Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε ένα ακόμη μέτρο για να ενισχύσει την ασφάλεια στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος γύρω από τις ακτές της
Μαίνεται η διαμάχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (ΕΕ) με την Ρωσία.
Εντείνοντας τις προσπάθειές της για την καταπολέμηση του ρωσικού «σκιώδους στόλου», η ΕΕ υιοθέτησε ένα ακόμη μέτρο.
Με αυτήν την κίνηση, η ΕΕ σκοπεύει να ενισχύσει την ασφάλεια στη θάλασσα και την προστασία του περιβάλλοντος γύρω από τις ακτές της.
Η τροποποίηση της Οδηγίας για την Παρακολούθηση Σκαφών (2022/59/ΕΚ) εισάγει μια νέα Κατ’ Εξουσιοδότηση Οδηγία που ενημερώνει τόσο τα υπάρχοντα όσο και τα μελλοντικά υποχρεωτικά συστήματα αναφοράς πλοίων.
«Απαιτώντας όλα τα σκάφη που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας να είναι σωστά ασφαλισμένα, ενισχύεται η ικανότητα της ΕΕ να παρακολουθεί και να διερευνά (εάν είναι απαραίτητο) τις θαλάσσιες δραστηριότητες, αντιμετωπίζοντας τους κινδύνους που θέτουν τα σκάφη (ασφαλισμένα ή ανασφάλιστα).
Ενισχύει επίσης τη δέσμευσή μας για έναν πιο περιβαλλοντικά υπεύθυνο θαλάσσιο τομέα», ανέφερε η Επιτροπή.
«Πρόκειται για ένα στοχευμένο μέτρο με δυνητικά μεγάλο αντίκτυπο, που ενισχύει την ετοιμότητα των παράκτιων κρατών της ΕΕ.
Αντανακλά την αφοσίωση της ΕΕ σε ασφαλέστερες, πιο προστατευμένες και περιβαλλοντικά υπεύθυνες θαλάσσιες επιχειρήσεις, ευθυγραμμίζοντας τους κανονισμούς της με τα διεθνή πρότυπα και αντιμετωπίζοντας τις προκλήσεις που σχετίζονται με τα επικίνδυνα φορτία και τις γεωπολιτικές εντάσεις», σχολίασε η Magda Kopczyńska (Γενική Διευθύντρια Κινητικότητας και Μεταφορών).
Η νομοθετική αλλαγή που οδηγεί σε μικρή τροποποίηση
Μετά από αυτήν την νομοθετική αλλαγή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη -μέλη υπέβαλαν πρόταση στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ζητώντας μια μικρή τροποποίηση σε πολλά υπάρχοντα υποχρεωτικά συστήματα αναφοράς πλοίων (MRS) εντός και γύρω από τα ευρωπαϊκά παράκτια κράτη.
Η αλλαγή ενισχύει την εποπτεία των ανασφάλιστων ή μη ασφαλών πλοίων, υποστηρίζει τους στόχους ασφάλειας και περιβάλλοντος και ευθυγραμμίζει τους κανόνες της ΕΕ με τα παγκόσμια πρότυπα εν μέσω αυξανόμενων απειλών από επικίνδυνα φορτία και γεωπολιτική αστάθεια.
Αίτημα νέων κυρώσεων από Ευρωπαίους βουλευτές
Πριν από λίγους μήνες, οι Ευρωπαίοι βουλευτές έθεσαν το ζήτημα του ρωσικού «σκιώδους στόλου», καλώντας την ΕΕ να επιβάλει πιο στοχευμένες κυρώσεις κατά τέτοιων πλοίων.
Τα σκάφη του «σκιώδους στόλου» (συχνά ανασφάλιστα και με ασαφή ιδιοκτησία) χρησιμοποιούνται για την εξαγωγή αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας στο εξωτερικό, αποφεύγοντας τις διεθνείς κυρώσεις.
Πακέτο κυρώσεων
Τον Δεκέμβριο του 2024, το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε το 15ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, εστιάζοντας σε περαιτέρω καταστολή του εν λόγω στόλου και στην καταπολέμηση της παράκαμψης των κυρώσεων.
Το πακέτο στόχευε 52 νέα πλοία από τον σκιώδη στόλο της Ρωσίας, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό τέτοιων καταχωρίσεων σε 79.
Δύο μήνες αργότερα (Φεβρουάριος 2025), το συμβούλιο ενέκρινε το 16ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας για να «αυξήσει» την πίεση στον σκιώδη στόλο της χώρας, καθώς και να περιορίσει τις προσπάθειες παράκαμψης των μέτρων. Αυτό το πακέτο στόχευε 74 επιπλέον πλοία, ανεβάζοντας το σύνολο των καταχωρισμένων πλοίων σε 153.
Το πακέτο έχει επίσης επιβάλει στοχευμένους περιορισμούς εξαγωγών σε 53 νέες εταιρείες και σε ακόμα 34 από χώρες εκτός Ρωσίας που υποστηρίζουν το στρατιωτικοβιομηχανικό σύμπλεγμα της Ρωσίας και εμπλέκονται σε παράκαμψη κυρώσεων.
www.worldenergynews.gr






