Ενέργεια

Μονόδρομος ο περιορισμός της κατανάλωσης ενέργειας -- Ποιά μέτρα προτείνει ο ΙΕΑ - Τι φοβούνται οι κυβερνήσεις

Μονόδρομος ο περιορισμός της κατανάλωσης ενέργειας -- Ποιά μέτρα προτείνει ο ΙΕΑ - Τι φοβούνται οι κυβερνήσεις
Η μείωση της ζήτησης θα βοηθούσε επίσης τις χώρες να δημιουργήσουν αποθηκευτικό χώρο φυσικού αερίου για τον επόμενο χειμώνα

 

Η ανησυχία για την παροχή ρωσικού φυσικού αερίου ώθησε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες την Τετάρτη να ζητήσουν από τους πολίτες να καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια σε μια κίνηση που θα μπορούσε ενδεχομένως να αποφέρει μεγάλα αποτελέσματα.

Παρά τους μήνες ανόδου των τιμών της ενέργειας και των περιορισμένων προμηθειών, οι περισσότερες κυβερνήσεις απέφυγαν να κάνουν ένα βήμα που φοβούνται ότι θα ήταν αντιδημοφιλές, αλλά με τις ανησυχίες ότι η Ρωσία θα μπορούσε να κλείσει τη ροή, η κατάσταση σε ορισμένες πρωτεύουσες αρχίζει να αλλάζει, σύμφωνα με το Reuters.

«Κάθε κιλοβατώρα μετράει», δήλωσε την Τετάρτη ο Γερμανός υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, καθώς η Γερμανία κήρυξε «έγκαιρη προειδοποίηση» για μια πιθανή έκτακτη ανάγκη παροχής αερίου.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) στο Παρίσι συμφωνεί ότι όταν γίνονται σε μεγάλη κλίμακα, μικρές αλλαγές συμπεριφοράς μπορούν να μειώσουν σημαντικά τη ζήτηση φυσικού αερίου και πετρελαίου.

Υπολογίζει ότι η μείωση των θερμοστατών σε κτίρια σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση κατά 2 βαθμούς Κελσίου θα εξοικονομήσει 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου, αξίας περίπου 28 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε τρέχουσες τιμές.
Αυτό είναι επίσης περίπου το 13% των 155 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων που αγοράζει κάθε χρόνο το μπλοκ των 27 χωρών από τη Ρωσία, που με τη σειρά του είναι περίπου το 40% της συνολικής κατανάλωσης φυσικού αερίου της ΕΕ.

Η ολλανδική κυβέρνηση ακολούθησε τη Γερμανία την Τετάρτη λέγοντας ότι θα ξεκινήσει μια εκστρατεία αυτό το Σαββατοκύριακο ζητώντας από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να χρησιμοποιούν λιγότερο φυσικό αέριο, ενώ η ρυθμιστική αρχή της Γαλλίας ζήτησε από τους πολίτες να προσπαθήσουν συλλογικά να μειώσουν την κατανάλωσή τους.

Ο Simone Tagliapietra, του think-tank Bruegel, τόνισε ότι οι κυβερνήσεις θα έπρεπε να είχαν παροτρύνει τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση ενέργειας πριν από μήνες για να βοηθήσουν στη διαχείριση της κρίσης εφοδιασμού, αλλά οι πολιτικοί αντιστάθηκαν επειδή ένα τέτοιο μήνυμα "μυρίζει λιτότητα".

"Κάθε δισεκατομμύριο κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που δεν καταναλώνουμε, είναι σημαντικό. Αυτό το αέριο είναι πολύ ακριβό και πρέπει τώρα να αρχίσουμε να γεμίζουμε την αποθήκη πριν από τον επόμενο χειμώνα", επεσήμανε.

Επιλογές και μέτρα

Αντί να καλούν τους καταναλωτές να μειώσουν τη χρήση ενέργειας, οι κυβερνήσεις μέχρι στιγμής αναζητούν κυρίως τρόπους να περιορίσουν τους λογαριασμούς κοινής ωφελείας και να βρουν εναλλακτικές πηγές καυσίμων.

Η Σουηδία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Γερμανία και η Βρετανία ανακοίνωσαν επίσης μέτρα για να κάνουν τη βενζίνη φθηνότερη αυτόν τον μήνα, αφού το αργό έφτασε στην υψηλότερη τιμή του από το 2008, προκαλώντας κριτική από τους ανταγωνιστές ότι τα μέτρα είναι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων.
Όμως, από τότε που η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία τον περασμένο μήνα, οι Βρυξέλλες αποφάσισαν να μειώσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου της ΕΕ κατά τα δύο τρίτα φέτος και να τερματίσουν τη χρήση ρωσικού φυσικού αερίου έως το 2027.

Η μείωση της ζήτησης θα μπορούσε να μειώσει τον αντίκτυπο οποιασδήποτε κρίσης προσφοράς, εάν η Ρωσία περιόριζε τις εξαγωγές, κάτι που έχει γίνει περισσότερο ανησυχητικό από τότε που η Μόσχα ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι οι χώρες θα πρέπει να αρχίσουν να πληρώνουν για φυσικό αέριο σε ρούβλια.

Ένα λεπτομερές σχέδιο της ΕΕ για απογαλακτισμό από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα αναμένεται τον Μάιο, αλλά ένα σχέδιο που δημοσιεύτηκε αυτόν τον μήνα έδειξε ότι οι Βρυξέλλες θα ενισχύσουν τις εισαγωγές φυσικού αερίου από μη ρωσικές πηγές, θα επεκτείνουν ταχύτερα τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θα ανταλλάξουν εκατομμύρια λέβητες αερίου με αντλίες θερμότητας και θα ανακαινίσουν κτίρια για χρήση λιγότερη ενέργεια.
Ωστόσο, αυτές οι λύσεις θα χρειαστούν χρόνο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη προτείνει ότι οι καταναλωτές θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην άμεση μείωση της ζήτησης.

«Οι επιλογές σας για το πόση ενέργεια καταναλώνετε συναποφασίζουν πόσο ισχυροί είμαστε στην αντίδρασή μας στη Ρωσία», δήλωσε ο επικεφαλής της ΕΕ για την κλιματική πολιτική, Φρανς Τίμερμανς.

Η προσωρινή μείωση της ζήτησης θα βοηθούσε επίσης τις χώρες να δημιουργήσουν αποθηκευτικό χώρο φυσικού αερίου για τον επόμενο χειμώνα και να παράσχουν μια στάση, ενώ οι κυβερνήσεις θα εξασφαλίσουν μόνιμες επιλογές για την αντικατάσταση των ρωσικών καυσίμων - όπως η κατασκευή αιολικών και ηλιακών πάρκων, η ανακαίνιση κτιρίων ή η εξασφάλιση περισσότερων μη ρωσικών φυσικών αερίων.

«Υπάρχουν ενδείξεις για άμεσα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας που παραμένουν ανεξερεύνητα», δήλωσε η Adeline Rochet, εμπειρογνώμονας πολιτικής στο κέντρο προβληματισμού για το κλίμα E3G.

Μείωση εκπομών

Εάν παραμείνουν, συνήθειες εξοικονόμησης ενέργειας, όπως το σβήσιμο των φώτων και των συσκευών ή η χρήση λιγότερου κλιματιστικού όπου βολεύει, θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Μόνο λίγες χώρες έχουν διατυπώσει την ιδέα τρόπων μείωσης της κατανάλωσης πετρελαίου, παρά το γεγονός ότι η Ρωσία, παρέχοντας το 27% των εισαγωγών πετρελαίου της ΕΕ.

Η Δανία εξετάζει μια πρόταση για προσωρινή μείωση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους. Ο υπουργός Μεταφορών της Ιρλανδίας Eamon Ryan, ο οποίος και το χαρτοφυλάκιο περιβάλλοντος, πρότεινε ότι η οδήγηση πιο αργά θα μπορούσε να εξοικονομήσει καύσιμα όταν ανακοίνωσε τη μείωση του φόρου βενζίνης αυτόν τον μήνα.

Ο ΙΕΑ δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα επιλογές που είπε ότι θα μπορούσαν να μειώσουν τη ζήτηση πετρελαίου στις προηγμένες οικονομίες κατά 2,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) εντός τεσσάρων μηνών, που ισοδυναμεί με τη συνδυασμένη ζήτηση κάθε αυτοκινήτου στην Κίνα.

Οι περισσότερες επιλογές απαιτούν από τους καταναλωτές να αλλάξουν τη συμπεριφορά τους.

Η μείωση των ορίων ταχύτητας κατά 10 km/h στις προηγμένες οικονομίες θα μπορούσε να εξοικονομήσει 290.000 bpd από αυτοκίνητα και 140.000 bpd από φορτηγά.
Η εργασία από το σπίτι τρεις ημέρες την εβδομάδα θα μείωνε 500.000 bpd, ενώ οι πρακτικές εξοικονόμησης καυσίμων, όπως το car-sharing, θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 470.000 bpd, ανέφερε ο IEA.

Ορισμένες κυβερνήσεις αντιστέκονται. Η Βρετανία, η οποία δεν είναι πλέον μέλος της ΕΕ, απέρριψε τις ιδέες του ΙΕΑ. Η χώρα σχεδιάζει να αντικαταστήσει το 8% των εισαγωγών πετρελαίου που λαμβάνει από τη Ρωσία με εναλλακτικές προμήθειες φέτος.

«Δεν υπάρχει απολύτως καμία ανάγκη να εφαρμοστεί αυτή η καθοδήγηση στο Ηνωμένο Βασίλειο», είπε ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος.

www.worldenergynews.gr



Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης