Τα βιώσιμα αεροπορικά ταξίδια τα ηλεκτρικά HGV και η ναυτιλία με υδρογόνο, είναι μόνο μερικά από τα έργα στα οποία αναμένεται να εργαστούν οι ερευνητές στο νέο Κέντρο Καινοτομίας Zero Carbon (ZCIC) στα East Midlands.
Η ανάπτυξη μιας νέας βιώσιμης τεχνολογίες για τις μεταφορές
Με έδρα το Πανεπιστήμιο του Nottingham, με άλλο χώρο στο Πανεπιστήμιο Loughborough, η προτεραιότητα του κέντρου είναι η ανάπτυξη νέας «βιώσιμης» τεχνολογίας μεταφορών για την τροφοδοσία των αεροπλάνων, των φορτηγών και των πλοίων που σήμερα χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα που καταστρέφουν το κλίμα.
Οι μεταφορές συμβάλλουν περισσότερο στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στο Ηνωμένο Βασίλειο, με την αύξηση της κυκλοφορίας να υπερτερεί των πλεονεκτημάτων των πιο αποδοτικών κινητήρων.
Στόχος του νέου κέντρου έρευνας είναι να κλείσουν το χάσμα μεταξύ της ακαδημαϊκής έρευνας και της βιομηχανικής εφαρμογής. Η εγκατάσταση έχει δεσμεύσεις χρηματοδότησης άνω των 75 εκατομμυρίων λιρών από βιομηχανικές, δημόσιες και ακαδημαϊκές επενδύσεις.
Ο υπεύθυνος στρατηγικής, ο καθηγητής Henner Wapenhans, εξηγεί ότι η δουλειά τους είναι ήδη πολύ ευαίσθητη από εμπορική άποψη για να την μοιραστούν.
«Το όραμά μας είναι να επιταχύνουμε τη βιωσιμότητα, να επιταχύνουμε την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του κόσμου και να έχουμε οικονομικό αντίκτυπο στην περιοχή», λέει.
«Νομίζω ότι μέσα σε 10 έως 20 χρόνια, θα δούμε βιώσιμες αερομεταφορές με μηδενικές εκπομπές που ίσως οδηγούνται από το καύσιμο υδρογόνου. Οι ηλεκτρικές μηχανές που είναι πολύ πιο ισχυρές σε μικρότερο χώρο χρησιμοποιώντας νέα πράσινα καύσιμα».
Τα νέα μηχανήματα
Σύμφωνα με τον καθηγητή Wapenhans, αυτά τα μηχανήματα θα μπορούσαν να προσαρμοστούν γρήγορα και να αλλάξουν για να παρέχουν κινητήρες για μεταφορά μεγάλων αποστάσεων στη στεριά ή τη θάλασσα, καθώς και στον αέρα.
Ορισμένοι υποστηρικτές της κλιματικής αλλαγής ανησυχούν ότι, πολύ συχνά, η αναζήτησή μας για λύσεις για την κλιματική κρίση επικεντρώνεται στις νέες τεχνολογίες, οι οποίες φαίνονται πάντα «μια δεκαετία μακριά», αντί να αλλάξουμε τον τρόπο ζωής μας και να εκμεταλλευτούμε τις υπάρχουσες αποδεδειγμένες τεχνολογίες.
Αλλά ο καθηγητής Dani Strickland που είναι μέλος της ομάδας Loughborough που επικεντρώνεται στην παραγωγή και αποθήκευση υδρογόνου. Αναγνωρίζει το παραπάνω επιχείρημα, αλλά λέει ότι η έρευνα για βιώσιμες, φθηνές λύσεις εξακολουθεί να είναι απαραίτητη.
«Οι υπάρχουσες λύσεις συχνά δεν είναι έτοιμες για την αγορά και μπορεί να είναι πολύ ακριβές ή μη ανακυκλώσιμες. Δεν έχει νόημα να αναπτύξουμε όλη αυτή την τεχνολογία και να την κάνουμε πολύ ακριβή για την αγορά ή τη χρήση της. Γι' αυτό είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για όλη τη χαμηλού κόστους δουλειά που κάνουμε.", τονίζει, ενώ ως παράδειγμα αναφέρει την παραγωγή ενός τρισδιάστατου εκτυπωμένου "ηλεκτρόλυσης μπαταρίας".
Η μπαταρία που έχει αναπτύξει η ομάδα αποθηκεύει ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως η ηλιακή. Μόλις γεμίσει η μπαταρία, η υπερβολική ενέργεια μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.
Η ανάπτυξη των τεχνολογιών μηδενισμού του άνθρακα
Το κεντρικό νόημα έχει να κάνει με τη δημιουργία ενός οικοσυστήματος χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Το κέντρο βρίσκεται κοντά στο Power Electronics and Machines Center (PEMC) του πανεπιστημίου και μερικές εκατοντάδες μέτρα μακριά από το σημείο όπου κατασκευάζουν ένα νέο εργαστήριο πρόωσης υδρογόνου, το οποίο πρόκειται να ανοίξει το 2026.
Είναι όλα μέρος μιας "συστάδας μηδενικού άνθρακα" που τιμολογείται ως "το μέρος όπου η καινοτομία μηδενικού άνθρακα οδηγεί σε πραγματικές λύσεις". Διάφορες βιομηχανίες θα μπορούν να χρησιμοποιούν το σύμπλεγμα για να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες, επιτρέποντας στο προσωπικό τους να μοιράζεται ιδέες και δεξιότητες με ακαδημαϊκούς ερευνητές στην κορυφή του τομέα τους.
Η Katie Greenhalgh που ηγείται της πράσινης ανάπτυξης στο East Midlands Freeport, το οποίο έχει επενδύσει £6 εκατομμύρια στο ZCIC, ελπίζει ότι το κέντρο θα βοηθήσει το East Midlands Freeport να απελευθερωθεί από τον άνθρακα. Λέει ότι το κέντρο ταιριάζει με τους στόχους τους να οδηγήσουν την οικονομική ανάπτυξη και να προσελκύσουν νέες επιχειρήσεις στην περιοχή. Επιπλέον, ελπίζει ότι θα τους βοηθήσει να εκπληρώσουν τις δεσμεύσεις τους για βιωσιμότητα και απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές.
«Αυτή είναι μια από τις πρώτες επενδύσεις που έχουμε φτιαγμένο ως freeport και σίγουρα δεν αποφεύγουμε μια πρόκληση. Έχουμε ένα αεροδρόμιο, έχουμε έναν παλιό σταθμό ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, έχουμε logistics και μεταποίηση. Αυτοί οι τομείς είναι πραγματικά δύσκολο να απελευθερωθούν από τον άνθρακα, αλλά πρωτοβουλίες όπως αυτή δημιουργούν τις πρωτοποριακές τεχνολογίες που χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε όλους αυτούς τους τομείς που είναι πραγματικά δύσκολο να αντιμετωπιστούν», αναφέρει η ίδια.
Τα πλεονεκτήματα για την περιοχή
Ο καθηγητής Wapenhans πιστεύει ότι βοηθώντας στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, το κέντρο θα ενισχύσει τις θέσεις εργασίας και θα κάνει την περιοχή πιο ανταγωνιστική.
«Το East Midlands έχει ισχυρή βιομηχανία και μια ακμάζουσα αλυσίδα εφοδιασμού μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Θα υπάρξουν θέσεις εργασίας από διδάκτορες μέχρι μηχανικούς στον πάγκο εργασίας», όπως ο ίδιος τονίζει.
www.worldenergynews.gr






