Η De Beers, η μεγαλύτερη εταιρεία εξόρυξης διαμαντιών στον κόσμο σε αξία, κάποτε έπεισε τον κόσμο ότι η αληθινή αγάπη χρειαζόταν ένα διαμάντι που εξορύσσεται. Οι πολύτιμοι λίθοι δεν ήταν απλώς όμορφοι - ήταν ένα φυσικό θαύμα, που σχηματίστηκε σε δισεκατομμύρια χρόνια βαθιά μέσα στη Γη και εξορύχθηκε από μακρινά μέρη από εταιρείες όπως η ίδια η De Beers.
Τα διαμάντια στο εργαστήριο
Σήμερα, αυτή η δύναμη εξασθενεί γρήγορα, καθώς τα διαμάντια που καλλιεργούνται σε εργαστήριο, πανομοιότυπα σε δομή, λάμψη και σκληρότητα, επαναπροσδιορίζουν τι σημαίνει ένα «αληθινό» διαμάντι.
Αυτά τα συνθετικά πετράδια, που δημιουργούνται υπό υψηλή πίεση και θερμοκρασία σε ελεγχόμενα περιβάλλοντα, έχουν περάσει από την καινοτομία στο πρότυπο. Είναι ευρέως διαθέσιμα και ολοένα και πιο προσιτά. Και αυτό κλονίζει τα θεμέλια μιας παγκόσμιας βιομηχανίας.
Καμπάνες συναγερμού
Η κεντρική κινεζική επαρχία Henan παράγει πλέον πάνω από το 70% των διαμαντιών που καλλιεργούνται σε εργαστήριο παγκοσμίως για κοσμήματα. Πολλά καταλήγουν στα δάχτυλα των νεόνυμφων αρραβωνιασμένων ζευγαριών, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το 2022, η Walmart άρχισε να πουλάει πέτρες που κατασκευάζονται σε εργαστήριο. Δύο χρόνια αργότερα, κάλυπταν το ήμισυ της συλλογής διαμαντιών της. Οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 175% το 2024 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, καθιστώντας τον γίγαντα λιανικής τον δεύτερο μεγαλύτερο πωλητή κοσμημάτων στη χώρα, ακριβώς πίσω από την Signet.
Η ραγδαία ανάπτυξη έχει προκαλέσει ανησυχία σε ορισμένους παραδοσιακούς παίκτες. Ο Yoram Dvash, πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Χρηματιστηρίων Διαμαντιών, λέει ότι τα συνθετικά διαμάντια κυριαρχούν πλέον στα νέα δαχτυλίδια αρραβώνων των ΗΠΑ. Προειδοποίησε για μια «πρωτοφανή πλημμύρα» από πέτρες που κατασκευάζονται σε εργαστήριο και κάλεσε τη βιομηχανία να ενωθεί ως απάντηση.
Η πρόσφατη ύφεση
Ο ανεξάρτητος αναλυτής Paul Zimnisky αποδίδει την πρόσφατη ύφεση στις διορθώσεις της ζήτησης μετά την covid, στην επιβράδυνση της αγοράς πολυτελών προϊόντων στην Κίνα και στην ανατρεπτική άνοδο των διαμαντιών εργαστηρίου. Παραμένει συγκρατημένα αισιόδοξος, σημειώνοντας ότι οι πέτρες που καλλιεργούνται σε εργαστήριο αντιπροσωπεύουν πλέον πάνω από το 20% των παγκόσμιων πωλήσεων κοσμημάτων με διαμάντια, από κάτω από 1% το 2016.
Επαναφορά μάρκετινγκ
Το προσκήνιο έχει στραφεί πίσω στην De Beers. Κάποτε ο αρχιτέκτονας της σπανιότητας και του κύρους των διαμαντιών, τώρα πωλείται. Η μητρική εταιρεία Anglo American μείωσε την αποτίμησή της κατά 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια σε λίγο περισσότερο από ένα χρόνο. Ενώ κανένας αγοραστής δεν έχει κάνει βήμα, η Μποτσουάνα φέρεται να πιέζει για να αποκτήσει ένα πλειοψηφικό μερίδιο.
Τα προβλήματα της De Beers ξεπερνούν την αβεβαιότητα ιδιοκτησίας. Για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της υπερπροσφοράς και της μειωμένης ζήτησης, η εταιρεία εξορύσσει λιγότερα διαμάντια. Η παραγωγή ακατέργαστων διαμαντιών μειώθηκε κατά 26% το πρώτο εξάμηνο του έτους στα 7,22 εκατομμύρια καράτια. Η Anglo είχε ήδη μειώσει την πρόβλεψη παραγωγής για το 2025 σε μόλις 20 εκατομμύρια καράτια, από τον προηγούμενο στόχο των 33 εκατομμυρίων.
Τον Μάιο, η De Beers έκλεισε την εταιρεία κοσμημάτων με διαμάντια που καλλιεργούνται σε εργαστήριο, Lightbox, σε μια σαφή κίνηση να επαναπροσδιορίσει τις φυσικές πέτρες. Στοιχηματίζει ότι μια στοχευμένη αφήγηση, που βασίζεται στη σπανιότητα και τον ρομαντισμό, μπορεί να αναζωογονήσει τη ζήτηση και να σταθεροποιήσει τις τιμές των διαμαντιών που εξορύσσονται.
Τα διαμάντια εργαστηρίου
Τα διαμάντια που καλλιεργούνται σε εργαστήριο είναι χημικά πανομοιότυπα με τα φυσικά τους αντίστοιχά. Ακόμη και οι εκπαιδευμένοι γεμολόγοι χρειάζονται εξειδικευμένο εξοπλισμό για να τα διακρίνουν. Η βασική διαφορά τώρα δεν έγκειται στη σύνθεση, αλλά στην ιστορία.
Τα διαμάντια που καλλιεργούνται σε εργαστήριο μπορεί να είναι πιο προσιτά και οπτικά πανομοιότυπα με τα φυσικά, αλλά συνήθως δεν διατηρούν την αξία τους. Ενώ τα διαμάντια που εξορύσσονται μπορούν να μεταπωληθούν για 20% έως 60% της αρχικής τιμής λιανικής τους, οι πολύτιμοι λίθοι που καλλιεργούνται σε εργαστήριο συχνά πωλούνται μόνο στο 10% έως 30%, μερικές φορές ακόμη και λιγότερο.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του στην εφημερίδα The Wall Street Journal, ο Διευθύνων Σύμβουλος της De Beers, Al Cook, προέβλεψε ότι καθώς τα διαμάντια που καλλιεργούνται σε εργαστήριο γίνονται πιο άφθονα, η αξία τους θα συνεχίσει να μειώνεται. Προειδοποίησε ότι κινδυνεύουν να θεωρηθούν περισσότερο ως απομιμήσεις χαμηλού κόστους, όπως η κυβική ζιρκονία ή ο μοϊσανίτης, οι οποίες έχουν διαφορετικές χημικές συνθέσεις και αναγνωρίζονται εύκολα ως απομιμήσεις.
Τα σχέδια για το μέλλον
Για να επηρεάσει μια νεότερη, πιο συνειδητοποιημένη για την αξία γενιά, η βιομηχανία έχει στραφεί σε νέες καμπάνιες. Οι De Beers και Signet λάνσαραν το «Worth the Wait» τον Οκτώβριο του 2024, στοχεύοντας στους λεγόμενους Zillennials — όσους γεννήθηκαν μεταξύ 1993 και 1998 — με μηνύματα σχετικά με ορόσημα, νόημα και τη μοναδικότητα των φυσικών διαμαντιών.
Τον Ιούνιο, ένας συνασπισμός χωρών παραγωγής και η De Beers υπέγραψαν τη Συμφωνία της Λουάντα, δεσμεύοντας το 1% των εσόδων από ακατέργαστα διαμάντια σε ένα ταμείο μάρκετινγκ που διαχειρίζεται το Συμβούλιο Φυσικών Διαμαντιών. Το NDC έκτοτε έχει κυκλοφορήσει μια νέα σειρά ταινιών μικρού μήκους και έναν εκπαιδευτικό ιστότοπο που στοχεύει να βοηθήσει το προσωπικό λιανικής να διατυπώσει καλύτερα την υπόθεση των φυσικών πολύτιμων λίθων.
Μια προηγούμενη καμπάνια που χαρακτήριζε τις εργαστηριακά κατασκευασμένες πέτρες ως «αντίγραφα» και παρότρυνε τους αγοραστές να «σύρουν προς τα αριστερά» απέτυχε και καταργήθηκε.
Αλλαγή αξιών
Ακόμα και καθώς οι παραδοσιακοί εντείνουν τις προσπάθειές τους, το πολιτιστικό έδαφος μετατοπίζεται. Οι νέοι αγοραστές ενδιαφέρονται για την προέλευση και την ηθική. Θέλουν αποδείξεις ότι η αγορά τους δεν χρηματοδοτεί συγκρούσεις ούτε εκμεταλλεύεται τους εργαζόμενους. Η δανέζικη εταιρεία λιανικής Pandora στράφηκε πλήρως σε εργαστηριακά διαμάντια το 2021, επικαλούμενη περιβαλλοντικές και κοινωνικές ανησυχίες, καθώς και χαμηλότερες τιμές.
Ο Ζιμνίσκι σημειώνει ότι για οικονομίες «ευαίσθητες» στις αλλαγές στην αγορά διαμαντιών, όπως η Μποτσουάνα, ο Καναδάς, η Ναμίμπια, η Αγκόλα και η Ρωσία, τα διακυβεύματα είναι υψηλά. «Πρόκειται για ένα προϊόν πολυτελείας», είπε. «Πρέπει να εμπορεύεται ως τέτοιο. Όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη πρέπει να συμβάλουν στη διαμόρφωση του μηνύματος».
Το μυστήριο των εξορυγμένων διαμαντιών μπορεί να εξασθενεί, αλλά η επιθυμία για κάτι ουσιαστικό παραμένει. Για να παραμείνει η βιομηχανία επίκαιρη, πρέπει να μετατοπιστεί από την κληρονομιά στη νομιμότητα, αντικαθιστώντας τους παλιούς μύθους με σύγχρονες αξίες.
www.worldenergynews.gr






