CleanTechnica: Απαντήσεις της Jefferies σε ερωτήσεις θεσμικών επενδυτών για την πράσινη μετάβαση

CleanTechnica: Απαντήσεις της Jefferies σε ερωτήσεις θεσμικών επενδυτών για την πράσινη μετάβαση

Αναλυτική παρουσίαση από τον Michael Barnard

Πρόσφατα η Jefferies Group (μια από τις μεγαλύτερες επενδυτικές τράπεζες των ΗΠΑ) ζήτησε από τον Michael Barnard να μιλήσει (μεταξύ άλλων) για τις νέες μορφές ενέργειας και τη μελλοντική εξέλιξή τους, σε μια παγκόσμια ομάδα πελατών της, θεσμικούς επενδυτές που αντιπροσωπεύουν δισεκατομμύρια και πιθανώς τρισεκατομμύρια κεφάλαια.

Το θέμα της συζήτησης ήταν το μελλοντικό μείγμα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στον απανθρακωμένο κόσμο μας και οι επιπτώσεις στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής.


Αναλυτικά οι ερωτήσεις και οι απαντήσεις:

Η πρώτη ερώτηση αφορούσε στα ποσοστά της μελλοντικής παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που θα προέρχονταν από πυρηνικά, αιολικά, ηλιακά και άλλα παρόμοια. Πώς πρέπει να προσεγγίσουν οι επενδυτές τις δικές τους προβλέψεις;

Απάντηση: Για τους περισσότερους επενδυτές, οι παγκόσμιες προβολές μου ήταν ενημερωτικές, αλλά όχι απαραίτητα άμεσα χρήσιμες. Οι επενδύσεις τους, εξ ορισμού, θα ήταν πολύ πιο τοπικές.

Ένα παράδειγμα που ανέφερα ήταν η Γαλλία. Έχει κολλήσει στην πυρηνική ενέργεια, αλλά είναι καλύτερο να μην τροφοδοτεί το 75% της ζήτησης της Γαλλίας, αλλά να παρέχει το 13% της ζήτησης της Ευρώπης. Η πυρηνική ενέργεια είναι άκαμπτη λόγω ενός συνδυασμού τεχνολογίας και οικονομίας. Πρέπει να λειτουργεί με συντελεστές χωρητικότητας 90% περίπου για να βγάλει χρήματα και στα περισσότερα σχέδια και τεχνολογίες δεν αρέσει να αλλάζουν προς τα πάνω ή προς τα κάτω σε καμία περίπτωση.

Είναι μια πολύ διαφορετική πρόταση επένδυσης στην παραγωγή και τη μετάδοση στη Γαλλία από ό,τι στη Βόρεια Θάλασσα.

Είναι πολύ διαφορετικό να επενδύεις σε κάποιο από αυτά από ό,τι στην περιοχή του Μαγκρέμπ της βόρειας Αφρικής όπου έχει πολύ ήλιο και άνεμο και όχι πολύ κόσμο

Αν πάτε σε ένα μέρος με πολύ άνθρακα, θα θέλουν να μιλήσουν για την κατασκευή υπερκρίσιμων εργοστασίων άνθρακα και τη δέσμευση άνθρακα, κάτι από το οποίο πρέπει να απομακρυνθείτε, καθώς δεν έχουν κανένα οικονομικό νόημα.

Για τους επενδυτές υποδομής, οι συνδυασμοί παραγωγής είναι πολύ πιο τοπικοί από τους παγκόσμιους.


Υδρογόνο

- Ένας επενδυτής αναρωτήθηκε αν είχα (λέει ο συντάκτης) μια διαφάνεια υδρογόνου και αν ναι, ποιο ποσοστό της μελλοντικής ηλεκτρικής ενέργειας θα προερχόταν από το μόριο.

Το υδρογόνο δεν είναι πηγή ενέργειας, είναι βιομηχανική πρώτη ύλη. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για ενέργεια, αλλά δεν πρόκειται να είναι επειδή είναι τόσο αναποτελεσματική αποθήκευση και πηγή ενέργειας. Είναι ακριβό στην κατασκευή, ακριβό στην αποθήκευση και ακριβό στη διανομή.

ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ_ΓΙΑ_ΥΔΡΟΓΟΝΟ.webp

Όταν χρησιμοποιείται, επιστρέφει μόνο ένα κλάσμα της ενέργειας που χρησιμοποιείται για την κατασκευή του.

Πάντα θα είναι πιο ακριβό από την άμεση ηλεκτροδότηση. Οι εκτιμήσεις μου για την εισαγωγή υδρογόνου από την Αφρική στην ΕΕ ή για την υπεράκτια μεταφορά του σε αιολικά πάρκα και για τη μεταφορά του στην ξηρά καθιστούν σαφές ότι θα ήταν 10 φορές το κόστος ανά μονάδα ενέργειας από το υγρό φυσικό αέριο, που είναι σήμερα η πιο ακριβή μορφή ενέργειας οποιαδήποτε χώρα εισάγει.

Δεν θα υπάρχει υδρογόνο για την ενεργειακή οικονομία. Δεν είναι κατάλληλο για μεταφορά θερμότητας, επίγεια ή αεροπορική μεταφορά. Τα συνθετικά καύσιμα που παράγονται από υδρογόνο θα είναι ακόμη πιο ακριβά από το υδρογόνο από μόνο του και ακόμη λιγότερο αποδοτικά.

Διαλείποντα & Βασικό Φορτίο

- Η επακόλουθη ερώτηση αφορούσε από πού θα παίρναμε ενέργεια βασικού φορτίου από τότε και πώς θα αντιμετωπίσουμε το διαλείπουσα χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Μπορεί η αποθήκευση να είναι αρκετά μεγάλη;

Θα κατασκευάσουμε υπερβολικά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας λίγο, ίσως κατά 25% (όπως ακριβώς έχουμε υπερκατασκευάσει κάθε μορφή παραγωγής εκτός από την πυρηνική) και θα τη χρησιμοποιήσουμε με χαμηλότερους συντελεστές δυναμικότητας από το μέγιστο.

Θα κατασκευάσουμε πολλά αιολικά, ηλιακά και αποθηκευτικά μέσα σε πιο απομακρυσμένες περιοχές και θα φέρουμε σταθερή ηλεκτρική ενέργεια σε κέντρα μεγάλης ζήτησης. Ένα παράδειγμα αυτού είναι το έργο Xlink, το οποίο θα φέρει 3,6 GW σταθερής ηλεκτρικής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο 20 ώρες κάθε μέρα μέσω καλωδίων HVDC.

Μια μελέτη GIS του Εθνικού Πανεπιστημίου της Αυστραλίας διαπιστώνει ότι διαθέτουμε 100 φορές περισσότερους πόρους για αποθήκευση από ό,τι απαιτείται παγκοσμίως και 200 φορές μεγαλύτερο από τις απαιτήσεις στη Βόρεια Αμερική. Αυτό ήταν για ζεύγη μικρών δεξαμενών που χωρίζονται κατά τουλάχιστον 400 μέτρα κάθετα και όχι πάρα πολλά χιλιόμετρα οριζόντια. Ήταν εκτός προστατευόμενης γης και κοντά στη μετάδοση.

Μεγάλο ρόλο θα παίξει και η διαχείριση της ζήτησης των νέων καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας. Όλα τα EV θα καταλήξουν να συνδέονται σε έξυπνους φορτιστές που κατανέμουν αυτόματα τη φόρτιση σε περιόδους χαμηλότερης ζήτησης ως κύριο παράδειγμα.

 

Ρόλος των Utilities & Technology

- Ένας διαφορετικός επενδυτής ενδιαφέρθηκε για τον ρόλο των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας στις αμφίδρομες ροές ηλεκτρικής ενέργειας και ποια συγκεκριμένα παραδείγματα τεχνολογιών θα μπορούσα να μοιραστώ.

Υπάρχουν δύο επίπεδα σε αυτό. Το πρώτο είναι οι μεγάλες διασυνδέσεις μεταξύ των δικτύων. Ο πρώτος τύπος είναι απλώς η σύνδεση διαφορετικών δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας δίπλα-δίπλα. Κάθε πλέγμα τρέχει με τον δικό του ρυθμό και το πλέγμα της διπλανής πόρτας είτε είναι απλά εκτός ρυθμού είτε τρέχει εντελώς διαφορετικό ρυθμό. Η Βόρεια Αμερική έχει πολλά πλέγματα. Η Ιαπωνία έχει πολλά πλέγματα και μερικά τρέχουν σε διαφορετικούς ρυθμούς για ιστορικούς λόγους.

Οι μεγαλύτερες διασυνδέσεις μεταξύ χωρών χρησιμοποιούν HVDC και χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο εντός των χωρών για μεγαλύτερη μετάδοση από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στα κέντρα ζήτησης. Αυτά είναι επίσης όλο και πιο αμφίδρομα. Υπάρχουν ήδη πολλά μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και των ευρωπαϊκών χωρών και άλλα στον τομέα των κατασκευών, επιτρέποντας στο κράτος του αρχιπελάγους να μοιράζεται ηλεκτρική ενέργεια πέρα δώθε με την ήπειρο.

Πολλά από αυτά είναι στην κατασκευή. Υπάρχουν τα εξής παραδείγματα: του Μαρόκου, ένα έργο για τη μεταφορά ηλιακής ηλεκτρικής ενέργειας από την Αυστραλία στη Σιγκαπούρη, ένας σύνδεσμος της Μαύρης Θάλασσας για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την Άπω Ανατολική Ευρώπη στην Κεντρική Ευρώπη και ένας για τη σύνδεση του Ισραήλ με την Ευρώπη.

Η HVDC έχει κάνει κάποια μεγάλα βήματα την τελευταία δεκαετία. Το 2012, η ABB παρέδωσε έναν διακόπτη που ήταν τόσο γρήγορος όσο και αρκετά στιβαρός ώστε να επιτρέπει τη χρήση του HVDC πολύ περισσότερο.

Στη συνέχεια, οι μετατροπείς με μεταγωγή γραμμής (LCC) μετατοπίστηκαν από μετατροπείς πηγής τάσης (VSC), οι οποίοι είναι μακράν η κυρίαρχη τεχνολογία που χρησιμοποιείται σήμερα. Επιτρέπουν τη δημιουργία σύνδεσης υψηλής απόδοσης μεταξύ μιας πηγής HVDC και μιας γραμμής μετάδοσης εναλλασσόμενου ρεύματος.

Πού πρέπει να αναζητούν ευκαιρίες οι επενδυτές  το HVDC, το δίκτυο μεταφοράς, το δίκτυο διανομής, τους μετασχηματιστές και τους υποσταθμούς; Πώς επηρεάζει ο τύπος της γενιάς αυτήν την άποψη; Πώς πρέπει να δούμε τις συγκεκριμένες αλλαγές στα μείγματα γενεών όσον αφορά το τι μπορεί να μας προκαλέσει;

Η πρώτη παρατήρηση που έκανα ήταν ότι στα δίκτυα διανομής θα υπήρχε μια μετεγκατάσταση μετασχηματιστών βαρύτερης λειτουργίας από πιο πάνω στο δίκτυο προς πιο κάτω.

Αυτή η διαδικασία θα διαρκέσει 20 ή 30 χρόνια και θα είναι περισσότερο ένα πρόγραμμα ταχείας συντήρησης εντός των επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας. Αυτές οι οντότητες συχνά αμφισβητούνται λόγω της τοπικής πολιτικής που περιορίζει την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους που σχετίζονται με τη νίκη στις εκλογές, επομένως ενδέχεται να μην χρηματοδοτούνται τόσο καλά όσο χρειάζεται για το έργο.


Η τιμή του άνθρακα

Η δημοσιονομική καθοδήγηση της ΕΕ για την τιμή του άνθρακα το 2030 είναι 203 δολάρια ΗΠΑ ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα ή ισοδύναμο και κοντά στα 300 δολάρια το 2040.

