Αντιρρήσεις επί της εισήγησης της ΡΑΕ ως προς τους χρόνους και τους όρους απενεργοποίησης της σύμβασης προμήθειας ρεύματος στους ληξιπρόθεσμους καταναλωτές διατυπώνουν οι περισσότερες από τις εταιρίες προμήθειας, συμπεριλαμβανομένης της ΔΕΗ και ιδιωτικών εταιριών, όπως προκύπτει από τις θέσεις τις οποίες κατέθεσαν στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ.
Η διαβούλευση αφορούσε στην τροποποίηση του άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας για την απενεργοποίηση της παροχής σε πελάτες που δεν έχουν εξοφλήσει τους λογαριασμούς τους και αλλάζουν προμηθευτή.
Παρότι όλοι συμφωνούν επί της αρχής του μέτρου, καθώς το σχετικό πλαίσιο παρέμενε αρρύθμιστο για σχεδόν ένα έτος, αμφισβητούνται κάποιοι από τους όρους που εισηγείται η ΡΑΕ.
Οι ενστάσεις της ΔΕΗ
Πιο συγκεκριμένα, η ΔΕΗ στη σχετική της επιστολή επισημαίνει ότι η πρόταση της Αρχής ουσιαστικά ταυτίζει την πολιτική που εφαρμόζει ένας Προμηθευτής στην «απενεργοποίηση εντολής» με την «καταγγελία» της σύμβασης.
Οι δύο όμως αυτές πολιτικές αφενός είναι διαφορετικές πρακτικές διαχείρισης κινδύνου πελατολογίου και αφετέρου οι οικονομικές συνθήκες στη χώρα όπως π.χ. η διατήρηση lockdown λόγω πανδημίας για μεγάλα χρονικά διαστήματα απαιτούν από τους παρόχους κοινωνική ευαισθησία, που δεν επιτρέπουν την εν λόγω ταύτιση για λόγους κοινωνικής προστασίας.
Για παράδειγμα, αν ένας προμηθευτής λόγω των δυσμενών συνθηκών που δημιουργήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας COVID 19 επιθυμεί για λόγους εταιρικής κοινωνικής ευθύνης να γίνει πιο «ελαστικός» σε σχέση με τις απενεργοποιήσεις κυρίως επαγγελματιών πελατών, με την ισχύ της προτεινόμενης ρύθμισης, οι συγκεκριμένοι πελάτες θα μπορούσαν να αλλάξουν Προμηθευτή παρά τις οφειλές τους» υπογραμμίζει η ΔΕΗ
Η εταιρία αναφέρει επίσης ότι η σύνδεση της απενεργοποίησης με την καταγγελία της σύμβασης ενθαρρύνει ενδεχόμενες καταχρηστικές συμπεριφορές από την πλευρά των παρόχων, αφού δίνεται η δυνατότητα με αυτό τον τρόπο να καταχωρηθούν στο μηχανογραφικό σύστημα του ΔΕΔΔΗΕ μαζικές εντολές απενεργοποίησης, οι οποίες θα ανακληθούν πριν τελικώς ο διαχειριστής ξεκινήσει να τις εκτελεί, με απώτερο σκοπό τον «εν αγνοία εγκλωβισμό» του πελάτη προκειμένου να δημιουργηθούν εμπόδια στην αλλαγή προμηθευτή. Μία τέτοια πρακτική θα έφερνε και πρόσθετο κόστος στον ΔΕΔΔΗΕ. ·
Ενστάσεις διατυπώνει η ΔΕΗ και για τη χρονική προθεσμία των 10 ημερών για την ενημέρωση του πελάτη ότι ο λογαριασμός του απενεργοποιείται.
Ζήτημα εξάλλου τίθεται και με την ασάφεια σε τι ακριβώς αφορά η έννοια των δύο συνεχόμενων απλήρωτων λογαριασμών, που αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την απενεργοποίηση.
Όλοι οι προμηθευτές δεν εκδίδουν μηνιαίους λογαριασμούς, άλλωστε δεν είναι υποχρεωτικό από τις κείμενες διατάξεις, ούτε ισχύει στην πράξη.
Ως προς τη δυνατότητα του παλαιού Προμηθευτή να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης μετρητή λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών η ΔΕΗ ευθυγραμμίζεται με τις προτάσεις της Διαβούλευσης με την επισήμανση όμως να εισαχθούν όρια ληξιπρόθεσμων οφειλών ανά κατηγορία πελάτη, ώστε να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας.
Πιο συγκεκριμένα προτείνει να τεθεί το όριο των 35€/μήνα για τους οικιακούς πελάτες, των 50€/μήνα για τους επαγγελματικούς πελάτες και των 1.000€/μήνα για τους καταναλωτές της Μέσης Τάσης, σύμφωνα με τα μετρητικά τους δεδομένα.
Στα προτεινόμενα όρια ληξιπρόθεσμων οφειλών , πέρα από την προμήθεια ρεύματος, συμπεριλαμβάνονται ρυθμιζόμενες χρεώσεις, χρεώσεις υπέρ τρίτων, φόροι και τέλη.
Τι ζητά η πλευρά Μυτιληναίου
Από την πλευρά του στις θέσεις που κατέθεσε στη ΡΑΕ ο όμιλος Μυτιληναίου ζητεί :
- Να καταστεί σαφές ότι στην περίπτωση που ο πελάτης αθετήσει τον διακανονισμό που συνήψε με τον Προμηθευτή (πχ αν καταβάλει μόνο την προκαταβολή), ο Προμηθευτής να δικαιούται να ξανα-ενεργοποιήσει την επισήμανση του πελάτη στο σύστημα του διαχειριστή ως υπερήμερου (η οποία είχε αρθεί με τη σύναψη του διακανονισμού) και να υποβάλλει εκ νέου στον διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών του πελάτη.
Η συγκεκριμένη προσθήκη/επισήμανση θα δράσει αποτρεπτικά στη δημιουργία διακανονισμών που αποσκοπούν μόνο στην διευκόλυνση αλλαγής Προμηθευτή και δε συνδέονται με ουσιαστική πρόθεση εξόφλησης των οφειλών στον προηγούμενο πλέον Προμηθευτή.
- Να προσδιοριστεί το χρονικό διάστημα της έγκαιρης ενημέρωσης του αρμόδιου Διαχειριστή. Η πρόταση του ομίλου είναι το χρονικό περιθώριο να περιοριστεί στις πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την έναρξη ισχύος του διακανονισμού ή την ολοσχερή εξόφληση της οφειλής του πελάτη, ανάλογα την περίπτωση.
- Να παρέχεται στον Προμηθευτή η δυνατότητα άρνησης νέου διακανονισμού, σε περιπτώσεις πελατών όπου γίνεται συστηματική αθέτηση διακανονισμών, με προτεινόμενο όριο εκείνο των 2) αθετήσεων.
Οι θέσεις του ΕΣΕΠΗΕ
Σκόπιμη και αναγκαία θεωρεί η ΕΣΕΠΗΕ (Ένωση Εμπόρων και Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας), ο φορέας που εκπροσωπεί τους εμπόρους και προμηθευτές ηλεκτρισμού τη θέσπιση ενός πλαισίου το οποίο θα διαφυλάττει τα θεμελιώδη δικαιώματα των καταναλωτών και θα προστατεύει παράλληλα τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας από καταχρηστικές συμπεριφορές συστηματικών κακοπληρωτών.
Επισημαίνει πάντως ότι το δικαίωμα υποβολής απενεργοποίησης μετρητή φορτίου από τον παλαιό Προμηθευτή πρέπει να εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που υφίσταται ληξιπρόθεσμη οφειλή προς αυτόν, ανεξάρτητα εάν είχε υποβληθεί εντολή απενεργοποίησης κατά τη διάρκεια εκπροσώπησης του πελάτη από τον παλαιό Προμηθευτή.
Αναλυτικότερα, ο ΕΣΕΠΗΕ τονίζει στην επιστολή του ότι:
-Μετά την αλλαγή Προμηθευτή, κατόπιν καταγγελίας της σύμβασης Προμήθειας: (α) από τον Προμηθευτή, ο παλαιός Προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει στον Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης της παροχής του Πελάτη, ακόμη και εάν έχει συναφθεί σύμβαση προμήθειας με νέο Προμηθευτή, εφόσον ο Πελάτης έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές από δύο τουλάχιστον Λογαριασμούς που εκδόθηκαν ενόσω η σύμβαση Προμήθειας με τον παλαιό Προμηθευτή ήταν ακόμη ενεργή και ο παλαιός Προμηθευτής είχε υποβάλει εντολή απενεργοποίησης της παροχής, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 39 ΚΠΗΕ.
Αναφορικά με την παραπάνω προτεινόμενη προϋπόθεση, ήτοι την κατάργηση της δυνατότητας υποβολής εντολής απενεργοποίησης από παλαιό προμηθευτή, εάν δεν είχε υποβληθεί εντολή απενεργοποίησης κατά τη διάρκεια εκπροσώπησης του εν λόγω πελάτη, θεωρούμε ότι δεν είναι δόκιμη και θα πρέπει να απαλειφθεί καθώς δίνει περιθώρια καταχρηστικής μετακίνησης των μη συμμορφούμενων προς τις συμβατικές υποχρεώσεις τους καταναλωτών και θα οδηγήσει σε διόγκωση των ανεξόφλητων οφειλών τους προς τους Προμηθευτές.
www.worldenergynews.gr