Ενέργεια

ΕΣΑΗ: Oι επιφυλάξεις για το υβριδικό μοντέλο Κρήτης- Ποιά πρόταση της ΡΑΕ επιλέγει

ΕΣΑΗ: Oι επιφυλάξεις για το υβριδικό μοντέλο Κρήτης- Ποιά πρόταση της ΡΑΕ επιλέγει
«Βλέπει» σημαντικές αποκλίσεις που θα επιβαρύνουν τους προμηθευτές και ζητεί το κόστος τους να συμπεριλαμβάνεται στον λογαριασμό́ των ΥΚΩ

Σοβαρές επιφυλάξεις για το υβριδικό μοντέλο της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Κρήτης που προτείνεται από τη ΡΑΕ εκφράζει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΑΗ), επισημαίνοντας ότι οι δυο εναλλακτικές έχουν κοινά προβλήματα, ενώ ζητά εφόσον δεν θα υπάρξει δοκιμαστικής περίοδος (dry run) να γίνει από τη ΡΑΕ αναλυτικότερη παρουσίαση και προσομοίωση της προτεινομένης εφαρμογής.

Υπενθυμίζεται ότι στόχος είναι η αγορά της Κρήτης να λειτουργήσει εντός του Ιουλίου παράλληλα με την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτη – Πελοπόννησος και για τη μεταβατική περίοδο 2021-2023 έως ότου δηλαδή, ολοκληρωθεί η κατασκευή και της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική.

Ο ΕΣΑΗ τάσσεται υπέρ της δεύτερης από τις δυο επιλογές που έθεσε η ΡΑΕ προς διαβούλευση επισημαίνοντας παράλληλα ότι οι διαφορές μεταξύ τους αφορούν αποκλειστικά στη διαδικασία εκκαθάρισης των συμμετεχόντων.

Παράλληλα εκτιμά ότι κατά τη λειτουργία του υβριδικού μοντέλου θα υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις που θα επιβαρύνουν τους προμηθευτές και ζητεί το κόστος των αποκλίσεων να συμπεριλαμβάνεται στον λογαριασμό́ των ΥΚΩ.

Όπως αναφέρει στη σχετική επιστολή ο ΕΣΑΗ, θεωρεί πιο σωστή τη δεύτερη επιλογή, επειδή «όλοι οι συμμετέχοντες θα λαμβάνουν μέρος στη διαδικασία εκκαθάρισης και καταβολής εγγυήσεων βάσει της συμμέτοχης τους. Αυτό́ εγγυάται καλύτερα και την ασφαλέστερη λειτουργία της αγοράς καθώς διασφαλίζεται χρηματοοικονομικά́ ο συνολικός όγκος των συναλλαγών».

Τα σημεία που ο ΕΣΑΗ εκτιμά δεν έχουν τεκμηριωθεί επαρκώς

Παράλληλα όμως, υπογραμμίζει επιμέρους σημεία τα οποία δεν έχουν τεκμηριωθεί επαρκώς και αφορούν και τις δύο επιλογές επί της διαδικασίας συναλλαγών με το σύστημα της Κρήτης και συγκεκριμένα αναφέρει ότι:

1.      Είναι εξαιρετικά́ σημαντικό́ να υπάρχει πλήρης και στοιχειοθετημένη αιτιολόγηση της λειτουργίας των αντιοικονομικών και ρυπογόνων πετρελαϊκών μονάδων της Κρήτης, οι οποίες μάλιστα θα συνεχίσουν να αποζημιώνονται στο πλήρες κόστος τους και θα εισάγονται με προσφορές προτεραιότητας στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα

2.      Η αδυναμία επίλυσης της αγοράς της Κρήτης σε πραγματικό́ χρόνο δημιουργεί ένα πλήρως προστατευόμενο καθεστώς λειτουργίας αυτών. Δηλαδή́ οι πετρελαϊκές μονάδες δε θα έχουν καμιά επίπτωση σε σχέση με τις αποκλίσεις που δημιουργούν. Είναι πολύ́ σημαντικό́, προκειμένου να επιτευχθεί τόσο η σκοπούμενη μείωση του λογαριασμού́ των ΥΚΩ όσο και ο περιορισμός των εκπομπών CO2, να τηρείται -με την πρόβλεψη εισαγωγής ποινών- η ελάχιστη λειτουργία που απαιτείται για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού́ του νησιού́.

3.   Το ηλεκτρικό́ σύστημα της Πελοποννήσου, όπου συνδέεται η συγκεκριμένη διασύνδεση, είναι ήδη εξαιρετικά́ κορεσμένο εξαναγκάζοντας τον ΑΔΜΗΕ να εφαρμόζει συστηματικά́ γενικούς περιορισμούς λειτουργίας στις θερμικές μονάδες της περιοχής. Αυτό́ σημαίνει ότι σε περιόδους υψηλής παραγωγής ΑΠΕ και χαμηλού́ φορτίου στην Κρήτη, οπότε και η ροή́ του καλωδίου θα είναι εξαγωγική́ από́ το νησί́, η κατάσταση συμπίεσης του ηλεκτρικού́ χώρου στο σύστημα της Πελοποννήσου θα δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο.

Να δημοσιεύονται συστηματικά οι προβλέψεις φορτίου

4. Είναι απαραίτητο να επικαιροποιούνται και να δημοσιεύονται συστηματικά́ οι προβλέψεις φορτίου, ΑΠΕ, διαθεσιμότητας θερμικών μονάδων και οι απαιτήσεις εφεδρειών του συστήματος, καθώς όλες οι διαδικασίες συναλλαγών να ακολουθούν την ίδια αρχή́.

5. Στην περίπτωση που προκύπτει συμμετοχή́ των οντοτήτων της Κρήτης στις ενδοημερήσιες αγορές, η δημοσίευση της συμμέτοχης των εκπροσώπων φορτίου/παραγωγής πρέπει να δημοσιεύεται πριν τη εκτέλεση των εν λόγω αγορών, όπως περίπου συμβαίνει σήμερα στη χονδρική με τη συμμετοχή́ του ΔΑΠΕΕΠ στις ενδοημερήσιες αγορές.

6. Η συμμετοχή́ του παραγωγικού́ δυναμικού́ της Κρήτης όπως και του φορτίου του νησιού́ θα περιορίζεται -στην πράξη -στο ενδεικτικό́ πρόγραμμα κατανομής που θα δημοσιεύεται το πρωί́ και δύσκολα θα μεταβάλλεται μέσα στην ημέρα ακόμα και στην περίπτωση αλλαγής στο πρόγραμμα διαθεσιμότητας μιας θερμικής μονάδας. Αυτό́ σημαίνει ότι η πρόβλεψη επιβάρυνσης των Εκπροσώπων Φορτίου του νησιού́ με το κόστος των αποκλίσεων της διασύνδεσης δεν είναι ορθή́ και δημιουργεί́ ασύμμετρη ρύθμιση μεταξύ́ των Προμηθευτών που δραστηριοποιούνται στο διασυνδεδεμένο, στα μη διασυνδεδεμένα νησιά́ και στο υβριδικό́ μοντέλο του ηλεκτρικού́ συστήματος της Κρήτης. Στο πλαίσιο αυτό  ο ΕΣΑΗ εκτιμά ότι το κόστος των αποκλίσεων θα πρέπει να συμπεριλαμβάνεται στον λογαριασμό́ των ΥΚΩ.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης