Μέχρι τις 21 Μαΐου, μόνο ένα κράτος μέλος είχε εφαρμόσει πλήρως τους νόμους για το ανανεώσιμο υδρογόνο, ενώ άλλα 10 είχαν μεταφέρει εν μέρει την αναθεωρημένη οδηγία για τις ΑΠΕ σύμφωνα με τον Lukasz Kolinski, Διευθυντή Πράσινης Μετάβασης και Ολοκλήρωσης Ενεργειακών Συστημάτων στη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Επιτροπής
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να κινήσει διαδικασίες κατά των κρατών μελών της ΕΕ που δεν έχουν τηρήσει την προθεσμία του Μαΐου 2025 για τη μεταφορά της οδηγίας RED III στο εθνικό δίκαιο, σύμφωνα με τον Lukasz Kolinski, Διευθυντή Πράσινης Μετάβασης και Ολοκλήρωσης Ενεργειακών Συστημάτων στη Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της Επιτροπής σύμφωνα με το energymarketprice.
Κατά τη διάρκεια διαδικτυακού σεμιναρίου από την Hydrogen Europe, ο Kolinski ανέφερε ότι μέχρι τις 21 Μαΐου, μόνο ένα κράτος μέλος είχε εφαρμόσει πλήρως τους νόμους για το ανανεώσιμο υδρογόνο, ενώ άλλα 10 είχαν μεταφέρει εν μέρει την αναθεωρημένη οδηγία για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Κατά τη συζήτηση τρόπων ενθάρρυνσης της συμμόρφωσης, τόνισε ότι έχουν ήδη ληφθεί διαδικασίες επί παραβάσει κατά των μελών για μη τήρηση των προθεσμιών που σχετίζονται με την οδηγία. Τόνισε ότι τα κράτη μέλη πρέπει να μεταφέρουν τις διαδικασίες αδειοδότησης στη νομοθεσία τους έως τα μέσα του 2024, πριν από την κύρια προθεσμία για τους στόχους του RFNBO (Renewable Fuels of Non-Biological Origin).
Ο Kolinski επανέλαβε τη δέσμευση της Επιτροπής να χρησιμοποιήσει διαδικασίες επί παραβάσει για μη συμμόρφωση με τη ενσωμάτωση της οδηγίας RED III. Η πρόοδος θα ληφθεί υπόψη κατά την αξιολόγηση των επιπέδων συμμόρφωσης.
Ανησυχία και αβεβαιότητα στην αγορά
Η RED III θεωρείται απαραίτητη για την υιοθέτηση των RFNBO. Στην πρόσφατη Παγκόσμια Σύνοδο Κορυφής για το Υδρογόνο στο Ρότερνταμ, οι συμμετέχοντες στην ευρωπαϊκή αγορά εξέφρασαν ανησυχίες ότι η αβεβαιότητα σχετικά με την εθνική μεταφορά της RED III και τους συγκεκριμένους υποστόχους του RFNBO καθυστερούσε τις μακροπρόθεσμες συμβάσεις στον τομέα του ανανεώσιμου υδρογόνου. Ο Kolinski διαβεβαίωσε τους κατασκευαστές έργων ότι το επίπεδο φιλοδοξίας για τους στόχους του RFNBO θα παρέμενε αμετάβλητο παρά τις καθυστερήσεις αυτές.
Ο Matt Hodgkinson, ανώτερος αναλυτής υδρογόνου στην S&P Global Commodity Insights, σημείωσε ότι η αβεβαιότητα που προκαλείται από την καθυστέρηση στη μεταφορά της RED III επηρεάζει τους κατασκευαστές έργων ανανεώσιμου υδρογόνου, αφήνοντας ασαφείς τις προσδοκίες συμμόρφωσης για τους βιομηχανικούς καταναλωτές έως το 2030. Η έλλειψη σαφήνειας σχετικά με τις πιθανές κυρώσεις περιπλέκει επίσης τη λήψη αποφάσεων για τους προμηθευτές καυσίμων και τους βιομηχανικούς καταναλωτές σχετικά με τις επενδύσεις σε έργα.
Ο Kolinski τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στοχεύει να δρομολογήσει έναν μηχανισμό τον Σεπτέμβριο του 2025 για την εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης ανανεώσιμου υδρογόνου.
Στις 5 Ιουνίου, η Platts εκτίμησε το κόστος παραγωγής πράσινου υδρογόνου στη Γερμανία στα 8,13 ευρώ/κιλό, μειωμένο από το υψηλό των 14,50 ευρώ/κιλό τον Δεκέμβριο, ενώ το κόστος στην Ολλανδία ήταν 7,77 ευρώ/κιλό.
Για να επιταχύνει την υιοθέτηση του RFNBO, ο Kolinski επεσήμανε ότι οι χρονοβόρες διαδικασίες αδειοδότησης αποτελούσαν σημαντικό παράγοντα καθυστέρησης, δηλώνοντας ότι η προετοιμασία του έργου διαρκεί πολύ.
Οι στόχοι της RED III
Η RED III αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου κανονιστικού πλαισίου, συμπεριλαμβανομένων των FuelEU Aviation και FuelEU Maritime, και της επέκτασης του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS) στους τομείς της ναυτιλίας και της αεροπορίας.
Η οδηγία RED III στοχεύει στην ενίσχυση της ανάπτυξης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην ΕΕ, θέτοντας ως στόχο τουλάχιστον 42,5% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας έως το 2030.
Θέτει επίσης δεσμευτικούς στόχους για τα RFNBO, υποχρεώνοντας να αποτελούν τουλάχιστον το 1% της ενέργειας που παρέχεται στις μεταφορές έως το 2030 και τουλάχιστον το 42% στη βιομηχανία, αυξάνοντας το ποσοστό σε 60% έως το 2035.
Ο Diogo Chatzimarkakis, Διευθύνων Σύμβουλος της Hydrogen Europe, σημείωσε ότι μόνο η Ρουμανία και η Τσεχία έχουν ενσωματώσει πλήρως την οδηγία RED III με ποσοστώσεις για τις μεταφορές και τη βιομηχανία.
Διαβουλεύσεις για τη μεταφορά της οδηγίας RED III στην εθνική νομοθεσία βρίσκονται σε εξέλιξη στην Ολλανδία, τη Γερμανία και άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
Τι είναι τα RFNBO
Τα RFNBO είναι συνθετικά καύσιμα και δεν προέρχονται από βιολογικά υλικά (όπως καλλιέργειες). Παράγονται με τη χρήση ανανεώσιμης ενέργειας, κυρίως ηλεκτρικής, που μπορεί να είναι υδροενέργεια, αιολική, ηλιακή, κ.λπ. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί διοξείδιο του άνθρακα (CO2) ως πρώτη ύλη για την παραγωγή RFNBO. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε τομείς μεταφορών όπου η ηλεκτροποίηση είναι δύσκολη (π.χ. αερομεταφορές, ναυτιλία).
Μία διαδικασία παραγωγής RFNBO είναι η ηλεκτρόλυση νερού με ανανεώσιμη ενέργεια για να παράγεται υδρογόνο (H2). Αυτό το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα ή να μετατραπεί σε άλλα συνθετικά καύσιμα.
www.worldenergynews.gr






