Όπως προβλέπεται σχετικά, οι αρμόδιοι διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ "δεν ευθύνονται έναντι των παραγωγών ΑΠΕ και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους
Πλήρη κάλυψη της ενδεχόμενης ευθύνης αποζημιώσεων, που θα μπορούσαν να αναζητήσουν σε ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ οι παραγωγοί ΑΠΕ για τις περικοπές, δίνει το νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ.
Εξάλλου, οι περικοπές και η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και αβεβαιοτήτων που δημιουργουν στο ηλεκτρικό σύστημα αντιμετωπίζονται με κάποιες από τις ρυθμίσεις τονέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ», που τέθηκε χθες σε διαβούλευση η οποία θα διαρκέσει μέχρι 28 Φεβρουαρίου.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται αρκετές ενεργειακές ρυθμίσες με επείγοντα χαρακτήρα που φέρνει το ΥΠΕΝ και η διαβούλευση αναμένεται να διαρκέσει έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου.
Tι αναφέρει για τους διαχειριστές
Ειδικότερα, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει ότι απαλάσσονται από την ευθύνη οι Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ) για περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου.
Όπως προβλέπεται σχετικά, οι αρμόδιοι διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ "δεν ευθύνονται έναντι των παραγωγών ΑΠΕ και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή ΕΣΜΗΕ ή ΕΔΔΗΕ: α) για λόγους διατήρησης των αναγκαίων εφεδρειών ή για άλλους λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου ή β) εξαιτίας τοπικής συμφόρησης".
Επίσης άλλες οι ενεργειακές διατάξεις αφορούν την καλύτερη κατανομή των περικοπών είναι:
Περιορισμοί έγχυσης σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για την αύξηση των περιθωρίων ισχύος.
Όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων, οι περιορισμοί έγχυσης, οι οποίοι λαμβάνονται υπόψη, αναφορικά με τη συμμετοχή των σταθμών αυτών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, δύνανται να αφορούν:
α) Μόνιμο περιορισμό της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού σε σχέση με την εγκατεστημένη ισχύ των μονάδων του.
β) Περιορισμούς της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού για προκαθορισμένες χρονικές περιόδους εντός της κάθε ημέρας κατανομής.
γ) Περιορισμούς που καθορίζονται από τους Διαχειριστές με βάση την εκτιμώμενη κατάσταση λειτουργίας του τοπικού συστήματος ή δικτύου.
δ) Περιορισμούς που ενεργοποιούνται σε πραγματικό χρόνο, σε έκτακτες καταστάσεις ή αν η εγχεόμενη παραγωγή δημιουργεί πρόβλημα στη διατήρηση του ισοζυγίου παραγωγής – ζήτησης ή στη διατήρηση συνθηκών διασφάλισης της ευσταθούς λειτουργίας του δικτύου, μέσω αυτόματων συστημάτων προστασίας και ελέγχου, οι οποίοι δύναται να οδηγούν ακόμη και στην αποσύνδεση του σταθμού.
Ηπιότερα τα πέναλτι σε όποιους δεν έχουν κάνει εγκατάσταση μηχανισμού τηλε-εποπτείας
Ο νέος νόμος δίνει μικρό παραπάνω περιθώριο 2 μηνών ( κάνει 8 μήνες αντί για 6 που ήταν αό το Μάιο του 2024) στον προηγούμενο νόμο που προέβλεπε πέναλτι στους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ άνω των 400 ΚW που δεν είχαν κάνει εγκατάσταση μηχανισμού τηλε-εποπτείας
Ο νόμος προβλέπει, για σταθμούς από 400 KW έως 1 MW που δεν έχουν τηρήσει την προθεσμία να επιβάλλεται πέναλτι στην ταρίφα αναλογικά με την εγκατεστημένη ισχύ. Σε περίπτωση που οι κάτοχοι στων σταθμών δεν υποβάλλουν στον Διαχειριστή υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης, τότε αυτός απενεργοποιεί τη σύνδεση της εγκατάστασής τους με το Δίκτυο ή το Σύστημα, λόγω αποκλειστικής υπαιτιότητας του παραγωγού ή αυτοκαταναλωτή, μέχρι να επιβεβαιώσει τη συμμόρφωση με την απαίτηση. Ο αρμόδιος Διαχειριστής επανασυνδέει τους σταθμούς σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των 2 μηνών από την ημερομηνία επιβεβαίωσης της υποβολής δήλωσης συμμόρφωσης.
Υπενθυμίζεται ότι προηγούμενα ο νόμος προεβλεπε: "Σε διαφορετική περίπτωση και εφόσον εκπνεύσει το εξάμηνο χωρίς ο παραγωγός να έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση των απαιτούμενων υποδομών, προβλέπεται penalty, ήτοι επιστρέφει το 25% των εσόδων από την συμμετοχή του έργου στην αγορά και χωρίς να δικαιούται καμία αποζημίωση από τον ΔΑΠΕΕΠ για το σύνολο της ενέργειας που παρήχθη".
Σε ότι αφορά τους σταθμούς μεγαλύτερους από το 1 MW, που κατά την 1η Μαΐου 2024 δεν διαθέτουν τέτοιες υποδομές, προβαίνουν με δαπάνες του παραγωγού στην εγκατάστασή τους, εντός 8 μηνών από την 1η Μαΐου 2024. Αν οι ανωτέρω υποχρεώσεις δεν υλοποιηθούν, εντός του ως άνω χρονικού διαστήματος, εφαρμόζονται οι σχετικές κυρώσεις.
www.worldenergynews.gr
Εξάλλου, οι περικοπές και η αντιμετώπιση των στρεβλώσεων και αβεβαιοτήτων που δημιουργουν στο ηλεκτρικό σύστημα αντιμετωπίζονται με κάποιες από τις ρυθμίσεις τονέου νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τίτλο: «ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΔΡΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΙΓΟΥΣΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ», που τέθηκε χθες σε διαβούλευση η οποία θα διαρκέσει μέχρι 28 Φεβρουαρίου.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται αρκετές ενεργειακές ρυθμίσες με επείγοντα χαρακτήρα που φέρνει το ΥΠΕΝ και η διαβούλευση αναμένεται να διαρκέσει έως την Παρασκευή 28 Φεβρουαρίου.
Tι αναφέρει για τους διαχειριστές
Ειδικότερα, το νέο νομοσχέδιο προβλέπει ότι απαλάσσονται από την ευθύνη οι Διαχειριστές (ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ) για περικοπές έγχυσης και απορρόφησης ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος και του δικτύου.
Όπως προβλέπεται σχετικά, οι αρμόδιοι διαχειριστές ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ "δεν ευθύνονται έναντι των παραγωγών ΑΠΕ και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή και δεν οφείλουν οποιαδήποτε αποζημίωση για την ενέργεια που δεν εγχέεται ή δεν απορροφάται από τους σταθμούς τους, λόγω των Εντολών Περιορισμού Έγχυσης που λαμβάνουν από τον Διαχειριστή ΕΣΜΗΕ ή ΕΔΔΗΕ: α) για λόγους διατήρησης των αναγκαίων εφεδρειών ή για άλλους λόγους ασφαλούς λειτουργίας του συστήματος ή του δικτύου ή β) εξαιτίας τοπικής συμφόρησης".
Επίσης άλλες οι ενεργειακές διατάξεις αφορούν την καλύτερη κατανομή των περικοπών είναι:
Περιορισμοί έγχυσης σε σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ για την αύξηση των περιθωρίων ισχύος.
Όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων, οι περιορισμοί έγχυσης, οι οποίοι λαμβάνονται υπόψη, αναφορικά με τη συμμετοχή των σταθμών αυτών στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, δύνανται να αφορούν:
α) Μόνιμο περιορισμό της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού σε σχέση με την εγκατεστημένη ισχύ των μονάδων του.
β) Περιορισμούς της μέγιστης ισχύος παραγωγής του σταθμού για προκαθορισμένες χρονικές περιόδους εντός της κάθε ημέρας κατανομής.
γ) Περιορισμούς που καθορίζονται από τους Διαχειριστές με βάση την εκτιμώμενη κατάσταση λειτουργίας του τοπικού συστήματος ή δικτύου.
δ) Περιορισμούς που ενεργοποιούνται σε πραγματικό χρόνο, σε έκτακτες καταστάσεις ή αν η εγχεόμενη παραγωγή δημιουργεί πρόβλημα στη διατήρηση του ισοζυγίου παραγωγής – ζήτησης ή στη διατήρηση συνθηκών διασφάλισης της ευσταθούς λειτουργίας του δικτύου, μέσω αυτόματων συστημάτων προστασίας και ελέγχου, οι οποίοι δύναται να οδηγούν ακόμη και στην αποσύνδεση του σταθμού.
Ηπιότερα τα πέναλτι σε όποιους δεν έχουν κάνει εγκατάσταση μηχανισμού τηλε-εποπτείας
Ο νέος νόμος δίνει μικρό παραπάνω περιθώριο 2 μηνών ( κάνει 8 μήνες αντί για 6 που ήταν αό το Μάιο του 2024) στον προηγούμενο νόμο που προέβλεπε πέναλτι στους σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ άνω των 400 ΚW που δεν είχαν κάνει εγκατάσταση μηχανισμού τηλε-εποπτείας
Ο νόμος προβλέπει, για σταθμούς από 400 KW έως 1 MW που δεν έχουν τηρήσει την προθεσμία να επιβάλλεται πέναλτι στην ταρίφα αναλογικά με την εγκατεστημένη ισχύ. Σε περίπτωση που οι κάτοχοι στων σταθμών δεν υποβάλλουν στον Διαχειριστή υπεύθυνη δήλωση συμμόρφωσης, τότε αυτός απενεργοποιεί τη σύνδεση της εγκατάστασής τους με το Δίκτυο ή το Σύστημα, λόγω αποκλειστικής υπαιτιότητας του παραγωγού ή αυτοκαταναλωτή, μέχρι να επιβεβαιώσει τη συμμόρφωση με την απαίτηση. Ο αρμόδιος Διαχειριστής επανασυνδέει τους σταθμούς σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των 2 μηνών από την ημερομηνία επιβεβαίωσης της υποβολής δήλωσης συμμόρφωσης.
Υπενθυμίζεται ότι προηγούμενα ο νόμος προεβλεπε: "Σε διαφορετική περίπτωση και εφόσον εκπνεύσει το εξάμηνο χωρίς ο παραγωγός να έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση των απαιτούμενων υποδομών, προβλέπεται penalty, ήτοι επιστρέφει το 25% των εσόδων από την συμμετοχή του έργου στην αγορά και χωρίς να δικαιούται καμία αποζημίωση από τον ΔΑΠΕΕΠ για το σύνολο της ενέργειας που παρήχθη".
Σε ότι αφορά τους σταθμούς μεγαλύτερους από το 1 MW, που κατά την 1η Μαΐου 2024 δεν διαθέτουν τέτοιες υποδομές, προβαίνουν με δαπάνες του παραγωγού στην εγκατάστασή τους, εντός 8 μηνών από την 1η Μαΐου 2024. Αν οι ανωτέρω υποχρεώσεις δεν υλοποιηθούν, εντός του ως άνω χρονικού διαστήματος, εφαρμόζονται οι σχετικές κυρώσεις.
www.worldenergynews.gr






