Το έργο Princess Elizabeth θα συνδέσει υπεράκτια αιολικά πάρκα
Ξεκίνησε η κατασκευή στη Βόρεια Θάλασσα του Βελγίου στο νησί Princess Elisabeth (τεχνητό ενεργειακό νησί που βρίσκεται 45 χλμ. από την ακτή).
Το έργο εκτελείται για λογαριασμό του φορέα εκμετάλλευσης του δικτύου Elia Transmission Belgium (Elia) από την TM Edison, μια κοινοπραξία βελγικών εταιρειών θαλάσσιων κατασκευών DEME και Jan De Nul.
Τις επόμενες δεκαετίες, το ενεργειακό νησί θα γίνει ουσιαστικό μέρος του εφοδιασμού ηλεκτρικής ενέργειας του Βελγίου.
Η πρόοδος των εργασιών (συμμετέχουν περίπου 150 άτομα) εξαρτάται από τον καιρό (κύματα και ταχύτητες ανέμου).
Τους επόμενους μήνες, θα ολοκληρωθεί πρώτα η ανατολική πλευρά του νησιού, μετά την οποία θα ξεκινήσουν οι εργασίες στη νότια πλευρά.
Αργεί η απόφαση για τις τελικές συμβάσεις
Η κατασκευή του νησιού και η εφαρμογή των ήδη υπογεγραμμένων συμβάσεων εναλλασσόμενου ρεύματος (HVAC) συνεχίζονται χωρίς διακοπή.
Δύο από τα τρία μελλοντικά υπεράκτια αιολικά πάρκα (το 60% της νέας Αιολικής Ζώνης Πριγκίπισσας Ελισάβετ) θα ολοκληρωθούν έτσι.
Λόγω της αύξησης των τιμών για τις υποδομές συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC), η απόφαση για τις τελικές συμβάσεις για το Νησί Πριγκίπισσα Ελισάβετ έχει καθυστερήσει.
Τι γίνεται με τα κιβώτια
Η επιτυχής τοποθέτηση των πρώτων κιβωτίων σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στην κατασκευή του βελγικού ενεργειακού νησιού.
Μετά από μια επιτυχημένη επιχείρηση θαλάσσιας μεταφοράς, τα 2 πρώτα από τα συνολικά 23 κιβώτια έχουν βυθιστεί στην τελική τους θέση.
Τα κιβώτια είναι δομικά στοιχεία από σκυρόδεμα που σχηματίζουν το περίγραμμα του μελλοντικού νησιού.
Σε μεταγενέστερη φάση, το εσωτερικό θα γεμίσει με άμμο για την κατασκευή υποδομής υψηλής τάσης που θα συνδέει νέα υπεράκτια αιολικά πάρκα.
Η μεταφορά και η εγκατάσταση των κιβώτιων στη θάλασσα είναι μια τεχνικά πολύπλοκη επιχείρηση που ξεκίνησε τη Δευτέρα του Πάσχα, 21 Απριλίου 2025.
Κάθε κιβώτιο ζυγίζει περίπου 22.000 τόνους και έχει μήκος 58 μέτρα, πλάτος 28 μέτρα και ύψος μεταξύ 23 και 32 μέτρων, ανάλογα με την παρουσία τείχους προστασίας από καταιγίδες.
Για τη μεταφορά από το λιμάνι του Βλίσιγκεν (όπου κατασκευάζονται), χρησιμοποιούνται 4 ισχυρά ρυμουλκά για τη ρυμούλκηση κάθε κιβώτιου μέσω του Δυτικού Σκάλδη και της Βόρειας Θάλασσας στο σημείο του νησιού, καλύπτοντας μια απόσταση περίπου 53 ναυτικών μιλίων ή 98 χιλιομέτρων.
Ο πλήρης κύκλος εγκατάστασης (από την αναχώρηση από το λιμάνι έως την τοποθέτηση και τη στερέωση στον τελικό προορισμό), διαρκεί περίπου 24 ώρες.
Μόλις φτάσει στον προορισμό του, το κιβώτιο συνδέεται με προεγκατεστημένες άγκυρες και τοποθετείται πάνω από τη ζώνη θεμελίωσης.
