Τον κίνδυνο πρόκλησης στρεβλώσεων ή και ασυμμετριών στη λειτουργία των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας που θα επιβαρύνουν τη τον ανταγωνισμό, διαπιστώνει η Elpedison στο σχέδιο ετοιμότητας που εκπόνησε η ΡΑΑΕΥ για την αντιμετώπιση κινδύνων που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε κρίση και black out το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας. Επικεντρώνει την κριτική της κυρίως στις παρεμβάσεις που σχετίζονται με τις μονάδες παραγωγής ρεύματος που έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικού καυσίμου, όπως είναι η μονάδα της εταιρίας στη Θεσσαλονίκη η οποία πέραν του φυσικού αερίου για το οποίο είναι σχεδιασμένη έχει τη δυνατότητα καύσης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ντίζελ.
Σημειώνεται ότι το προσχέδιο της ΡΑΑΕΥ περιγράφει διάφορα σενάρια κρίσης και τα μέτρα μετριασμού τους, αλλά σύμφωνα με την Elpedison υπάρχουν σημεία στα οποία η περιγραφή των διαδικασιών θα πρέπει να γίνει περισσότερο αναλυτικά προκειμένου να διασφαλίζεται ισότιμο πεδίο ανταγωνισμού και να μην δημιουργούνται στρεβλώσεις ή δομικές ασυμμετρίες όσον αφορά τη λειτουργία των αγορών.
Πιο συγκεκριμένα, η Elpedison θεωρεί, ότι στο σενάριο ανεπάρκειας ορυκτών καυσίμων και συγκεκριμένα φυσικού αερίου περιγράφεται μεν η διαδικασία και τα βήματα για την ενεργοποίηση μονάδων με δυνατότητα λειτουργίας εναλλακτικού καυσίμου. Για το σκοπό αυτό όπως, επισημαίνει η Elpedison προβλέπεται ο ορισμός μιας ελάχιστης (κατώτατης) τιμής προσφοράς για μονάδες φυσικού αερίου, χωρίς όμως να περιγράφεται ο τρόπος ή τύπος υπολογισμού της.
Τα κενά της ασφάλειας εφοδιασμού
Επίσης όπως αναφέρει η εταιρία σε σχετική επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ, προβλέπεται η εφαρμογή περιορισμού στο άθροισμα των ποσοτήτων των υποβληθέντων Εντολών Πακέτου, των συνδεδεμένων Εντολών Πακέτου, καθώς και των Εντολών Πακέτου που ανήκουν σε μία Αποκλειστική Ομάδα Εντολών Πακέτου, που υποβάλλονται για μια μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ώστε (το άθροισμα) να είναι ίσο ή μικρότερο από τη Μέγιστη Ημερήσια Παραγωγή.
Σύμφωνα με την Elpedison θα ήταν χρήσιμο να διασαφηνιστεί αν στον προαναφερόμενο περιορισμό υπάγονται οι υβριδικές εντολές, πέραν των block orders. Εξάλλου αναφορικά με τη διαδικασία που περιγράφεται για ενεργοποίηση αλλαγής καυσίμου μετά το κλείσιμο της πύλης των προσφορών, η Elpedison θεωρεί ότι δεν έχουν οριστικοποιηθεί όλες οι παράμετροι και λεπτομέρειες για την αποζημίωση των μονάδων με χρήση εναλλακτικού καυσίμου και υποστηρίζει ότι: «Στο ενδεχόμενο επιβολής υποχρέωσης στις μονάδες αυτές να διορθώσουν τη θέση τους, είναι κρίσιμο να ληφθεί υπόψη ο βαθμός ρευστότητας στις ενδοημερήσιες αγορές.
Η απουσία αυτής, μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές αποκλίσεις και, συνακόλουθα, χρεώσεις μη συμμόρφωσης για τις οποίες δεν ευθύνεται ο παραγωγός, αλλά επιτάσσονται στο πλαίσιο της ασφάλειας εφοδιασμού. Στις περιπτώσεις αυτές, οι παραγωγοί των επίμαχων μονάδων θα πρέπει να εξαιρούνται από την επιβολή συναφών χρεώσεων λόγω αποκλίσεων».
Έωλος ο Μηχανισμός Αποζημίωσης
Τέλος, στο προσχέδιο περιγράφεται ο μηχανισμός αποζημίωσης στο πλαίσιο της λειτουργίας των μονάδων στη Αγορά Επόμενης Ημέρας καθώς και στις Ενδοημερήσιες Αγορές, χωρίς ωστόσο να αναλύεται επαρκώς η εφαρμογή του στην Αγορά Εξισορρόπησης. Η εταιρία θεωρεί ότι η συμπλήρωση της διοικητικής διαδικασίας κατά την οποία επιβάλλεται ελάχιστη τιμή προσφοράς στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούν μόνο φυσικό αέριο πρέπει να εφαρμόζεται και στην Αγορά Εξισορρόπησης, ειδικότερα δε όσον αφορά την ανοδική ενέργεια ενεργοποίησης ώστε να μην ρυθμίζεται ασύμμετρα η λειτουργία των παραγωγικών μονάδων.
Παράλληλα υποστηρίζει ότι ο προσδιορισμός της ελάχιστης (κατώτατης) τιμής προσφοράς θα πρέπει να προβλέπει διαφοροποιημένες παραμέτρους λαμβάνοντας υπόψη τον επιβαλλόμενο τρόπο λειτουργίας και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των μονάδων εναλλακτικού καυσίμου.
www.worldenergynews.gr






