Η βουλγαρική Βulgargaz προανήγγειλε ήδη τη διεξαγωγή νέας δημοπρασίας σε περίπτωση που δεν υπήρχε ενδιαφέρον κατά την πρώτη, ενώ για τον αγωγό IGB ζητείται η επαύξησή της χωρητικότητάς του από τα 3 δις. κμ αερίου ετησίως στα 5 δις
Βαριά σκιά στις προσδοκίες που καλλιέργησε η χθεσινή τελετή εγκαινίων κατασκευής μεγάλης διακλάδωσης του βουλγαρικού δικτύου στην Κρέσνα της Βουλγαρίας για την δυναμική του Κάθετου Διαδρόμου, έριξαν τα αποτελέσματα της πρώτης δημοπρασίας για δέσμευση δυναμικότητας.
Στην κοινή δημοπρασία με ενιαία τιμή εκκίνησης που πραγματοποίησαν χθες οι Διαχειριστές Ουκρανίας, Μολδαβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας για δέσμευση δυναμικότητας 31 GWh και παράδοση στην Ουκρανία τον Ιούνιο δεν εμφανίστηκε ούτε ένα χρήστης.
Η αρνητική αυτή εξέλιξη που έρχεται σε συνέχεια του επίσης ανύπαρκτου ενδιαφέροντος στο market test του ΔΕΣΦΑ για δέσμευση δυναμικότητας σε 15ετή ορίζοντα πέρυσι , επιβεβαιώνει τον κανόνα που λέει ότι τον τελευταίο λόγο στα μεγάλα γεωστρατηγικά έργα τον έχει η αγορά. Με άλλα λόγια η γεωπολιτική από μόνη της δεν επαρκή για την υλοποίησή τους εάν δεν διασφαλίζεται η οικονομική βιωσιμότητα.
Και στη παρούσα συγκυρία, όπου ακόμη το φθηνό ρωσικό αέριο ρέει άφθονο στις χώρες της Νοτιο Ανατολικής Ευρώπης , οι προμηθευτές δεν έχουν κανένα λόγο να δεσμεύσουν δυναμικότητα για τη μεταφορά ακριβού LNG , πόσο μάλλον που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σε σχέση με το εάν η Ρωσία θα παραμείνει προμηθευτής ή όχι τη ΕΕ όταν αποκατασταθεί η ειρήνη στην Ουκρανία.
Οι 9 Διαχειριστές των 7 χωρών της περιοχής που εμπλέκονται στον Νότιο Διάδρομο και που κατάφεραν να συμφωνήσουν σε μια ενιαία ταρίφα δίνοντας πνοή στο έργο, είναι βέβαιο ότι θα προβληματιστούν από τα αποτελέσματα της χθεσινής πρώτης δημοπρασίας.
Θα αξιολογηθεί το ρίσκο των επενδύσεων
Το έργο προϋποθέτει αύξηση της χωρητικότητας των αγωγών που τον απαρτίζουν, οι επενδύσεις που απαιτούνται για την αύξηση της δυναμικότητας των υποδομών είναι σημαντικές και υπολογίζονται αθροιστικά σε όλες τις χώρες κοντά στα 3 δισ ευρώ. Θα πρέπει να αξιολογήσουν τον κίνδυνο της υπολειτουργίας αυτών των υποδομών.
Ηδη υποδομές όμως ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB αξιοποιείται κατά ένα μικρό ποσοστό της δυναμικότητάς του, τη στιγμή που συζητείται η επαύξησή της από τα 3 δις. κμ αερίου ετησίως στα 5 δις.
Πρόσθετα εμπόδια και ερωτηματικά προκαλεί η άποψη που σύμφωνα με το Montel εξέφρασε το ενεργειακό λόμπι Energy Traders Europe, ότι οι ανακοινωθείσες μηνιαίες δημοπρασίες ενδέχεται να παραβιάζουν τη νομοθεσία της ΕΕ για τα δίκτυα.
«Αν και επικροτούμε την προσπάθεια να βελτιωθεί η ελκυστικότητα της διαβαλκανικής οδού, ιδίως ενόψει των αναγκών εισαγωγής φυσικού αερίου της Ουκρανίας, ανησυχούμε ότι η λύση μπορεί να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις», δήλωσε η ομάδα για το σχέδιο, με την πρώτη δημοπρασία να αναμένεται σήμερα με τη διευκόλυνση των TSO της Βουλγαρίας, της Ελλάδας, της Μολδαβίας, της Ρουμανίας και της Ουκρανίας.
«Ως εκ τούτου, είμαστε της γνώμης ότι θα πρέπει να διερευνηθούν κατ' αρχάς συμβατές και μη βιαστικές λύσεις», πρόσθεσε το λόμπι.
Η βουλγαρική Βulgargaz προανήγγειλε ήδη τη διεξαγωγή νέας δημοπρασίας σε περίπτωση που δεν υπήρχε ενδιαφέρον κατά την πρώτη.
www.worldenergynews.gr
Στην κοινή δημοπρασία με ενιαία τιμή εκκίνησης που πραγματοποίησαν χθες οι Διαχειριστές Ουκρανίας, Μολδαβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Ελλάδας για δέσμευση δυναμικότητας 31 GWh και παράδοση στην Ουκρανία τον Ιούνιο δεν εμφανίστηκε ούτε ένα χρήστης.
Η αρνητική αυτή εξέλιξη που έρχεται σε συνέχεια του επίσης ανύπαρκτου ενδιαφέροντος στο market test του ΔΕΣΦΑ για δέσμευση δυναμικότητας σε 15ετή ορίζοντα πέρυσι , επιβεβαιώνει τον κανόνα που λέει ότι τον τελευταίο λόγο στα μεγάλα γεωστρατηγικά έργα τον έχει η αγορά. Με άλλα λόγια η γεωπολιτική από μόνη της δεν επαρκή για την υλοποίησή τους εάν δεν διασφαλίζεται η οικονομική βιωσιμότητα.
Και στη παρούσα συγκυρία, όπου ακόμη το φθηνό ρωσικό αέριο ρέει άφθονο στις χώρες της Νοτιο Ανατολικής Ευρώπης , οι προμηθευτές δεν έχουν κανένα λόγο να δεσμεύσουν δυναμικότητα για τη μεταφορά ακριβού LNG , πόσο μάλλον που ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο σε σχέση με το εάν η Ρωσία θα παραμείνει προμηθευτής ή όχι τη ΕΕ όταν αποκατασταθεί η ειρήνη στην Ουκρανία.
Οι 9 Διαχειριστές των 7 χωρών της περιοχής που εμπλέκονται στον Νότιο Διάδρομο και που κατάφεραν να συμφωνήσουν σε μια ενιαία ταρίφα δίνοντας πνοή στο έργο, είναι βέβαιο ότι θα προβληματιστούν από τα αποτελέσματα της χθεσινής πρώτης δημοπρασίας.
Θα αξιολογηθεί το ρίσκο των επενδύσεων
Το έργο προϋποθέτει αύξηση της χωρητικότητας των αγωγών που τον απαρτίζουν, οι επενδύσεις που απαιτούνται για την αύξηση της δυναμικότητας των υποδομών είναι σημαντικές και υπολογίζονται αθροιστικά σε όλες τις χώρες κοντά στα 3 δισ ευρώ. Θα πρέπει να αξιολογήσουν τον κίνδυνο της υπολειτουργίας αυτών των υποδομών.
Ηδη υποδομές όμως ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός IGB αξιοποιείται κατά ένα μικρό ποσοστό της δυναμικότητάς του, τη στιγμή που συζητείται η επαύξησή της από τα 3 δις. κμ αερίου ετησίως στα 5 δις.
Πρόσθετα εμπόδια και ερωτηματικά προκαλεί η άποψη που σύμφωνα με το Montel εξέφρασε το ενεργειακό λόμπι Energy Traders Europe, ότι οι ανακοινωθείσες μηνιαίες δημοπρασίες ενδέχεται να παραβιάζουν τη νομοθεσία της ΕΕ για τα δίκτυα.
«Αν και επικροτούμε την προσπάθεια να βελτιωθεί η ελκυστικότητα της διαβαλκανικής οδού, ιδίως ενόψει των αναγκών εισαγωγής φυσικού αερίου της Ουκρανίας, ανησυχούμε ότι η λύση μπορεί να έχει εκτεταμένες επιπτώσεις», δήλωσε η ομάδα για το σχέδιο, με την πρώτη δημοπρασία να αναμένεται σήμερα με τη διευκόλυνση των TSO της Βουλγαρίας, της Ελλάδας, της Μολδαβίας, της Ρουμανίας και της Ουκρανίας.
«Ως εκ τούτου, είμαστε της γνώμης ότι θα πρέπει να διερευνηθούν κατ' αρχάς συμβατές και μη βιαστικές λύσεις», πρόσθεσε το λόμπι.
Η βουλγαρική Βulgargaz προανήγγειλε ήδη τη διεξαγωγή νέας δημοπρασίας σε περίπτωση που δεν υπήρχε ενδιαφέρον κατά την πρώτη.
www.worldenergynews.gr






