Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές και ανακυκλωτές μπαταριών βλέπουν ένα λαμπρό μέλλον αφού το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την αυτοκινητοβιομηχανία που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη έστειλε σημαντικά μηνύματα στον κλάδο και έθεσε τη βιομηχανία μπαταριών της ΕΕ στο επίκεντρο των στρατηγικών απαλλαγής από τις ανθρακούχες μεταφορές και της βιομηχανίας, σύμφωνα με το Euractiv.
To νέο σχέδιο της ΕΕ
Με το νέο σχέδιο δράσης, η Επιτροπή δήλωσε ότι θέλει να υποστηρίξει τη βιομηχανία μπαταριών της ΕΕ με δράσεις που εκτείνονται από οικονομική υποστήριξη και εντολές κατασκευασμένες στην Ευρώπη για απαγορεύσεις εξαγωγής πολύτιμων αποβλήτων, αν και δεν έχει αποφασιστεί ακόμη πόσο σθεναρά θα ενεργήσει σε βασικούς τομείς.
Η πιθανή εισαγωγή απαιτήσεων τοπικού περιεχομένου για κυψέλες μπαταριών και εξαρτήματα σε ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην ΕΕ θα χορηγούσε de facto στους παραγωγούς μπαταριών που εδρεύουν στην ΕΕ ένα κομμάτι της αγοράς.
Στόχος της πρότασης είναι «ένα μεγαλύτερο μερίδιο της αλυσίδας αξίας των μπαταριών από τις πρώτες ύλες μέχρι την κατασκευή να παραμείνει πράγματι εδώ στην Ευρώπη», όπως είπε ο επικεφαλής μεταφορών της ΕΕ Απόστολος Τζιτζικώστας κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παρουσίασε το σχέδιο δράσης.
Για τον όμιλο λόμπι μπαταριών της ΕΕ EUROBAT, «δεδομένων των πολύπλοκων παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, απαιτείται μια ρεαλιστική προσέγγιση με γνώμονα τη βιομηχανία για να διασφαλιστεί η σκοπιμότητα και η ανταγωνιστικότητα».
Επιδοτήσεις στην παραγωγή της ΕΕ
Ορισμένοι παράγοντες του κλάδου αναφέρουν ότι οι επιδοτήσεις παραγωγής θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικότερο ρόλο στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου από ό,τι οι ευρωπαϊκές απαιτήσεις.
Οι τοπικές απαιτήσεις περιεχομένου βοηθούν σε ένα κλάσμα της παραγωγής, αλλά για τα υπόλοιπα «δίνει ένα αθέμιτο πλεονέκτημα σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε γεωγραφικές περιοχές όπου η υποστήριξη είναι σημαντικά υψηλότερη», είπε στην Euractiv ο Benoit Lemaignan της Verkor, μιας γαλλικής start-up μπαταριών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υποσχέθηκε να «εξετάσει την άμεση υποστήριξη παραγωγής της ΕΕ σε εταιρείες που κατασκευάζουν μπαταρίες στην ΕΕ», διευκρινίζοντας ότι αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να «συνδυαστούν» με κρατική ενίσχυση, σύμφωνα με το σχέδιο δράσης που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη.
Σύμφωνα με τον Thore Sekkenes, διευθυντή προγράμματος της InnoEnergy για την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Μπαταριών, αυτού του είδους η βραχυπρόθεσμη υποστήριξη παραγωγής μπορεί να «κάνει πραγματική διαφορά» για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των κατασκευαστών κυψελών μπαταριών κατά τη διάρκεια της κλιμάκωσης των δυνατοτήτων τους.
«Στις ΗΠΑ, τα προγράμματα χρηματοδότησης υποστηρίζουν την τοπική παραγωγή κυττάρων με 35 $/kWh. Η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα πρέπει να αντιστοιχεί σε αυτό το επίπεδο στήριξης κατά την περίοδο ράμπας 2025-2030», ανέφερε σε δήλωσή του.
Συνολική υποστήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας
Πέρα από το θέμα των επιδοτήσεων, ωστόσο, το σχέδιο δράσης της Επιτροπής προτείνει επίσης νέα μέτρα που στοχεύουν στην εξασφάλιση πρόσβασης σε βασικές πρώτες ύλες, εκτός από την υπεράσπιση και υποστήριξη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας μπαταριών.
Μια παράγραφος του σχεδίου προτείνει να εξαρτηθεί η υποστήριξη σε εταιρείες εκτός ΕΕ από τη σύναψη συμφωνιών για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, τεχνολογίας και αξίας με εταιρείες που εδρεύουν στην ΕΕ.
Εάν εφαρμοστεί, αυτή η εντολή θα μπορούσε να βοηθήσει τις εταιρείες της ΕΕ να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους και Αμερικανούς παραγωγούς και να θέσει τους ξένους ανταγωνιστές που δεν είναι πρόθυμοι να συνεργαστούν με ευρωπαϊκές εταιρείες σε σαφώς μειονεκτική θέση.
Η Επιτροπή δήλωσε επίσης ότι είναι έτοιμη να «διευκολύνει τις κοινές επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα στην ανάντη αλυσίδα αξίας» και να απλοποιήσει τις διαδικασίες αδειοδότησης για περισσότερες πρώτες ύλες και έργα διύλισης.
Η απόφαση για την απαγόρευση της εξαγωγής τεμαχισμένων απορριμμάτων μπαταριών σε χώρες εκτός του ΟΟΣΑ είναι ένας ακόμη τρόπος για να δοθεί κίνητρο για τη «στρατηγική αυτονομία της ΕΕ και την ασφάλεια του εφοδιασμού με πρώτες ύλες», σύμφωνα με έγγραφο της Επιτροπής Q&A. Το σχέδιο θα περιόριζε τις εξαγωγές απορριμμάτων μπαταριών, γνωστών ως «μαύρη μάζα», για περιβαλλοντικούς λόγους.
www.worldenergynews.gr






