Σε δημόσια διαβούλευση έως τις 26 Σεπτεμβρίου την πρόταση της Eπιτροπής Ανταγωνισμού για μια ακόμη κανονιστική παρέμβαση που αφορά την αγορά καυσίμων
Η δημιουργία ανεξάρτητου φορέα τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας, ώστε να ενισχυθούν οι εισαγωγές από μη καθετοποιημένες εταιρίες εμπορίας, η κατάργηση της ενημέρωσης του κοινού για τις χονδρικές τιμές των καυσίμων, αλλά και η δημιουργία μιας ακόμη ηλεκτρονικής εφαρμογής για την παρακολούθηση των τιμών από τους τελικούς καταναλωτές είναι τα μέτρα που προτείνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού με στόχο την ενίσχυση του ανταγωνισμού στην αγορά των καυσίμων.
Η Επιτροπή έθεσε χθες και έως τις 26 Σεπτεμβρίου την πρόταση της για μια ακόμη κανονιστική παρέμβαση στην αγορά υγρών καυσίμων. Σημειώνεται ότι πρόκειται για τη δεύτερη δημόσια διαβούλευση για το θέμα η μελέτη του οποίου έχει ξεκινήσει από τον Αύγουστο του 2024. Η πρόταση της Επιτροπής συνοψίζεται στα εξής μέτρα:
• Ενίσχυση των εισαγωγών με σύσταση Κεντρικού Φορέα Διατήρησης Αποθεμάτων
Προκειμένου να διευκολυνθεί η τήρηση των αποθεμάτων ασφαλείας για τη διενέργεια εισαγωγών, ιδίως από τις μη καθετοποιημένες εταιρείες χονδρικής, η Επιτροπή θεωρεί κρίσιμης σημασίας τη σύσταση ενός ειδικού, ανεξάρτητου Κεντρικού Φορέα Διατήρησης Αποθεμάτων (ΚΦΔΑ).
Ο φορέας αυτός θα τελεί υπό την εποπτεία της ΡΑΑΕΥ και θα τηρεί τα αποθέματα ασφαλείας για λογαριασμό των υπόχρεων έναντι καθορισμένου τιμήματος, το οποίο θα καταβάλλεται από όλους τους υπόχρεους ανάλογα με τις συνολικές καταναλώσεις τους κατά το προηγούμενο έτος. Κατά την άποψη της Επιτροπής με τη σύσταση του φορέα οι εταιρίες εμπορίας θα μπορούν να πραγματοποιούν εισαγωγές, χωρίς άμεση διασύνδεση των εισαγωγών αυτών με το επιπλέον κόστος που συνεπάγεται η τήρηση ανάλογων αποθεμάτων ή/και συνακόλουθων αποθηκευτικών χώρων.
Βεβαίως η πρόταση για αύξηση των εισαγωγών σε καμία περίπτωση δεν είναι καινούργια και η αγορά έχει δείξει πως οι εισαγωγές δεν γίνονται κατόπιν εντολών αλλά μόνο όταν είναι συμφέρουσες.
• Χαρτογράφηση και εποπτεία των αποθηκευτικών χώρων
Προτείνεται η θεσμοθέτηση της καταγραφής των αποθηκευτικών χώρων και τυχόν ελλείψεων ή αναξιοποίητων χώρων σε ένα ενιαίο μητρώο και από έναν αρμόδιο φορέα. Κατά την άποψη της Επιτροπής η καταγραφή θα συμβάλει άλλων στην ενίσχυση της δυνατότητας εισαγωγών. Πάντως ήδη στο ΥΠΕΝ τηρείται μητρώο αποθηκευτικών χώρων Διυλιστηρίων, Εγκαταστάσεων Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών και Μεγάλων Τελικών Καταναλωτών, οι οποίοι μάλιστα έχουν πιστοποιηθεί.
• Κατάργηση ρητρών αποκλειστικότητας στις συμβάσεις αποθήκευσης.
Προτείνεται να μην περιλαμβάνονται εφεξής ρήτρες αποκλειστικότητας ως προς την αποθήκευση των καυσίμων σε συμβάσεις αποθήκευσης/εξυπηρέτησης καυσίμων σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις τρίτων εταιρειών. Το ερώτημα βεβαίως είναι εάν υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι, κατά πόσο είναι κατάλληλοι και εάν είναι δυνατόν να ελέγχονται.
• Μείωση της διαφάνειας στη διύλιση
Προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος σιωπηρής συνεννόησης στη διύλιση προτείνεται η μείωση της διαφάνειας ως προς τις τιμές. Συγκεκριμένα οι εταιρίες διύλισης θα γνωστοποιούν τις τιμές τους οι οποίες ωστόσο δεν θα δημοσιοποιούνται από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Ανάπτυξης.
• Αύξηση της διαφάνειας στη λιανική
Προτείνεται η δημιουργία από το υπουργείο Ανάπτυξης ψηφιακής εφαρμογής (application) για την ενημέρωση των καταναλωτών ως προς τις τιμές σε πραγματικό χρόνο και με τρόπο φιλικό προς τον χρήστη που θα περιλαμβάνει τις τιμές των πρατηρίων ανά προϊόν, ανά πρατήριο και ανά γεωγραφική περιοχή σε πραγματικό χρόνο, και θα εμφανίζει στον χρήστη (με βάση την τρέχουσα τοποθεσία του) τα κοντινότερα σε αυτόν πρατήρια και τις τιμές σε αυτά. Μια τέτοια εφαρμογή θα μπορούσε να είναι εξέλιξη του υπάρχοντος Παρατηρητηρίου Τιμών.
www.worldenergynews.gr






