Την τελευταία διετία έχουν πάει πίσω… έργα Η2 (κάτω από το 1/10 το 2023)
Εσχάτως γίνονται πολλές συζητήσεις, έρευνες και αναλύσεις για το ρόλο που μπορεί να παίξει το υδρογόνο (κυρίως το πράσινο) στην απαλλαγή από τον άνθρακα.
Δυστυχώς τα τελευταία 2 χρόνια η υλοποίηση τέτοιων έργων υπολείπεται σημαντικά των αρχικών φιλοδοξιών, με μόνο ένα μικρό ποσοστό των προγραμματισμένων να έχει πάρει «σάρκα και οστά».
Παρόλα αυτά η ελπίδα δεν πέθανε…
Εργασία που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Energy, περιγράφει τι έγινε και τι πρέπει να συμβεί.
Η στρατηγική ανάπτυξη του πράσινου Η2 είναι ζωτικής σημασίας, καθώς δείχνει σημαντικές προοπτικές σε τομείς όπως η βιομηχανία και οι μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, ενώ αντιμετωπίζει προκλήσεις σε τομείς όπως τα αυτοκίνητα με κυψέλες καυσίμου και η θέρμανση χώρων.
Οι κυβερνητικές επιδοτήσεις και οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι απαραίτητες για να καταστεί το προαναφερόμενο καύσιμο οικονομικά βιώσιμο και να επιτευχθεί ευρεία υιοθέτηση στην προσπάθεια μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Έργα δυσανάλογα των στόχων
Τέθηκαν μεγάλοι στόχοι για την εφαρμογή του πράσινου Η2 στις βιομηχανίες μεταφορών, ναυτιλίας, μεταποίησης και αποθήκευσης ενέργειας, με την υπόσχεση ότι η ευελιξία του υδρογόνου θα επέτρεπε την απαλλαγή από τον άνθρακα ακόμη και των πιο δύσκολων στην καταπολέμηση τομέων.
Αλλά η διαφημιστική εκστρατεία για το υδρογόνο έχει εξασθενήσει με την πάροδο των ετών, καθώς το χάσμα μεταξύ φιλοδοξίας και υλοποίησης έχει μεγαλώσει όλο και περισσότερο.
Το 2023, υλοποιήθηκαν λιγότερο από το 1/10 των προγραμματισμένων έργων πράσινου υδρογόνου.
«Παρακολουθώντας 190 έργα σε διάστημα 3 ετών, εντοπίζουμε ένα μεγάλο κενό υλοποίησης για το 2023, με μόνο το 7% των παγκόσμιων ανακοινώσεων δυναμικότητας να έχουν ολοκληρωθεί εντός του χρονοδιαγράμματος», έγραψαν οι ερευνητές (η εργασία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Energy).
Οι 3 κύριες αιτίες του κενού υλοποίησης του πράσινου Η2
Οι συντάκτες της εργασίας με τίτλο «Η φιλοδοξία και το κενό υλοποίησης για το πράσινο υδρογόνο», εντοπίζουν 3 κύριους παράγοντες του κενού υλοποίησης του πράσινου υδρογόνου.
Ο 1ος είναι ότι η παραγωγή του πράσινου υδρογόνου είναι ακριβή και το κόστος αυξάνεται.
Ο 2ος είναι οι ανεπαρκείς συμφωνίες απορρόφησης. Αυτές μπορεί να οφείλονται στις ανησυχίες της βιομηχανίας σχετικά με «τον κίνδυνο να εγκλωβιστεί σε έναν ακριβό και δυνητικά σπάνιο ενεργειακό φορέα».
Ο 3ος λόγος είναι ότι θα χρειαστούν πιο ισχυρά μέτρα πολιτικής για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου επενδύσεων σε πράσινο υδρογόνο.
Πράγματι, οι κρατικές επιδοτήσεις θα είναι απολύτως κρίσιμες για την έναρξη του πράσινου υδρογόνου.
«Εκτιμούμε ότι χωρίς την τιμολόγηση του άνθρακα, η υλοποίηση όλων αυτών των έργων θα απαιτούσε παγκόσμιες επιδοτήσεις ύψους 1,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ (εύρος 0,8-2,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ) οι οποίες υπερβαίνουν κατά πολύ τις ανακοινωθείσες επιδοτήσεις.
Δεδομένων των προηγούμενων και μελλοντικών κενών υλοποίησης, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προετοιμαστούν για παρατεταμένη έλλειψη πράσινου υδρογόνου», διαπίστωσε η μελέτη του Nature Energy.
Υδρογόνο: Υπάρχει ελπίδα, αλλά…
Μια νέα εργασία από το Nature Reviews δείχνει ότι υπάρχει ακόμα ελπίδα για το υδρογόνο σε ένα καθαρότερο ενεργειακό μέλλον.
Παρόλα αυτά θα πρέπει να είμαστε πιο επιλεκτικοί ως προς τις εφαρμογές του. Χρόνια αποτυχημένων και μισοαποτυχημένων έργων υδρογόνου μας έχουν δείξει ότι, ενώ το απόθεμα καυσίμων δεν αποτελεί πανάκεια για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ορισμένες εφαρμογές εξακολουθούν να είναι πολλά υποσχόμενες εάν μπορέσουμε να τις αναπτύξουμε σε κλίμακα.
Συγκεκριμένα, το υδρογόνο εξακολουθεί να έχει κρίσιμες δυνατότητες για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στη βιομηχανία, την αποθήκευση ενέργειας μακράς διάρκειας και τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων.
Από την άλλη πλευρά, το υδρογόνο πιθανότατα δεν αποτελεί λύση για τα αυτοκίνητα με κυψέλες καυσίμου και τη θέρμανση χώρων, καθώς δεν έχει παραμείνει ανταγωνιστικό με τις ηλεκτρικές εναλλακτικές λύσεις.
Επομένως στρατηγικό είναι να επικεντρωθούμε στους τομείς όπου το υδρογόνο έχει τις περισσότερες προοπτικές και να αφήσουμε άλλες τεχνολογίες να αναλάβουν ηγετικό ρόλο σε τομείς όπου το υδρογόνο δεν έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Το πράσινο Η2 δεν είναι πάντα ιδανικό για χρήση ΑΠΕ
Το «πράσινο» ή «καθαρό» υδρογόνο παράγεται απαραίτητα με τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (ΑΠΕ), ενώ το μεγαλύτερο μέρος του υδρογόνου που χρησιμοποιείται σήμερα στη βιομηχανία είναι «γκρίζο» υδρογόνο.
Το τελευταίο παράγεται με τη χρήση ορυκτών καυσίμων και ως εκ τούτου φέρει σημαντικές εκπομπές ανάντη.
Παρά τα προαναφερόμενα, το πράσινο υδρογόνο δεν είναι πάντα η καλύτερη εφαρμογή καθαρών πηγών ενέργειας.
Σε πολλές περιπτώσεις, η πιο φιλική προς το περιβάλλον και οικονομικά αποδοτική εφαρμογή των ΑΠΕ είναι η άμεση χρήση της αντί της χρήσης της για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου το οποίο στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθεί ως δευτερογενής πηγή ενέργειας.
Ωστόσο, αυτή η ανάλυση κόστους-οφέλους μετατοπίζεται σε ένα μακροπρόθεσμο χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το Nature Reviews Perspective.
www.worldenergynews.gr






