Η Ινδία ξεπερνά την Κίνα ως ο μεγαλύτερος μοχλός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στον κόσμο, σε μια ιστορική αλλαγή στην αγορά πετρελαίου, όπου η Κίνα κυριάρχησε τις τελευταίες δυόμισι δεκαετίες.
Η Ινδία ανεβάζει όλο και περισσότερες στροφές
Με τον ρυθμό ανάπτυξης της Κίνας να επιβραδύνεται και την Ινδία να επιταχύνεται, οι αισιόδοξοι της αγοράς έχουν δίκιο να αναμένουν ότι η Ινδία θα ηγηθεί των αριθμών αύξησης της ζήτησης πετρελαίου. Αλλά θα μπορούσαν να απογοητευτούν που η αύξηση της ζήτησης στην Ινδία δεν αυξάνεται με ρυθμό παρόμοιο με αυτόν της Κίνας. Την περίοδο 2000-2025, η αύξηση της ζήτησης στην Κίνα ήταν κατά μέσο όρο 485.000 βαρέλια την ημέρα (bpd), όπως επεσήμανε ο αρθρογράφος του Bloomberg Opinion, Javier Blas.
Η συνολική ζήτηση πετρελαίου της Ινδίας είναι περίπου 6 εκατομμύρια bpd σήμερα και αυξάνεται κατά περίπου 200.000 bpd κάθε χρόνο. Αυτό είναι λιγότερο από το ήμισυ της ραγδαίας ετήσιας αύξησης της ζήτησης της Κίνας στις δεκαετίες του 2000 και του 2010.
Η Ινδία ξεπερνά την Κίνα
Από την εποχή του COVID, η αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου στην Ινδία έχει σταθεροποιηθεί σε περίπου 150.000 έως 200.000 βαρέλια ημερησίως κάθε χρόνο. Αναμένεται να συνεχιστεί σε περίπου αυτά τα επίπεδα, λένε οι προβλέψεις.
Η Κίνα, από την πλευρά της, αντιμετωπίζει σημαντικές διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία και τον τομέα των μεταφορών, με βραδύτερη αύξηση του ΑΕΠ, αδύναμη αγορά ακινήτων και άνθηση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων και φορτηγών που κινούνται με LNG, που εκτοπίζουν μέρος της κατανάλωσης βενζίνης και ντίζελ.
Το γεγονός ότι η Ινδία ξεπερνά την Κίνα ως ο κορυφαίος μοχλός αύξησης της ζήτησης πετρελαίου στον κόσμο δεν αποτελεί καθόλου έκπληξη. Η έκπληξη, αν όχι κάποια, προήλθε από το γεγονός ότι αυτό συμβαίνει λίγο νωρίτερα από ό,τι ανέμεναν πολλοί προβλέψεις πριν από ένα ή δύο χρόνια.
Η επιβράδυνση της ζήτησης
Το κλειδί για να εξετάσουμε αυτή τη μετατόπιση είναι να δούμε ότι η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα επιβραδύνεται, ενώ της Ινδίας δεν αυξάνεται. Η ζήτηση στην Ινδία αυξάνεται, αλλά όχι κοντά στην κινεζική άνθηση των τελευταίων δύο δεκαετιών.
Η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα θα είναι μόλις 1,5% φέτος σε σύγκριση με το 2024, σύμφωνα με την τελευταία Μηνιαία Έκθεση για την Αγορά Πετρελαίου του ΟPEC. Η ζήτηση της Ινδίας θα αυξηθεί κατά 3,4% - επομένως η ανάπτυξη στην Ινδία είναι υψηλότερη από ό,τι στην Κίνα. Αλλά η Κίνα αναμένεται να καταναλώσει περισσότερα από 16 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου την ημέρα φέτος, σε σύγκριση με τα 6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα της Ινδίας.
Τα στοιχεία για την ζήτηση
Στην Ινδία, η ζήτηση πετρελαίου τον Μάρτιο ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από ό,τι τον ίδιο μήνα πέρυσι, ανέφερε ο ΟPEC στην έκθεσή του. Σίγουρα δεν είναι μια εκτίμηση που ήθελαν να ακούσουν οι πετρελαϊκοί ταύροι, η Saudi Aramco ή άλλες πετρελαϊκές εταιρείες.
Το ντίζελ και άλλα καύσιμα μεταφορών θα υποστηρίξουν τη ζήτηση πετρελαϊκών προϊόντων της Ινδίας, η οποία αναμένεται να αυξηθεί κατά 188.000 βαρέλια την ημέρα φέτος από το 2024 σε μέσο όρο 5,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, ανέφερε ο ΟPEC στην έκθεσή του τον Μάιο.
Του χρόνου, η ζήτηση πετρελαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 246.000 βαρέλια την ημέρα σε ετήσια βάση σε μέσο όρο 6,0 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, «υποστηριζόμενη από ισχυρή οικονομική ανάπτυξη εν μέσω υγιών δραστηριοτήτων μεταφορών και μεταποίησης», σημείωσε το καρτέλ.
Η ετήσια αύξηση των 246.000 βαρελιών την ημέρα στην Ινδία τον επόμενο χρόνο θα συγκριθεί με την αύξηση των σχεδόν 500.000 βαρελιών την ημέρα της Κίνας σε καθένα από τα έτη 2000 έως 2025, με εξαίρεση μερικές κρίσεις με την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση και την COVID.
Η ανάπτυξη στις δύο χώρες
Τώρα, η κατανάλωση καυσίμων μεταφορών στην Κίνα έχει φτάσει στο αποκορύφωμά της, λένε πολλοί αναλυτές και ο κρατικός γίγαντας China National Petroleum Corporation (CNPC).
Μέρος της αδυναμίας στην αύξηση της ζήτησης πετρελαίου στην Κίνα έχει αποδοθεί στην ασθενέστερη οικονομική απόδοση της Κίνας τον τελευταίο χρόνο. Ωστόσο, η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα και τα φορτηγά LNG μειώνει οριστικά τη ζήτηση για καύσιμα οδικής κυκλοφορίας.
Η Ινδία θα μπορούσε να δει μια επιτάχυνση της αύξησης της ζήτησης πετρελαίου την επόμενη δεκαετία, καθώς τα εισοδήματα αυξάνονται και οι καταναλωτές ξοδεύουν περισσότερα σε καταναλωτικά αγαθά.
Η Ινδία θα είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή ζήτησης πετρελαίου μεταξύ των μεγάλων οικονομιών, δήλωσε στο CNBC ο Nikhil Bhandari, συν-επικεφαλής της έρευνας φυσικών πόρων και καθαρής ενέργειας APAC στην Goldman Sachs, νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.
Η αύξηση του εισοδήματος και η αυξανόμενη μεταποίηση θα έχουν ως αποτέλεσμα η Ινδία να αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο της παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης πετρελαίου την επόμενη δεκαετία, δήλωσε ο Bhandari.
Παρόλο που η ανάπτυξη της Ινδίας σε ποσοστιαίους όρους υπερβαίνει τον ρυθμό ανάπτυξης της Κίνας, η Κίνα εξακολουθεί να καταναλώνει σημαντικά περισσότερο πετρέλαιο - περίπου τριπλάσια από τη συνολική ποσότητα που χρησιμοποιεί η Ινδία. Και όταν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, η Κίνα, αρχίζει να βλέπει επιβράδυνση της ανάπτυξης, η Ινδία δεν είναι σε θέση να αντισταθμίσει την επιβράδυνση ή να αναπαράγει την άνθηση της ζήτησης.
www.worldenergynews.gr






