Νέους ευρωπαϊκούς πόρους ύψους άνω των 8 δισεκ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μισό Ταμείο Ανάκαμψης, εξασφαλίζει η κυβέρνηση με την ενεργοποίηση τριών ευρωπαϊκών ταμείων. Πρόκειται για το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, το Ταμείο Εκσυγχρονισμού και το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων, από τα οποία θα χρηματοδοτηθούν κατά την επόμενη επταετία (2026 - 2032) - μεταξύ άλλων - πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, την προστασία του περιβάλλοντος, την επιτάχυνση της ανάπτυξης και την ενίσχυση των φτωχών νοικοκυριών.
Ο σχεδιασμός για τα νέα ταμεία και τις δράσεις που εντάσσονται σε αυτά εγκρίθηκε σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο. Ακολούθησε αναλυτική παρουσίαση σε συνέντευξη Τύπου από τον αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη, τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου, την υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο, την υπουργό Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου, τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλη Κικίλια και τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη.
Οι νέες δράσεις που θα προκηρυχθούν αφορούν μεταξύ άλλων 1,5 εκατ. ευάλωτα νοικοκυριά και πολύ μικρές επιχειρήσεις σε όλη τη χώρα ενώ υπάρχουν και πρωτοβουλίες (όπως π.χ. για τη μείωση των χρεώσεων ΥΚΩ με την ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών) από τις οποίες τα οφέλη αφορούν το σύνολο του πληθυσμού. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η κατανομή των δράσεων ανά υπουργείο προκειμένου οι διαδικασίες ωρίμανσης των έργων να προχωρήσουν με γοργό ρυθμό.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε: «Παρουσιάζουμε ένα νέο πακέτο που ισοδυναμεί με μισό ΕΣΠΑ ή μισό Ταμείο Ανάκαμψης, που θα υλοποιηθεί έως το 2032. Είναι ένα χρηματοδοτικό πακέτο που δεν εστιάζει μόνο στην ανάπτυξη αλλά και στην καθημερινότητα, την κοινωνική συνοχή, την προστασία του περιβάλλοντος, τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών, την προστασία του περιβάλλοντος, τη στήριξη της ενεργοβόρου βιομηχανίας, την προσαρμογή της ακτοπλοΐας στα νέα δεδομένα. Αλλά και τη στέγαση, τους ανάπηρους καθώς και δράσεις για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών. Υπάρχει επίσης ειδικό πακέτο για τις νησιωτικές περιοχές που αφορά αποκλειστικά την Ελλάδα και το οποίο διαπραγματεύθηκε η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Όλα αυτά δεσμευόμαστε να τα τρέξουμε με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα».
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου δήλωσε: «Στόχος του ΥΠΕΝ είναι πιο καθαρή, πιο φθηνή, προσιτή ενέργεια σε όλους, χωρίς να μένει κανείς πίσω. Σήμερα παρουσιάσαμε ένα συνεκτικό σχέδιο, με σημαντικούς νέους ευρωπαϊκούς πόρους, που καθιστούν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας πιο κοινωνικά δίκαιη, με έμφαση στις περιφερειακές ανισότητες και την καθημερινότητα των ατόμων με αναπηρία.
- Για πρώτη φορά δημιουργούμε ένα μητρώο ενεργειακά ευάλωτων πολιτών, ώστε να καταπολεμήσουμε πιο αποτελεσματικά την ενεργειακή ένδεια.
- Μεταρρυθμίζουμε το πρόγραμμα ‘’Εξοικονομώ’’, ώστε η βοήθεια να φτάνει στον πολίτη πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.
- Επενδύουμε στα νησιά μας: στις διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων, του Βόρειου Αιγαίου και των Κυκλάδων.
- Στηρίζουμε τις ΑΠΕ και την αποθήκευση στα νησιά, ώστε να ρίξουμε το κόστος του ρεύματος και να θωρακίσουμε την ανθεκτικότητα των συστημάτων αυτών.
- Δρομολογούμε την κατασκευή φραγμάτων που θα δώσουν λύσεις στα προβλήματα ύδρευσης και άρδευσης, ενώ θα παράγουν ταυτόχρονα και καθαρή ενέργεια.
- Βάζουμε, τέλος, τα θεμέλια για την αξιοποίηση του υπεράκτιου αιολικού δυναμικού της χώρας.
Στο σύνολό του ο σχεδιασμός αυτός δεν έχει μόνο ενεργειακό πρόσημο, αλλά και κοινωνικό και αναπτυξιακό, καθώς θα συμβάλλει στην ενεργειακή πορεία της χώρας».
Η Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Σοφία Ζαχαράκη, δήλωσε: «Στεκόμαστε με σεβασμό και φροντίδα δίπλα στους νέους μας και τις οικογένειές τους, και κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για την διαμόρφωση ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού τοπίου. Εφαρμόζοντας ένα Σχέδιο Δίκαιης Στήριξης της Φοιτητικής Στέγης, συνεχίζουμε να χορηγούμε το στεγαστικό επίδομα των φοιτητών που προέρχονται από κοινωνικά ευάλωτες οικογένειες και παράλληλα ανακαινίζουμε και δημιουργούμε σύγχρονες φοιτητικές εστίες, ώστε κάθε φοιτητής να απολαμβάνει ένα αξιοπρεπές στεγαστικό περιβάλλον. Επίσης, για πρώτη φορά σχεδιάζουμε ένα πιλοτικό πρόγραμμα ασφαλούς μεταφοράς περίπου 10.000 μαθητών ειδικής αγωγής με ηλεκτρικά σχολικά λεωφορεία και ένα ενιαίο πληροφοριακό σύστημα για την καλύτερη εξυπηρέτηση κάθε παιδιού. Γνωρίζω πολύ καλά πόσο σημαντικό είναι για τους γονείς να νιώθουν σιγουριά πως το παιδί τους φτάνει με ασφάλεια και φροντίδα στο σχολείο του. Γι’ αυτό και στόχος μας είναι να λειτουργήσουν όλα με υπευθυνότητα και ακρίβεια. Με πίστη σε ένα σχολείο που αγκαλιάζει όλα τα παιδιά και σε μια κοινωνία που δεν αποκλείει κανέναν, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε μεθοδικά και αποφασιστικά. Μέσα από πράξεις και όχι λόγια, διασφαλίζουμε ίσες ευκαιρίες στη γνώση, στηρίζουμε τα παιδιά και τις οικογένειες που έχουν ανάγκη και επενδύουμε στο μέλλον της πατρίδας μας».
Ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος δήλωσε: «Στρατηγική προτεραιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης είναι η συμβολή στον παραγωγικό μετασχηματισμό και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, μέσα από την ενδυνάμωση παραγωγικών επενδύσεων στη βιομηχανία και την καινοτομία.
Στο πλαίσιο αυτό, η αξιοποίηση των πόρων από το modernization fund και το Social Climate Fund είναι εξαιρετικής σημασίας για την επίτευξη αυτών των στόχων. Δρα ενισχυτικά και συμπληρωματικά στις προτεραιότητες του νέου αναπτυξιακού νόμου, τη μεταποίηση, τη βιομηχανία, τις νέες τεχνολογίες.
Είναι σημαντικό ότι χρήματα που προέρχονται από τη βιομηχανία, επιστρέφουν στη βιομηχανία, για σημαντικές στρατηγικές επενδύσεις που συμβάλλουν στην ασφάλεια και την ενεργειακή αυτονομία της Ελλάδας και της Ε.Ε., σε κρίσιμους τομείς, με την εφαρμογή εξαιρετικά καινοτόμων τεχνολογιών.
Εξαιρετικής σημασίας είναι και το γεγονός ότι στηρίζονται και ενισχύονται και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις. Σε συνεργασία με τα επιμελητήρια, τον θεσμικό συνεργάτη του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Ελληνικής Πολιτείας, θα συμβάλλουμε με συμβουλευτικές υπηρεσίες και εκπαίδευση στις δράσεις των μικρών επιχειρήσεων για την πράσινη μετάβαση, μέσα από την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων τους και του εξοπλισμού τους».
Η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας Δόμνα Μιχαηλίδου δήλωσε: «Μέσα από 5 στοχευμένες παρεμβάσεις, ύψους 590 εκατ. ευρώ, αξιοποιούμε εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους για να δώσουμε ουσιαστικές λύσεις σε οικογένειες, ευάλωτα νοικοκυριά, νέους και άτομα με αναπηρία. Σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ένα νέο, σύγχρονο μοντέλο κοινωνικής κατοικίας, που ανταποκρίνεται δυναμικά στις σημερινές ανάγκες στέγασης, με έντονο κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο. Ενεργοποιούμε ανενεργά ακίνητα και επεκτείνουμε την επιδότηση ενοικίου σε εργαζόμενους, όπως εκπαιδευτικούς, γιατρούς κ.ά.., που υπηρετούν σε νησιωτικές και ορεινές περιοχές.
Διευρύνουμε την πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία σε μέσα υποβοηθούμενης κίνησης, εισάγοντας επιδότηση για ηλεκτρικά αμαξίδια, scooters και hand bikes. Η δράση, προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ, για πρώτη φορά καλύπτει και ανασφάλιστα άτομα με υψηλό ποσοστό αναπηρίας. Αναβαθμίζουμε επίσης τα Κέντρα Κοινότητας, μετατρέποντάς τα σε σημεία ενιαίας εξυπηρέτησης. Στόχος μας είναι να καθοδηγούμε τους πολίτες –και ιδίως τους πιο ευάλωτους– σχετικά με τα διαθέσιμα προγράμματα στήριξης, αλλά και να παρέχουμε ενημέρωση για πρακτικές χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης. Η πράσινη μετάβαση δεν είναι προνόμιο των λίγων. Επενδύουμε σε λύσεις που συνδυάζουν κοινωνική συνοχή και περιβαλλοντική ευθύνη, για ένα μέλλον δίκαιο, βιώσιμο και χωρίς αποκλεισμούς».
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας δήλωσε: «Ο εκσυγχρονισμός του ακτοπλοϊκού μας στόλου και των λιμενικών μας υποδομών αποτελεί εθνική προτεραιότητα, με επίκεντρο την πράσινη μετάβαση και την ενίσχυση της ασφάλειας και της ποιότητας των θαλάσσιων μεταφορών. Με 300 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού, προχωράμε στη ναυπήγηση νέων πράσινων ακτοπλοϊκών πλοίων και ηλεκτρικών ferry boats, καθώς και στην ενεργειακή αναβάθμιση υφιστάμενων πλοίων, όλων των τύπων, που επρόκειτο να γίνει στα ελληνικά ναυπηγεία.
Παράλληλα, θα δρομολογήσουμε την πράσινη αναβάθμιση των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών, των ημερόπλοιων και των σκαφών αναψυχής, ενισχύοντας τον θαλάσσιο τουρισμό σε όλη τη χώρα.
Σε αυτό το πλαίσιο, σχεδιάζουμε επενδύσεις σε υποδομές εναλλακτικών καυσίμων και γενικότερα πράσινων υποδομών στους λιμένες μας.
Επιπλέον, με 28 εκατομμύρια ευρώ, προχωρούμε στην ουσιαστική αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων του Υπουργείου, των Σχολών του Λιμενικού και των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού.
Τέλος, τόσο από το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, όσο και από το Ταμείο Απανθρακοποίησης, θα χρηματοδοτηθούν δεκάδες δράσεις που αφορούν την νησιωτική οικονομία και κοινωνία, με στόχο την κοινωνική συνοχή της χώρας, στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής που έχουμε χαράξει».
Ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης δήλωσε: «Καταθέτουμε προτάσεις με πραγματικό κοινωνικό αποτύπωμα για τους συμπολίτες μας που κινούνται με Μέσα Μεταφοράς. Με πόρους από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, ολοκληρώνουμε την πλήρη ανανέωση του στόλου λεωφορείων με ηλεκτρικά οχήματα, την ενίσχυση της προσβασιμότητας σε μετρό σε όλες τις γραμμές της Αθήνας, αλλά και την έμπρακτη στήριξη των ΑΜΕΑ. Προχωράμε επίσης στην ανακαίνιση 38 σιδηροδρομικών σταθμών στο βασικό δίκτυο Αθήνα–Θεσσαλονίκη, ώστε να αποκτήσει ο σιδηρόδρομος υποδομές αντάξιες του ρόλου του. Ο στόχος μας είναι να μειώσουμε τα ρυπογόνα οχήματα στις πόλεις μας ώστε οι επόμενες γενιές να αναπνέουν περισσότερο καθαρό αέρα, αλλά και να κρατήσουμε χαμηλά το κόστος μετακινήσεων βελτιώνοντας την ποιότητα και τη συχνότητα των δρομολογίων».
Οι κυριότερες δράσεις που εντάσσονται στα τρία Ταμεία είναι:
1.Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, συνολικού προϋπολογισμού 4,7 δισ. ευρώ:
- Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και αντλίες θερμότητας, με νέο μοντέλο υλοποίησης των επενδύσεων.
- Πρωτοβουλίες για το στεγαστικό, με δημιουργία κοινωνικών κατοικιών και ανακαίνιση φοιτητικών εστιών.
- Εκσυγχρονισμός Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (αναβάθμιση του μετρό της Αθήνας, καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία).
- Άμεση εισοδηματική στήριξη σε ευάλωτα και φτωχά νοικοκυριά (επίδομα θέρμανσης, επιδότηση ενοικίου).
2.Ταμείο εκσυγχρονισμού, συνολικού προϋπολογισμού 1,6 δισ. ευρώ:
- Εκσυγχρονισμός ναυτιλίας (ακτοπλοΐα, τουριστικά πλοία και ferry boats).
- Αναβάθμιση ενεργειακών δικτύων (άρση κορεσμού για εγκατάσταση νέων ΑΠΕ).
- Εξηλεκτρισμός & βελτίωση ανταγωνιστικότητας ενεργοβόρων επιχειρήσεων, µε έμφαση στη βιομηχανία.
3. Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων συνολικού προϋπολογισμού 1,7 δισ. ευρώ:
- Ηλεκτρικές διασυνδέσεις νησιών (Δωδεκάνησα, ΒΑ Αιγαίο, Κυκλάδες) για περιορισμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές και μείωση των ρύπων.
- Συστήματα ΑΠΕ για τη µμείωση του ενεργειακού κόστους (φωτοβολταϊκά σε ενεργοβόρες καταναλώσεις όπως οι αφαλατώσεις, υπεράκτια αιολικά πάρκα, μπαταρίες).
- Φράγματα για διαχείριση υδάτων και υποδομές φόρτισης οχημάτων και πλοίων.
Αναλυτικά, οι δράσεις ανά υπουργείο περιλαμβάνουν τα εξής:
Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:
1. Ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών και αντικατάσταση ενεργειακού εξοπλισμού ευάλωτων (αντλίες θερμότητας και ηλιακούς θερμοσίφωνες) ενεργειακά ευάλωτων με αλλαγή του μοντέλου υλοποίησης που θα περιλαμβάνει αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα.
2. Δημιουργία Μητρώου Δικαιούχων Ενεργειακής Στήριξης (κάρτα Δικαιούχου) στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και δωρεάν έκδοση πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης κτιρίων.
3. Επίδομα θέρμανσης για ευάλωτα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.
Ταμείο Εκσυγχρονισμού:
1. Ανάπτυξη Μονάδων Παραγωγής Εναλλακτικών Καυσίμων.
2. Αναβάθμιση και ψηφιοποίηση δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.
- Ενίσχυση υποσταθμών δικτύου σε κορεσμένες περιοχές για εγκατάσταση νέων ΑΠΕ.
- Εγκατάσταση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας.
- Ψηφιακή παρακολούθηση και διαχείριση δικτύου χαμηλής τάσης.
3. Ενεργειακό Πρόγραμμα Ανακατασκευής & Αναβάθμισης Αθλητικών Εγκαταστάσεων.
Παρεμβάσεις σε: Καυτανζόγλειο, ΟΑΚΑ, ΕΑΚ Θεσσαλονίκης, Χανίων, Λάρισας, Κολυμβητήριο Σερρών, Πανθεσσαλικό.
4. Ενεργειακή Αναβάθμιση Ειδικών Σχολείων.
Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων:
1. Διασύνδεση Δωδεκανήσων (Κως, Ρόδος, Κάρπαθος).
2. Διασυνδέσεις Μέσης Τάσης μικρών νησιών σε Κυκλάδες, ΒΑ Αιγαίο, Δωδεκάνησα (Σίφνο, Κύθνο, Δονούσα, Αμοργό, Πάτμο, Λειψούς, Ανάφη, Σύμη, Αρκιούς, Αγαθονήσι, Ικαρία).
3. Διασύνδεση νησιών ΒΑ Αιγαίου.
4. Εγκατάσταση Συστημάτων Φωτοβολταϊκών µε μπαταρία για αυτοκατανάλωση σε Δήμους, νοικοκυριά, αγρότες, επιχειρήσεις, μικρές / μεγάλες αφαλατώσεις.
5. Εγκατάσταση μεγάλων µπαταριών σε νησιά µε σκοπό την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης των ηλεκτρικών συστημάτων τους ακόμα και σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας τους από την ηπειρωτική χώρα.
6. Ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
7. Δημιουργία υποδομών cold ironing σε νησιωτικά λιμάνια και τροφοδοσία πλοίων µε ηλεκτρική ενέργεια.
8. Ανάπτυξη «εμπορικών» έργων ΑΠΕ µε σκοπό την παροχή φθηνότερης πράσινης ενέργειας στους νησιωτικούς Δήμους.
9. Ανάπτυξη Υβριδικών Σταθμών ΑΠΕ µε μεγάλη αποθήκευση σε µη- διασυνδεδεμένα νησιά (για να υποκαθιστούν τις ρυπογόνες ντιζελογεννήτριες που λειτουργούν σήμερα).
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:
1. Νέοι συρμοί μετρό στις γραμμές 2 και 3, και ανάταξη συρμών γραμμής 1.
2. 210 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αττική και Θεσσαλονίκη, προσβάσιμα σε άτομα µε αναπηρία & υπηρεσία on demand μεταφοράς ευάλωτων.
3. Ανανέωση στόλου φορτηγών, city logistics & υποδομές φόρτισης, ηλεκτρικά προσβάσιµα ταξί.
4. Ποδηλατοδρόμοι, πεζοδρόμια, υποδομές µικρο-κινητικότητας & ηλεκτρονικό σύστημα χαρτογράφησης για εμποδιζόμενα άτομα σε σταθμούς ΜΜΜ.
5. Αναβάθμιση και βελτίωση προσβασιμότητας σιδηροδρομικών σταθμών.
6. Χρηματοδοτική μίσθωση (social leasing) ηλεκτρικών οχημάτων για μεταφορικά ευάλωτα νοικοκυριά & υποδομές φόρτισης.
Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων:
1. Δημιουργία φραγμάτων πολλαπλού σκοπού σε νησιά.
2. Υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε νησιά.
Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευµάτων και Αθλητισµού
Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:
1. Ενεργειακά Βιώσιμες Φοιτητικές Εστίες για Ευάλωτους Νέους. Αφορά τις Φοιτητικές Εστίες: Ζωγράφου, Πατησίων, Α’-Γ’-Δ’ Πανεπιστημίου Αθηνών, Α’-Β’-Γ’-Δ’ Θεσσαλονίκης, Ιωαννίνων, ΑΣΠΑΙΤΕ, Καλαμαριάς.
2. Κάλυψη αναγκών μεταφοράς µμαθητών µε αναπηρία που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία της χώρας.
Υπουργείο Ανάπτυξης
Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:
1. Ενεργειακή αναβάθμιση πολύ μικρών επιχειρήσεων (κτίρια, ενεργειακός εξοπλισμός) και απόκτηση (μίσθωση/αγορά) επαγγελματικών ηλεκτρικών οχημάτων και υποδομών φόρτισης.
2. Χρήση Εμπορικών Επιμελητηρίων ως one stop shop για ενημέρωση πολύ μικρών επιχειρήσεων.
Ταμείο Εκσυγχρονισμού:
Εξοικονόμηση ενέργειας στη βιομηχανία με επενδύσεις εκσυγχρονισμού της βιομηχανίας και της μεταποίησης (έργα STEP SEAL award). Εξηλεκτρισμός της βαριάς βιομηχανίας.
Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας
Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο:
1. Ανακαίνιση κλειστών ιδιωτικών ακινήτων µε υποχρέωση για μακροχρόνια μίσθωση σε ευάλωτα νοικοκυριά και ευάλωτους φοιτητές.
2. Πιλοτική κατασκευή νέων και ανακαίνιση υφιστάμενων ακινήτων Δημοσίου/Δήμων σε περιοχές που υφίστανται στεγαστική πίεση µε προορισμό την Κοινωνική Κατοικία.
3. Επιδότηση ηλεκτρικών αµαξιδίων, mobility scooters και hand bikes για άτομα µε αναπηρία.
4. Επιδότηση ενοικίου σε δημόσιους λειτουργούς που εργάζονται εκτός έδρας (ιδίως σε νησιά ορεινές/μειονεκτικές περιοχές ή/και αυτούς που διανύουν καθημερινά μεγάλες αποστάσεις) - Επιδότηση ενοικίου σε ευάλωτα νοικοκυριά.
5. Χρήση Κέντρων Κοινότητας ως one stop shop για ενημέρωση πολιτών για προγράμματα ενεργειακής φτώχειας και βιώσιμων μεταφορών.
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Ταμείο Εκσυγχρονισμού:
1. Εκσυγχρονισμός στόλου ακτοπλοΐας, ferry boats και τουριστικών ημερόπλοιων (Μετασκευή πλοίων σε ελληνικά ναυπηγεία). Ενεργειακή αναβάθμιση πλοίων και ηλεκτρικά ferry boats σε κοντινές πορθμειακές γραμμές.
2. Αναβάθμιση 7 Κτιριακών Συγκροτημάτων του Υπουργείου Ναυτιλίας.
Κος ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ:
…. Πιστεύω και εξαιρετικά θετική είδηση, που έχει να κάνει με την εκκίνηση τριών Ευρωπαϊκών Ταμείων, που αθροιστικά θα έχουν έναν προϋπολογισμό που θα ξεπερνάει τα 8 δις ευρώ.
Προϋπολογισμός που ισούται όπως αντιλαμβάνεστε περίπου με μισό Ταμείο Ανάκαμψης ή μισό ΕΣΠΑ. Η περίοδος για την οποία μιλάμε, ξεκινάει το 2026 και επεκτείνεται μέχρι το 2032.
Εδώ θέλω να κάνω μερικές παρατηρήσεις. Η πρώτη παρατήρηση σχετίζεται με τις συζητήσεις που ευλόγως κάναμε και κάνουμε στην Ελλάδα και σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες, ότι το 2026 τελειώνει το Ταμείο Ανάκαμψης. Ποια θα είναι η επόμενη μέρα και πόσο αυτό θα μπορούσε να επιδράσει στην αγορά, στην οικονομία και στην κοινωνία.
Εδώ σήμερα η Ευρωπαϊκή Ένωση και φυσικά η Ελληνική Κυβέρνηση δίνουν μια απάντηση, ότι ανεξάρτητα από το τι θα συμβεί με το Ταμείο Ανάκαμψης, σίγουρα θα υπάρχουν δράσεις που σε κάποιο βαθμό, όχι πάντα, μοιάζουν και με τις δράσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, που θα επεκτείνονται μέχρι το 2032 και θα είναι όπως σημείωσα προηγουμένως ύψους 8 δις ευρώ, όχι λίγα χρήματα πάντως για τα ελληνικά δεδομένα.
Το δεύτερο το οποίο θέλω να σημειώσω, είναι ότι οι δράσεις αυτές των τριών ταμείων καλύπτουν μία σειρά από κρίσιμους για την οικονομία και την κοινωνία τομείς.
Και οι τομείς αυτοί είναι μεταξύ των άλλων η προστασία του περιβάλλοντος, μια πολύ μεγάλη πρόκληση πάντοτε. Η ανάπτυξη και θα έλεγε κανείς η στήριξη του παραγωγικού μοντέλου της Ελλάδας και της βιομηχανίας, ιδιαίτερα της ενεργοβόρου βιομηχανίας για την αναγκαία μετάβαση.
Η καθημερινότητα και εδώ θα μπορούσα να διαλέξω την αποφασιστική στήριξη των αστικών συγκοινωνιών, τη διευκόλυνση των μεταφορών συνολικότερα, συμπεριλαμβάνοντας και τις μεταφορές των αναπήρων συμπολιτών μας.
Η στέγαση και εδώ είναι διάφορα επιδόματα, όπως θα δείτε στη συνέχεια, αλλά και οι φοιτητικές εστίες. Η κοινωνική συνοχή, με μια σειρά από δράσεις για τους ευάλωτους συμπολίτες μας, αλλά και η νησιωτική πολιτική με δράσεις όχι μόνο για την ακτοπλοΐα, αλλά και για την ουσιαστική στήριξη των νησιών μας.
Άλλωστε το ένα από τα τρία ταμεία, για τα οποία σήμερα μιλάμε, το Ταμείο Απανθρακοποίησης, αφορά μόνο στην Ελλάδα ουσιαστικά, δεν αφορά άλλες ευρωπαϊκές χώρες και έρχεται να στηρίξει αποφασιστικά τα νησιά μας, ιδιαίτερα σε σχέση με περιβαλλοντικές ανάγκες, με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις και με ζητήματα που αφορούν στη λειψυδρία.
Και τα άλλα όμως ταμεία, είναι ιδιαίτερα ουσιαστικά και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο, το οποίο θα έχει ένα προϋπολογισμό 4,7 δις και το Ταμείο Εκσυγχρονισμού το οποίο θα έχει ένα προϋπολογισμό 1,6 δις, μαζί με 1,7 δις που θα έχει το Ταμείο Απανθρακοποίησης.
Πριν δώσω το λόγο στο Σταύρο Παπασταύρου, καθώς τα χρήματα προέρχονται από την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους ρύπους και σχετίζεται το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας περισσότερο φυσικά από τα άλλα Υπουργεία, αναλογικά τουλάχιστον με το συγκεκριμένο ταμείο, θα ήθελα να μου επιτρέψετε σε τίτλους να αναφερθώ εισαγωγικά σε δέκα παρεμβάσεις, οι οποίες δίνουνε και το χρώμα που θα έχει αυτό το νέο χρηματοδοτικό πακέτο για την Ελλάδα.
Το μετρό της Αθήνας αναβαθμίζεται, με εκσυγχρονισμό των συρμών, καινούρια ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, ενεργειακή θωράκιση των κατοικιών, πως θα το εξηγήσει στη συνέχεια ο Σταύρος Παπασταύρου.
Οι φοιτητικές εστίες αλλάζουν όψη. Κοινωνικές κατοικίες κατασκευάζονται μέσω αυτού του νέου χρηματοδοτικού πακέτου.
Όπως είπαμε ηλεκτρικές διασυνδέσεις στα νησιά, εκσυγχρονισμός του στόλου της ακτοπλοΐας, στήριξη για την κατασκευή φραγμάτων για άρδευση και ύδρευση και ηλεκτροπαραγωγή στα νησιά. Ενεργειακή αναβάθμιση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων και βελτίωση της καθημερινότητας των αναπήρων και άλλων ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Παρουσιάζω τα τρία ταμεία με μια ματιά και στη συνέχεια θα δώσω το λόγο πρώτα στον Σταύρο Παπασταύρου και κατόπιν οι υπουργοί κατά την τάξη των υπουργείων θα λάβουν το λόγο να παρουσιάσουν και εκείνοι με τη σειρά τους τις δράσεις που αντιστοιχούν σε κάθε Υπουργείο.
Όπως είπαμε, το Κοινωνικό Κλιματικό Ταμείο έχει έναν προϋπολογισμό 4,7 δισεκατομμυρίων ευρώ. Είναι ένα καινούργιο ταμείο το οποίο για όλη την Ευρώπη θα δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης κτιρίων, εκσυγχρονισμού των μέσων μαζικής μεταφοράς και προώθηση των πράσινων μετακινήσεων και άμεση εισοδηματική στήριξη σε ευάλωτα νοικοκυριά διότι είναι απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη φάση της ενεργειακής μετάβασης κανένας να μην μένει πίσω.
Το Ταμείο Εκσυγχρονισμού με προϋπολογισμό 1,6 δισεκατομμύρια. Δίνει έμφαση στις ΑΠΕ και την αναβάθμιση των ενεργειακών δικτύων. Την βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ενεργοβόρων επιχειρήσεων με έμφαση στη βιομηχανία. Και τον εκσυγχρονισμό της ακτοπλοΐας.
Και όπως ήδη υπογράμμισα, το Ταμείο Απανθρακοποίησης των Νήσων δίνει έμφαση στις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών μας, μέγα θέμα, με ενεργειακό, περιβαλλοντικό και οικονομικό αποτύπωμα. Περαιτέρω στήριξη των ΑΠΕ για τη μείωση του ενεργειακού κόστους και υποδομές διαχείρισης υδάτων και φόρτισης οχημάτων και πλοίων πάντοτε στα νησιά μας.
Ποια είναι τα οφέλη από αυτά τα ταμεία; Νομίζω ότι είναι προφανή. Στο περιβάλλον έχουμε μείωση εκπομπών, καθαρές μεταφορές, προώθηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Στην ανάπτυξη έχουμε μια στήριξη της επιχειρηματικότητας για νέες επενδύσεις, τεχνολογικό εκσυγχρονισμό και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
Στην καθημερινότητα έχουμε αναβαθμισμένα μέσα μαζικής μεταφοράς, καλύτερες υποδομές, ενεργειακά και αυτόνομα και πιο βιώσιμα νησιά. Αλλά θα δείτε, εδώ έχουμε έμφαση, δεν το είπα μέχρι τώρα, και στις ορεινές περιοχές.
Και στο επίπεδο της κοινωνικής συνοχής, προστασία των ευάλωτων ομάδων και μείωση της ενεργειακής και μεταφορικής φτώχειας.
Είναι μια πολύ ουσιαστική παρέμβαση, στήριξη της οικονομίας, στήριξη της ανάπτυξης, στήριξη της προστασίας του περιβάλλοντος, στήριξη των ευάλωτων.
Νομίζω ότι είναι μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για την ελληνική κοινωνία και είναι δική μας ευθύνη να τρέξουμε γρήγορα, να τρέξουμε αποτελεσματικά, όχι μόνο για την απορρόφηση αλλά και για την σωστή αξιοποίηση αυτού του χρηματοδοτικού πακέτου.
Αυτή είναι η δέσμευση του πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη. Συζητήσαμε το θέμα σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Αυτή είναι η δέσμευση όλων μας. Να ξέρετε ότι όλους τους τελευταίους μήνες όλα τα συναρμόδια υπουργεία που είναι εδώ συνεργάστηκαν μαζί με μας στην αντιπροεδρία της κυβέρνησης.
Καταλήξαμε, μάλλον σε χρόνο ρεκόρ, στην διαμόρφωση των προτάσεων της Ελλάδας. Θα δείτε και ποιες είναι οι προθεσμίες για την υλοποίηση αυτών των σχεδίων.
Και για μας όλους αποτελεί μια μεγάλη πρόκληση το πακέτο αυτό να έχει ιδιαίτερα θετική προστιθέμενη αξία στην κοινωνία μας και στην πατρίδα μας. Αυτά.
Κος ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ:
Αντιπρόεδρε, κυρίες και κύριοι υπουργοί, κυρίες και κύριοι, να σας καλωσορίσω κι εγώ στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Χαίρομαι ιδιαίτερα που μας δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσουμε έναν σημαντικό χρηματοδοτικό μηχανισμό που στην πραγματικότητα που αποσκοπεί;
Σε πιο καθαρή, πιο φτηνή, πιο προσιτή ενέργεια για όλους. Χωρίς να μένει κανένας πίσω.
Θα ήθελα εδώ να ευχαριστήσω τον αντιπρόεδρο και τον ομάδα του και τον κάθε έναν και την κάθε μια από τους συνάδελφους. Τον Βασίλη, την Δόμνα, την Σοφία, τον Τάκη, τον Κωνσταντίνο, γιατί πραγματικά μέσα σε δυο- δυόμιση μήνες εργαστήκαμε σαν ομάδα, στα πλαίσια της λειτουργίας της αντιπροεδρίας και μπορούμε τώρα και παρουσιάζουμε, όπως θα δείτε, ένα συνεκτικό σχέδιο που έχει στόχο να αξιοποιήσει σημαντικούς νέους ευρωπαϊκούς πόρους, έτσι ώστε να καταστήσουμε την ενεργειακή μετάβαση της χώρας πιο κοινωνικό δίκαιη, με δυο παραμέτρους που επεσήμανε ο αντιπρόεδρος αλλά θα ήθελα να τονίσω, με έμφαση στις Περιφερειακές ανισότητες και τη βελτίωση της καθημερινότητας για τους ευάλωτους και κυρίως για τα άτομα με αναπηρία.
Να πούμε εδώ ότι το 2020 για πρώτη φορά η χώρα μας με τον Υπουργό Επικρατείας τον κύριο Γεραπετρίτη τότε, είχαμε το πρώτο σχέδιο, εθνικό σχέδιο δράσης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία.
Το 2024 είχα την τιμή με την ομάδα μου να έχουμε την εθνική στρατηγική για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, που ο κύριος Σκέρτσος τρέχει τώρα και έχουμε οριζόντιες δράσεις σε θέματα μεταφορών, εκπαίδευσης για να μπορεί αυτό το σημαντικό κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας που είναι περίπου 10% να έχει ορατότητα και να υπάρχει συμπερίληψη.
Αναφέρθηκε ο Αντιπρόεδρος για το κοινωνικό κλιματικό ταμείο. Πολύ σύντομα έχει να κάνει με την πρόνοια της Ευρώπης να υποστηρίξει ενεργειακά και μεταφορικά ευάλωτους από την εφαρμογή του φόρου άνθρακα σε κτήρια και οδικές μεταφορές στη SERN 2
Αυτή η εφαρμογή θα γίνει από το 2027, αυτή είναι τουλάχιστον ο σχεδιασμός για την ώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άρα από αρχές του 2026 η Ευρώπη μέσω του κοινοτικού κλιματικού ταμείου επιδιώκει με πόρους 3,6 και με 25% εθνική συμμετοχή φτάνει το 4,7% και με ένα χρονοδιάγραμμα εξαετίας να βοηθήσει τους ενεργειακά και μεταφορικά ευάλωτους.
Θα ήθελα να πω ότι το σχέδιο που δημιουργήσαμε, θα βγει σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες μέρες, θα τεθεί υπό έγκριση από την Commission ως το Δεκέμβριο του 2025 και θα αρχίσει να ενεργοποιείται από τις αρχές του 2026.
Η βασική έννοια είναι η περίμετρος των ενεργειακά, των ευάλωτων ενεργειακά και μεταφορικά νοικοκυριών. Εκεί υπήρχε ένα ποσοτικό κριτήριο με το διαθέσιμο εισόδημα των 25.000 ευρώ, όμως προστέθηκαν από την ομάδα γεωγραφικά κριτήρια απομακρυσμένων περιοχών, λιγότερο ανεπτυγμένων περιοχών, ορεινότητα, νησιωτικότητα, μονογονεϊκές οικογένειες, τρίτεκνες, πολύτεκνες, θέματα με άτομα με αναπηρία και έτσι εμείς καταφέραμε να διευρύνουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό αυτήν την περίμετρο.
Όσον αφορά το δεύτερο ταμείο που αναφέρθηκε ο Αντιπρόεδρος, το ταμείο εκσυγχρονισμού, όπως γνωρίζετε ο προκάτοχός μου ο Θόδωρος Σκυλακάκης είχε καταφέρει ήδη από τον Φεβρουάριο του 2025 και είχανε εγκριθεί έργα ύψους 208 εκατομμυρίων που περιλαμβάνουν μια σειρά από τρεις δράσεις.
100 ηλεκτρικά και 50 αστικά λεωφορεία υδρογόνου, εκσυγχρονισμό θέρμανσης και ψύξης θερμοκηπίων, καθώς και αναβάθμιση 80 δημοτικών κολυμβητηρίων.
Αυτό είναι ένα πρόγραμμα το οποίο είναι δύο φορές το χρόνο, είναι πόροι οι οποίοι επηρεάζονται και από την τιμή των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων. Η επόμενη περίοδος υποβολής είναι αυτό το Σεπτέμβριο και η κάλυψη εδώ είναι από 70% έως 100% του προϋπολογισμού.
Το τρίτο είναι το Ταμείο Απανθρακοποίησης Νήσων, ένα πολύ σημαντικό ταμείο για τη νησιωτικότητα της χώρας μας. Είναι ένα ταμείο το οποίο είναι ad hoc χρηματοδοτικό εργαλείο, δεν το έχουν άλλες χώρες.
Είναι αποτέλεσμα πετυχημένης διαπραγμάτευσης της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη του Πρωθυπουργού του ίδιου κι έχει συσταθεί με μια τριμερή σύμβαση με την Commission και την ΕΤΕΠ το Νοέμβριο του 2024.
Εκεί το χρονοδιάγραμμα είναι κι αυτό ως το 2032 και το ποσό που προβλέπεται είναι γύρω στο 1,775 αλλά με τη μόχλευση το ποσό αυτό μπορεί να είναι πολύ μεγαλύτερο.
Θα ήθελα να αναφέρω κάποιες από τις δράσεις του Κοινωνικού Κλιματικού Ταμείου και θα ήθελα να αναγνωρίσω πριν προχωρήσω, τον σημαντικό ρόλο που είχε ο Υφυπουργός, ο Νίκος ο Τσάφος, που αυτή τη στιγμή απαντάει ερωτήσεις στη Βουλή, στη βοήθεια όλων των Υπουργείων για να έχουμε, μαζί με την ομάδα του Αντιπροέδρου, ένα συνεκτικό πλάνο δράσης.
Ανέφερε ο Αντιπρόεδρος ότι υπάρχει ένα σημαντικό κονδύλι για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών και του εξοπλισμού των ενεργειακά ευάλωτων, αλλά αυτή τη στιγμή για πρώτη φορά προωθούμε μία μεταρρύθμιση στον τρόπο με τον οποίο θα γίνει αυτή η ενεργειακή αναβάθμιση.
Μέχρι τώρα έχουμε ακολουθήσει το Εξοικονομώ, το οποίο όπως γνωρίζετε μαζί με τα πολλά θετικά αντιμετώπισε αρκετές δυσκολίες στην υλοποίησή του και αντιμετωπίζει ακόμα, τις οποίες προσπαθούμε βήμα-βήμα να εξομαλύνουμε.
Θα ακολουθήσουμε εδώ τις καλές πραχτικές που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτή η αναβάθμιση, αυτή η προσφορά θα γίνεται ουσιαστικά από τους παρόχους ενέργειας, άρα θα παρακάμπτεται μια σειρά γραφειοκρατικών σταδίων και θα γίνεται από τον ίδιο τον πάροχο που θα πηγαίνει στον ευάλωτο.
Συγχρόνως έχουμε επιδότηση για την κατάσταση ενεργειακού εξοπλισμού, για αντλίες θερμότητας και ηλιακούς θερμοσίφωνες. Η δημιουργία ενός μητρώου δικαιούχων ενεργειακής στήριξης και αυτή είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση, συνδέεται με την πρωτοβουλία που υπάρχει σε κεντρικό επίπεδο της κυβέρνησης, για να υπάρχει ένα μητρώο.
Εδώ θα υπάρχει ένα εξειδικευμένο μητρώο των δικαιούχων ενεργειακής στήριξης, για να μπορεί να ξέρει ο ενεργειακά ευάλωτος ότι μπορεί το κράτος να είναι αρωγός και να μπορεί να εντοπίζει με ποιον τρόπο μπορεί να τον βοηθήσει.
Τέλος, θα υπάρχουν απευθείας σε νοικοκυριά επιδόματα θέρμανσης για ευάλωτα νοικοκυριά που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα.
Όσον αφορά το Ταμείο Εκσυγχρονισμού, θα υπάρχει ενίσχυση των υποσταθμών δικτύου σε κορεσμένες περιοχές για εγκατάσταση νέων ΑΠΕ, αναβάθμιση και ψηφιοποίηση του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας, ουσιαστικά με την εγκατάσταση έξυπνων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας.
Προσπάθεια ανάπτυξης μονάδας παραγωγής εναλλακτικών καυσίμων. Ενεργειακό πρόγραμμα ανακατασκευής και αναβάθμισης αθλητικών εγκαταστάσεων και κυρίως ενεργειακή αναβάθμιση των ειδικών σχολείων.
Τέλος, η απανθρακοποίηση θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό την εικόνα για τα νησιά μας. Υπάρχει η ουσιαστική βοήθεια για να ολοκληρώσουμε την διασύνδεση όσον αφορά τα Δωδεκάνησα, τη διασύνδεση με το βόρειο Αιγαίο, την διασύνδεση μέσης τάσης μικρών νησιών σε Κυκλάδες, βορειοανατολικό Αιγαίο και Δωδεκάνησα.
Επίσης μας βοηθά, μας δίνει την οικονομική δυνατότητα, τη χρηματοδοτική δυνατότητα να προχωρήσουμε σε εγκατάσταση συστημάτων φωτοβολταϊκών με μπαταρία για αυτοκατανάλωση. Σε δήμους, νοικοκυριά, αγρότες, μικρές επιχειρήσεις.
Επίσης, μας δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε μεγάλες μπαταρίες με σκοπό την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης των ηλεκτρικών συστημάτων των νησιών σε περίπτωση διακοπής τροφοδοσίας.
Και τέλος, να μας βοηθήσουν στην ανάπτυξη πλωτών υπεράκτιων αιολικών πάρκων.
Συνολικά μαζί-μαζί με τα άλλα υπουργεία είναι ένα συνεκτικό σχέδιο που στοχεύει στο να μην αφήσει κανέναν πίσω. Η ενεργειακή μετάβαση, η καθαρή ενέργεια δεν πρέπει να έχει σαν αποτέλεσμα ένα κομμάτι της κοινωνίας μας να μείνει πίσω.
Το σχέδιό μας αποβλέπει στο να στηρίξει την καθεμία και τον καθένα από εμάς.
Σας ευχαριστώ.
Κος ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ:
Και περνάμε στη Σοφία Ζαχαράκη.
Κα ΖΑΧΑΡΑΚΗ:
Ευχαριστώ κύριε Αντιπρόεδρε και ευχαριστούμε και το Υπουργείο Περιβάλλοντος που σήμερα μας φιλοξενεί εδώ. Και οι υπουργοί οι οποίοι βρέθηκαν εδώ για να μπορέσουμε να δώσουμε μια πιο ολιστική εικόνα για το που θα μας οδηγήσουν αυτά τα νέα χρηματοδοτικά εργαλεία τα οποία δεν έρχονται αποσπασματικά να συνδέσουν με στρατηγικές επιλογές αυτής της κυβέρνησης, θα δείτε ότι έρχονται να συμπληρώσουν ειλημμένες αποφάσεις για πολύ βασικές στοχεύσεις όπως από την άποψη και τη σκοπιά του Υπουργείου Παιδείας έχει να κάνει με την φοιτητική στέγη και το κομμάτι των ευάλωτων μαθητών μας. Τα παιδιά με αναπηρία και τις μετακινήσεις τους.
Θα επικεντρωθώ σήμερα στο κομμάτι των εστιών καθώς επαναλαμβάνω ότι είναι και μια έτσι κρίσιμη ημερομηνία. Σήμερα ξεκινούν μέχρι και τέλος Ιουλίου οι αιτήσεις για το φοιτητικό επίδομα στέγασης το οποίο παρεμπιπτόντως έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια δίνοντας ιδιαίτερα έμφαση στα περιφερειακά πανεπιστήμια.
Έχουν ήδη ληφθεί αποφάσεις για ανακαίνιση εστιών, βασικά κατασκευή εστιών με ΣΔΙΤ και σήμερα ανακοινώνουμε αυτό το καινούργιο έργο το οποίο έχει να κάνει με τις ενεργειακά βιώσιμες φοιτητικές εστίες για τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας.
Αυτές οι εστίες σας θυμίζουν, ίσως, τα φοιτητικά σας χρόνια, ίσως και εικόνες που θέλουμε να ξεχάσουμε.
Ζωγράφου. Πατησίων. Μεγάλες, πολύ μεγάλες εστίες οι οποίες είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Σε αυτές μένουνε εκατοντάδες φοιτήτριες και φοιτητές. Οι οποίες έχουν προσπαθήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια να φτάσουν στο πανεπιστήμιο και μένουν σε αυτού το είδος το περιβάλλον.
Με αυτό το ενεργειακά, το κλιματικό και κοινωνικό ταμείο θα δοθεί ευκαιρία από την Προγραμματική Περίοδο την οποία περιγράψαμε, από το 26 έως το 32, να ανακαινιστούν.
Να έχουνε ενεργειακές αναβαθμίσεις οι οποίες δεν θα αναβαθμίσουν, όπως αντιλαμβάνεστε μόνο το ενεργειακό αποτύπωμα αλλά και αισθητικά θα μπορέσουν τα παιδιά να μείνουν σε πολύ καλύτερους χώρους.
Πόσο καλύτερη επένδυση από αυτήν στην ελληνική δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση, μαζί με τα υπόλοιπα τα οποία γίνονται;
Όλα αυτά, λοιπόν, είναι ένα μέρος στρατηγικής. Και χαίρομαι που το υπουργείο Παιδείας μπόρεσε να συνδράμει και ευχαριστώ και τους συνεργάτες που μπόρεσαν έτσι να συνδράμουμε ως προς την κατάρτιση αυτής της πρότασης.
Επαναλαμβάνω, φοιτητικό επίδομα στέγασης, που ήδη υπάρχει.
Ήδη ειλημμένη απόφαση για την κατασκευή των εστιών ΣΔΙΤ, που ήδη τρέχει με διαγωνισμούς. Είδαμε ήδη στην Κρήτη να προχωράει ο διαγωνισμός.
Και το νέο μέτρο το οποίο σήμερα ανακοινώνουμε, που έχει να κάνει και πάλι στόχευση στα παιδιά, σε φοιτήτριες και φοιτητές, για να ανακαινίσουμε εστίες οι οποίες από σημείο που πραγματικά μας κάνει να ντρεπόμαστε θέλουμε να γίνει το σημείο στο οποίο να είμαστε περήφανες και περήφανοι. Και σε αυτό δεσμευόμαστε ότι θα γίνει τα επόμενα χρόνια.
Δεύτερο κομμάτι, το οποίο μας προβληματίζει πολύ στο υπουργείο Παιδείας. Έχει θητεύσει και η Δόμνα και το είχε αντιμετωπίσει και τώρα στο καινούργιο υπουργείο που έχει την αρμοδιότητα για, έτσι, για τα ζητήματα των συμπολιτών μας με αναπηρία, το ζει.
Σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, εκπαιδευτικοί, διευθύντριες και διευθυντές, άνθρωποι οι οποίοι ενδιαφέρονται για την τοπική κοινότητα βλέπουνε μέσα στην χρονιά τα παιδιά τα οποία δεν μπορούν να μετακινηθούν.
Και είναι παιδιά τα οποία φοιτούν σε ειδικά σχολεία. Γιατί συμβαίνει αυτό; Διότι πολλές φορές οι διαγωνισμοί είναι άγονοι. Έχουμε υπερτοπικότητα παιδιών που πηγαίνουν στα σχολεία. Σε λιγότερα σχολεία ειδικά τα οποία, έτσι, λειτουργούν στην Ελλάδα. Και τα παιδιά μας ταλαιπωρούνται.
Τι έρχεται, λοιπόν, αυτό το κλιματικό- κοινωνικό ταμείο να κάνει; Να μας δώσε&