Οι προηγμένες τεχνικές τοπογραφικής αποτύπωσης, η συνεχής παρακολούθηση και οι ακριβείς μετρήσεις παλίρροιας διασφαλίζουν ότι η κατασκευή από σκυρόδεμα χαμηλώνει με μεγάλη ακρίβεια.
Στη συνέχεια, το υδατοστεγές κιβώτιο γεμίζεται με νερό, επιτρέποντάς του να κατέβει στον πυθμένα με ελεγχόμενο και σταθερό τρόπο.
Η επόμενη φάση κατασκευής
Ακολουθεί η επόμενη φάση κατασκευής. Αφορά τοποθέτηση βραχοθωρακίσεων γύρω από το βυθισμένο κιβώτιο για προστασία από πιθανές καλοκαιρινές καταιγίδες, γέμιση με άμμο και προετοιμασία για την εγκατάσταση του επόμενου κιόσκι.
Τέλος, το άνοιγμα μεταξύ των κιβωτίων σφραγίζεται για να αποφευχθεί η διαρροή άμμου αργότερα, όταν γεμίσει η εσωτερική επιφάνεια.
Η επιχείρηση περιλαμβάνει περίπου 10 σκάφη (συμπεριλαμβανομένων 4 ρυμουλκών, ενός πολυπλοϊκού σκάφους και πλοίων βυθοκόρησης, μεταφοράς και εγκατάστασης).
Συνολικά, συμμετέχουν περίπου 150 άτομα.
Η επιχείρηση απαιτεί εξαιρετικά ακριβή σχεδιασμό και πραγματοποιείται σε στενή συνεργασία με το Κέντρο Διάσωσης και Συντονισμού (MRCC) στην Οστάνδη, την Κοινή Ναυτική Αρχή και το Λιμάνι της Βόρειας Θάλασσας.
Έχουν αναπτυχθεί διαδικασίες έκτακτης ανάγκης, σχέδια θαλάσσιας εκκένωσης και αυστηρά πρωτόκολλα επικοινωνίας σύμφωνα με τα υψηλότερα πρότυπα ασφαλείας. Όλοι οι εμπλεκόμενοι έχουν εκπαιδευτεί ανάλογα.
Εξάρτηση από τον καιρό
Η μεταφορά και η τοποθέτηση των κιβωτίων στη θάλασσα εξαρτώνται επίσης σε μεγάλο βαθμό από τις παλιρροιακές κινήσεις και τις καιρικές συνθήκες.
Η επιχείρηση προχωρά μόνο εάν τα κύματα δεν υπερβαίνουν το 1,5 μέτρο και οι ταχύτητες του ανέμου παραμένουν κάτω από τα 5 μποφόρ. Δύο ανεξάρτητες υπηρεσίες πρόγνωσης καιρού και πολλαπλές μετρήσεις με σημαδούρες παρέχουν παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο.
Η ταχύτητα της προόδου εξαρτάται αποκλειστικά από τις καιρικές συνθήκες.
Η μελλοντική προσφορά του έργου
Το Νησί της Πριγκίπισσας Ελισάβετ θα αποτελέσει κρίσιμο κρίκο στη σύνδεση μελλοντικών υπεράκτιων αιολικών πάρκων στη Βόρεια Θάλασσα του Βελγίου.
Το έργο έχει επομένως μεγάλη στρατηγική σημασία και θα αποτελέσει βασικό παράγοντα για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στο Βέλγιο τις επόμενες δεκαετίες.
Μακροπρόθεσμα, το έργο προσφέρει επίσης ευκαιρίες για την ενσωμάτωση του Βελγίου σε ένα ενοποιημένο ευρωπαϊκό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας στη θάλασσα.
Είναι ένα από τα εμβληματικά έργα του Ομοσπονδιακού Σχεδίου Ανάπτυξης για το δίκτυο υψηλής τάσης του Βελγίου το οποίο εγκρίθηκε από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση το 2023.
www.worldenergynews.gr






