Βιομηχανία & Απανθρακοποίηση

Πράσινη Συμφωνία: Το 40% των κορυφαίων τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών πρέπει να κατασκευαστούν στην ΕΕ έως το 2030

Πράσινη Συμφωνία: Το 40% των κορυφαίων τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών πρέπει να κατασκευαστούν στην ΕΕ έως το 2030
Τι θα αλλάξει από την εφαρμογή του σχεδίου

Η νέα σειρά προτεινόμενων στόχων και μεταρρυθμίσεων της ΕΕ, που περιέχονται στο Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας, στοχεύουν να διασφαλίσουν ότι τουλάχιστον το 40% των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα της ΕΕ θα πραγματοποιούνται εντός των συνόρων της έως το 2030.

Η ασφάλεια του εφοδιασμού και η νέα πράσινη οικονομία είναι οι μοχλοί. Απάντηση στις διαταραχές που προκλήθηκαν από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας, είναι το κύμα επιδοτήσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα που περιέχονται στον νόμο ττων ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού και την τρέχουσα κυριαρχία της Κίνας στον τομέα.

Η Daisy Dunne ειδική ανταποκρίτρια στο Carbon Brief και ο Josh Gabbatiss δημοσιογράφος για το κλίμα και την ενέργεια στο Carbon Brief αναλύουν τις απαντήσεις (και τις συνέπειες) σε μια σειρά από κρίσιμα ερωτήματα που δημοσιεύονται στο Εnergypost.

Τουλάχιστον το 40% των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα της ΕΕ - από ηλιακούς συλλέκτες έως αντλίες θερμότητας - θα πρέπει να κατασκευαστεί εντός των συνόρων της έως το 2030 βάσει των νέων σχεδίων.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει μια σειρά από προτεινόμενους στόχους και μεταρρυθμίσεις που αποτελούν συλλογικά το Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας.
Είναι μια απάντηση στην κυριαρχία της Κίνας στον τομέα και στο κύμα επιδοτήσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα που ανακοινώθηκαν στον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ.

Προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτούς τους αντιπάλους, η Επιτροπή εκτιμά ότι τα κράτη μέλη της ΕΕ πρέπει να μειώσουν τη «γραφειοκρατία» και να επιταχύνουν τα έργα μηδενικών εκπομπών. Καλεί επίσης το μπλοκ να αυξήσει την παραγωγή «κρίσιμων πρώτων υλών» για την οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση αυτών των δραστηριοτήτων, η Επιτροπή έχει χαλαρώσει τους κανόνες σχετικά με τα κεφάλαι που μπορούν να μοιράσουν οι κυβερνήσεις σε εταιρείες χαμηλών εκπομπών άνθρακα - ενδεχομένως ανοίγοντας το δρόμο για έναν αγώνα επιδοτήσεων με άλλες χώρες .
Ωστόσο, παραμένουν ανησυχίες για το πώς τα κράτη μέλη και οι επιχειρήσεις θα χρηματοδοτήσουν μια τόσο μεγάλη βιομηχανική μετάβαση.

Επίσης προχώρησε σε μια μεταρρύθμιση του σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της ΕΕ, η οποία σύμφωνα με την Επιτροπή θα βοηθήσει τους Ευρωπαίους να επωφεληθούν από την επέκταση της φθηνής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές.Η Επιτροπή έχει πλαισιώσει όλες αυτές τις προτάσεις ως βασικό μέρος της φιλοδοξίας της να επιτύχει καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Γιατί η ΕΕ εκπόνησε ένα Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας;

Τον Αύγουστο του 2022, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Joe Biden έγραψε ιστορία περνώντας το μεγαλύτερο πακέτο εγχώριων κλιματικών μέτρων που υπήρξε ποτέ βάσει του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού (IRA).

Ο IRA περιέχει 369 δισεκατομμύρια δολάρια για κλιματικά μέτρα, όπως φορολογικές ελαφρύνσεις για ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα και ηλεκτρικά οχήματα.
Το νομοσχέδιο αρχικά απέσπασε ευρέως επαίνους, με πολλούς να το περιγράφουν ως ορόσημο για τη δράση για το κλίμα στη δεύτερη χώρα με τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων στον κόσμο.
Ωστόσο, από το φθινόπωρο του 2022, άρχισαν να δημιουργούνται εντάσεις σχετικά με το πώς ο IRA μπορεί να επηρεάσει τη βιομηχανία και τις επιχειρήσεις σε άλλες χώρες - και ακόμη και να τροφοδοτήσει έναν παγκόσμιο «αγώνα εξοπλισμών καθαρής ενέργειας».

