Energy Storage: Διπλασιάστηκε η παγκόσμια αγορά μπαταριών το 2023

Energy Storage: Διπλασιάστηκε η παγκόσμια αγορά μπαταριών το 2023
Παρά τη γεωπολιτική αναταραχή, η παγκόσμια αγορά συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας διπλασιάστηκε το 2023 με βάση τις εγκατεστημένες GWh, σύμφωνα με το Energy Storage
Το 2023 ανήκει πλέον στο παρελθόν και τα πρώτα σημάδια δείχνουν ότι η παγκόσμια αγορά συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας (ESS) μπορεί κάλλιστα να έχει διπλασιαστεί με όρους εγκατεστημένων γιγαβατώρων (GWh).

Πρόκειται για ένα αξιοσημείωτο κατόρθωμα, ιδίως αν συνυπολογίσουμε ότι επετεύχθη εν μέσω έντονων γεωπολιτικών αναταραχών, υψηλού πληθωρισμού και αυξημένων επιτοκίων.

Η αγορά έχει δείξει εμπιστοσύνη και είναι, πράγματι, έτοιμη για περαιτέρω ανάπτυξη, με πιθανό τετραπλασιασμό των ετήσιων εγκαταστάσεων μέχρι το 2030.

Κατ' αρχάς, επιστημονικό περιοδικό που ασχολήθηκε με το θέμα, διαπίστωσε ότι η τιμολόγηση για μια μπαταρία συνεχούς ρεύματος (DC) - αποτελούμενη από κυψέλες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP), 20ft, χωρητικότητας περίπου 3,7MWh, που παραδίδεται με πληρωμένους δασμούς στις ΗΠΑ από την Κίνα - έπεσε από την τιμή ρεκόρ των 270 δολ/kWh στα μέσα του 2022 σε 180 δολ/kWh μέχρι το τέλος του 2023.

Ανισορροπίες στην προσφορά και ζήτηση

Ο πρωταρχικός παράγοντας για τον καθορισμό των τιμών είναι παγκοσμίως η αφρισμένη αγορά λιθίου που έχασε ξαφνικά τον παλμό της.

Χαρακτηριστικά, η τιμολόγηση του ανθρακικού λιθίου έχει μειωθεί περισσότερο από 80% από το υψηλό που άγγιξε το 2022.

Ενδεικτικά, τον Δεκέμβριο του 2021, η S&P Global προέβλεψε ότι το 2023 η παγκόσμια προσφορά λιθίου θα ξεπεράσει τους 762.000 τόνους, με ένα μικρό πλεόνασμα 9.000 τόνων πάνω από τη ζήτηση.

Μέχρι το τέλος του 2022, οι εκτιμήσεις για την προσφορά του 2023 είχαν αυξηθεί στους 864.000 τόνους, τα πλεονάσματα ήταν μηδενικά και αναμένονταν μακροχρόνιες ελλείψεις.

Η αγορά άλλαξε δραματικά το 2023 και η τελευταία εκτίμηση της S&P προσδιόρισε την παγκόσμια προσφορά λιθίου σε 968.000 τόνους, που αντιστοιχούσε σε πλεόνασμα αγοράς 95.000 τόνων.

Η μεταβολή της προσφοράς αιφνιδίασε ολόκληρη την αγορά, καθώς οι περισσότεροι ειδήμονες του κλάδου εκτίμησαν λανθασμένα τον ρυθμό επέκτασης της προσφοράς από τα υφιστάμενα ορυχεία λιθίου, τη δυναμική της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα (EV) που φθίνει και την ανήσυχη αγοραστική συμπεριφορά σε αυτό το ακόμα νέο είδος.

Για παράδειγμα, αν και οι ανισορροπίες προσφοράς/ζήτησης οδήγησαν στη μεταβλητότητα των τιμών από το 2021 έως το 2023, το μέγεθος αυτών των εξάρσεων των τιμών επιδεινώθηκε από την αποθήκευση και την απομάκρυνση των αποθεμάτων σε μπαταρίες ιόντων λιθίου.

Ανορθολογική η αγοραστική συμπεριφορά

Οι προμηθευτές κυψελών μπαταριών EV, ιδίως εκείνοι της Κίνας, βρίσκονται εδώ και χρόνια σε μια έντονη μάχη για το μερίδιο αγοράς.

Οι φόβοι για κρίσιμες ελλείψεις πρώτων υλών σε μια εποχή που η παγκόσμια ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων σημείωνε ρυθμούς αύξησης της τάξης του +60% υποδαύλισαν την ανορθολογική αγοραστική συμπεριφορά.

Το αποτέλεσμα ήταν η αύξηση του κόστους του ανθρακικού λιθίου κατά 270% από το τρίτο τρίμηνο του 2021 έως το τέταρτο τρίμηνο του 2022, ενώ η κατάργηση του κινήτρου της Κίνας για τα οχήματα νέας ενέργειας το 2023, η παρατεταμένη ανησυχία των δυτικών καταναλωτών για την εμβέλεια και η παγκόσμια αύξηση των επιτοκίων επισκίασαν την αγορά των ηλεκτρικών οχημάτων, με αποτέλεσμα ο ρυθμός ανάπτυξης σε ετήσια βάση να είναι απογοητευτικός.

Οι έμπειροι προγραμματιστές ESS αναγνωρίζουν την κρίσιμη σημασία της παρακολούθησης του ευρύτερου τομέα EV παράλληλα με τη δική τους αγορά.

Τα EV αντιπροσωπεύουν περίπου το 80% της παγκόσμιας ζήτησης μπαταριών ιόντων λιθίου και οι επιπτώσεις στον τομέα των ESS όσον αφορά την τιμολόγηση των πρώτων υλών είναι σημαντικές.

Αναμένεται πτώση στη ζήτηση EV

Κατά συνέπεια, οι προγραμματιστές και οι κατασκευαστές ESS θα πρέπει να έχουν υπόψη τους τον βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο κίνδυνο μείωσης της ζήτησης EV, με το επόμενο κύμα υιοθέτησης των EV να χρειάζεται την ανατροπή της επιτοκιακής πολιτικής, την εξάπλωση των EV με χαμηλότερο κόστος και την επέκταση της υποδομής φόρτισης, τα οποία θα χρειαστούν χρόνο.

Οι συμμετέχοντες στην αγορά ESS μπήκαν στο 2024 με ενθουσιασμό και αυτοπεποίθηση, έχοντας την εντύπωση ότι οι συνθήκες της αγοράς είχαν κατασταλάξει.

Αυτή η ευφορία διαψεύστηκε από τη στιγμή που πραγματοποιήθηκε η Intersolar North America 2024, καθώς η τιμή του ανθρακικού λιθίου έπεσε στα 14 δολάρια από 20 δολάρια, γεγονός που έκανε πολλούς να αναρωτιούνται πού βρίσκεται πραγματικά το κατώτατο όριο για το λίθιο.

Μειώνεται ο αντίκτυπος του λιθίου

Ο αντίκτυπος του λιθίου στην τιμολόγηση των συστημάτων ESS έχει διαπιστωθεί, αλλά δεν εξηγεί πλήρως την έκταση της τρέχουσας τιμολόγησης στην αγορά.

Στην πραγματικότητα, ο αντίκτυπος του λιθίου μειώνεται σημαντικά, καθώς το ανθρακικό λίθιο στην κάθοδο της μπαταρίας αποτελεί μόνο περίπου το 5% του κόστους του συστήματος μπαταριών συνεχούς ρεύματος στην τρέχουσα τιμολόγηση της αγοράς.

Όσον αφορά την αποδοτικότητα της παραγωγής, η αγορά συνεχίζει να κινείται στην ίδια πορεία με την αγορά των φωτοβολταϊκών, πιέζοντας για την αύξηση του επιπέδου αυτοματοποίησης που εφαρμόζεται στα εργοστάσια.

Στην περίπτωση των μπαταριών, η λειτουργική κλίμακα επέτρεψε στους παραγωγούς να εισάγουν αυτοματισμούς για την αντιμετώπιση διαφόρων εργασιών στα τμήματα της παραγωγής, όπως η συγκόλληση ηλεκτρικών συνδέσεων.

Τέλος, σημειώνεται πως η τεχνολογική πρόοδος στον τομέα των ESS θα συμβάλει επίσης σε μια σταθερά πτωτική πορεία των τιμών για τα δοχεία μπαταριών συνεχούς ρεύματος.

www.worldenergynews.gr

Ρoή Ειδήσεων

Δείτε επίσης