85 αμερικανικές τράπεζες χρηματοδότησαν LNG μεταξύ 2021 και 2023
Παρά τους ανέμους αλλαγής (παγκόσμια ενεργειακή μετάβαση), το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο δεν έχουν εκτοπιστεί από τις κορυφαίες θέσεις τους στο ενεργειακό μείγμα.
Αυτά τα ορυκτά καύσιμα, μαζί με το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), εξακολουθούν να έχουν ζωτική σημασία για τις ενεργειακές ροές των χωρών.
Υπάρχουν κράτη (Νορβηγία και Ολλανδία) που θέλουν συνύπαρξη ΑΠΕ και ορυκτών.
Από την άλλη 85 αμερικανικές τράπεζες χρηματοδότησαν LNG μεταξύ 2021 και 2023.
Ωστόσο, η εκτεταμένη αναζήτηση χαμηλών εκπομπών άνθρακα και καθαρής ενέργειας έχει αφήσει το στίγμα της στην υπεράκτια βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Ο λόγος είναι ότι όλο και περισσότεροι «παίκτες» λαμβάνουν μέτρα απαλλαγής από τον άνθρακα για να περιορίσουν το αποτύπωμα των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και να επιτρέψουν ενέργεια χαμηλών ή ακόμη και μηδενικών εκπομπών.
Οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι ορισμένες χώρες παγκοσμίως είναι πολύ μπροστά από την εποχή τους όσον αφορά στην επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης, γεγονός που τις αφήνει να κάνουν κύκλους χωρίς να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να ζωντανέψουν την εποχή της ενεργειακής ασφάλειας.
Ορισμένοι πιστεύουν ότι ένας κόσμος που λειτουργεί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) είναι ένα όνειρο, ενώ άλλοι έχουν κάνει αποστολή της ζωής τους να επιτρέψουν να πραγματοποιηθεί κάτι τέτοιο.
Νορβηγία και Ολλανδία θέλουν συμβίωση… ΑΠΕ - ορυκτών
Χώρες όπως η Νορβηγία είναι πιο ρεαλιστικές και θέλουν να δουν το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο να ευδοκιμούν μαζί με τις ΑΠΕ και άλλες πηγές ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η Ολλανδία φαίνεται να σκέφτεται προς την ίδια κατεύθυνση, με το φυσικό αέριο να τυγχάνει ιδιαίτερης προσοχής μαζί με ορισμένα άλλα ενεργειακά παιχνίδια χαμηλών εκπομπών άνθρακα και πράσινης ενέργειας.
Πίστη ότι τα ορυκτά καύσιμα θα αντέξουν…
Η πλοήγηση στα επικίνδυνα μονοπάτια… της ενεργειακής ασφάλειας με φόντο τα κύματα μηδενικών καθαρών εκπομπών (πετρέλαιο και φυσικό αέριο παρασύρονται…) δεν είναι απλώς μια ανηφορική μάχη.
Είναι ολισθηρή κατηφόρα που οδηγεί το παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα στην καταστροφή λόγω των ελλείψεων εφοδιασμού που θα προκαλούσαν τέτοιες κινήσεις.
Πρόκειται για άποψη αναλυτών οι οποίοι πιστεύουν ότι το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα συνεχίσουν να αποτελούν τους πυλώνες ασφάλειας εφοδιασμού για τις επόμενες δεκαετίες.
Ανεξάρτητα από τη θέση τους στο ζήτημα της παρατεταμένης χρήσης πετρελαίου και φυσικού αερίου μετά το 2050, οι περισσότεροι τείνουν να συμφωνούν σχετικά με την ανάγκη απαλλαγής από τον άνθρακα αυτών των ορυκτών καυσίμων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την επίτευξη πιο βιώσιμων λειτουργιών για την αντιμετώπιση των δεινών της κλιματικής αλλαγής.
Έργο φυσικού αερίου πολλών δισ. δολ. από την ADNOC
Ένα έργο ανάπτυξης φυσικού αερίου πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι μέρος μιας παραχώρησης που λειτουργεί από την ADNOC (κρατική εταιρεία πετρελαίου του Άμπου Ντάμπι).
Θεωρείται η μεγαλύτερη υπεράκτια ανάπτυξη όξινου φυσικού αερίου στον κόσμο.
Είναι μεταξύ των έργων που σημείωσαν πρόοδο πέρυσι και τα οποία ενσωματώνουν τεχνολογίες απανθρακοποίησης στα αναπτυξιακά τους σχέδια.
Αυτό το έργο έφτασε σε ένα ορόσημο κατασκευής το 2024, καθώς κόπηκε ο πρώτος χάλυβας για τις υποθαλάσσιες κατασκευές του έργου.
Με βάση τα δεδομένα του φορέα εκμετάλλευσης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (ΗΑΕ), το έργο θα σημειώσει πολλές πρωτιές στη λίστα επιθυμιών της παγκόσμιας ενέργειας, παρουσιάζοντάς το ως το πρώτο παγκοσμίως έργο φυσικού αερίου που στοχεύει να λειτουργήσει με μηδενικές καθαρές εκπομπές. Επίσης θα είναι το πρώτο έργο πετρελαίου και φυσικού αερίου στον κόσμο που θα έχει 100% μη επανδρωμένη λειτουργία για υπεράκτιες εγκαταστάσεις και την πρώτη ανάπτυξη στη βιομηχανία αυτών των καυσίμων, όπου εφαρμόστηκε μια ολοκληρωμένη προσέγγιση παράδοσης έργου (IPD) από τη φάση της σύλληψης έως τη φάση εκτέλεσης.
Αυτό το έργο έχει σχεδιαστεί για να ωθήσει τα όρια και να μπει σε αχαρτογράφητα νερά για να φτάσει σε πιο πράσινες… ακτές.
Για να πραγματοποιήσει την ιδέα της αποστολής χαμηλών εκπομπών άνθρακα, η ADNOC θα συνδυάσει προηγμένες τεχνολογίες σε μία ολοκληρωμένη λύση για να δεσμεύσει 1,5 εκατομμύριο τόνους CO2 ετησίως, ενώ παράλληλα θα παράγει υδρογόνο χαμηλών εκπομπών άνθρακα, το οποίο μπορεί να αντικαταστήσει το φυσικό αέριο ως καύσιμο για την επιτάχυνση της μείωσης των εκπομπών.
Στο παιχνίδι… και η TotalEnergies
Η ADNOC δεν είναι ο μόνος παράγοντας με μια πολυενεργειακή στρατηγική, καθώς πολλοί ενεργειακοί γίγαντες έχουν βάλει τα εργαλεία τους στις ίδιες και παρόμοιες δραστηριότητες εντός/εκτός θαλάσσης.
Σύμφωνα με αυτό, η TotalEnergies έχει θέσει το όριο της σε μια επένδυση 80-90 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το 2025 έως το 2030 για να ενισχύσει την πολυενεργειακή στρατηγική μετάβαση στην ηλεκτρική ενέργεια (κυρίως από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, περισσότερο όμως από πετρέλαιο και φυσικό αέριο, ιδίως LNG, το οποίο θεωρεί ως τον ακρογωνιαίο λίθο των προσπαθειών τη)ς.
Για να πετύχει τους στόχους της για την ενεργειακή ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα, η γαλλική εταιρεία ενέργειας θα δαπανήσει περίπου το 27,8% των συνολικών επενδύσεων που έχουν προγραμματιστεί για την πενταετή περίοδο η οποία ανέρχεται σε 25 δισεκατομμύρια δολάρια, σε μορφές ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Η εταιρεία θεωρεί το LNG ως ουσιαστικό στοιχείο στην προσπάθειά της. Επομένως προβλέπει ανάπτυξη άνω του 50% κατά την περίοδο 2024-2030.
TotalEnergies: Κυρίαρχη στο μέλλον η Ασία
Ενώ τονίζει την ανάγκη για επενδύσεις όχι μόνο σε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αλλά και σε προσπάθειες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, η TotalEnergies υποστηρίζει τις προσδοκίες των αναλυτών ενέργειας ότι η Ασία θα γίνει η νέα πρωτεύουσα των ενεργειακών αγορών, καθώς βλέπει επίσης την ήπειρο ως το κέντρο της ενεργειακής ανάπτυξης, με σημαντικές ευκαιρίες για μια παγκόσμια εταιρεία πολλαπλών ενεργειακών δραστηριοτήτων.
Η εταιρεία είναι σίγουρη ότι το LNG θα αναλάβει τον κύριο ρόλο του μεταβατικού καυσίμου, αντικαθιστώντας τον άνθρακα στην παραγωγή ενέργειας.
Δεδομένου ότι περίπου το 70% της παγκόσμιας ζήτησης στην αγορά LNG προβλέπεται να προέρχεται από την Ασία, ο γαλλικός γίγαντας πιστεύει ότι αυτή η ήπειρος θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στην απορρόφηση της εισερχόμενης προσφοράς που αναμένεται να κατακλύσει την αγορά.
Εκτιμήσεις QatarEnergy και Eurogas
Δεδομένων των αλλαγών στην ενεργειακή πολιτική, ο Διευθύνων Σύμβουλος της QatarEnergy θεωρεί το σύνολο των μέτρων της ΕΕ που αποσκοπούν στην προώθηση μηδενικών εκπομπών της περιοχής ως πιθανές παγίδες που μπορεί να οδηγήσουν τις ευρωπαϊκές εταιρείες στην αναζήτηση νέων επιχειρηματικών χώρων για να αποφύγουν τις νέες κυρώσεις που σχετίζονται με την απαλλαγή από τον άνθρακα και τη μη συμμόρφωση με την πρόοδο της ενεργειακής μετάβασης.
Επιπλέον, τα σχόλιά του φαίνεται να υποδηλώνουν ότι αυτό θα μπορούσε να βλάψει την οικονομία της ΕΕ αποθαρρύνοντας τις επενδύσεις και επηρεάζοντας επίσης την ενεργειακή ασφάλεια της περιοχής.
Αντιθέτως, δεν έδειξε καμία ανησυχία για την επιθυμία του Ντόναλντ Τραμπ (Πρόεδρος ΗΠΑ), να απελευθερώσει τη «χρυσή» εποχή του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και να μειώσει τη γραφειοκρατία στις εξαγωγές LNG των ΗΠΑ, δημιουργώντας μεγαλύτερο ανταγωνισμό στην αγορά LNG.
Η Eurogas (εμπορικός σύνδεσμος για τις αέριες πηγές ενέργειας στην Ευρώπη με πάνω από 100 μέλη που αντιπροσωπεύει ολόκληρη την αλυσίδα αξίας του φυσικού αερίου) υπογράμμισε πριν από λίγους μήνες ότι χρειάζονται πρόσθετα έργα LNG των ΗΠΑ για να βοηθήσουν στην ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που πυροδότησε μια άνευ προηγουμένου ενεργειακή κρίση.
Η Eurogas συνέστησε στην ΕΕ να ενεργοποιήσει τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα (CCS) ως «αναγκαιότητα για την επίτευξη στόχων βιωσιμότητας και ενεργειακής ασφάλειας στην Ευρώπη», να επαναχρησιμοποιήσει τις υπάρχουσες υποδομές φυσικού αερίου για ανανεώσιμα και χαμηλά ανθρακούχα αέρια και να αξιοποιήσει τους εγχώριους πόρους φυσικού αερίου και βιομεθανίου, όπως συνιστούν το REPowerEU και η Έκθεση Ντράγκι.
«Εάν δεν υλοποιηθούν πρόσθετες δυνατότητες εξαγωγής LNG, υπάρχει κίνδυνος να αυξηθεί και να παραταθεί η ανισορροπία της παγκόσμιας αγοράς. Αυτό αναπόφευκτα θα επηρεάσει την προσφορά στην Ευρώπη, με τις επακόλουθες επιπτώσεις που θα έχει για την οικονομία και την κοινωνία», πρόσθεσε η Eurogas.
Σημασία φυσικού αερίου και ΑΠΕ για ενεργειακή μετάβαση Ευρώπης
Μια μελέτη με τίτλο «Διασφάλιση Ανθεκτικότητας στην Ευρωπαϊκή Ενεργειακή Μετάβαση: Στρατηγική Χρήση Αερίων για την Υλοποίηση της Κλιματικής Φιλοδοξίας της ΕΕ», λέγεται ότι υπογραμμίζει τη σημασία του φυσικού αερίου, των ΑΠΕ και των αερίων χαμηλών εκπομπών άνθρακα για την επίτευξη της μετάβασης της Ευρώπης σε μηδενική καθαρή ενέργεια έως το 2050.
Τα ευρήματα της έκθεσης δείχνουν ότι τα αέρια θα «παραμείνουν κρίσιμα στην τελική ζήτηση ενέργειας» με την πάροδο των ετών, ενώ το υδρογόνο και τα παράγωγά του προβλέπεται να έχουν τη δυνατότητα να αναδειχθούν ως ο δεύτερος μεγαλύτερος ενεργειακός φορέας, με το βιομεθάνιο να αντικαθιστά σταδιακά το φυσικό αέριο στην κατανάλωση ενέργειας.
Λαμπρό μέλλον για το LNG
Ο Σύνδεσμος Διαχειριστών Υποδομών Φυσικού Αερίου της Ευρώπης (GIE) ισχυρίζεται ότι η ευελιξία και η προαιρετικότητα επέτρεψαν στο LNG να μετατραπεί σε «μια ολοένα και πιο σημαντική πηγή εφοδιασμού για την Ευρώπη σε ένα ασταθές περιβάλλον».
Τα δεδομένα δείχνουν ότι οι τερματικοί σταθμοί LNG εξασφάλισαν το 41% του εφοδιασμού με φυσικό αέριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2023, σε σύγκριση με 17% το 2021, με τα αποθέματα δυναμικότητας να είναι απαραίτητα για τη μείωση των τιμών και της αστάθειας του φυσικού αερίου.
Οι τερματικοί σταθμοί LNG της ΕΕ αναμένεται να επεκτείνουν την χωρητικότητά τους σε πάνω από 4.000 TWh ετησίως ή πάνω από 400 bcm/έτος έως το 2030, προωθώντας την ενεργειακή μετάβαση, παρέχοντας παράλληλα την απαραίτητη ευελιξία και ενισχύοντας την ασφάλεια του εφοδιασμού.
Δυνατότητα ενσωμάτωσης για τερματικούς σταθμούς LNG
Αυτή η χωρητικότητα αναμένεται επίσης να χρησιμοποιηθεί για εισαγωγές ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και μορίων χαμηλών εκπομπών άνθρακα στο μέλλον, καθώς οι τερματικοί σταθμοί LNG παρουσιάζονται ως ικανοί να ενσωματώσουν διάφορες αλυσίδες αξίας που θα προκύψουν ανάλογα με τη γεωγραφική τους θέση, την τεχνολογία και τις εξελίξεις ανάντη και κατάντη.
Αυτές περιλαμβάνουν το BioLNG και το συνθετικό LNG που θα διαχειρίζονται χωρίς καμία τροποποίηση τις εισαγωγές φορέων υδρογόνου μέσω αυτών των τερματικών σταθμών LNG για τη συμπλήρωση της εγχώριας παραγωγής υδρογόνου.
Σύμφωνα με τον GIE, υπάρχουν 33 λειτουργικοί τερματικοί σταθμοί μεγάλης κλίμακας, συμπεριλαμβανομένων χερσαίων και υπεράκτιων, μαζί με 7 τερματικούς σταθμούς υπό κατασκευή και 16 που έχουν προγραμματιστεί.
Η τρέχουσα ικανότητα εισαγωγής είναι περίπου 2.500 TWh ετησίως, αλλά περίπου 1.100 TWh/έτος ικανότητα πρόκειται να κατασκευαστεί μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Διπλασιασμός δαπανών για νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG

Με βάση την πρόσφατη ανάλυση της Climate Analytics με τίτλο «Ακόμα παραμελημένη ενημερωμένη αξιολόγηση του αντίκτυπου της παγκόσμιας ενεργειακής μετάβασης στη ναυπηγική βιομηχανία LNG», η οποία ανατέθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Solutions for Our Climate (SFOC) που εργάζεται για την επιτάχυνση της μείωσης των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου και της ενεργειακής μετάβασης, ο ναυπηγικός κλάδος φαίνεται να διπλασιάζει τις δαπάνες για νεότευκτα πλοία μεταφοράς LNG όταν η απαραίτητη και προγραμματισμένη χωρητικότητα μεταφοράς για το μελλοντικό εμπόριο LNG εξετάζεται στο πλαίσιο των σεναρίων του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA).
Αυτή η ανάλυση υποστηρίζει ότι ο ναυπηγικός τομέας LNG αντιμετωπίζει προβλήματα υπερπροσφοράς, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη την παγκόσμια στροφή προς μια οικονομία χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Σημειώνεται ότι 180 πλοία μεταφοράς με 32 εκατομμύρια κυβικά μέτρα συνολικής χωρητικότητας προβλέπεται να παραδοθούν το 2025 και το 2026.
Αντιθέτως, τα στοιχεία που καλύπτουν την περίοδο από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2024 έδειξαν ότι υποβλήθηκαν 55 νέες παραγγελίες, ενώ προστέθηκαν άλλες 27 έως τον Οκτώβριο του 2024.
85 αμερικανικές τράπεζες χρηματοδότησαν LNG μεταξύ 2021 και 2023
Η έκθεση διαπιστώνει ότι 85 αμερικανικές τράπεζες έδωσαν 51,2 δισεκατομμύρια δολάρια από τη συνολική χρηματοδότηση στους 150 μεγαλύτερους κατασκευαστές LNG μεταξύ 2021 και 2023.
Υπογραμμίζει επίσης ότι 156 νέοι τερματικοί σταθμοί LNG (εκ των οποίων οι 63 είναι έργα τερματικών εξαγωγών κυρίως κατά μήκος της ακτής του Κόλπου), σχεδιάζονται έως το 2030 από παίκτες όπως η ExxonMobil και η TotalEnergies, μαζί με ειδικούς LNG όπως Venture Global LNG, NextDecade και Cheniere Energy.
Μεταξύ των 6 τραπεζών που έχουν επιλεγεί (αυτές που παρέχουν το 80% όλης της χρηματοδότησης των ΗΠΑ για την επέκταση του LNG) είναι η JPMorganChase με 9,5 δισεκατομμύρια δολάρια, η Bank of America με 7,1 δισεκατομμύρια δολάρια, η Citigroup με 7 δισεκατομμύρια δολάρια, η Goldman Sachs με 6,4 δισεκατομμύρια δολάρια, η Morgan Stanley με 6,3 δισεκατομμύρια δολάρια και η Wells Fargo με 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ωστόσο, η τελευταία λέγεται ότι διπλασίασε τη χρηματοδότηση της επέκτασης του LNG στην τριετία.
Δισ. δολ. σε επενδύσεις LNG
Επιπλέον, η έρευνα διευκρίνισε επίσης ότι 216 Αμερικανοί επενδυτές κατείχαν 179,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία των κορυφαίων κατασκευαστών LNG.
Μάλιστα 53,7 δισεκατομμύρια δολάρια από αυτές τις επενδύσεις αποδίδονται σε 5 γιγάντιους παγκόσμιους υποστηρικτές της επέκτασης του LNG (BlackRock, Vanguard, State Street, Fidelity Investments και Capital Group).
Αυτά υπολογίζονται ότι αντιπροσωπεύουν το 21% των παγκόσμιων επενδύσεων στην επέκταση του LNG, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία από τον Μάιο του 2024.
www.worldenergynews.gr