Ο «πράσινος προστατευτισμός» των ΗΠΑ

Οι χώρες άρχισαν να υποστηρίζουν ότι τα μικρά γράμματα του IRA – που ορίζει ότι γενναιόδωρες επιδοτήσεις θα προσφέρονται μόνο σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται κυρίως ή εξ ολοκλήρου στις ΗΠΑ – ισοδυναμούσε με «πράσινο προστατευτισμό» και θα μπορούσε να βλάψει τις επιχειρήσεις στο εξωτερικό.
Υπάρχουν δύο τμήματα στον IRA που έχουν προκαλέσει σάλο.

Ο πρώτος είναι ο όρος ότι οι εκπτώσεις φόρου για τεχνολογίες ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα, όπως μπαταρίες, ηλιακά πάνελ και ανεμογεννήτριες, θα πρέπει να ισχύουν μόνο για προϊόντα που κατασκευάζονται εντός των ΗΠΑ.

Το δεύτερο είναι ένα τμήμα του νόμου που προσφέρει στους καταναλωτές των ΗΠΑ εκπτώσεις φόρου για να αγοράσουν ηλεκτρικά οχήματα μόνο εάν έχουν συναρμολογηθεί στη Βόρεια Αμερική. Αυτό το απόσπασμα λέει επίσης ότι τα κρίσιμα ορυκτά και οι μπαταρίες που χρειάζονται για ηλεκτρικά οχήματα πρέπει να αγοράζονται όλο και περισσότερο από τη Βόρεια Αμερική ή μια χώρα με την οποία οι ΗΠΑ έχουν συνάψει προτιμησιακή εμπορική συμφωνία.

Στην πρώτη γραμμή της κριτικής αυτών των όρων ήταν η Ε.Ε. Σε ένα ταξίδι στις ΗΠΑ τον Δεκέμβριο, ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron προειδοποίησε ότι οι όροι «προστατευτισμού» του IRA κινδύνευαν να «κατακερματίσουν τη Δύση», σύμφωνα με τους Financial Times.

Την ίδια περίοδο, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen είπε σε μια εκδήλωση ότι ο IRA «εγείρει ανησυχίες» εν μέσω «ενός πολύ ιδιαίτερου σκηνικού για τη βιομηχανία και την οικονομία μας», ανέφερε το EurActiv.

Η κυριαρχία της Κίνας

Εκτός από τους φόβους ότι οι φορολογικές ελαφρύνσεις που προβλέπονται στον IRA θα μπορούσαν να παρασύρουν τις επιχειρήσεις μακριά από την Ευρώπη, η ΕΕ έχει επίσης ανησυχίες για τη στενή αντίληψη της Κίνας σχετικά με την παραγωγή πολλών ορυκτών και τεχνολογιών "κλειδί" για την ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Η Κίνα είναι σήμερα ο κορυφαίος παγκόσμιος προμηθευτής ενεργειακών τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Κατέχει τουλάχιστον το 60% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας για τεχνολογίες όπως η ηλιακή, η αιολική και οι μπαταρίες και αντιπροσωπεύει το 40% της παραγωγής ηλεκτρολύτη, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας. Έχει επίσης σχεδόν μονοπώλιο στην παραγωγή πολλών ορυκτών κρίσιμων για τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

Η απάντηση της Ευρώπης

Το Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας,έρχεται αφότου η ΕΕ δημοσίευσε τη στρατηγική της REPowerEU τον Μάιο του 2022, η οποία είχε στόχο να τερματίσει την εξάρτηση του μπλοκ από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Ενώ αυτή η στρατηγική επικεντρώθηκε στη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων, το νέο Βιομηχανικό Σχέδιο Πράσινης Συμφωνίας επικεντρώνεται περισσότερο σε ενίσχυση της παραγωγής και της βιομηχανίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην Ευρώπη.

Την 1η Φεβρουαρίου, η επιτροπή ανακοίνωσε τις πρώτες λεπτομέρειες του βιομηχανικού της σχεδίου Green Deal. Η Von der Leyen είπε σε μια δήλωση ότι το σχέδιο θα έχει ως στόχο «να εξασφαλίσει το βιομηχανικό προβάδισμα της ΕΕ στον ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα τεχνολογίας καθαρού μηδενισμού».

Σύμφωνα με την επιτροπή, το σχέδιο μπορεί να χωριστεί σε τέσσερις πυλώνες

.- Απλούστερο κανονιστικό πλαίσιο

Ο πρώτος πυλώνας του σχεδίου είναι η δημιουργία ενός «απλούστερου ρυθμιστικού πλαισίου».
Για να το επιτύχει αυτό, η Επιτροπή προτείνει έναν νέο νόμο Net-Zero Industry για να «προσδιορίσει στόχους για καθαρά μηδενική βιομηχανική ικανότητα και να παρέχει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο κατάλληλο για τη γρήγορη ανάπτυξή του».
Η επιτροπή πρόσθεσε ότι ο νόμος περί Net-Zero Industry Act θα συμπληρωθεί από έναν νόμο περί κρίσιμων πρώτων υλών για να «διασφαλίσει επαρκή πρόσβαση σε αυτά τα υλικά»..

- Επιτάχυνση επενδύσεων για παραγωγή καθαρής τεχνολογίας

Ο δεύτερος πυλώνας του σχεδίου είναι η «επιτάχυνση των επενδύσεων για παραγωγή καθαρής τεχνολογίας στην Ευρώπη». Για να το επιτύχει αυτό, η Επιτροπή θέλει να τροποποιήσει το πλαίσιο για τις κρατικές επιδοτήσεις ώστε να αυξηθεί η υποστήριξη για τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Η Επιτροπή υποσχέθηκε επίσης να διευκολύνει τη χρήση των υφιστάμενων κονδυλίων της ΕΕ για έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

- Δημιουργία νέων θέσεων εργασίας

Ο τρίτος πυλώνας του σχεδίου είναι να διασφαλιστεί ότι η μετάβαση στο καθαρό μηδέν δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας υψηλής ειδίκευσης, σύμφωνα με την επιτροπή.

- Δίκαιος ανταγωνισμός και ανοιχτό εμπόριο

Και ο τελευταίος πυλώνας του σχεδίου είναι να διασφαλίσει ότι οποιοδήποτε πράσινο εμπόριο διεξάγεται «υπό τις αρχές του θεμιτού ανταγωνισμού και του ανοιχτού εμπορίου».
Όλη η νέα νομοθεσία που προτείνει η Επιτροπή θα πρέπει να εγκριθεί από τις κυβερνήσεις των κρατών μελών στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και από εκπροσώπους του κοινού στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, προτού μπορέσει να εφαρμοστεί.

Ποιοι είναι οι στόχοι για τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα στην ΕΕ

Ο προτεινόμενος νόμος Net-Zero Industry Act επαναλαμβάνει τη δέσμευση της ΕΕ να επιτύχει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050 και, ως σκαλοπάτι, να μειώσει τις εκπομπές κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 έως το 2030.

Ηη επιτροπή αναφέρει πρόσφατα σχέδια για την ενίσχυση των βιομηχανιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένων των πράσινων πολιτικών του IRA και της Κίνας, καθώς και το πρόγραμμα Πράσινος Μετασχηματισμός της Ιαπωνίας και το πρόγραμμα Παραγωγής Συνδεδεμένων Κινήτρων της Ινδίας.

Το 40%+ πρέπει να γίνει στην ΕΕ

Η προτεινόμενη πράξη θέτει ένα «σημείο αναφοράς» για τη διασφάλιση ότι τουλάχιστον το 40% των αναγκών τεχνολογίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα καλύπτονται από τη μεταποίηση εντός της ΕΕ έως το 2030.
Συγκεκριμένα, αυτός ο στόχος ισχύει για μια λίστα οκτώ «στρατηγικών τεχνολογιών καθαρού μηδενικού», η οποία εξαιρεί την πυρηνική ενέργεια. Οι οκτώ τεχνολογίες είναι:

Ηλιακή ενέργεια και ηλιακή θερμική
Χερσαία και υπεράκτια αιολική ενέργεια
Μπαταρίες και αποθήκευση ενέργειας
Αντλίες θερμότητας και γεωθερμική ενέργεια
Ηλεκτρολυτές και κυψέλες καυσίμου
Βιώσιμο βιοαέριο/βιομεθάνιο
Σύλληψη και αποθήκευση άνθρακα (CCS)
Τεχνολογίες πλέγματος

Η πρόταση αναφέρει ότι το 40% αντιπροσωπεύει «μια συνολική πολιτική φιλοδοξία επίτευξης υψηλής ανθεκτικότητας στις στρατηγικές μηδενικές τεχνολογίες και στο συνολικό ενεργειακό σύστημα, ενώ λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη να επιδιωχθεί αυτή η φιλοδοξία με ευέλικτο και διαφοροποιημένο τρόπο».

Σημειώνει ότι για ορισμένες τεχνολογίες, όπως οι ηλιακές φωτοβολταϊκές μονάδες, το ποσοστό του 40% «αντιπροσωπεύει μια ρεαλιστική, αλλά φιλόδοξη προσπάθεια κλιμάκωσης της αντίστοιχης παραγωγικής ικανότητας». Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ευρώπη εισάγει επί του παρόντος σχεδόν όλες τις ηλιακές φωτοβολταϊκές μονάδες της – κυρίως από την Κίνα, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.

Μια προηγούμενη έκδοση του νόμου που διέρρευσε είχε απαριθμήσει συγκεκριμένους κατασκευαστικούς στόχους για διαφορετικές τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα έως το 2030, αλλά δεν μπήκαν στο τελικό προσχέδιο.
Αυτά περιελάμβαναν:

  • Εξασφάλιση ότι το 40% των ετήσιων αναγκών εγκατάστασης ηλιακής ενέργειας καλύπτονται από τη μεταποίηση στην ΕΕ.
  • Εξασφάλιση ότι το 85% των ετήσιων αναγκών ανάπτυξης αιολικής ενέργειας καλύπτονται από τη μεταποίηση στην ΕΕ.
  • Εξασφάλιση ότι το 60% των ετήσιων αναγκών εγκατάστασης της αντλίας θερμότητας καλύπτονται από την κατασκευή στην ΕΕ.
  • Διασφάλιση ότι το 85% της ετήσιας ζήτησης μπαταριών καλύπτεται από την κατασκευή στην ΕΕ.
  • Εξασφάλιση ότι το 50% των ετήσιων αναγκών ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών και πράσινου υδρογόνου καλύπτονται από την κατασκευή ηλεκτρολύτη στην ΕΕ.

Η επίτευξη τους θα απαιτούσε μετατοπίσεις σε παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η Κίνα είναι σήμερα ο κορυφαίος παγκόσμιος προμηθευτής ενεργειακών τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Κατέχει τουλάχιστον το 60% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας για τεχνολογίες όπως η ηλιακή, η αιολική και οι μπαταρίες και αντιπροσωπεύει το 40% της παραγωγής ηλεκτρολύτη, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας.


βιομηχανία_1.JPG

Ένας άλλος στόχος, ο οποίος είναι αρκετά διαφορετικός από την υπόλοιπη στρατηγική, είναι ένας στόχος σε επίπεδο ΕΕ για την ανάπτυξη 50 εκατομμυρίων τόνων αποθήκευσης CO2 έως το 2030. Επί του παρόντος δεν υπάρχει «ικανότητα έγχυσης» στην ΕΕ, αλλά χώρες όπως η Δανία και η Ολλανδία εργάζονται ήδη σε σχέδια.
Η Επιτροπή σχεδιάζει να δώσει εντολή στους υπάρχοντες παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου να διαθέτουν εξαντλημένα κοιτάσματα φυσικού αερίου και άλλη χωρητικότητα για την αποθήκευση CO2.

Πώς θα μειώσει η ΕΕ τη «γραφειοκρατία» για έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα

Ο πρωταρχικός στόχος του Net Zero Industry Act είναι να δημιουργήσει ένα «προβλέψιμο και απλουστευμένο ρυθμιστικό περιβάλλον» για έργα net-zero.

Το σημείο αυτό επαναλαμβάνεται στην πράξη, η οποία αναφέρει:

«Η απρόβλεπτη, η πολυπλοκότητα και μερικές φορές η υπερβολική διάρκεια των εθνικών διαδικασιών χορήγησης αδειών υπονομεύει την επενδυτική ασφάλεια που απαιτείται για την αποτελεσματική ανάπτυξη έργων κατασκευής τεχνολογιών καθαρού μηδενισμού» αναφέρεται στην πράξη.

Το θέμα των μεγάλων καθυστερήσεων αδειοδότησης για την κατασκευή νέων έργων αιολικής και ηλιακής ενέργειας της ΕΕ αντιμετωπίστηκε στο σχέδιο REPowerEU πέρυσι. Στη συνέχεια, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμφώνησε σε αυστηρότερο, εννέα μήνες για τις εγκαταστάσεις σε καθορισμένες «περιοχές επιτάχυνσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας», αν και αυτό πρέπει ακόμη να εγκριθεί από τα κράτη μέλη.

Έμφαση στα εργοστάσια

Αντί για εγκατάσταση, η νέα πράξη επικεντρώνεται στα εργοστάσια για την κατασκευή αυτών των τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα και των εξαρτημάτων τους.
Ως έχει, τέτοιες εγκαταστάσεις χρειάζονται από δύο έως επτά χρόνια για να υποβληθούν σε αδειοδότηση, λέει η Επιτροπή, ανάλογα με τη χώρα και την τεχνολογία.
Η επιτροπή προτείνει να μειωθεί δραματικά αυτός ο χρόνος, αλλά πόσο εξαρτάται από το αν οι τεχνολογίες θεωρούνται ή όχι «στρατηγικές».

Οκτώ «στρατηγικές τεχνολογίες καθαρο μηδέν» – αυτές που καλύπτονται από τον κατασκευαστικό στόχο του 40% – τυγχάνουν «καθεστώς προτεραιότητας». Έχουν επιλεγεί με βάση το ότι είναι «εμπορικά διαθέσιμα», με «καλές δυνατότητες για ταχεία κλιμάκωση».

Η Επιτροπή λέει ότι νέα εργοστάσια για στρατηγικές τεχνολογίες καθαρού μηδέν θα πρέπει να λάβουν άδεια εντός 12 μηνών, εάν έχουν ετήσια παραγωγική ικανότητα μεγαλύτερη από 1 γιγαβάτ (GW). Αυτό πέφτει σε εννέα μήνες εάν η παραγωγή τους είναι κάτω από 1 GW.

Εάν οι αρχές των κρατών μελών δεν συμμορφωθούν με αυτά τα χρονικά όρια, τα έργα θα εγκρίνονται αυτόματα, εκτός εάν απαιτούν ειδική εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Τα εργοστάσια που κατασκευάζουν άλλες τεχνολογίες καθαρού μηδέν καλύπτονται επίσης από τον νόμο, αλλά έχουν μεγαλύτερα χρονικά όρια άδειας 18 μηνών και 12 μηνών, για τοποθεσίες με ισχύ άνω και κάτω του 1 GW, αντίστοιχα. (Για έργα που δεν μετρώνται σε βάση GW, θα ισχύουν τα ανώτατα χρονικά όρια.)

Τα πυρηνικά

Οι τεχνολογίες που δεν περιλαμβάνονται στη λίστα προτεραιότητας περιλαμβάνουν τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα και, την πυρηνική ενέργεια.
Η τελευταία ήταν αρχικά συνδεδεμένη να εμφανίζεται ως η ένατη «στρατηγική» τεχνολογία στη λίστα προτεραιότητας. Ωστόσο, υπήρξαν αναφορές για διαφωνίες μεταξύ επιτρόπων για το αν θα έπρεπε να παραμείνει.
Τελικά, ο νόμος καλύπτει μόνο τα εργοστάσια που κατασκευάζουν μηχανήματα και εξαρτήματα για «προηγμένες» πυρηνικές τεχνολογίες και «μικρούς αρθρωτούς αντιδραστήρες», παρά για πυρηνικούς σταθμούς εν γένει.

Εθνικά ”one stop shops”

Σύμφωνα με τις προτάσεις της επιτροπής, τα κράτη μέλη θα δημιουργήσουν μια εθνική αρχή ως ”one stop shops” για να επιτρέψουν καθαρά έργα παραγωγής. Ενώ λέει ότι οι περιβαλλοντικές αξιολογήσεις της ΕΕ αποτελούν «αναπόσπαστο μέρος» της χορήγησης αδειών, αναφέρει επίσης:
«Με βάση την κατά περίπτωση αξιολόγησή της, μια αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή μπορεί να συμπεράνει ότι το δημόσιο συμφέρον που εξυπηρετείται από το έργο υπερισχύει των δημοσίων συμφερόντων που σχετίζονται με την προστασία της φύσης και του περιβάλλοντος και ότι, κατά συνέπεια, το έργο μπορεί να εγκριθεί».

Ορισμένες περιβαλλοντικές ΜΚΟ έχουν εκφράσει ανησυχία για την απορρύθμιση και τις χαλαρότερες διαδικασίες αδειοδότησης που ενδέχεται να έρχονται σε σύγκρουση με την προστασία του περιβάλλοντος.

Πώς σχεδιάζει η ΕΕ να προμηθευτεί «κρίσιμες πρώτες ύλες»

Οι «κρίσιμες πρώτες ύλες» ορίζονται από την ΕΕ ως μέταλλα και ορυκτά που είναι οικονομικά σημαντικά, αλλά έχουν υψηλούς κινδύνους που συνδέονται με την προμήθεια τους.

Πολλά είναι ζωτικής σημασίας για τη μετάβαση στο καθαρό μηδέν, συμπεριλαμβανομένου του λιθίου που χρησιμοποιείται στις μπαταρίες και του χαλκού για τις ανεμογεννήτριες. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) αναμένει ότι η παγκόσμια ζήτηση για τέτοιου είδους υλικά θα τετραπλασιαστεί περίπου τις επόμενες δύο δεκαετίες.

Οι αξιωματούχοι της ΕΕ έκαναν συχνά τη σύγκριση με την τρέχουσα εξάρτηση του μπλοκ από τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων από ξένες δυνάμεις.

Η ΕΕ εξαρτάται 100% από τις εισαγωγές για τα μισά από τα 30 ορυκτά που όρισε ως «κρίσιμα», από το 2020, σύμφωνα με το ερευνητικό ινστιτούτο DIW του Βερολίνου. Το ινστιτούτο σημειώνει επίσης ότι πολλές από τις χώρες από τις οποίες εξαρτάται το μπλοκ είναι «λιγότερο δημοκρατικές».

Η Ευρώπη δεν έχει μεγάλο μερίδιο πολλών κρίσιμων ορυκτών αποθεμάτων, ούτε αντιπροσωπεύει μεγάλη εξόρυξη.


βιομηχανια_2.JPG

Η Κίνα θεωρείται ως το κύριο επίκεντρο αυτού του μέρους του σχεδίου της ΕΕ. Έχει σχεδόν μονοπώλιο σε πολλές κρίσιμες εξαγωγές ορυκτών, γεγονός που έχει ήδη οδηγήσει σε ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας στην Ευρώπη.

Αυτό γενικά δεν οφείλεται στα μεγάλα αποθέματα της Κίνας αν και εξορύσσει περισσότερα στοιχεία σπάνιων γαιών από οποιαδήποτε άλλη χώρα.


βιομηχανία_3.JPG

Ο νόμος περί κρίσιμων πρώτων υλών, ένα άλλο στοιχείο της στρατηγικής της ΕΕ, περιλαμβάνει στόχους αύξησης της εγχώριας ικανότητας του μπλοκ, διαφοροποίησης των εμπορικών εταίρων του, παρακολούθησης μελλοντικών κινδύνων και αύξησης της «κυκλικότητας και βιωσιμότητας» της χρήσης κρίσιμων πρώτων υλών. Δηλώνει:«Ο κίνδυνος διακοπής του εφοδιασμού αυξάνεται στο πλαίσιο των αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων και του ανταγωνισμού των πόρων».
Βιομηχανίες όπως το λίθιο και η εξόρυξη μετάλλων σπάνιων γαιών είναι ουσιαστικά ανύπαρκτες στην ΕΕ, αν και έχει ορισμένα αποθέματα. Η επιτροπή προτείνει την ταχεία κλιμάκωση δίνοντας ειδική μεταχείριση σε «στρατηγικά έργα» που σχετίζονται με την εξόρυξη, την επεξεργασία ή την ανακύκλωση.
Αυτά τα έργα θα προσδιορίζονται από την Επιτροπή, σε συνεργασία με ένα Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρίσιμων Πρώτων Υλών – μια νέα κεντρική υπηρεσία αγορών για τον συντονισμό της δράσης σε ολόκληρη την ΕΕ.

Ο νόμος προσθέτει ότι οι πρόσφατα αναθεωρημένοι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις ενδέχεται να επιτρέψουν στις χώρες να διοχετεύουν περισσότερους δημόσιους πόρους στην εξόρυξη ορυκτών ζωτικής σημασίας.

Πώς προτείνει η ΕΕ τη μεταρρύθμιση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας

Αφού η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία προκάλεσε άνοδο των τιμών της ενέργειας πέρυσι, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να μεταρρυθμίσει τους κανόνες της ΕΕ για την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Με αυτόν τον τρόπο, η Επιτροπή ήλπιζε να καταστήσει τους λογαριασμούς ενέργειας λιγότερο επιρρεπείς σε διακυμάνσεις στις τιμές των ορυκτών καυσίμων, όπως αυτές που παρατηρήθηκαν όταν περιορίστηκαν οι προμήθειες ρωσικού φυσικού αερίου. Ήθελε επίσης να επιτρέψει στους καταναλωτές να βιώσουν τα οφέλη του χαμένου κόστους ανανεώσιμης ενέργειας.

Με το υπάρχον σύστημα, οι τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος καθορίζονται με τον ίδιο τρόπο όπως για όλα τα άλλα εμπορεύματα, μέσω της «οριακής τιμολόγησης». Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζονται από τον πιο ακριβό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής που απαιτείται για την κάλυψη της ζήτησης κάθε στιγμή –συνήθως φυσικό αέριο– και όχι από ολοένα και πιο φθηνές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Ως απάντηση στο υψηλό κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας που οφείλεται στις τιμές ρεκόρ του φυσικού αερίου, η Επιτροπή εξέφρασε την επιθυμία να «αποσυνδέσει» την ηλεκτρική ενέργεια από τις τιμές του φυσικού αερίου.

Ωστόσο, τα κράτη μέλη της ΕΕ έχουν διαφωνήσει σχετικά με το πόσο φιλόδοξες πρέπει να είναι αυτές οι μεταρρυθμίσεις της αγοράς. Έθνη, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας και της Ισπανίας, έχουν ευνοήσει εκτεταμένες αλλαγές, ενώ η Γερμανία, μεταξύ άλλων, έχει προειδοποιήσει ενάντια σε τέτοιες βαθιές μεταρρυθμίσεις.

Η επιτροπή δημοσίευσε τώρα τις προτάσεις της για μεταρρύθμιση ως μέρος της δέσμης εγγράφων του Βιομηχανικού Σχεδίου Πράσινης Συμφωνίας.

Τελικά, επέλεξε ένα σύστημα που υποσηρίζει την ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά δεν θα αλλάζει θεμελιωδώς τον τρόπο δομής της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Υποστηρίζει ότι αυτό, τελικά, θα έχει το ίδιο αποτέλεσμα της μείωσης της εξάρτησης από ορυκτά καύσιμα και της μείωσης των λογαριασμών.

Ωστόσο, η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι έως ότου οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας γίνουν ακόμη πιο διαδεδομένες, «πρέπει να δομήσουμε τις συμβάσεις καταναλωτών με τρόπο που να μειώνει την αστάθειά τους και να αποσυνδέει τους λογαριασμούς ενέργειας των πολιτών από τις τιμές στις βραχυπρόθεσμες αγορές χονδρικής».

Ως εκ τούτου, προτείνει να δοθεί στους καταναλωτές ευρύτερη επιλογή ενεργειακών συμβάσεων και η επιλογή να "κλειδώσουν μακροπρόθεσμες τιμές. «Αυτό, στην πράξη, θα μειώσει την έκθεσή τους σε οποιαδήποτε άνοδο των τιμών», εξηγεί.

Αναφέρει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει ακόμα να μπορούν να επιλέγουν ευέλικτα συμβόλαια ενέργειας για είδη όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για να επωφεληθούν από περιόδους χαμηλών τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, για παράδειγμα, χρέωση τη νύχτα.

Μακροπρόθεσμα συμβόλαια ηλεκτρικής ενέργειας θα διατίθενται επίσης για μεγάλους καταναλωτές στη βιομηχανία, μέσω συμφωνιών αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (PPAs), που θα εγγυώνται πιο σταθερές τιμές.

Οι κατασκευαστές ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα επωφεληθούν επίσης από μεγαλύτερη σταθερότητα βάσει των σχεδίων της Επιτροπής, με τη μορφή συμβάσεων για διαφορά (CfD).

Οι μεταρρυθμίσεις θα απαιτούσαν οποιαδήποτε νέα δημόσια οικονομική στήριξη για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την πυρηνική ενέργεια να έχει τη μορφή CfD. Τέτοιες συμβάσεις παρέχουν εγγυημένα έσοδα στους υπεύθυνους για την ανάπτυξη έργων, ενώ τα κράτη μέλη θα είναι υποχρεωμένα να επιστρέψουν στους καταναλωτές τυχόν επιπλέον έσοδα που πραγματοποιούν από τα έργα.Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου έχει ουσιαστικά αναπτύξει CfD για να αυξήσει την δυναμικότητά της σε ανανεώσιμες πηγές, αλλά επί του παρόντος δεν χρησιμοποιούνται ευρέως σε ολόκληρη την ΕΕ.

Συνοψίζοντας τις προτάσεις της, η Επιτροπή αναφέρει:
«Ο απώτερος στόχος είναι η παροχή ασφαλών, σταθερών επενδυτικών συνθηκών για τους κατασκευαστές ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και χαμηλές εκπομπές άνθρακα, μειώνοντας το ρίσκο και το κόστος κεφαλαίου, αποφεύγοντας τα απροσδόκητα κέρδη σε περιόδους υψηλών τιμών».

Πώς θα χρηματοδοτηθεί και θα επιδοτηθεί η πράσινη βιομηχανία της ΕΕ

Βασικός στόχος του Βιομηχανικού Σχεδίου Πράσινης Συμφωνίας είναι να «επιταχύνει τις επενδύσεις και τη χρηματοδότηση για την παραγωγή καθαρής τεχνολογίας στην Ευρώπη».

Ο νόμος για το Net Zero Industry Act κάνει αρκετές προτάσεις. Αυτά περιλαμβάνουν τη δημιουργία μιας Πλατφόρμας Net Zero Industry για τον «εντοπισμό των σημείων συμφόρησης και των πιθανών βέλτιστων πρακτικών» για τη χρηματοδότηση.
Ωστόσο, ίσως το πιο σημαντικό οικονομικό στοιχείο του σχεδίου έχει ήδη εφαρμοστεί. Μετά από μια σύντομη διαβούλευση με τα κράτη μέλη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει χαλαρώσει τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και άλλα έργα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Αυτό θα μπορούσε να προαναγγέλλει έναν «αγώνα επιδοτήσεων», καθώς οι κυβερνήσεις των κρατών μελών έχουν πλέον περισσότερα περιθώρια για να αντλήσουν δισεκατομμύρια ευρώ σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα για να ταιριάζουν με τις ΗΠΑ και άλλα έθνη.

Κίνδυνος αγώνα επιδοτήσεων μεταξύ των χωρών της ΕΕ

Οι νέοι κανόνες έχουν αποδειχθεί αμφιλεγόμενοι.
Τα μικρότερα έθνη της ΕΕ εξέφρασαν ανησυχίες για τον επιζήμιο ανταγωνισμό εντός του μπλοκ, φοβούμενοι ότι θα μπορούσαν να ξεπεραστούν από τα μεγαλύτερα και πλουσιότερα κράτη μέλη. Η επικεφαλής ανταγωνισμού της ΕΕ Margrethe Vestager αναγνώρισε ότι «οι ευρωπαϊκές χώρες δεν είναι ίσες όταν πρόκειται για κρατική βοήθεια».

Στο παρελθόν, τα πακέτα επιδοτήσεων κυριαρχούνταν από τις μεγαλύτερες οικονομίες του μπλοκ. Για παράδειγμα, η Γερμανία και η Γαλλία αντιπροσώπευαν περίπου το 80% της κρατικής ενίσχυσης σύμφωνα με την πρώτη επανάληψη του Προσωρινού Πλαισίου για την Κρίση. Και οι δύο χώρες ήταν ενθουσιώδεις για τη χαλάρωση των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις ως απάντηση στον νόμο των ΗΠΑ για τη μείωση του πληθωρισμού.
Οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ εξέφρασαν αυτές τις ανησυχίες σχετικά με τον ανταγωνισμό εντός της ΕΕ.
Η Επιτροπή προσπάθησε να αντιμετωπίσει ορισμένες από αυτές τις ανησυχίες – για παράδειγμα, επιβάλλοντας ορισμένους περιορισμούς στις αιτήσεις για επιδοτήσεις σε μεγαλύτερα κράτη της ΕΕ.

«Διευκόλυνση» της χρήσης των υφιστάμενων κονδυλίων της ΕΕ

Πέρα από το ότι βασίζεται στα κράτη μέλη για την εισαγωγή επιδοτήσεων, το σχέδιο αναφέρει τη «διευκόλυνση» της χρήσης των υφιστάμενων κονδυλίων της ΕΕ, όπως αυτά της REPowerEU και της InvestEU.
Πέρα από αυτό, οι ΜΚΟ έχουν ζητήσει εντελώς νέες πηγές χρηματοδότησης της ΕΕ. Η Επιτροπή επεξεργάζεται μια πρόταση για να γίνει αυτό, δηλαδή ένα «Ευρωπαϊκό Ταμείο Κυριαρχίας».

Αυτό θα συζητηθεί κατά την αναθεώρηση του πολυετούς προϋπολογισμού της ΕΕ αυτό το καλοκαίρι και έχει σκοπό να δώσει μια «διαρθρωτική απάντηση στις επενδυτικές ανάγκες» του μπλοκ. Δεν είναι σαφές πόσα χρήματα θα συνεπαγόταν και από πού θα προέρχονταν.

Μετά την έναρξη του νόμου περί Net-Zero Industry Act, οι Financial Times ανέφεραν προειδοποιήσεις από ηγέτες επιχειρήσεων χαμηλών εκπομπών άνθρακα ότι τα σχέδια «θα αποτύχουν εάν δεν υποστηριχθούν με περισσότερα κεφάλαια». Κατέγραψε επίσης ανησυχίες ότι η έμφαση που δίνει ο νόμος στη χρήση τεχνολογιών που προέρχονται από την ΕΕ θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές και χαμηλότερη ποιότητα για προϊόντα χαμηλών εκπομπών άνθρακα.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης