Η πτώση των εσόδων, η διακοπή των εργασιών και οι αυξανόμενες αμφιβολίες για την πολιτιστική και οικονομική σημασία των διαμαντιών είναι μόνο μερικά από τα συμπτώματα
Η παγκόσμια βιομηχανία διαμαντιών βιώνει μια ραγδαία και άνευ προηγουμένου κατάρρευση, σύμφωνα με την επιχειρηματία τεχνολογίας και ακαδημαϊκό Leanne Kemp, αν και ορισμένοι αναλυτές του κλάδου υποστηρίζουν ότι ενώ η ύφεση είναι σοβαρή, δεν είναι οριστική.
H κρίση στην βιομηχανία
Η πτώση των εσόδων, η διακοπή των εργασιών και οι αυξανόμενες αμφιβολίες για την πολιτιστική και οικονομική σημασία των διαμαντιών είναι μόνο μερικά από τα συμπτώματα που αναφέρει η Kemp, η οποία επιμένει ότι η βιομηχανία δεν απλώς καταρρέει. Είπε ότι «αποσυντίθεται».
Το τελευταίο τρίμηνο έχει αποκαλύψει τη σοβαρότητα της κρίσης. Η De Beers της Anglo American, ο μεγαλύτερος παραγωγός διαμαντιών στον κόσμο σε αξία, σημείωσε πτώση εσόδων κατά 44% και έχει απούλητες μετοχές αξίας 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η εταιρεία σχεδιάζει να περικόψει πάνω από 1.000 θέσεις εργασίας στην κοινοπραξία Debswana, σύμφωνα με το συνδικάτο εργαζομένων στα ορυχεία, παρόλο που η επιχείρηση αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της οικονομίας της Μποτσουάνα.
Η ρωσική Alrosa, υπό αυστηρές κυρώσεις, ανέφερε πτώση 77% στα κέρδη και σταμάτησε τις εργασίες σε βασικές εγκαταστάσεις εξόρυξης. Η Petra Diamonds, η οποία επλήγη από πτώση 30% στις πωλήσεις, έχασε τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της και τώρα έχει δύο άτομα σε αυτή τη θέση, ενώ παράλληλα πωλεί περιουσιακά στοιχεία για να παραμείνει στην επιφάνεια.
Η Lucapa στην Αυστραλία τέθηκε σε εθελοντική διαχείριση την περασμένη εβδομάδα, ενώ η Koidu Limited της Σιέρα Λεόνε έκλεισε τις δραστηριότητές της και απέλυσε περισσότερους από 1.000 υπαλλήλους μετά από απώλειες 16 εκατομμυρίων δολαρίων λόγω απεργιών. Ακόμη και η Lucara, η οποία δραστηριοποιείται τόσο στην Μποτσουάνα όσο και στον Καναδά, αντιμετωπίζει τώρα μια προειδοποίηση «συνεχιζόμενης δραστηριότητας», παρά τις συνεχιζόμενες επενδύσεις στο ορυχείο Karowe και τα αρχεία παραγωγής της.
«Δεν πρόκειται για μεμονωμένα γεγονότα. Είναι συμπτώματα μιας βιομηχανίας της οποίας οι δομές κόστους, η πολιτιστική συνάφεια και τα γεωπολιτικά θεμέλια δεν είναι πλέον κατάλληλα για την παρούσα στιγμή», γράφει ο Kemp.
Το παραδοσιακό αφήγημα σε κρίση
Ο επιχειρηματίας σημειώνει ότι η παραδοσιακή αφήγηση του διαμαντιού για τη μονιμότητα, τον ρομαντισμό και τη σπανιότητα δεν αντηχεί πλέον σε έναν κόσμο που απαιτεί ηθική προμήθεια, βιωσιμότητα και διαφάνεια.
Αλλά δεν βλέπουν όλοι μια υπαρξιακή απειλή. Ο αναλυτής του κλάδου Paul Zimnisky προσφέρει μια πιο μετριοπαθή άποψη. «Αυτή ήταν μια οδυνηρή περίοδος, ειδικά τα τελευταία τρία χρόνια», δήλωσε στο MINING.COM. Αποδίδει μεγάλο μέρος της ύφεσης σε μια διόρθωση της ζήτησης μετά την covid μετά από ρεκόρ πωλήσεων το 2021 και το 2022, μια ύφεση πολυτελείας στην Κίνα και την ανατρεπτική άνοδο των διαμαντιών που καλλιεργούνται σε εργαστήριο.
Ο Zimnisky υποστηρίζει ότι η χαλάρωση αυτών των πιέσεων θα μπορούσε να επιστρέψει ο τομέας στην ανάπτυξη. Ωστόσο, αναγνωρίζει ότι η μοίρα της βιομηχανίας εξαρτάται από την ικανότητά της να αναζωπυρώσει την επιθυμία για φυσικά διαμάντια. «Εάν η βιομηχανία γίνει ληθαργική και χάσει τον δρόμο της στο μέτωπο του μάρκετινγκ, όλα τα στοιχήματα είναι εκτός», προειδοποίησε.
Η De Beers
Τα φώτα της δημοσιότητας πέφτουν τώρα στην De Beers. Κάποτε συνώνυμη με την κατασκευασμένη σπανιότητα και την επιθετική επωνυμία, η εταιρεία πωλείται. Η Anglo American μείωσε την αποτίμησή της κατά 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε λίγο περισσότερο από ένα χρόνο και δεν έχουν εμφανιστεί αγοραστές.
Νωρίτερα αυτόν τον μήνα, η De Beers ανακοίνωσε ότι θα κλείσει την εταιρεία κοσμημάτων με διαμάντια που καλλιεργείται σε εργαστήριο, Lightbox, σηματοδοτώντας μια επιστροφή στις ρίζες της και μια ανανεωμένη εστίαση στα φυσικά διαμάντια, τα οποία ενέπνευσαν το εμβληματικό σλόγκαν «Τα διαμάντια είναι για πάντα». Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί μια προσπάθεια επανατοποθέτησης της εταιρείας εν μέσω αυξανόμενης πίεσης στον κλάδο.
Ο Kemp πιστεύει ότι το μέλλον των διαμαντιών βρίσκεται στην επαληθεύσιμη προέλευση και στις ηθικές αφηγήσεις, όχι στη νοσταλγία. Ο Zimnisky, αν και αισιόδοξος για το μέλλον της De Beers υπό νέα ιδιοκτησία, συμφωνεί ότι η πολιτισμική σημασία των διαμαντιών μεταβάλλεται. «Υπάρχουν συνεχώς μεταβαλλόμενα πολιτισμικά πρότυπα και συμπεριφορές», σημείωσε.
Η De Beers και η Signet ξεκινούν εκστρατεία για την προσέλκυση νέων στην εξόρυξη διαμαντιών. Νέες καμπάνιες στοχεύουν τους Zillennials, τη μικρογενιά που γεννήθηκε μεταξύ 1993 και 1998
Oι αγορές διαμαντιών
Κάποιοι έχουν προτείνει την επανατοποθέτηση των διαμαντιών ως σταθερά, εμπορεύσιμα περιουσιακά στοιχεία. Αλλά ο Ζιμνίσκι είναι σκεπτικός. «Τα διαμάντια δεν είναι ανταλλάξιμα όπως ο χρυσός», είπε. «Υπάρχουν περισσότερες τριβές στο δευτερογενές εμπόριο. Ωστόσο, οι σπανιότεροι και υψηλότερης ποιότητας πέτρες θα συνεχίσουν να θεωρούνται ως αποθέματα αξίας».
Για οικονομίες «ευαίσθητες» στις αλλαγές στην αγορά διαμαντιών, όπως η Μποτσουάνα, ο Καναδάς, η Ναμίμπια, η Αγκόλα και η Ρωσία, τα διακυβεύματα είναι υψηλά, λέει ο Ζιμνίσκι.
«Πρόκειται για ένα προϊόν πολυτελείας - πρέπει να εμπορεύεται ως τέτοιο. Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να συμβάλουν στη διαμόρφωση του μηνύματος».
Η παλιά εποχή των διαμαντιών, που έχει τις ρίζες της στο μυστήριο και τα μονοπώλια, τελειώνει. Αυτό που ακολουθεί πρέπει να είναι πιο λιτό, πιο διαφανές και βασισμένο στις σημερινές αξίες. Η λάμψη δεν έχει φύγει, αλλά χρειάζεται έναν νέο λόγο για να λάμψει.
www.worldenergynews.gr






