Ανανεώσιμες & Βιώσιμη Ανάπτυξη

Ευρώπη: Το 17% των νέων φορτηγών το 2030 θα κινούνται με υδρογόνο

Ευρώπη: Το 17% των νέων φορτηγών το 2030 θα κινούνται με υδρογόνο
Το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην απομάκρυνση από τον άνθρακα τομέων όπως η χαλυβουργία, τα χημικά και οι μεταφορές

Η ΕΕ εκτιμά ότι το 10-24% της χρήσης ενέργειας θα μπορούσε να βασίζεται στο υδρογόνο το 2050. Και παρόλο που τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να κυριαρχήσουν στην αγορά ιδιωτικών οχημάτων, το υδρογόνο αναμένεται να διαδραματίσει βασικό ρόλο στην απαλλαγή από τις ανθρακούχες οδικές μεταφορές βαρέων επαγγελμάτω σύμφωνα με το euractiv.com .

Για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες μεταφορές, οι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου πρέπει να είναι προσβάσιμοι τουλάχιστον κάθε 150 χιλιόμετρα κατά μήκος του δικτύου διευρωπαϊκών μεταφορών αυτοκινήτων (TEN-T) μέχρι το 2030», εξήγησε η Adina Vălean, Επίτροπος Μεταφορών της ΕΕ, κατά τη διάρκεια μιας κεντρικής ομιλίας την 1η Δεκεμβρίου.
«Αυτό θα δημιουργούσε ένα αρκετά πυκνό δίκτυο σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου για να εξασφαλίσει επαρκή διασυνοριακή συνδεσιμότητα στην ΕΕ και να υποστηρίξει τα 60.000 φορτηγά υδρογόνου που προβλέπουμε να δούμε στους δρόμους της ΕΕ έως το 2030», πρόσθεσε. Το δίκτυο TEN-T είναι ένα έργο της ΕΕ για την κατασκευή ενός συστήματος οδικών, σιδηροδρόμων, αεροδρομίων και υδάτινων υποδομών.
Τα 60.000 φορτηγά υδρογόνου απηχούν έναν αριθμό που προτάθηκε σε μια μελέτη του 2020 που ανατέθηκε από τη δημόσια και ιδιωτική σύμπραξη της ΕΕ, την Κοινή Επιχείρηση Κυψελών Καυσίμου και Υδρογόνου (FCH JU), η οποία ανέφερε ότι οι κυψέλες καυσίμου είανι μια «πολύ υποσχόμενη λύση μηδενικών εκπομπών μετάδοσης κίνησης για το βαρύ - βιομηχανία φορτηγών. Η μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα φορτηγά υδρογόνου με κυψέλες καυσίμου (FCH) μπορούν να γίνουν ανταγωνιστικά ως προς το κόστος έως το 2027, εάν το υδρογόνο πέσει στα 6 €/kg.
Επίσης, ανέδειξε την «υψηλή λειτουργική ευελιξία και σχετικά σύντομο χρόνο ανεφοδιασμού» των φορτηγών υδρογόνου.
Ωστόσο, ένα υποστηρικτικό νομοθετικό πλαίσιο θα είναι ζωτικής σημασίας για να δεχτεί η αγορά μεταφορών φορτηγά υδρογόνου.
Χωρίς το εμβληματικό πακέτο νομοθεσίας για το κλίμα της ΕΕ «Fit for 55», θα υπήρχαν μόλις 3.000 φορτηγά υδρογόνου στους ευρωπαϊκούς δρόμους μέχρι το 2030, δήλωσε στο EURACTIV αξιωματούχος της Επιτροπής.
Αλλά με τις τρέχουσες προτάσεις για την επίτευξη των φιλοδοξιών της ΕΕ για το κλίμα, ο αριθμός αυτός αναμένεται να ανέλθει στις 60.000, εξήγησε ο αξιωματούχος.

Κόστος

Σύμφωνα με το σενάριο της μελέτης, «το 17% των νέων φορτηγών που πωλούνται το 2030» θα λειτουργούν με υδρογόνο, υπό την προϋπόθεση ότι εφαρμόζονται δύο βασικά κριτήρια: το υδρογόνο που πωλείται με τιμή κάτω των 6€/kg και «μια ισχυρή τεχνολογική τροχιά μείωσης του κόστους».
Το 17% των νέων πωλήσεων θα μεταφραστεί σε σχεδόν 60.000 φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο, σύμφωνα με τη μελέτη, με την προϋπόθεση ότι το κόστος συνεχίζει να είναι σύμφωνο με τις προσδοκίες.
Το 2030, το πράσινο υδρογόνο θα μπορούσε να κοστίζει μόλις 1,8 €/kg, δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ursula von der Leyen που μίλησε στην εβδομάδα υδρογόνου στις 29 Νοεμβρίου. «Αυτό είναι εφικτό», πρόσθεσε. Και το κόστος τεχνολογίας θα μπορούσε να είναι σε μια πολλά υποσχόμενη τροχιά μετά από χρόνια έρευνας από κοινού χρηματοδοτούμενης από την ΕΕ και τη βιομηχανία.
Η εφαρμογή κυψελών καυσίμου υδρογόνου σε οχήματα μεγάλων αποστάσεων ή λεωφορεία έχει «φθάσει σε επαρκές επίπεδο ωριμότητας», εξήγησε η Lelia Rotaru, υπεύθυνη επικοινωνίας στην JU FCH.
Ομοίως, ένας συνασπισμός μεγάλων κατασκευαστών οχημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Daimler, Honda και Hyundai, δεσμεύτηκε να αναπτύξει 100.000 φορτηγά κυψελών καυσίμου έως το 2030 για να υποστηρίξει την «απανθρακοποίηση του ευρωπαϊκού τομέα μεταφορών». Για τον συνασπισμό, που συγκεντρώνει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας, η ικανότητα των φορτηγών υδρογόνου να πληρούν «τις επιχειρησιακές απαιτήσεις των οδικών μεταφορών βαρέως τύπου όσον αφορά την εμβέλεια, τον χρόνο ανεφοδιασμού και τη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου», ενώ είναι χαμηλές εκπομπές είναι ζωτικής σημασίας.

Σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα

Οι φιλόδοξες διακηρύξεις των von der Leyen και Vălean συνοδεύτηκαν από την έναρξη του ΣΔΙΤ με προϋπολογισμό 2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η τρίτη επανάληψη της συνεργασίας μεταξύ της ΕΕ και της βιομηχανίας μετονομάστηκε σε «Σύμπραξη Καθαρού Υδρογόνου» και στοχεύει στην «παραγωγή καθαρού υδρογόνου με τιμή ~ 1,5-3 €/kg» για χρήση στη βιομηχανία και τις μεταφορές.
«Η εταιρική σχέση καθαρού υδρογόνου βασίζεται σε περισσότερο από μια δεκαετία επιτυχημένης έρευνας και καινοτομίας στην Ευρώπη και είναι τώρα έτοιμη να συμβάλει στην πράσινη εξέλιξη της Ευρώπης», δήλωσε ο Bart Biebuyck, εκτελεστικός διευθυντής της JU FCH. «Είναι ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα για ολόκληρη την κοινότητα», πρόσθεσε.


www.worldenergynews.gr




Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης