Ενέργεια

LNG: Πληρώνουμε την έλλειψη επενδύσεων και την στρεβλή στρατηγική για την πράσινη μετάβαση αναφέρουν κορυφαίοι παράγοντες

LNG: Πληρώνουμε την έλλειψη επενδύσεων και την στρεβλή στρατηγική για την πράσινη μετάβαση αναφέρουν κορυφαίοι παράγοντες
Οι θέσεις κορυφαίων παραγόντων παγκοσμίως για την αγορά του LNG και το μέλλον του καυσίμου σε σχέση με την επάρκεια και την πράσινη μετάβαση
Η πορεία της πράσινης μετάβασης βρίσκεται σε λάθος δρόμο καθώς ο στόχος για τις μηδενικές εκπομπές CO2 το 2050 δεν είναι επιτεύξιμος. την στιγμή που ακόμη δεν έχουν επισφραγισθεί οι λύσεις για την εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας μετά την απόφαση για απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Αυτό είναι το κοινό συμπερασμα, που εξάγεται από τα όσα ανέφεραν κορυφαίοι παράγοντες παγκοσμίου βεληνεκούς στο συνέδριο The 22nd World LNG Summit που λαμβάνει χώρα για το LNG σε κεντρικό ξενοδχείο της Αθήνας.
Στην γραμμή αυτή τάχθηκε με απόλυτη σαφήνεια και τεκμηρίωση ο CEO της Tellurian Octavio Simoes, ενώ ο Elio Ruggeri, senior vice president LNG της SNAM τόνισε ότι δεν υπάρχει ο οδικός χάρτης για να φτάσουμε στον στόχο του 2050. Δεν μάθαμε από τα λάθη μας, οι επενδύσεις σε φυσικό αέριο δαιμονοποιήθηκαν και το πληρώνουμε, ανέφερε σχετικά.

Από ελληνικής πλευρά ο Κωνσταντίνος Νάζος, chief officer στο energy management της ΔΕΗ, υπογράμμισε την αναγκαιότητα προτεραιοποίησης της ενεργειακής επάρκειας στο περιβάλλον έντονης αβεβαιότητας που διανύουμε, που πέραν των διακυμάνσεων των αγορών, έχει τώρα και την παράμετρο των κυβερνητικών παρεμβάσεων που αιφνδιαστικά αλλάζουν τους όρους του παιχνιδιού.Πάντως σύμφωνα με τον κ. Νάζο η Ελλάδα αποκτά τις υπδομές και έχει την ευκαιρία από γεωπολιτικής πλευράς να γίνει ένα σημαντικό ενεργειακό hub εισόδου στην Ευρώπη.

Πρώτος στόχος η ενεργειακή επάρκεια

Η αλήθεια είναι, από την άλλη πλευρά,  ότι η Ευρώπη πολύ δύσκολα θα υποκαταστήσει τα 155 bcm (2021) που εισάγει σε φυσικό αέριο από την Ρωσία και βέβαια το 2022 μπόρεσε να εισάγει 50 bcm LNG, όπως ανέφερε ο κ. Ruggeri, την ώρα που η ζήτηση στην Κίνα μειώθηκε κατά 40 bcm.
O ανταγωνισμός Ευρώπης και Ασίας για την προσέλκυση επάρκειας LNG  είναι αυτός που θα χαρακτηρίσει την πορεία της παγκόσμιας αγοράς σύμφωνα με τον Patrick Dugas της TotalEnergies Gas&Power , αλλά και διαπιστώσεις Αμερικανών επικεφαλής, που ήσαν παρόντες με τον Γάλλο να αναφέρει ότι η στρατηγική των προμηθειών θα πρέπει να είναι μοιρασμένη μεταξύ των μακροχρονίων συμβολαίων και των βραχυχρονίων.
Και ο Γάλλος μάνατζερ θέτει ως πρώτο στόχο την ενεργειακή ασφάλεια και προβλέπει συνέχεια volatility στην αγορά του καυσίμου.
Αναφέρθηκε μάλιστα στο νέο δείκτη LNG που στόχο θα έχει να υποκαταστήσει για την Ευρώπη το TTF και να αποτιμά αξιόπιστα την αξία των εισαγομένων φορτίων.
Σύμφωνα με τον κ. Αλέξανδρο Λαγάκο ο δείκτης αυτός δεν θα υιοθετηθεί τόσο γρήγορα από την αγορά. Όπως και να έχει πάντως οι ανάγκες νέων εισαγωγών της τάξης των 40 εκατ τόνων LNG για την Ευρώπη προσδιορίζουν τις ανάγκες για την δημιουργία νέων FSRU. Για παράδειγμα στην Ιταλία που ήδη διαθέτει την υπδομή των τριων κατασκευάζονται άλλα δυο.

Προς σταθεροποίηση τιμών

Η αγορά φαίνεται να περιμένει ότι οι τιμές μπορούν να κινηθούν υψηλότερα στο προσεχές διάστημα και κυρίως όσοn αφορά το TTF, αν και Ασιάτες εμπειρογνώμονες μιλώντας προς το WEN όπως ο Hiroki Sato CEO της Chubu Electric Power, όπως και ο Atsunori Takeuchi CEO της Tokyo Gas εκτίμησαν ότι το LNG θα σταθεροποιηθεί με μικρές διακυμάνσεις το 2023. Υποχώρηση αναμένεται με συντηρητικές εκτιμήσεις από το 2025. Ο τελευταίος μάλιστα τάχθηκε κατηγορηματικά κατά των πλαφόν στις διακυμάνσεις των τιμών, σημειώνοντας ότι η χρησιμότης τους μπορεί να είναι περιορισμένη της τάξης των 6 -12 μηνών. Σε λύση πλαφόν πάντως προσανατολίζεται και η Αστραλία.

Όπως και να έχει τα ελλείμματα για τις ανάγκες παραμένουν και αυτό φαίνεται να προκύπτει και από τα λεγόμενα του Marcel Tijhuis, επικεφαλής της κατασκευής των τερματικών σταθμών στην Γερμανία που σημείωσε ότι και τα 20 bcm σαν χωρητικότητα το 2025, παραμένουν μακριά από τις συνολικές της ανάγκες που μπορεί να ανέλθουν σε 90 -100 bcm.

Τα λάθη στην έλλειψη υποδομών

H ζήτηση για LNG  θα αυξάνεται και το καύσιμο, σαν φυσικό άεριο θα είναι ο βασικός πυλώνας που θα εξασφαλίσει την πορεία προς την πράσινη μετάβαση. Η Ευρώπη '' διεφθάρη" από την Ρωσία ανέφερε ο Christopher Gonsalves της BRG Energy, καθώς δεν φρόντισε εναλλακτικές λύσεις σε επίπεδο τροφοδοσίας και υποδομών σττα ορυκτά καύσιμα και πίστεψε ότι μπορούσε να κάνει άκοπα την πράσινη μετάβση . Η αναστροφή των επενδύσεων από υπεροχή του κλάδου Oil& Gas υπέρ των ΑΠΕ την χρονιά που κλείνει αποδεικνύει και το μέγεθος του προβλήματος. Δεν είμαστε κατά της πράσινης μετάβασης αλλά υπάρχει έλλειψη πραγματιστικού σχεδίου για τις αναγκαίες υποδομές και αυτό αποτελεί την πρόκληση των επομένων ετών.

Πράγματι, σημειώνει ο Octavio Simoes, αν δούμε ψυχρά την πραγματικότητα βαδίζουμε σε περιβάλλον έλλειψης ενέργειας από την προ - COVID περίοδο, δεν υπάρχουν ευνοϊκοί όροι χρηματοδότησης για επενδύσεις και ικανοποιητικές υποδομές για την κάλυψη των αναγκών, ενώ οι κυβερνήσεις θέτουν διάφορα προσκόμματα.

Στην ίδια κατεύθυνση και το παράδειγμα του Βασίλη Πετκίδη της Mediterarranean Gas, "όταν έχεις ανάγκες για 40bcm και εν δυνάμει αποθήκευση 30bcm δεν έχεις εξασφαλίσει την ενεργειακή ασφάλεια. Αν δεν κάνουμε τις αναγκαίες επενδύσεις μακράς διαρκείας θα το πληρώσουμε καθώς τα αποθέμάτά μας δεν καλύπτουν πέραν των 4-6 μηνών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης