Άμυνα & Γεωπολιτική

Αμερικανική εταιρεία αναλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό 100 ρωσικών MiG-29 της ινδικής πολεμικής αεροπορίας

Αμερικανική εταιρεία αναλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό 100 ρωσικών MiG-29 της ινδικής πολεμικής αεροπορίας
Η συνεργασία αποτελεί σπάνιο παράδειγμα άμεσης εμπλοκής αμερικανικού εργολάβου άμυνας στην υποστήριξη και αναβάθμιση ρωσικών μαχητικών αεροσκαφών που επιχειρούν από τρίτη χώρα
Στις 30 Ιουνίου φέτος, η ινδική Reliance Defence υπέγραψε στρατηγική συμφωνία με την αμερικανική Coastal Mechanics Inc. (CMI), εξουσιοδοτημένο ανάδοχο του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, για την από κοινού κάλυψη των αναγκών της Ινδίας στον τομέα της στρατιωτικής συντήρησης, επισκευής και αναβάθμισης (MRO). 

Η συμφωνία, ύψους 2,34 δισ. δολαρίων, περιλαμβάνει την αναβάθμιση και επιμήκυνση του κύκλου ζωής πολλών βασικών στρατιωτικών πλατφορμών, με επίκεντρο τα ρωσικής προέλευσης μαχητικά MiG-29 που χρησιμοποιεί η Ινδική Πολεμική Αεροπορία.

Η συνεργασία αποτελεί σπάνιο παράδειγμα άμεσης εμπλοκής αμερικανικού εργολάβου άμυνας στην υποστήριξη και αναβάθμιση ρωσικών μαχητικών αεροσκαφών που επιχειρούν από τρίτη χώρα. 

Η Ινδική Πολεμική Αεροπορία διαθέτει σήμερα περίπου 52 εκσυγχρονισμένα MiG-29UPG σε δύο βασικές μοίρες, κυρίως κοντά στα βόρεια και δυτικά σύνορα, ενώ το Ινδικό Ναυτικό επιχειρεί με 40 μαχητικά MiG-29K από τα αεροπλανοφόρα INS Vikramaditya και INS Vikrant.

Η συμφωνία καλύπτει συνολικά περισσότερα από 100 MiG-29, πάνω από 100 μαχητικά Jaguar, επιθετικά ελικόπτερα Apache AH-64 του Ινδικού Στρατού και αντιαεροπορικά πυροβόλα L-70. 

Βασίζεται στη δημιουργία κοινής εγκατάστασης στη ζώνη MIHAN (Multi-modal International Cargo Hub and Airport) στο Ναγκπούρ, όπου θα παρέχονται πλήρεις υπηρεσίες MRO και αναβάθμισης, τόσο για ινδικές όσο και για ξένες στρατιωτικές πλατφόρμες.

Σύμφωνα με τους όρους του νέου κοινοπρακτικού σχήματος, Reliance και CMI σχεδιάζουν να προχωρήσουν στον εκσυγχρονισμό των MiG-29 χωρίς άμεση εξάρτηση από τον ρωσικό κατασκευαστή, δίνοντας έμφαση στην αντίστροφη μηχανολογική ανάλυση (reverse engineering), στα εγχώρια εξαρτήματα και στην αναβάθμιση συμβατότητας των συστημάτων. 

Το μοντέλο αυτό αποσκοπεί στην αντιμετώπιση χρόνιων προβλημάτων που σχετίζονται με την έλλειψη ανταλλακτικών, καθυστερήσεις στη ρωσική εφοδιαστική αλυσίδα και την ανεπαρκή εγχώρια παραγωγική βάση για σοβιετικής προέλευσης οπλικά συστήματα.

Η συνεργασία αναμένεται να επεκτείνει τη διάρκεια επιχειρησιακής ζωής των ινδικών MiG-29, επιλύοντας υφιστάμενα και μελλοντικά ζητήματα απαξίωσης υλικού. 

Το κοινοπρακτικό σχήμα θα χρησιμοποιεί στρατηγικές διπλής προμήθειας, ιδιαίτερα για δυσεύρετα εξαρτήματα, και εκτιμάται ότι θα αποτελέσει πρότυπο και για την υποστήριξη άλλων ρωσικής κατασκευής πλατφορμών, όπως τα Su-30MKI και τα ελικόπτερα Mi-17. 

Επιπλέον, προβλέπεται η παροχή αντίστοιχων υπηρεσιών σε ξένες χώρες που διατηρούν παρόμοια αποθέματα οπλικών συστημάτων.

Η Reliance Defence επεκτείνει τη βιομηχανική της δραστηριότητα στον αμυντικό τομέα μέσω στρατηγικών συμπράξεων και επενδύσεων

Η Reliance Defence, με εμπειρία σε προγράμματα αναβάθμισης αεροσκαφών και παραγωγής πυροβολικού, αξιοποιεί τη νέα συνεργασία με την αμερικανική Coastal Mechanics Inc. για να ενισχύσει τον ρόλο της στους τομείς της συντήρησης, επισκευής και αναβάθμισης (MRO), των πυρομαχικών και των αεροπορικών συστημάτων, στο πλαίσιο των εθνικών πρωτοβουλιών «Make in India» και «Aatmanirbhar Bharat».

Σε συνεργασία με την Hindustan Aeronautics Limited και την αμερικανική Genesys, η Reliance είχε ήδη αναβαθμίσει 55 αεροσκάφη Dornier 228 με σύμβαση ύψους 350 εκατ. ρουπιών για την Πολεμική Αεροπορία, το Ναυτικό και την Ακτοφυλακή της Ινδίας. 

Τον Ιούνιο του 2025, υπέγραψε στρατηγική συμφωνία συνεργασίας με τη γερμανική Diehl Defence για την εγχώρια παραγωγή κατευθυνόμενων βλημάτων πυροβολικού Vulcano 155 χιλιοστών. 

Το νέο εργοστάσιο στο Ρατναγκίρι της Μαχαράστρα θα παράγει ετησίως 200.000 βλήματα, 10.000 τόνους εκρηκτικών και 2.000 τόνους προωθητικών υλών.

Παράλληλα, υπογράφηκε εξαγωγική σύμβαση αξίας 600 εκατ. ρουπιών με τη Rheinmetall Waffe Munition GmbH, μία από τις μεγαλύτερες του είδους της για ιδιωτική ινδική εταιρεία. 

Η Dassault Reliance Aerospace Limited, κοινοπρακτική εταιρεία με τη γαλλική Dassault Aviation, ήδη συναρμολογεί αεροκατασκευές για τα επιχειρηματικά τζετ Falcon 2000, Falcon 6X και Falcon 8X στο MIHAN, ενώ προγραμματίζεται η έναρξη της τελικής συναρμολόγησης του Falcon 2000 στην Ινδία, σηματοδοτώντας την πρώτη τέτοια δραστηριότητα της Dassault εκτός Γαλλίας, με τις πρώτες παραδόσεις να αναμένονται έως το 2028.

Η Coastal Mechanics Inc., με έδρα τις ΗΠΑ, αποτελεί επίσημο ανάδοχο του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ, πιστοποιημένη υπό τα πρότυπα DDTC/ITAR και συμβατή με τα στρατιωτικά πρότυπα MIL-I-45208A, AS5553 και FAA-0056. 

Ειδικεύεται στην ανακατασκευή, αναβάθμιση και αντίστροφη μηχανολογική ανάλυση (reverse engineering) παλαιών στρατιωτικών συστημάτων, εστιάζοντας ιδιαίτερα σε εξαρτήματα που έχουν αποσυρθεί από την παραγωγή.

Η εταιρεία έχει εμπειρία στη συντήρηση και υποστήριξη μαχητικών όπως τα F-15, F-16, FA-18, A-10, F-4 και AV-8B, καθώς και ελικοπτέρων όπως τα AH-1 Cobra, UH-1 Huey, UH-60 Blackhawk, SH-60 Seahawk και AH-64 Apache. 

Διατηρεί επίσης δυνατότητες υποστήριξης για ραντάρ (AN/FPS-117, AN/TPS-43, AN/TPQ-36/37), πυραύλους (AIM-9, AIM-7, TOW) και συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας όπως τα PATRIOT, HAWK και NIKE-HERCULES.

Η Coastal Mechanics υποστηρίζει περισσότερους από 25 διεθνείς φορείς άμυνας και πάνω από 50 αμερικανικούς κρατικούς φορείς μέσω πλαισίων Foreign Military Sales και Direct Commercial Sales. 

Οι βασικές της δυνατότητες περιλαμβάνουν lean manufacturing, MRO παλαιού τύπου, υπηρεσίες επισκευής και επιστροφής (repair and return), καθώς και ολοκληρωμένες λύσεις αναβάθμισης. 

Σε περιπτώσεις έλλειψης υποστήριξης από τον αρχικό κατασκευαστή, χρησιμοποιεί εγχώρια κατεργασία μικρής κλίμακας και τεχνικές βιβλιοθήκες βασισμένες σε στρατιωτικά τεχνικά εγχειρίδια και εντολές, διασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια.

Παράλληλα, παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες προμηθειών για τη μείωση του συνολικού κόστους κύκλου ζωής, τη διαχείριση επειγόντων προβλημάτων διαθεσιμότητας και την αντιμετώπιση χρόνιων ελλείψεων σε ανταλλακτικά.

Το μαχητικό MiG-29 εντάχθηκε σε υπηρεσία στην Πολεμική Αεροπορία της Ινδίας (IAF) στα μέσα της δεκαετίας του 1980 και εξακολουθεί να αποτελεί έναν από τους κύριους εκπροσώπους της τέταρτης γενιάς μαχητικών του στόλου. 

Αρχικά αποκτήθηκε για να εξισορροπήσει απειλές όπως τα F-15 και F-16, σχεδιασμένο ως μαχητικό εναέριας υπεροχής. 

Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου εξελίχθηκε σε πολυδύναμο σύστημα ικανό να φέρει πυρομαχικά αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους.

Total makeover για την ινδική αεροπορία

Η ΙΑF έχει εκσυγχρονίσει τα MiG-29 στον τύπο MiG-29UPG, στο πλαίσιο ενός προγράμματος που περιλαμβάνει ενισχυμένους κινητήρες RD-33, ραντάρ Zhuk-ME, δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού, νέο υπολογιστή αποστολής, ψηφιακό πιλοτήριο (glass cockpit) και συμβατότητα με σύγχρονα όπλα και συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου. Σήμερα, η ΙΑF επιχειρεί περίπου 52 MiG-29UPG σε δύο μάχιμες μοίρες με κύριες αναπτύξεις στα βόρεια και δυτικά σύνορα της χώρας. Παράλληλα, το Ινδικό Ναυτικό χρησιμοποιεί περίπου 40 ναυτικά MiG-29K από τα αεροπλανοφόρα INS Vikramaditya και INS Vikrant.

Καθώς η Ινδία προχωρά στην απόσυρση των MiG-21 Bison και στη σταδιακή μείωση της επιχειρησιακής παρουσίας των Jaguar, το MiG-29 παραμένει ένα από τα βασικά σοβιετικής προέλευσης αεροσκάφη που διατηρούνται ενεργά. Το νέο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των MiG-29 στο πλαίσιο της συνεργασίας Reliance–Coastal Mechanics, χωρίς άμεση εξάρτηση από τον ρωσικό κατασκευαστή, στοχεύει στην παράταση της επιχειρησιακής ζωής του τύπου, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα με την έλλειψη ανταλλακτικών και τις καθυστερήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Πέραν του MiG-29, η Ινδία υλοποιεί ευρύ φάσμα αναβαθμίσεων στον μαχητικό της στόλο. Ξεχωρίζει το πρόγραμμα «Super Sukhoi» για την αναβάθμιση 84 Su-30MKI, εγκεκριμένο από το Συμβούλιο Αμυντικών Προμηθειών το 2023. Οι αναβαθμίσεις περιλαμβάνουν ινδικά ραντάρ AESA τύπου Uttam, νέους υπολογιστές αποστολής, ψηφιακά πιλοτήρια και προηγμένα οπλικά συστήματα. Το έργο υλοποιείται από τη Hindustan Aeronautics Limited με τη στήριξη της DRDO και του ιδιωτικού τομέα, και αποσκοπεί σε ποσοστό εγχώριας προστιθέμενης αξίας 78%.

Επιπλέον, η παράδοση 83 Tejas Mk1A βάσει σύμβασης του 2021 βρίσκεται σε εξέλιξη, ενώ εγκρίθηκε η προμήθεια επιπλέον 97 μονάδων το 2023, μαζί με την ένταξη νέων εκπαιδευτικών παραλλαγών. Η ΙΑF συνεργάζεται επίσης με την HAL για το Tejas Mk2 και το μελλοντικό Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA), το οποίο αναμένεται να εισέλθει στη φάση παραγωγής στις αρχές της δεκαετίας του 2030. Την προσπάθεια ενισχύουν και νέα προγράμματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών όπως το CATS Warrior και το ALFA-S.

Συνολικά, αυτά τα προγράμματα στοχεύουν στη διατήρηση επιχειρησιακής ισχύος 35–36 μοιρών μαχητικών έως το 2035, παρά το γεγονός ότι δεν επιτυγχάνεται ακόμη ο διαχρονικός στόχος των 42 μοιρών.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης