Φυσικό Αέριο

«Ξεπαγώνει» το έργο του αγωγού Ελλάδας – πΓΔΜ υπό την προϋπόθεση της διενέργειας market test

«Ξεπαγώνει» το έργο του αγωγού Ελλάδας – πΓΔΜ υπό την προϋπόθεση της διενέργειας market test

Το έργο, εφόσον αποδειχθεί η εμπορική του βιωσιμότητα, θα υλοποιήσει ο ΔΕΣΦΑ με κόστος 48,7 εκατ. ευρώ

Απόφαση που ανοίγει τον δρόμο για την υλοποίηση του αγωγού Ελλάδας – πΓΔΜ (Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή) από τον ΔΕΣΦΑ, έχει λάβει η ΡΑΕ, υπό την προϋπόθεση όμως ότι θα προηγηθεί market test, το οποίο θα επιβεβαιώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον για το έργο.
Με βάση κύκλους της Ρυθμιστικής Αρχής, η προϋπόθεση αυτή είναι απαραίτητη ώστε να ξεκαθαρίσει το «τοπίο» αναφορικά με την εμπορική βιωσιμότητα του αγωγού και έτσι να διασφαλισθεί πως δεν θα προκαλέσει οικονομική επιβάρυνση στον Έλληνα καταναλωτή.
Έτσι, στην περίπτωση που το market test έχει αίσια έκβαση, τότε αυτό θα σημαίνει πως ανάβει και το «πράσινο φως» για την υλοποίησή του από τον ΔΕΣΦΑ. 
Σύμφωνα με πληροφορίες του World Energy News, η παραπάνω απόφαση περιλαμβάνεται στην έγκριση του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) 2017-2026, στην οποία προχώρησε πρόσφατα η ΡΑΕ.
Υπενθυμίζεται πως η έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης, που είχε τεθεί σε διαβούλευση τον Οκτώβριο του 2017, «περνούσε» από την «τύχη» της συγκεκριμένης υποδομής, την οποία διεκδικεί επίσης η εταιρεία Windows International, του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ, που έχει υποβάλει αίτηση για την κατασκευή της ως Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ).
Μάλιστα, η εταιρεία είχε παρέμβει στη διαβούλευση για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης, δηλώνοντας αντίθετη στην κατασκευή του αγωγού από τον ΔΕΣΦΑ, έτσι ώστε να απελευθερωθούν ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή για άλλα έργα, ιδιαίτερης σημασίας για το Εθνικό Σύστημα μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Πάντως, όπως σημειώνουν οι ίδιοι κύκλοι της ΡΑΕ, η Αρχή δεν έχει απορρίψει την αίτηση της Windows International, την οποία εξακολουθεί να εξετάζει. 

Διαφοροποίηση πηγών προμήθειας

Σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, με τον αγωγό Νέας Μεσημβρίας – Ειδομένη/Γευγελή θα διαφοροποιηθούν οι πηγές προμήθειας φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα, καθώς σήμερα η τροφοδοσία της εξαρτάται αποκλειστικά από τον διαβαλκανικό αγωγό Trans Balkan Pipeline.
Ο Διαχειριστής το χαρακτηρίζει ως ένα «νέο Κάθετο Διάδρομο» που είναι πιθανό, μελλοντικά, να επεκταθεί μέχρι τη Σερβία.
Με την υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης, στόχος του ΔΕΣΦΑ είναι να αξιοποιήσει σημαντικά στοιχεία της ενεργειακής υποδομής της χώρας, που έχει στην κατοχή του και αναπτύσσει, όπως ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) της Ρεβυθούσας (η αναβάθμιση του οποίου εγκαινιάσθηκε την περασμένη εβδομάδα), για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και το άνοιγμα νέων δρόμων για το φυσικό αέριο στα Βαλκάνια και την Ευρώπη.
Για την εν λόγω υποδομή είχε υπογραφεί τον Οκτώβριο του 2016 Μνημόνιο Συνεργασίας ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Εταιρεία Αξιοποίησης Ενεργειακών Πόρων της πΓΔΜ (MER Skopje), ενώ τέθηκε επί τάπητος και στην επίσκεψη τον περασμένο Ιούλιο στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στο Σιδηρόκαστρο και τη Νέα Μεσημβρία του Διοικητικού Συμβουλίου της MER και υψηλόβαθμων στελεχών της.

Σύμφωνα με το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, θα μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2020, ενώ ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται στα 48,7 εκατ. ευρώ, μαζί με τον μετρητικό σταθμό που θα κατασκευασθεί παράλληλα.
Σε κάθε περίπτωση, η υπέρβαση αυτού του σκοπέλου και η έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης «ξεπαγώνει» επενδύσεις 18 εκατ. ευρώ σε νέες υποδομές, που έχει συμπεριλάβει σε αυτό ο ΔΕΣΦΑ.
Εκτός από τη διασύνδεση των συστημάτων φυσικού αερίου Ελλάδας - Σκοπίων, στις υποδομές αυτές περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων η δημιουργία νέας προβλήτας στο βορειοανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας, που θα εξυπηρετήσει τη λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους, χωρητικότητας από 1.000 έως 20.000 κυβικών μέτρων.
Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού.
Επίσης, ο ΔΕΣΦΑ προβλέπει την κατασκευή σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων, προϋπολογισμού 49 εκατ. ευρώ, για την ενίσχυση του ΕΣΦΑ με δεδομένη την αύξηση των μεταφερόμενων ποσοτήτων με την έναρξη λειτουργίας του TAP και τη διασύνδεσή του με το εθνικό σύστημα στη Νέα Μεσημβρία.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης

?>