Το CBAM θα δώσει πίστωση για την τοπική τιμολόγηση του άνθρακα στις χώρες εξαγωγής, έτσι ο Καναδάς, μια ντουζίνα πολιτείες των ΗΠΑ συμπεριλαμβανομένης της Καλιφόρνια και η Κίνα θα έχουν όλες εκπτώσεις στην τιμολόγηση CBAM σε διάφορα επίπεδα. Οι τιμές όλων αυτών των περιοχών είναι χαμηλότερες (προς το παρόν) από τις τιμές της ΕΕ, αλλά όλες πρόκειται να αυξηθούν.

 Οι πολιτείες των ΗΠΑ που δεν καλύπτονται από μια τιμή άνθρακα ή έχουν ακόμα πολύ άνθρακα και φυσικό αέριο, δεν θα μπορούν να εξάγουν προϊόντα στην ΕΕ επειδή δεν θα μπορούν να ανταγωνιστούν. Αυτό θα οδηγήσει σε επενδύσεις στο δίκτυο και στην πράσινη παραγωγή.

 

Ο Αναπτυσσόμενος και ο φτωχός Κόσμος

- Η τελευταία ερώτηση ήταν για το τι επρόκειτο να συμβεί στα φτωχότερα μέρη του κόσμου, όπως η υποσαχάρια Αφρική και μέρη της νοτιοανατολικής Ασίας σε σχέση με τον ανεπτυγμένο κόσμο και την Κίνα;

 Η Νιγηρία παρήγγειλε 14.000 ηλεκτρικά λεωφορεία από τον κινεζικό γίγαντα των ηλεκτρονικών λεωφορείων Yutong, τα οποία είναι μεγαλύτερα από οποιαδήποτε παραγγελία από μια ανεπτυγμένη χώρα. Αυτή είναι μια σημαντική επέκταση των αριθμών λεωφορείων στη χώρα. Κάνουν άλμα στη Δύση με ηλεκτρισμό, όπως έπραξαν με τα ασύρματα τηλέφωνα.

Είναι πολύ πιο εύκολο να κατασκευάσετε και να τροφοδοτήσετε ένα ηλεκτρικό σκούτερ ή ποδήλατο από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ή φορτηγό και οι προσδοκίες είναι πολύ χαμηλότερες.

Ένα άλλο «μέτωπο» είναι η Πρωτοβουλία Belt & Road της Κίνας (BRI).

Τα 3/4 των χωρών στον κόσμο αποτελούν μέρος αυτού του προγράμματος, συμπεριλαμβανομένων πολλών χωρών της Ανατολικής Ευρώπης. Η BRI κατασκευάζει πολλούς δρόμους, γέφυρες, σιδηροδρομικές γραμμές, μεταφορά και παραγωγή. Παρότι εξακολουθούν να υπάρχουν πολλά κληρονομικά έργα άνθρακα στο BRI, πριν από δύο χρόνια, η Κίνα δεσμεύτηκε να μην προσθέσει νέα.

Ειδικά για την υποσαχάρια Αφρική, 44 από τις 46 χώρες της περιοχής αποτελούν μέρος του BRI και υπάρχουν πολλά έργα σε εξέλιξη. Κινέζοι και Αφρικανοί ερευνητές χρησιμοποιώντας εργαλεία προσομοίωσης που αναπτύχθηκαν στην Ευρώπη μοντελοποίησαν πολλαπλά σενάρια για ένα υπερδίκτυο HVDC 10.000 χιλιομέτρων 12 χωρών που συνδέει τη δυτική Αφρική ακριβώς κάτω από τη Σαχάρα, στα ανατολικά και στη συνέχεια στη Νότια Αφρική. Η διείσδυση του BRI υποδηλώνει ότι αυτό έχει τη δυνατότητα να κατασκευαστεί, μετατρέποντας σε μια από τις μεγαλύτερες πρωτοβουλίες υποδομής και απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές στον κόσμο.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης