Ρωσικά στρατιωτικά σκάφη συνοδεύουν πετρελαιοφόρα που διασχίζουν τον Κόλπο της Φινλανδίας, δήλωσε ο υπουργός Άμυνας της Φινλανδίας στα μέσα ενημέρωσης αυτό το Σαββατοκύριακο, λέγοντας ότι πρόκειται για «μια εντελώς νέα εξέλιξη».
Ο ρόλος του ρωσικού σκιώδη στόλου
Η είδηση έρχεται μετά από μια προσπάθεια την περασμένη εβδομάδα του εσθονικού ναυτικού να σταματήσει ένα δεξαμενόπλοιο που μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο, η οποία προκάλεσε την εμφάνιση ενός ρωσικού μαχητικού αεροσκάφους.
Λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων και του ανώτατου ορίου τιμών της G7, η Ρωσία χρησιμοποιεί αυτό που τα μέσα ενημέρωσης αποκαλούν έναν σκιώδη στόλο δεξαμενόπλοιων, συχνά γερασμένο και ασφαλισμένο από μέρη εκτός του δυτικού κόσμου. Αυτά τα σκάφη «χρησιμοποιούν σημαίες ευκαιρίας και περίπλοκες δομές ιδιοκτησίας και διαχείρισης, ενώ χρησιμοποιούν μια ποικιλία τακτικών για να αποκρύψουν την προέλευση του φορτίου τους, συμπεριλαμβανομένων μεταφορών από πλοίο σε πλοίο, αυτόματων διακοπών συστήματος αναγνώρισης, παραποιημένων θέσεων, μετάδοσης ψευδών δεδομένων και άλλων παραπλανητικών ή ακόμη και παράνομων τεχνικών».
Η Ευρώπη διαταράσσει τις ρωσικές εξαγωγές
Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσπαθεί να διαταράξει την αποστολή ρωσικού αργού πετρελαίου στο εξωτερικό με αυτά τα δεξαμενόπλοια, κυρίως μέσω του ανώτατου ορίου τιμών της G7, του οποίου η αποτελεσματικότητα ήταν, για να το θέσω ήπια, αμφισβητήσιμη. Το Ηνωμένο Βασίλειο επέβαλε πρόσφατα κυρώσεις σε ορισμένα πλοία για τη μεταφορά ρωσικού αργού πετρελαίου, αλλά αυτό δεν έχει σταματήσει τη ροή ρωσικού πετρελαίου στο εξωτερικό.
Η τελευταία ιδέα της Ευρώπης ήταν να προτείνει τη μείωση του ανώτατου ορίου τιμών για το ρωσικό πετρέλαιο που μπορεί να ασφαλιστεί από δυτικές εταιρείες, από 60 δολάρια ανά βαρέλι σε 50 δολάρια ανά βαρέλι. Αυτό εξακολουθεί να είναι σημαντικά υψηλότερο από το ανώτατο όριο τιμών στο οποίο επέμεινε ο πρόεδρος της Ουκρανίας, το οποίο ήταν 30 δολάρια ανά βαρέλι, αλλά χαμηλότερο από το αρχικό ανώτατο όριο που συμφώνησε η G7 το 2022.
Μια πρόσφατη έκθεση του Κέντρου Έρευνας για την Ενέργεια και τον Καθαρό Αέρα με έδρα τη Φινλανδία υπέδειξε ότι οι κυρώσεις στον σκιώδη στόλο είναι πιο αποτελεσματικές από τα ανώτατα όρια τιμών, αναφέροντας μια μείωση στη χρήση των σκιωδών δεξαμενόπλοιων του στόλου από τη Ρωσία τον Απρίλιο, από 81% τον Ιανουάριο σε 65%.
www.worldenergynews.gr






