Τελευταία Νέα
Ενέργεια

Κ. Σκρέκας: Η Κοινή επιστολή 5 Ευρωπαίων Υπουργών Ενέργειας για το πλαφόν στο Φυσικό Αέριο

Κ. Σκρέκας: Η Κοινή επιστολή 5 Ευρωπαίων Υπουργών Ενέργειας για το πλαφόν στο Φυσικό Αέριο

Η πρόταση Μητσοτάκη σημείο αναφοράς για την εξεύρεση αποτελεσματικής λύσης

 

Μετά από πολύωρες διαπραγματεύσεις μεταξύ των Υπουργών Ενέργειας της Ελλάδας, της Ιταλίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας και της Πολωνίας εστάλη μια κοινή επιστολή προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών φυσικού αερίου. Οι σχετικές συζητήσεις ξεκίνησαν το βράδυ της Τρίτης 11 Οκτωβρίου, κατά τη διάρκεια του άτυπου Συμβουλίου Ενέργειας, και ολοκληρώθηκαν πριν από λίγο, σε πνεύμα εποικοδομητικής συνεργασίας.

Τα δύο βασικά σημεία της επιστολής που βασίζονται στην πρόταση την οποία υπέβαλε ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τον Μάρτιο στην Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, είναι τα εξής:

  1. Η επιβολή ενός πλαφόν στην αγορά χονδρικής του φυσικού αερίου.
  2. Μέσα από έναν ευρωπαϊκό Κανονισμό, να προσδιοριστεί ένας νέος δείκτης με τον οποίον θα συνδέεται η τιμή του φυσικού αερίου στα μακροχρόνια συμβόλαια.


Για το θέμα αυτό, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας έκανε την ακόλουθη δήλωση: «Η κοινή επιστολή που στείλαμε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή με τους άλλους τέσσερις ομολόγους μου αποτελεί ένα ουσιαστικό, θετικό βήμα στην προσπάθεια της Ευρώπης να αντιμετωπίσει από κοινού την ενεργειακή κρίση. Η πρόταση του Έλληνα Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, που έχει κατατεθεί από τον Μάρτιο στην Πρόεδρο της Κομισιόν, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την εξεύρεση αποτελεσματικής λύσης. Είμαι αισιόδοξος ότι οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν έγκαιρα, ώστε η Ενωμένη Ευρώπη να στηρίξει αποφασιστικά τους πολίτες της ενόψει του δύσκολου χειμώνα που έρχεται».

Η επιστολή στα αγγλικά

Joint request to the European Commission
for a common approach on a set of measures to address high gas prices

In recent weeks we (Italy, Poland, Greece, the Netherlands, Belgium and other member states) held open and constructive discussions to address the issue of high gas prices. We started with different ideas and papers. We met in the margins of the Informal Energy Council in Prague on 12. October spirit of compromise and in the shared conviction that we need common ground to pave the way for a strong common European answer to the crisis.
We wanted to jointly express our appreciation for the Czech Presidency for his leadership in the recent meetings of TTE Council and in particular Minister Jozef Sikela for guiding the discussion on how to address the current energy crisis today. We would also like to thank the European Commission for their guidance, preparation and proposals so far in this very pressing crisis.
We now jointly present the following request to the European Commission.
First, we have identified a set of no regret measures aimed at addressing high gas prices and a preventive way forward. Key measures include:

  1. Leverage European market power through the a joint purchasing platform;
  2. Coordinating and optimizing filling trajectories for gas storages (e.g., using the platform);
  3. Coordinating and intensifying energy diplomacy on gas imports with all reliable partners;
  4. Developing a new LNG benchmark to reduce the impact of the TTF index on gas contracts;
  5. Need for enhanced efforts to reduce energy consumption, and
  6. Boosting and accelerating the deployment of renewable energies, particularly by removing regulatory barriers immediately.


Second, we seek a solution which allows the strongly interconnected TTF zone to rely on a well-functioning market to match supply and demand without rationing, while at the same time, addressing the spillover effect for the non-TTF-zone since long-term contracts are often pegged to TTF. As a result, we would like the Commission to explore the following options and to propose possible solutions.
Option 1 is to amend references to the TTF index in the relevant contracts through a legal and/or regulatory EU measure. Views diverged on the legal feasibility of such option and the potential side effects of bifurcated markets.
Option 2 is to apply a price cap/corridor to the wholesale market and to create a separate mechanism to match supply and demand if the price cap is hit (e.g., through over the counter transactions, tenders, separate marketplace). Views diverged on this option and whether such measure is possible and economically efficient or whether it might lead to rationing, arbitrage or subsidies.

H απόδοση της επιστολής στα ελληνικά

Κοινό αίτημα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή
για μια κοινή προσέγγιση σχετικά με ένα σύνολο μέτρων για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου

Τις τελευταίες εβδομάδες εμείς (Ιταλία, Πολωνία, Ελλάδα, Ολλανδία, Βέλγιο και άλλα κράτη μέλη) πραγματοποιήσαμε ανοιχτές και εποικοδομητικές συζητήσεις για να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου.

Ξεκινήσαμε με διαφορετικές ιδέες και χαρτιά. Συναντηθήκαμε στο περιθώριο του Άτυπου Συμβουλίου Ενέργειας στην Πράγα στις 12 Οκτωβρίου, με πνεύμα συμβιβασμού και με την κοινή πεποίθηση ότι χρειαζόμαστε κοινό έδαφος για να ανοίξουμε το δρόμο για μια ισχυρή κοινή ευρωπαϊκή απάντηση στην κρίση.
Θέλαμε να εκφράσουμε από κοινού την εκτίμησή μας για την Τσεχική Προεδρία για την ηγεσία της στις πρόσφατες συνεδριάσεις του Συμβουλίου TTE και ιδιαίτερα τον υπουργό Jozef Sikela για την καθοδήγηση της συζήτησης σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης σήμερα. Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την καθοδήγηση, την προετοιμασία και τις προτάσεις της μέχρι στιγμής σε αυτήν την πολύ πιεστική κρίση.

Τώρα παρουσιάζουμε από κοινού το ακόλουθο αίτημα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Πρώτον, εντοπίσαμε μια σειρά μέτρων με στόχο την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών του φυσικού αερίου και μια προληπτική πορεία προς τα εμπρός.
Τα βασικά μέτρα περιλαμβάνουν:

  1. Αξιοποίηση της ευρωπαϊκής ισχύος στην αγορά μέσω της κοινής πλατφόρμας αγορών.
  2. Συντονισμός και βελτιστοποίηση της πλήρωσης των αποθηκών αερίου (π.χ. χρήση της πλατφόρμας).
  3. Συντονισμός και εντατικοποίηση της ενεργειακής διπλωματίας για τις εισαγωγές φυσικού αερίου με όλους τους αξιόπιστους εταίρους.
  4. Ανάπτυξη ενός νέου δείκτη αναφοράς LNG για τη μείωση του αντίκτυπου του δείκτη TTF στις συμβάσεις αερίου.
  5. Ανάγκη ενισχυμένων προσπαθειών για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και
  6. Ενίσχυση και επιτάχυνση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ιδίως με την άμεση άρση των ρυθμιστικών φραγμών.

Δεύτερον, αναζητούμε μια λύση που επιτρέπει στην ισχυρά διασυνδεδεμένη ζώνη TTF να βασίζεται σε μια καλά λειτουργούσα αγορά για να ταιριάζει με την προσφορά και τη ζήτηση χωρίς δελτίο, ενώ ταυτόχρονα να εξορθολογίζει το δευτερογενές αποτέλεσμα για τη ζώνη εκτός TTF από τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια που συχνά συνδέονται με το TTF.

Ως αποτέλεσμα, θα θέλαμε η Επιτροπή να διερευνήσει τις ακόλουθες επιλογές και να προτείνει πιθανές λύσεις.

Η επιλογή 1 είναι να τροποποιηθούν οι αναφορές στον δείκτη TTF στα σχετικά συμβόλαια μέσω ενός νομικού ή/και ρυθμιστικού μέτρου της ΕΕ. Οι απόψεις διίστανται σχετικά με τη νομική σκοπιμότητα μιας τέτοιας επιλογής και τις πιθανές παρενέργειες των "διχαλωτών" αγορών.

Η επιλογή 2 είναι να εφαρμοστεί ένα ανώτατο όριο τιμής/διαδρόμου στην αγορά χονδρικής και να δημιουργηθεί ένας χωριστός μηχανισμός για την αντιστοίχιση της προσφοράς και της ζήτησης, εάν επιτευχθεί το ανώτατο όριο τιμής (π.χ. μέσω εξωχρηματιστηριακών συναλλαγών, προσφορών, χωριστής αγοράς).

Οι απόψεις διίστανται σχετικά με αυτήν την επιλογή και κατά πόσον ένα τέτοιο μέτρο είναι εφικτό και οικονομικά αποδοτικό ή εάν μπορεί να οδηγήσει σε δελτίο, arbitrage ή επιδοτήσεις.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης