Τελευταία Νέα
Ναυτιλία

Capital Link: Ισχυρός παίκτης στην αγορά των τάνκερ η Ρωσία - Εντυπωσιάζουν τα στοιχεία

Capital Link:  Ισχυρός παίκτης στην αγορά των τάνκερ η Ρωσία - Εντυπωσιάζουν τα στοιχεία
Η Ρωσία παράγει περίπου 11,24 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως το 2016.
Ισχυρό παίκτη στην αγορά των τάνκερ αποτελεί η Ρωσία, με τα στοιχεία για το 2016 να είναι εντυπωσιακά.
Η Capital Link, στην εβδομαδιαία της ανάλυση για τις αγορές, αναφέρεται διεξοδικά στην αυξανόμενη σημασία της Ρωσίας στην αγορά πετρελαίου.
Όπως τονίζεται, η Ρωσία υπήρξε ένας πολύ σημαντικός παίκτης στην αγορά ενέργειας επί σειρά ετών.
Για όποιον αμφιβάλλει, οι αναλυτές της Capital Link υπενθυμίζουν την πρόσφατη, επικαιροποιημένη μελέτη της Αρχής Ενέργειας των ΗΠΑ (ΕΙΑ) για τη Ρωσία, με τα στατιστικά στοιχεία να είναι ενυπωσιακά:
Η Ρωσία είναι η τρίτη μεγαλύτερη παραγωγός χώρα πετρελαίου και άλλων υγρών καυσίμων, μετά τη Σαουδική Αραβία και τις ΗΠΑ και η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός ξηρού φυσικού αερίου, μετά τις ΗΠΑ.
Επίσης φιγουράρει στην τρίτη θέση παραγωγής πυρηνικής ενέργειας στον πλανήτη, ενώ πολύ σημαντική είναι η παραγωγή και η εξαγωγή άνθρακα.
 


Καταλύτης για την αγορά των τάνκερ


Η Capital Link επικεντρώνεται στη σημαντική θέση της Ρωσίας στην παραγωγή και εξαγωγή πετρελαίου, ειδικά από τη στιγμή που η Ρωσία συμμετέχει πλέον ενεργά στις τελευταίες συζητήσεις με τον ΟΠΕΚ για τη μείωση της παραγωγής, ενώ αποτελεί καταλύτη για την αγορά των τάνκερ.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Αρχή Ενέργειας (ΙΕΑ), η Ρωσία παράγει περίπου 11,24 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως το 2016.
Η εγχώρια ζήτηση ανέρχεται σε περίπου 5,64 βαρέλια την ημέρα, με τα υπόλοιπα 5,6 να είναι διαθέσιμα για εξαγωγές.
Οι θαλάσσιες εξαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας, προέρχονται από τρεις περιοχές κυρίως: τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και τη Ρωσική Άπω Ανατολή.
Τα τέσσερα κορυφαία λιμάνια ( Novorossiysk, Primorsk, Ust-Luga και  Kozmino) αντιστοιχούσαν περίπου στο 85% των θαλάσσιων εξαγωγών της Ρωσίας το 2015, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΙΑ.
 Τα στοιχεία της Lloyds Intelligence καταδεικνύουν ότι τους πρώτους εννέα μήνες του 2016, 4,36 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου "έφυγαν" από τα ρωσικά λιμάνια, καταγράφοντας αύξηση 8,5% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015.
Οι εξαγωγές δεν κατανέμονται ομοιόμορφα, καθώς το μεγαλύτερο μερίδιο προέρχεται από τα λιμάνια της Βαλτικής (44%), με το ποσοστό να είναι αυξημένο έναντι του 39% το 2015.
Οι όγκοι της Βαλτικής αυξήθηκαν εντυπωσιακά, κατά 23%, σε σχέση με το 2015.
Δυστυχώς για την αγορά των τάνκερ, η μεγαλύτερη ποσότητα πετρελαίου καταλήγει σε κοντινούς προοιρισμούς, κυρίως στη βορειοδυτική Ευρώπη.
Η Βαλτική είναι κυρίως μια Aframax αγορά, καθώς το 90% των μεταφορών πραγματοποιείται με τέτοιου είδους τάνκερ.
 Περιστασιακά, χρησιμοποιούνται και Suezmaxes  για μεταφορές σε ΗΠΑ, Ευρώπη ή Άπω Ανατολή.
Τα κέρδη του μεριδίου της αγοράς από τη Βαλτική, επιβάρυναν τις εξαγωγές από τη Μαύρη Θάλασσα.
Ωστόσο οι εξαγωγές αναμένεται να ενισχυθούν τα επόμενα χρόνια, από την επέκταση του project Caspian Pipeline Consortium (CPC).
Η χωρητικότητα του αγωγού, ο οποίος εκτείνεται από τον Τενγκίζ του Καζακστάν στο ρωσικό Νοβοροσίσκ, αναμένεται να διπλασιαστεί στα 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Μέχρι στιγμής το 2016, σχεδόν το 60% των εξαγωγών από τη Μαύρη Θάλασσα έχει μεταφερθεί από Aframaxes (έναντι 55% το 2015), ενώ το εναπομείναν 40% μεταφέρθηκε με Sueamaxes (έναντι 45% το 2015).
Ο μεγαλύτερος όγκος παραμένει στη Μεσόγειο (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Γαλλία, Ελλάδα και Τουρκία), στην Ολλανδία, ενώ κάποια περιστασιακά κάργκο φορτία κατευθύνονται σε Κίνα, Ινδία και Ιαπωνία.
Τελευταίο στοιχείο αλλά εξίσου σημαντικό, είναι ότι η Ρωσία εξάγει αυξημένους όγκους αργού Σιβηρίας, μέσω του αγωγού Ανατολικής Σιβηρίας - Ειρηνικού Ωκεανού (ESPO), από τον λιμένα Kozmino, στοχεύοντας στις παγκόσμιες αγορές, έστω και με μια περιφερειακή εστίαση στην Ασία.
Κίνα, Κορέα και Ιαπωνία, αποτελούν τους βασικούς προορισμούς (90%), ωστόσο εκτελούνται μεταφορές και προς Νέα Ζηλανδία, Φιλιππίνες, Ταιλάνδη, Σιγκαπούρη και τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με την Capital Link, μία επέκταση του αγωγού ESPO, θα δημιουργήσει ευκαιρίες για τα Aframax και τα Suezmax στον Ειρηνικό Ωκεανό τα επόμενα χρόνια.  




Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Ρωσια αποτελεί ένα παίκτη - κλειδί στη διεθνή αγορά των τάνκερ και η επιρροή της αναμένεται να αναπτυχθεί σε Ατλαντικό και Ειρηνικό Ωκεανό, καταλήγουν οι αναλυτές.

Μαρία Παπαδάτου

Πρώτη δημοσίευση 20:40  7-11-2016

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης