 50-100 δισεκατομμύρια τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως μέχρι το έτος 2040 σε παλιούς σχηματισμούς πετρελαίου και φυσικού αερίου κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας του Κόλπου του Μεξικού.

Το μεγάλο challenge

H μεγαλύτερη πρόκληση ωστόσο σύμφωνα με τους ειδικούς είναι το κεφάλαιο της χρηματοδότησης. Η ExxonMobil πιστεύει ότι το έργο θα απαιτήσει 100 δισεκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία οραματίζεται κάτι σαν συλλογική προσπάθεια, με την κυβέρνηση και τη βιομηχανία να συνεργάζονται σε ένα καινοτόμο πλαφόν.

Μια τέτοια συλλογική προσπάθεια δεν θα είναι εύκολη υπόθεση. Η ExxonMobil ισχυρίζεται ότι η χρηματοδότηση πρέπει να είναι ένας συνδυασμός δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβουλίας, με επιδοτήσεις και κίνητρα του δημόσιου τομέα σε συνδυασμό με υποστήριξη από διάφορους κλάδους. Πρέπει να δημιουργηθούν τα κατάλληλα ρυθμιστικά και νομικά πλαίσια που να επιτρέπουν τις επενδύσεις. Αλλά ο μοχλός για να τα συνδυάσει όλα μαζί, αναγνωρίζει η ExxonMobil, μπορεί κάλλιστα να απαιτεί κάποια μορφή φόρου άνθρακα. Η εταιρεία έχει δηλώσει δημόσια ότι τάσσεται υπέρ της θέσπισης αγοραίας τιμής για τον άνθρακα προκειμένου να ωθήσει τις επενδύσεις σε μεγάλης κλίμακας CCS.

Έλλειψη κινήτρων

Υπάρχει έλλειψη κινήτρων για καθαρά καύσιμα στο Τέξας, όπου οι υποστηρικτές μεγάλων έργων υδρογόνου μπορούν μόνο να ελπίζουν για το είδος της υποστήριξης που παρατηρείται στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, με τους φόρους άνθρακα και τις άμεσες επιδοτήσεις τους ή στην Καλιφόρνια με τη χαμηλή Πρότυπο καυσίμου άνθρακα.

Ωστόσο, το Τέξας απολαμβάνει σημαντικά πλεονεκτήματα που θα βοηθήσουν. Ένα σημαντικό παράδειγμα για έναν πιλότο φορτηγών είναι το λιμάνι του Λος Άντζελες, το οποίο έχει τώρα 10 φορτηγά κυψελών καυσίμου υδρογόνου που έχουν τεθεί σε λειτουργία, με τρεις σταθμούς ανεφοδιασμού να ανοίξουν το ’22.  Ένα τέτοιο πιλοτικό έργο πιθανότατα θα απαιτούσε λιγότερα κίνητρα για να ξεκινήσει και να λειτουργεί στο Χιούστον, δεδομένων των πλεονεκτημάτων υδρογόνου.

Το Τέξας ωστόσο έχει τουλάχιστον ένα μοναδικό πλεονέκτημα, δεδομένων των σημαντικών απαιτήσεων κατανάλωσης ενέργειας για την ηλεκτρόλυση. Είναι η μεγαλύτερη πολιτεία παραγωγής αιολικής ενέργειας στις ΗΠΑ και έχει έναν ταχέως αναπτυσσόμενο ηλιακό στόλο. Η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας του κράτους απολαμβάνει πολλές ώρες πλεονάζουσας ενέργειας σε χαμηλές τιμές λόγω του μείγματος παραγωγής της που είναι βαρύ σε αιολική ενέργεια. Αυτό το πλεονέκτημα για το πράσινο H2 θα πρέπει να ενισχυθεί, καθώς αυξάνεται η διείσδυση ανανεώσιμης ενέργειας στην πολιτεία, ενώ το κόστος ηλεκτρόλυσης και η απόδοση παραγωγής βελτιώνονται.

Εν τω μεταξύ, η αυξανόμενη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές χαμηλού κόστους μπορεί να είναι μόνο προς όφελος των πιλοτικών έργων για την εποχιακή αποθήκευση ενέργειας, δεδομένου του μεγάλου δυναμικού της περιοχής για μακροπρόθεσμη αποθήκευση υδρογόνου.

Tέλος, το Hydrogen Hub συνιστά τέσσερις βασικές πρωτοβουλίες για την κυκλοφορία του μπλε και του πράσινου υδρογόνου, οι οποίες βάσει της έκθεσης υπολογίζονται στα 565 εκατ. δολ. σε κίνητρα και δαπάνες για διάστημα 10 ετών. Τα πιλοτικά έργα της έκθεσης Hydrogen Hub, που τίθενται σε εφαρμογή ταυτόχρονα με το τεράστιο έργο CCS της κοινοπραξίας των 11 εταιρειών, θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη μετατροπή της οικονομίας της παλιάς πόλης πετρελαίου σε μια μετά άνθρακα εποχή.

 

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης