Η προσπάθεια της Ευρώπης να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο την οδήγησε να εισάγει τεράστιες ποσότητες LNG
Οι αβεβαιότητες κυμαίνονται από το πόσο θα έχει καταφέρει η Ευρώπη να γεμίσει την αποθηκευτική της ικανότητα μέχρι τον ερχόμενο Νοέμβριο, έως το πόσο θα αγοράσει η Ασία στην άμεση αγορά για να διαθέσει για το χειμώνα μετά την ανεπαρκή ζήτηση μέχρι στιγμής φέτος.
Η προσφορά και η ζήτηση LNG θα εξαρτηθούν επίσης από το αν η Ρωσία θα διακόψει την προσφορά σε περισσότερους πελάτες της ΕΕ μετά τη διακοπή των παραδόσεων στην Πολωνία, τη Βουλγαρία και τη Φινλανδία και από το πόσο κρύος θα είναι ο επόμενος χειμώνας στην Ευρώπη και την Ασία.
«Έχουμε τεράστια αβεβαιότητα για το τι θα συμβεί στη συνέχεια», δήλωσε ο Steve Hill, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Shell Energy, στην Παγκόσμια Διάσκεψη Φυσικού Αερίου που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα στη Νότια Κορέα.
«Αν μετατρέψουμε τον όγκο φυσικού αερίου του ρωσικού αγωγού στην Ευρώπη το 2021 σε ισοδύναμο LNG και προσθέσουμε τους όγκους LNG που παραδίδονται στην Ευρώπη το 2021, αυτό είναι 200 εκατομμύρια τόνοι ισοδύναμου LNG. Αυτό είναι το μισό μέγεθος της τρέχουσας (παγκόσμιας) βιομηχανίας LNG », τόνισε ο Hill, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Reuters.
Αναζήτηση LNG
Είναι σαφές ότι η Ευρώπη δεν θα μπορέσει να αντικαταστήσει σύντομα όλο το ρωσικό φυσικό αέριο του αγωγού με LNG. Ο κόσμος απλώς δεν έχει τόση δυναμικότητα ανεφοδιασμού και δεν θα την έχει μέχρι τα μέσα αυτής της δεκαετίας. Μεγαλύτεροι όγκοι LNG αναμένεται να βγουν στην αγορά το 2026 και μετά, όταν τεθούν σε λειτουργία τα υπό ανάπτυξη έργα των ΗΠΑ και η διευρυμένη χωρητικότητα του Κατάρ.
Από την ενεργειακή κρίση του περασμένου φθινοπώρου, η Ευρώπη έχει εκτοπίσει την Ασία ως κινητήρια δύναμη ανάπτυξης της ζήτησης LNG και δεν είναι πλέον «η αγορά τελευταίας ανάγκης» για φορτία LNG. Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ώθησε περαιτέρω την Ευρώπη να αρχίσει να μειώνει τη μεγάλη εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο, χωρίς το οποίο η ήπειρος κινδυνεύει επί του παρόντος με σοβαρή βιομηχανική επιβράδυνση καθώς έχει επικεντρωθεί στο πως να εξασφαλίσει θέρμανση για τον επόμενο χειμώνα.
Στις 26 Μαΐου, η χωρητικότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου στην ΕΕ ήταν πλήρης κατά 44,45%, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο, αυτή η χωρητικότητα είναι άνω του 91%, σύμφωνα με στοιχεία της Gas Infrastructure Europe.
Τα επίπεδα αποθήκευσης στην Ευρώπη επανήλθαν στα κανονικά για αυτήν την περίοδο του έτους, αλλά δεν υπάρχει τίποτα φυσιολογικό στην παγκόσμια αγορά ενέργειας φέτος, επομένως η ζήτηση LNG στην Ευρώπη αναμένεται να παραμείνει υψηλή μέχρι την έναρξη της επόμενης χειμερινής περιόδου.
Επιπλέον, τα κράτη μέλη της ΕΕ καλούνται τώρα να φτάσουν σε ένα ελάχιστο επίπεδο αποθήκευσης φυσικού αερίου έως την 1η Νοεμβρίου για προστασία από πιθανές διακοπές στον εφοδιασμό. Από το 2023, ο στόχος θα αυξηθεί στο 90% της πλήρους αποθήκευσης φυσικού αερίου έως την 1η Νοεμβρίου.
«Η πλήρωση της αποθήκης φυσικού αερίου της ΕΕ πριν από τον επόμενο χειμώνα είναι ζωτικής σημασίας για τη διασφάλιση της ασφάλειας του εφοδιασμού μας», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα η Ευρωπαία Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον.
Η ζήτηση στην Ασία
Οι ασιατικές εισαγωγές LNG μειώθηκαν κατά 10% σε ετήσια βάση το πρώτο τρίμηνο του 2022, με τις εισαγωγές από την Κίνα, την Ιαπωνία και την Ινδία να έχουν υποχωρήσει κατά 11%, 14% και 25%, αντίστοιχα, εκτιμά η Wood Mackenzie. Η συνολική ασιατική ζήτηση LNG αναμένεται τώρα να είναι σταθερή φέτος σε σύγκριση με το 2021, λέει η WoodMac.
Οι υψηλές τιμές του υγροποιημένου φυσικού αερίου έχουν ξεπεράσει τους Ασιάτες αγοραστές, ενώ η αστάθεια και η αβεβαιότητα της αγοράς και οι ανησυχίες για την ενεργειακή ασφάλεια έχουν ωθήσει έναν αυξανόμενο αριθμό αγοραστών να αναζητήσουν μακροπρόθεσμα συμβόλαια.
Ο αγώνας για την προμήθεια LNG θα μπορούσε να προκαλέσει το δεύτερο κύμα έργων LNG των ΗΠΑ, αλλά η νέα προμήθεια θα χρειαστεί χρόνο για να αναπτυχθεί, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα η Kateryna Filippenko, της Wood Mackenzie.
Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτής της νέας προμήθειας LNG, συμπεριλαμβανομένων των έργων που έχουν λάβει FID τα προηγούμενα χρόνια, είναι πιθανό να προέλθει μόνο μετά το 2026.
«Ο ανταγωνισμός μεταξύ Ευρώπης και Ασίας για το περιορισμένο LNG θα είναι έντονος μέχρι να φτάσει ένα νέο κύμα εφοδιασμού μετά το 2026. Οι τιμές θα παραμείνουν αναπόφευκτα υψηλές μέχρι τότε», σημείωσε η Filippenko.
www.worldenergynews.gr