Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Στο τέλος του 2022 η FID για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας

Στο τέλος του 2022 η FID για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας

Το επόμενο διάστημα το market test

Έως τα τέλη του έτους, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει σχεδιάσει ο ΔΕΣΦΑ, αναμένεται ότι θα έχει ληφθεί η Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας - Βόρειας Μακεδονίας. Θα έχει προηγηθεί η διεξαγωγή του σχετικού market test, του οποίου η έναρξη αναμένεται το επόμενο διάστημα.

Ο αγωγός, ο οποίος θα κατασκευασθεί με διάμετρο 30 ιντσών αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2024. Το μήκος του θα φτάσει τα 123 χλμ., θα ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης (σημείο σύνδεσης του ελληνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου με τον αγωγό TAP) και θα καταλήγει στη Γευγελή ενώ θα μπορεί να μεταφέρει 1,5 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο με δυνατότητα διπλασιασμού, που θα επιτρέψει τη μελλοντική μεταφορά αερίου στο Κόσοβο και στην Σερβία, εφόσον ο αγωγός επεκταθεί και προς αυτές τις χώρες.

Η ολοκλήρωση του ελληνικού σκέλους του αγωγού είναι προϋπολογισμού 67 εκατ. ευρώ, ενώ το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 110 εκατ. ευρώ. Ο αγωγός θα κατασκευαστεί με υψηλές προδιαγραφές ώστε να έχει την ικανότητα να μεταφέρει και άλλα καύσιμα ή συνδυασμούς καυσίμων με χαμηλότερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, καθώς και υδρογόνο.
Παράλληλα, τον επόμενο μήνα θα ξεκινήσει η κανονική λειτουργία του νέου διασυνδετήριου αγωγού της Ελλάδας με την Βουλγαρία (Interconnector Greece-Bulgaria, IGB), ο σχεδιασμός του οποίου είχε ξεκινήσει το 2009.

Δοκιμαστική λειτουργία

Ο αγωγός ήδη βρίσκεται στο στάδιο της δοκιμαστικής λειτουργίας καθώς ήδη έχει πληρωθεί με αέριο και η εμπορική του εκκίνηση αναμένεται δίχως προβλήματα. Ο IGB αποτελεί έργο «κλειδί» καθώς συνδέεται με το ΕΣΦΑ (Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Αερίου) καθώς και με τον αγωγό ΤΑΡ, στην περιοχή της Κομοτηνής. Επίσης, θα αποτελεί το «όχημα» για τη μεταφορά αερίου που θα εκφορτώνεται και αεριοποιείται στο FSRU Αλεξανδρούπολης, προς την Βουλγαρία.

Έτσι, ανοίγει προοπτική ώστε, μέσω Βουλγαρίας, το αέριο που εισάγεται στην Ελλάδα, να χρησιμοποιείται σε όλη την Ανατολική Ευρώπη. Κι αυτό διότι η Βουλγαρία συνδέεται με τη Ρουμανία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία, μέσω του διαβαλκανικού αγωγού.

Μια δεύτερη διασύνδεση υφίσταται επίσης μεταξύ Βουλγαρίας και Ρουμανίας. Όσο για τη Ρουμανία, αυτή συνδέεται με την Ουγγαρία. Ωστόσο, θα πρέπει να υλοποιηθούν σημαντικές επενδύσεις στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης ώστε να αποσυμφορηθεί πλήρως η κατεύθυνση ροής Νότος-Βορράς.
Ο αγωγός IGB έχει μήκος 182 χλμ, και συνδέει την Κομοτηνή με τη Stara Zagora της Βουλγαρίας. Η δυναμικότητά του ανέρχεται σε 3 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα να αυξηθεί σε 5 bcm, με πρόσθετη εγκατάσταση ενός σταθμού συμπίεσης. Ο προϋπολογισμός του έφτασε στα 220 εκατ. ευρώ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης